Læsetid: 3 min.

Bliv ven med en elbil

Hvis antallet af biler og belastningen af klima og luftmiljø skal ned, så må elbiler på delebasis være svaret. Det mener et ungt firma, der er kommet først med en grøn delebilsordning i København og nu ekspanderer internationalt. Fed ordning, siger tilfreds bruger
Hvis antallet af biler og belastningen af klima og luftmiljø skal ned, så må elbiler på delebasis være svaret. Det mener et ungt firma, der er kommet først med en grøn delebilsordning i København og nu ekspanderer internationalt. Fed ordning, siger tilfreds bruger
6. juli 2010

Cyklen er selvfølgelig nummer ét. Men hvis man absolut skal køre bil, så er delebil det rigtige. Eller elbil. Eller begge dele. Det er sådan, de gør på Østerbro i København. Ligesom i Oslo. Og Göteborg.

Move About er en ung grøn virksomhed, der i samarbejde med det sprudlende lokale klima-initiativ 2100.nu har et godt tilbud til beboere og virksomheder på Østerbro. Clean mobility on demand hedder det, og det lyder sådan:

Kom og bliv bruger af en af vore nye elbiler på delebasis. Du bestiller bilen på nettet til det tidspunkt, du skal bruge den. Du henter den på en af fire mulige lokaliteter i byen og låser op med dit nøglekort. Du kører lydløst og med ren samvittighed op til 180 km på en opladning og med op til 100 km i timen, og du slipper for at tænke på benzinpåfyldning, bilvask, forsikring og parkeringsafgifter - sidstnævnte er gratis for elbiler på byens kommunale p-pladser. Efter endt brug parkerer du bilen, hvor du startede, sætter den til opladning og tænker ikke mere på det. Du betaler over nettet med dit kreditkort. 99 kr. om måneden for at være medlem af delebilklubben plus f.eks. 99 kr. pr. time eller 499 kr. for et døgn. Konkurrencedygtigt med de fleste traditionelle udlejningsbiler.

Meget federe

El-delebilerne er et lille hjørne af 2100.nu, bydelsprojektet, der har som ambition at reducere CO2-udledningerne på Østerbro dramatisk det næste år.

»Tak fordi I tør være ambitiøse: 10 pct. CO2-reduktion på ét år - jeg siger held og lykke! Jeg tror faktisk godt, det kan lade sig gøre,« sagde EU's klimakommissær Connie Hedegaard, da hun 8. maj skød 2100.nu i gang.

Elbilerne er samtidig del af Move Abouts tilsvarende ambitiøse projekt for på en gang at nedbringe antallet af privatbiler og introducere klimavenlige biler, der kører på el. Foreløbig har Østerbro fire el-delebiler. Der er 12 i hele København, og projektet udvikler sig med opbakning fra Energistyrelsen, Københavns Kommune, IKEA og virksomheden Schneider Electric. Denne sommer har bl.a. Roskilde-festivalens medarbejdere benyttet bilerne for at dæmpe festivalens CO2-udledning.

En af ordningens kunder er Tobias Stærbo, 24-årig københavnsk musiker.

»Jeg har brugt utrolig mange penge på taxaer i forbindelse med mit arbejde. Men det her er meget federe, fordi jeg nu har nem og billig adgang til at leje en bil. Og en elbil er det eneste rigtige, med den forurening der er i indre by og omkring os. Så jeg er en yderst tilfreds bruger,« siger Tobias Stærbo, der benytter elbilerne en gang hver eller hveranden uge.

Move About introducerede el-delebilerne første gang i Norge i 2008, sidste år i Sverige, og nu er man så i gang i Danmark og under etablering i Tyskland med støtte fra det tyske industriministerium.

»Move About er i dag verdens største delebilprojekt baseret på elbiler,« siger Sune Grøntved, markedschef i virksomheden. Endnu ikke store, men først og dermed størst.

Virksomheden har lavet et regneeksempel med en flåde på 300 el-delebiler og forskellige forudsætninger om et ledsagende fald i det private bilejerskab, færre kørte kilometer i bil m.m. og når frem til, at delebilerne kan spare atmosfæren for et sted mellem 4.000 og knap 6.000 ton CO2 årligt, afhængigt af hvordan elektriciteten er fremstillet.

Omstillingen

Projektets formål er også, at forbrugerne skal lære de nye elbiler at kende. Alle bilproducenter med respekt for sig selv sender i disse år elbiler på markedet, og én af udfordringerne er at få folk til at anerkende dette alternativ til de gammeldags benzinbiler. Energistyrelsen taler i en ny rapport om behovet for at opføre 8.000 batteri-ladestationer ved etageejendomme de næste to-tre år. Men hvis myndigheder, elselskaber og andre opbygger et sådant net af lade- og skiftestationer, og forbrugerne ikke samtidig skifter til elbiler, så falder investeringerne og visionen om de klimavenlige biler til jorden. Og hvis vindkraften udbygges markant uden en ledsagende introduktion af elbiler, hvis batterier kan lagre vindmøllestrøm, så går det også galt.

Derfor skal dagens benzinkørende danskere introduceres til de nye biler. Og hellere som lejere via dele-bilsprojekter end som ejere.

Foreløbig går det ikke så hurtigt. I maj måned blev der ifølge De Danske Bilimportører solgt 12.840 nye personbiler i Danmark. To af dem var elbiler.

Serie

Seneste artikler

  • Pedalkraft knækker nødder i Guatemala

    17. juli 2010
    Majskornene kværnes og tøjet bliver vasket rent med pedalkraft. I Guatemalas højland har en cykelsmed sat pedalkraft bag de daglige gøremål og gjort livet nemmere for mange fattige
  • Pedalkraft knækker nødder i Guatemala

    17. juli 2010
    Majskornene kværnes og tøjet bliver vasket rent med pedalkraft. I Guatemalas højland har en cykelsmed sat pedalkraft bag de daglige gøremål og gjort livet nemmere for mange fattige
  • Vejen frem for boligejere: Extreme green makeover

    13. juli 2010
    Der er brug for nogen, der kan levere hele pakken, når den eksisterende boligmasse skal energirenoveres og gøres klimavenlig. På landet uden for Middelfart tester de en model: ESCO-light
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Tak til Jørgen Steen Nielsen for dette optimistiske pust. Men vil den nuværende regering stadig være med til at give et positivt skub?

Her til morgen kunne P1-morgen fortælle at transportminister Hans Christian Smidt ikke længere ville færdiggøre mulighed for el - tog på resten af hovedbane nettet som regeringen med Connie Hedegaard tidligere havde lovet - samtidig med at de hånede SR- regeringen for at have indkøbt dieseltogsæt i 1990érne og som ikke er leveret endnu. OVK glemmer dog at fortælle at netop disse partier havde stemt i mod en færdiggørelse af el på hovedbane nettet samt ikke ønskede at investerer i bane nettet overhovedet. SF og de radikale ønskede en bedre komfort til togpassagererne hurtigt så derfor blev færdiggørelsen af el på resten af hovedbanen udsat og indkøbet blev indledt med de EU pålagte udbudsrunder , hvor det italienske firma, der også havde ledere de fjernstyrede metrotogsæt, vandt med det billigste tilbud. Osv. Men sjovt/sørgeligt er det at OVK ville tegne et billede af SR-regeringen som imod el på banerne, når det var OVK der stemte imod investeringer af forbedringer på bane nettet.

PS: Tidligere stemte OVK også imod Sonja Mikkelsens genopretningsplan med en renovering af spor nettet og anlæg af det 5 spor mellem København og Høje Tåstrup. Tænk hvis det var vedtaget så havde pendlerne været skånet fra sommerforsinkelserne pga. solvarme spor og hurtigforbindelser til Jylland ol. havde allerede i dag haft bedre og hurtigere muligheder .