Læsetid: 2 min.

Amnesty kritiserer Mærsk for brud på menneskerettigheder

A.P. Møller-Mærsk kritiseres for krænkelser af menneskerettigheder på tre kontinenter. Selskabets indsats er ikke god nok, mener Amnesty International
29. maj 2010

A.P. Møller-Mærsk er nødt til at forbedre sin indsats for menneskerettigheder. Det vurderer Amnesty International på baggrund af sager, hvor Mærsk udsættes for hård kritik for sit forhold til menneskerettigheder flere steder i verden.

Information beskrev i april, hvordan Mærsk-selskaber har udsat lastbilchauffører for krænkende løgnedetektortest i en årrække.

I Indien anklager den anerkendte menneskeretsorganisation Human Rights and Law Network Mærsk for at ignorere voldelige overfald på fagligt aktive, og i Cameroun kritiseres selskabet for at have et medansvar for, at protestsangeren Lapiro de Mbanga sidder uskyldigt fængslet. Den danske transportkoncern har et ansvar for at stoppe disse brud på menneskerettighederne, ifølge Amnesty International.

»A.P. Møller Mærsks indsats på menneskerettighedsområdet har langtfra været tilstrækkelig i de tre sager,« mener Sanne Borges, rådgiver i Amnesty International i Danmark.

I marts i år blev A.P. Møller-Mærsk hårdt kritiseret for sin behandling af ansatte med arbejdsskader på selskabets containerfabrik i det sydlige Kina.

Amnesty efterlyser mere rettidig omhu fra Mærsk i arbejdet med menneskererettigheder.

Ikke noget problem

»Vi anerkender fra Amnestys side, at A.P. Møller-Mærsk er ved at udvikle sit arbejde på CSR-området (virksomheders sociale ansvar, red.) og at det er en tidskrævende proces. Men det fritager ikke Mærsk for det ansvar, som selskabet har for straks at gribe ind, når selskabet får kendskab til grove menneskerettighedskrænkelser hos selskabets datterselskaber og leverandører,« siger Sanne Borges fra Amnesty International.

Pressechef Michael Storgaard fra A.P. Møller-Mærsk A.P. mener ikke, at selskabet har problemer med menneskerettighederne.

»Det er vores mål som global virksomhed at være social ansvarlig og miljøbevidst, og det er et kontinuerligt arbejde,« siger pressechef Michael Storgaard til Information.

Koncernen udsendte i marts 2010 for første gang en årlig rapport om socialt ansvar.

»Den er kendetegnet ved en meget høj detaljeringsgrad. Vi fortæller, hvad vi gør for at være miljøbevidste og socialt ansvarlige. Og vi fortæller, hvor vi vil forbedre os,« forklarer Michael Storgaard.

Mærsk afviser at have et ansvar for krænkelser af menneskerettighederne i Indien og Cameroun.

»Endelig har Mærsk taget ansvar for og afstand fra Mærsk-selskabers accept af løgnedetektorer i El Salvador,« siger Michael Storgaard.

Koncernen har dog stadig et stort arbejde foran sig, mener Steen Vallentin, lektor ph.d. på Copenhagen Business School.

»Sagerne er en reminder til Mærsk om, at det ikke er nok at komme med hensigtserklæringer om socialt ansvar og menneskerettigheder. Det kræver en meget aktiv indsats at få styr på de problemer, der kan opstå i en global virksomhed,« siger Steen Vallentin.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu