Læsetid: 2 min.

Ekspert: Aftale giver dårligere service

Kommuneaftalen passer ind i billedet af, at nogle få grupper skal betale prisen for krisen, siger kommunalforskeren Roger Buch. Aftalen bekymrer socialrådgiverne
14. juni 2010

Den dårligere offentlige service, som borgerne har oplevet de seneste år, blåstemples med den ny aftale om kommunernes økonomi. Det vurderer kommunalforskeren Roger Buch fra Danmarks Journalisthøjskole.

Han ser et markant signal i den passus i aftalen, som taler om at 'afstemme borgernes forventninger' til den kommunale service.

»Vi ved fra flere undersøgelser, at borgerne oplever en forringelse af denne service. Det har intet at gøre med ideologi eller politiske holdninger, også Venstres og De Konservatives vælgere klager over, at lokale sygehuse nedlægges, mens biblioteker og skoler lukker. Nu fremgår det så af aftalen, at det må borgerne bare affinde sig med, også i de kommende år,« siger Roger Buch.

Efter hans opfattelse ligger de besparelser, som bliver konsekvenserne af aftalen, i umiddelbar forlængelse af stramningerne i regeringens genopretningsplan.

»Samlet giver det nemt et billede af, at regeringen lader det gå ud over nogle bestemte grupper som børnefamilierne og de arbejdsløse, at vi har økonomisk krise,« siger Roger Buch.

Han hæfter sig ved aftalens overordnede budskab, der siger, at der ikke skal skæres i de almindelige servicetilbud, som den store befolkning nyder godt af.

»Det dækker ligesom over den kalkule, at vi ikke må træde de såkaldte kernevælgere over tæerne. Det er mere spiseligt at genere nogle få og marginaliserede grupper, fordi de koster samfundet så mange penge,« tilføjer Roger Buch.

Bekymrede rådgivere

Ifølge aftalen skal kommunerne næste år få styr på udgifterne på det specialiserede socialområde. Men socialrådgiverne savner svar på, hvad økonomiaftalen konkret vil betyde for deres arbejde med de danskere, der har store sociale problemer.

»Aftalen er upræcis i forhold til, hvad der nu kommer til at ske,« siger Bettina Post, der er formand for Dansk Socialrådgiverforening.

Hun mener for eksempel, at det er helt uklart, hvad man vil kigge på angående forenklinger og ændringer i klagesystemet.

»Det kan godt gøre mig lidt bekymret, fordi klagesystemet først og fremmest skal sikre retssikkerheden hos borgerne,« siger hun.

Selv om KL's formand, Jan Trøjborg (S), garanterer en 'super service' til borgerne med størst behov, er Bettina Post bekymret for, at kvaliteten bliver ramt af de økonomiske rammer.

»Vi bliver nødt til at klamre os til løftet om, at serviceniveauet stadigvæk vil være højt, og at vi stadig kan håndhæve de principper, der ligger til grund for vores sociale arbejde,« siger Bettina Post.

ritzau

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu