Læsetid: 4 min.

Museum giver efter for pres

Først aflyste Verdenskulturmuseet i Göteborg en planlagt kontroversiel udstilling af frygt for at provokere religiøse følelser, nu aflyser de så aflysningen, fordi de er bange for ståhej
Et af de billeder, som ikke bliver vist på Verdenskulturmuseet i Göteborg. Museet har nu ændret holdning og vil gerne udstille kunstneren, men Wallin har fået nok og vil nu finde et andet sted til sine billeder.

Et af de billeder, som ikke bliver vist på Verdenskulturmuseet i Göteborg. Museet har nu ændret holdning og vil gerne udstille kunstneren, men Wallin har fået nok og vil nu finde et andet sted til sine billeder.

Elisabeth Ohlson Wallin

10. juni 2010

Verdenskulturmuseet i Göteborg giver efter for pres udefra og viser nu alligevel den aflyste udstilling 'Jerusalem' med billeder af homoseksuelle i Jerusalem af den anerkendte svenske fotokunstner Elisabeth Olson Wallin som oprindeligt planlagt.

Historien om udstillingen begynder tilbage i 2007, hvor fotokunstneren og museet lavede en aftale om den kommende udstilling.

Siden fik museet en ny ledelse, og den nye ledelse rådførte sig med tre religiøse ledere og besluttede sig i forlængelse heraf for at gøre udstillingen mindre og at vise billederne i en helt anden sammenhæng, end den fotografen havde planlagt. Den beslutning fik fotokunstneren til at opsige sin kontrakt med Verdenskulturmuseet. Det skete ifølge Wallin, fordi museet ikke har ønsket at vise hendes udstilling i sin oprindelige form af frygt for, at den skulle støde nogle menneskers religiøse følelser. I særlig grad var museet bange for, at billederne ville fremkalde stærke reaktioner fra muslimer.

Trods kovendingen er det imidlertid slet ikke sikkert, at Verdenskulturmuseet overhovedet kommer til at vise 'Jerusalem'-udstillingen, for de har efter offentliggørelsen af den nye beslutning end ikke kontaktet fotografen og spurgt hende, om hun nu vil være med.

Og meget tyder på, at museet nu slet ikke får lov at vise udstillingen. Konfronteret med den nye oplysning siger Elisabeth Ohlson Wallin til Information, at »hun ikke længere kan stole på museet. De havde en underlig holdning til mine billeder, og de lyttede til religiøse lederes ønske om at stoppe udstillingen.«

Desuden har hun fra andre museer fået flere tilbud om at vise udstillingen.

Alle tre religioner

I udstillingen kombineres kunstfotografier fra Jerusalem med tekststeder fra de tre monoteistiske verdensreligioner, der alle betragter Jerusalem som en hellig by. I nutidige omgivelser skal billederne illustrere bestemte passager fra jødedommens Torah, kristendommens Bibel og Islams Koran.

Idéen fra Wallins side var ikke »at spille på den islamofobi, som er på fremmarch i Sverige - det er bekymrende, og jeg er meget optaget af det spørgsmål, såvel som jeg er af homofobi og anden diskrimination. Nej, hvad jeg ville vise var, at islam ikke står alene med sin fordømmende holdning til homoseksuelle. Den deles også af jødedom og kristendom.«

Wallin har hele tiden insisteret på, at udstillingen kun kan vises solo. For hende var hensigten fra første færd at vise, hvordan de tre store monoteistiske verdensreligioner ser på homoseksualitet.

»For mig var det en pointe, at disse tre religioner har det samme had til sex,« siger hun. Da Elisabeth Wallin i 2007 tilbød museet sine billeder, blev de accepteret med begejstring.

»Dengang havde museet en brav direktør i Margaret Allen. Hende havde jeg haft et godt samarbejde med, og hun ville gerne have min udstilling,« siger Wallin.

Hun fortæller videre, at da hun var i Jerusalem ved påsketid for at tage de aftalte portrætter, fik museet ny direktør. Nu var man på museet »bekymret for de billeder, jeg havde tilbudt, skønt de slet ikke havde set dem endnu. Man var bange for, at billederne ville blive anset for provokerende og fremkalde stærke reaktioner fra muslimer,« som hun formulerer det.

Vaklende ledelse

Journalist Malin Clausson, som har dækket historie for Göteborgs-Posten, siger, at historien har vakt opsigt og debat i svenske medier, navnlig fordi den involverer en kunstner, der anses for højt anerkendt.

»Debatten her i Göteborg har meget gået på, at museet er bange for noget, som vil blive opfattet som en politisk manifestation. Mit eget synspunkt er, at vi har at gøre med en svag og vaklende museumsledelse, der ikke ved, hvad den gør.«

Den påstand er blevet bekræftet af den seneste kovending. Museet i Göteborg skyr konflikter og tiltrækker dermed gentagne gange nye.

Som Karin Olsson, kulturredaktør på Expressen, udtrykker det, så er »museet lige så bange for først at krænke religiøse følelser, som man er blevet efter al ståhejen med Ohlsson Wallin.«

Karin Olsson fortsætter: »Hvorfor lærte museet ikke af hændelsen med Louzla Darabis værk 'Scéne d'amour?'« Den franske kunstner med muslimsk baggrund lavede et billede, der viser et samleje og vers fra Koranen. Det blev efter trusler fra muslimske grupper i 2005 fjernet af museet. Hændelsen vakte stor diskussion og blev set som en accept af en indskrænkelse af ytringsfriheden.

Ny ledelse

Problemet for museet opstod ifølge Ohlsson Wallin oprindeligt, da den nye ledelse i kulturrelativismens hellige navn for tre religiøse ledere valgte at forevise en række af hendes billeder og lade deres reaktioner bestemme selve udstillingen:

»Jeg syntes, det et godt initiativ, da de åbenbart ønskede at forberede sig på de spørgsmål og reaktioner, som billederne kunne vække. Museet mødtes altså med en rabbiner, en præst og en repræsentant for en muslimsk ungdomsorganisation. De tre ledere mødte op hver for sig på tre forskellige dage, men jeg var ikke med til et eneste af møderne. Jeg blev også vred, da det gik op for mig, at museet ikke havde inviteret nogen homoseksuelle personer med - og for øvrigt heller ingen kvinder. Alle parter jo må høres i en sådan sag,« siger Wallin.

Efter mødet med de religiøse ledere foreslog museet derefter, at udstillingen kun kunne vises, hvis den indgik i en større udstilling, hvor repræsentanter for de tre verdensreligioner kunne forsvare sig imod anklager for homofobi. »Det sagde jeg nej til, for min udstilling er udtænkt til specifikt at beskæftige sig med det ømtålelige problem, at de tre religioner fordømmer homoseksualitet. Det ville kun fungere på en separat udstilling,« understreger Wallin.

»Det var tydeligt, at museet var blevet påvirket af, hvad de religiøse ledere havde sagt til dem,« siger Wallin. »Først på det tidspunkt opstod der overhovedet en konflikt.«

Nu har Verdenskulturmuseet så skiftet kurs igen. Spørgsmålet er, om de ikke taber udstillingen på gulvet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Travis Malmzon

Gad vide hvad de kække skriftkloge har fortalt kunne blive konsekvensen.

Det ligner mere og mere regulært pøbelvælde.

Niels Mosbak

Lad mig se hvad har vi her -

Maria Magdalena har fjernet sine implatater?
Maria med Jesus,
Johannes døber Jesus,
Bjergprædiken, tror jeg og så
Den sidste Nadver,

Det er da billeder der har symbolikken med.

Det er da fint at kunstneren slet ikke vil udstille i Gøteborg - så kan de lære det kan de.

Hvis kunst havde været bestemt til at skulle censureres af religiøse ledere, havde verden aldrig set Salvador Dali's sidste nadver f.eks.
Men vi har selvfølgelig i Danmark haft lignende sager - Vilhelm Freddie, blev jo som bekendt censureret af det danske politi, der lagde beslag på hans billeder i adskillige år.

Og så var jo helt frivilligt om man ville gå ind og se udstillingen - men hvis man vil forarges - så skal man jo selv foretage en aktiv handling for at blive det.

Søren Kristensen

Mon ikke denne virak er mere befordrende for udbredelsen af budskabet end hvad en soloudstilling i Gøteborg kunne afstedkomme. Det jo sådan med kunsten, at jo mere man banker den i jorden jo mere vokser den. Det eneste den ikke kan tåle er ligegyldighed og det er der så ikke tale om her. Så tak til museet for at vi, der ikke lige kommer forbi Gøteborg i sommer, også fik set udstillingen.

Per Jongberg

Øhme, den katolske form for kristendom prædiker måske homofobi, men den katolske kirkes fromme mænd er da vist ikke imod homoseksualitet ?