Læsetid: 3 min.

Forsvaret vil have et kampfly, der er på vej ud af produktion

Hvis Danmark udskyder kampflykøbet ret meget længere, er løbet kørt for Boeings kandidat. Og dermed bliver den ekstremt dyre Joint Strike Fighter eneste mulighed, vurderer flere eksperter
Flymekanikere i gang med at samle et af Boeings Super Hornet-kampfly på en fabrik  i St. Louis i USA. Flere eksperter beskriver Boeings forsøg på at holde produktionen i gang som temmelig desperat, efter det amerikanske forsvar har besluttet at satse på Lockheed Martins Joint Strike Fighter som fremtidens kampfly

Flymekanikere i gang med at samle et af Boeings Super Hornet-kampfly på en fabrik i St. Louis i USA. Flere eksperter beskriver Boeings forsøg på at holde produktionen i gang som temmelig desperat, efter det amerikanske forsvar har besluttet at satse på Lockheed Martins Joint Strike Fighter som fremtidens kampfly

Dilip Vishwanat

17. marts 2010

Det kampfly, som det danske forsvar peger på som arvtager til de nuværende F-16 fly, er reelt på vej ud af produktion. Det bekræfter flere internationale eksperter, og det betyder, at Danmark lige nu kan gøre en rigtig god handel, for flyproducenten Boeing er parat til at gøre næsten hvad som helst for at holde produktionen af F-18 Super Hornet i gang.

Men det betyder også, at løbet er kørt, hvis det danske kampflykøb udskydes endnu engang - sådan som flere af partierne bag forsvarsforliget går ind for.

»Jo længere Danmark udskyder beslutningen, jo større er risikoen for, at Boeing i mellemtiden lukker produktionen ned,« siger Andrew Brookes, tidligere militærforsker ved det ansete britiske Institute of International and Strategic Studies, IISS, nu chef for Air League.

Jacob Børresen, seniorforsker ved det norske Institut for Internationale Studier, NORRIS, er enig.

»Boeings Super Hornet er helt klar i vanskeligheder,« siger han og henviser til tomme ordrebøger og de generøse tilbud, som Boeing så sent som i går gav Japan: Hvis bare japanerne vil købe ti Super Hornet-fly, kan de få lov at overtage en stor del af produktionen, tilbyder flyfabrikanten.

Ikke det bedste

De to eksperter er temmelig uenige om Boeing-flyets kapacitet. Jacob Børresen er bestemt ikke imponeret af Super Hornets evner.

»Det er et både gammeldags, tungt og trægt fly,« siger han og henviser til en række vurderinger af flyet, som han har fået fra piloter i det amerikanske flyvevåben og den amerikanske flåde, som begge anvender flyet.

Andrew Brookes er mere positiv og understreger, at den nyeste version af Super Hornet er langt bedre end tidligere udgaver.

Han mener derfor, den seneste udgave er et godt fly til prisen.

»Der er sket store forbedringer, både med hensyn til flyets stealth-egenskaber, udformning af skrog og vinger og også med hensyn til den elektronik, som anvendes,« siger han.

Det fly, Boeing sælger i dag, vil ifølge Andrew Brookes kunne levere det, som et land af Danmarks størrelse har brug for:

»Det er et godt alternativ til Joint Strike Fighter, selv om det måske kun kan 85 procent af det, som JSF-flyet kan. Hornet kan snildt bruges til at overvåge dansk luftrum og til at bombe i Afghanistan, hvis det er det, Danmark vil. Men det kan nok ikke bruges til at angribe Beijing i 2050 - men det er jo også spørgsmålet, om det overhovedet vil være relevant for en lille NATO-allieret som Danmark,« siger han.

En god handel

Begge forskere beskriver Boeings situation på det militære område som temmelig desperat, efter det amerikanske forsvar har besluttet at satse på Lockheed Martins Joint Strike Fighter som fremtidens kampfly.

Andrew Brookes mener derfor, at Danmark kan gøre en god handel, hvis man sår til nu.

»Boeing er tydeligvis meget opsat på at holde produktionen af Super Hornet i gang så længe som muligt, så Danmark kan givet få flyene med stor rabat« siger han.

Og der er immervæk stadig en hel del lande, der flyver Super Hornet mange år frem i tiden, så reservedelene skal Danmark nok kunne få alligevel. Både USA, Canada og Australien har nye Super Hornets i deres flåde.

Andrew Brookes og Jacob Børresen vurderer i øvrigt begge, at det formentlig vil være sidste gang, at et land som Danmark skal ud og købe kampfly. Næste gang vil deres rolle være overtaget af førerløse fly, droner og andre måder at affyre bomber.

Information ville gerne have haft en kommentar fra Projekt Nyt Kampfly, som har udarbejdet forsvarets anbefaling til politikerne, men pressetalsmand Bodil Kofoed meddeler, at hverken gruppen eller forsvarets ledelse ønsker at kommentere kampflyspørgsmålet, før anbefalingen er afleveret til forsvarsminister Gitte Lillelund Bech (V).

Både Socialdemokratiet, De Radikale og SF har talt for en udskydelse af det danske flykøb med henvisning til den store usikkerhed, der i øjeblikket omgiver Joint Strike Fighter projektet, der igen er blevet forsinket. Desuden er prisen på JSF-flyet i øjeblikket oppe på en halv milliard stykket.

Mandag kom det frem, at det danske forsvar mener, at Boeings Super Hornet er det bedste valg, når man tager usikkerheden omkring JSF og den økonomiske situation i betragtning. Informations kilder i forsvarer bekræfter, at forsvaret peger på Boeings fly i den såkaldte militærfaglige vurdering af de tre kandidater. Den tredje kandidat, den svenske Gripen fra Saab-fabrikkerne, er ifølge kilderne helt ude af konkurrencen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

lad dem da lukke deres produktion ned, køb de svenske fly, hvor svært kan det være, det ville yderligere styrke båndet imellem nationerne.

Jens Thorning

HVis amerikanerne ikke kan finde ud af at lave kampfly, må Danmark jo give op - vi har jo ikke en eneste anden ven i hele verden.

Hvorfor købe gamle amerikanske fly når vi kan få gamle russiske atom-våben for den halve pris! Det er det man kalder en Win-Win situation!

Søren Kristensen

Boeing er så vidt jeg ved et udmærket mærke og hvem ved: måske kan vi få rabat, hvis amerikanerne er så sultne som artiklen giver udtryk for - hvis vi absolut skal købe nye fly?

Peter Pedersen

Berg

Selvom du tilsyneladende er SAAB- fan er der oprigtigt talt ikke meget perspektiv i at købe et SAAB JAS Gripen fly i dag, som fløj
(og faldt ned, vistnok midt i Stockholm og kort tid senere viste flere gange, at det var bedst til at lande på ryggen)
for første gang i 1981-82; dvs. kun et par år efter, at DK fik leveret sine første F-16- (Fighting Falcon).

Uanset, at der er viderebygget på Gripen-flyet siden da, er svenskernes midler og know how til udvikling af kampfly i sagens natur en brøkdel af USA's, der ved sin særdeles udbredte og realistiske brug, i alle slags kllimaforhold, naturligvis stiller uendeligt større krav end Svenska Flygvapnet, nogen sinde kunne drømme om, kunne opstå i deres øvelsesflyvinger inden for Sverige.

Gripen er således overhovedet ikke afprøvet i reel kamp, og bruges pt. uden for Sverige kun i Sydafrika (vist nok som del i svensk u-lands bistand), samt i Tjekkiet og Ungarn, der har leaset et mindre antal.

F18-Super Hornet har derimod været indsat i kamp lige siden 2002 - i både Irak og Afghanistan og opererer dagligt i Afgh. af både US Airforce fra landjorden samt af US NAVY fra bla. hangarskibe i søen - samt af Australiens Flyvevåben.

Dansk Forsvar vil iflg. journalisterne pege på køb af F-18, og militæret skulle komme med en begrundelse inden for få måneder om, hvorfor :

http://www.berlingske.dk/politik/kampfly-flyver-usikker-fremtid-i-moede

Mit skøn er at dette utvivlsomt primært vil være rent økonomiske grunde, og alm. husmandsfornuft - da man i F18 får et ganske udmærket fly, hvor man véd, at alle børnesygdommene er afhjulpet, og prisen uundgåeligt vil ligge mere fast - i modsætning til F35 - Lightening 2 (JSF) som er langt fra færdigudviklet, og hvis endelige pris fortsat er ukendt - uanset, at F-35 ganske sikkert bliver et fremragende fly.

http://www.berlingske.dk/verden/pris-paa-jagerfly-fordoblet-til-540-mio