Læsetid: 5 min.

'Skolerne svigter børnenes trivsel'

Den nye undervisningsminister vil sætte fokus på bedre trivsel i folkeskolen. Og der er rigelig med plads til forbedringer hos både lærere, ledere, kommuner og forældre, lyder opsangen fra Tina Nedergaard
Trivslen blandt børn i folkeskolen skal mere i fokus og forbedres, og det kræver en indsats fra blandt andet kommuner, forældre, lærere og ledere at hæve niveauet, mener den nye undervisningsminister, Tina Nedergaard (V).

Trivslen blandt børn i folkeskolen skal mere i fokus og forbedres, og det kræver en indsats fra blandt andet kommuner, forældre, lærere og ledere at hæve niveauet, mener den nye undervisningsminister, Tina Nedergaard (V).

Sigrid Nygaard

3. maj 2010

Statsministeren har egentlig sat sig tungt på sin nye undervisningsministers område. Med sit bebudede 360 graders eftersyn af folkeskolen lægger Lars Løkke Rasmussen (V) an til endnu en gang at skærpe blikket på skolen. Undervisningsminister Tina Nedergaard (V) vil med egne ord 'ikke kortslutte den proces', hendes chef har sat i gang, men i jagten på at skabe den 'moderne skole, hvor der er rart at være', skorter det ikke på opsang til både lærere, ledere og kommuner.

Skolerne skal blive bedre til at stille høje forventninger til eleverne - uanset disses sociale baggrund. Det vil ifølge ministeren føre til, at eleverne selv sætter ambitionerne højere, men:

»Forventninger er ikke nok. Hvis et barn ikke trives - undskyld udtrykket, alle I borgerlige - så lærer det ikke noget. Eleven skal modtages glad og forventningsfuldt og med en melding om, at 'her har du et trygt og godt sted at være'. Også de børn, der har brug for et frirum i deres dagligdag, hvor det måske ikke er så sjovt at være derhjemme.«

- Men tror du ikke, at lærerne mener, de gør det?

»Jo, men jeg mener ikke, at der er tilstrækkelig fokus på trivsel.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Karsten Aaen

Og hvorfor skal skolen (dvs. staten i sidste instans) til at bestemme, eller bekymre sig om en skole-elev nu også har en bedste ven?

Endnu en gang bliver det sikkert de resurse-savge forældre, børn/elever, som skal leve op til et smukt ideal, som middelklassen (den karriere-orienterede klasse) har - det at have en bedste ven.

Er det ikke langt vigtigere at der er fokus på hele klassens trivsel...

Hasse Christensen

@Karsten Aagn: Hele klassens trivsel starter med den enkelte elev... For der skal kun en elev til at forstyrre hele klassen og den læring som forgår.

Projekt ‘Hvem stjal pengene i folkeskolen?’, det lyder godt... men svaret er nok bare at hvis man vil have verdens bedste vækst, arbejdsmarkede, uddannelses niveau og dannelse, så koster det ved kasse et...

Desudden er der i folkeskolen ikke invisteret i bygningsmasse, bøger eller ny teknologi i tilstrækkeligt omfang i de sidste mange år...