Nyhed
Læsetid: 2 min.

Formand: Lærerne fokuserer på trivsel

Det er regeringen - ikke lærerne - der har svigtet trivselsperspektivet på skolen, mener lærernes formand. Anders Bondo Christensen roser dog ministerens nye fokus, mens KL tager dele af ministerkritikken til sig
Indland
4. maj 2010

De er uenige om, hvis skyld det er, men kan samles om behovet for at sætte fokus på trivsel i folkeskolen. I et interview med Information i går klandrede undervisningsminister Tina Nedergaard (V) lærerne for ikke at vægte elevernes trivsel tilstrækkelig højt. Men formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, afviser kritikken.

»Lærerne er gode nok til at vægte trivsel, men fra politisk hold har der ikke være sat fokus på den,« siger han og peger på de mange tiltag i forhold til fagfagligheden.

»Man har sat nogle meget firkantede parametre op med offentliggørelse af karakterer og nationale test. Det har været op ad bakke for os at få fokus på trivslen, men jeg er glad for, at ministeren nu lægger det fokus. For børn, der ikke trives, lærer heller ikke noget,« siger Bondo Christensen.

Han efterlyser derfor en trivselskampagne i skolerne. Den skal gøre ikke mindst forældre opmærksomme på, at børn lærer bedst i velfungerende sociale fællesskaber.

»Det skal stå lysende klart for alle. Den enkelte forælder skal vide, at hvis fællesskabet fungerer godt, hjælper jeg også mit eget barn. Og eleverne skal have oplevelsen af, at det er sjovere at gå i skole, hvis alle har det godt,« siger formanden.

KL: Vi klager ikke

Også ministerens ønske om at udvide kompetencebegrebet med mere kreative fag får ros fra lærernes formand.

»Hidtil har man forsøgt at skille faglighed og kreativitet, og det er noget vrøvl. Man skal bruge sin kundskaber kreativt. Ved kun at satse på kreativitet bliver det fingermaling på blå stue, men det er afgørende, at man forstår fagligheden som noget komplekst,« siger Anders Bondo Christensen.

Ifølge Tina Nedergaard klager kommunerne alt for ofte over, at der ikke er penge nok til folkeskolen. Den kritik afviser formand for Kommunernes Landsforenings Børne- og Kulturudvalg, Jane Findahl (SF).

Hun medgiver, at der skal strammes op i forhold til sygefravær og aflyste timer, men når eksempelvis puljen til efteruddannelse af lærerne ikke er blevet brugt, skyldes det blandt andet, at kommunerne selv skal betale lærernes løn under efteruddannelsesforløbet.

»Desuden er puljen blevet vedtaget på et tidspunkt, hvor man i økonomiaftalen havde besluttet at holde udgifterne til folkeskolen i ro,« påpeger hun.

Senest har der været flere historier om, at skolerne ikke lever op til lovens krav om minimumstimetal. Det skyldes ifølge Jane Findahl i visse tilfælde et dårligt indberetningssystem, som KL allerede har påtalt. Desuden mener KL ikke, at minimumstimetal er en god målestok for læring.

»Men reglerne skal naturligvis overholdes,« siger formanden.

KL efterlyser fortsat flere tiltag til afbureaukratisering, men tager vel imod Tina Nedergaards opfordring til, at minister og KL samles om at skabe rammerne for en god skole.

»KL glæder sig til at få en god og konstruktiv dialog med ministeren,« siger udvalgsformanden, som varsler nyt skoleudspil fra KL senere på måneden.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her