Læsetid: 4 min.

Hvorfor stjæler alle romaer?

Politikeres fordomme om romaer vækker genklang hos vælgerne i mange EU-lande, hvor romaer betragtes som tyvagtige, asociale og arbejdssky. 'Romaerne er en forfulgt minoritet,' mener forsker fra universitetet i Bologna
Politikeres fordomme om romaer vækker genklang hos vælgerne i mange EU-lande, hvor romaer betragtes som tyvagtige, asociale og arbejdssky. 'Romaerne er en forfulgt minoritet,' mener forsker fra universitetet i Bologna
19. august 2010

ROM - Er romaer en fare for den offentlige orden eller et forfulgt mindretal? Det spørgsmål er aktuelt i flere europæiske lande.

I juli blev 23 romaer udvist fra Danmark, fordi de ifølge Udlændingeservice havde gjort sig skyldig i »husfredskrænkelse« og »ulovlig campering«:

»Romaerne bliver ikke blot diskrimineret, det er en forfulgt minoritet,« hævder grækeren Dimitris Argiropoulos, som er lektor i minoritets- og afvigelsespædagogik ved universitetet i Bologna:

»Hvad gør Rumænien for at respektere de tre millioner romaer, som er borgere i landet? Hvad gør lande som Frankrig, Italien og Danmark for at integrere romaer? Overalt bliver romaer forfulgt med udvisninger, forbud mod at opholde sig bestemte steder og rydninger af lejre. Hvad gør man for at inddrage de berørte? Man inddrager dem slet ikke,« fastslår Dimitris Argiropoulos.

Forleden meddelte Immigrationsministeriet i Frankrig, at 79 rumænske romaer har accepteret at lade sig hjemsende mod en motivationsfremmende ydelse på 300 euro (2.250 kroner) pr. voksen og 100 euro pr. barn.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

helt firkantet skulle de anmelde sin indrejse på en eller anden måde, ved godt det er lidt besværligt men hvis mig eller dig har tænkt sig at opholde sig i et andet land i længere tid, skal man helst have en fast adresse, f. eks kan man ikke som dansker modtage noget hjælp af nogen slags medmindre man har en adresse i landet, et sted man bor, det har Romaerne måske, men det er ikke lovlige bopæle og nærmest umuligt hvis de ville prøve at registrere det som deres bopæl... Marken 1, th?, men hvis de er EU borgere jamen så har vi bare at tage det sure med det søde, vi kan ikke være medlem af EU, og kun få det gode hvad der kommer ud af samarbejdet, og det samme gælder FN, hvis man skriver under på en bindende kontrakt, kan man ikke bagefter begynde at redigere i hvilken § man vil overholde og hvilken man har tænkt sig at bryde, det er en dobbelt moralsk... "se hvor fine vi er, vi skriver under på at overholde menneskerettigheder"(men de er kun for dem vi synes godt om)

Victor Knudsen

"Politikeres fordomme om romaer vækker genklang hos vælgerne i mange EU-lande, hvor romaer betragtes som tyvagtige, asociale og arbejdssky."

Der går ikke røg af en brand uden ild.

Men der er behov for en grundig analyse for en gang for alle at afdække rigtigheden af om disse fordomme overfor romaer er rigtige eller ej.

Martin Kristensen

Angående romaerne er artiklens første skilning:

"Er romaer en fare for den offentlige orden eller et forfulgt mindretal?"

Altså ikke gensidigt udelukkende. De kan udemærket være begge dele. Romaerne er bestemt ofre for forfølgelse, både historisk og aktuelt, men Romaernes fortalere skylder også en forklaring på hvornår netop denne gruppe ikke er rykket videre med uddannelse, job m.v. i modsætning til så godt som alle andre grupper.

Overskriftens simplificering tjener ikke rigtigt noget formål, men der skal en tilbundsgående analyse til ---ikke mindst for sigøjnerne/romaerne egen skyld. Hvis flere og flere myndigheder drager (den måske fejlagtige) konklusion, at de er kraftigt overrepræsenteret i kriminalitetsstatistikkerne, så er det helt i deres egen interesse at få det afdækket/afvist.......
......med mindre, at det der er noget om snakken, så sandheden kan blive et stød til mellemgulvet og kæben for roma/sigøjner kulturen !

Ib Ling : "hvornår netop denne gruppe ikke er rykket videre med uddannelse, job m.v. i modsætning til så godt som alle andre grupper."

Det har denne gruppe også gjort i Syd- og Nordamerika.
Hvordan romarene klare sig i de arabiske land, hvor de også findes ved jeg ikke, men det kunne være interessant at vide.
Men i Europa er der problemer og hvorfor mon?

Helge Berg

Det er med at anmelde sin indrejse, forsvandt med Schengen-aftalen og paskontrollens ophævelse.

Du vil faktisk uhindret kunne opholde dig tidsubestemt i en del lande i Europa, hvis du selv kan skaffe til "dagen og vejen", undgå myndighederne, osv., hvilket er det sigøjnerne gør - lige som mange andre minoriteter.
Du skal nok forsøge at erkende, at "ordnung muss sein" udelukkende er et fænomen der optræder, jo længere nordpå i Europa, man kommer.

Der findes rundt omkring ( formentlig ganske mange ) romaer, som er fuldt integrerede og som for nogens vedkommende egentlig nærmest har glemt f eks deres bedsteforældres "nomadetilværelse" - i Spanien er der (bare som et spøjst eksempel )bl a en del anerkendte flamenco-dansere , som er dybt respekterede og som "professionelt" holder fast i deres "rødder"..

Så er der ( den ekstreme yderlighed ) de romaer, der lever i små klanagtige grupper med en leder/ledelse af ældre , som bestemmer stort set alt lige fra hvem, der skal gifte sig med hvem, og til hvem der skal tage til byen og tigge små-rapse o s v.

Det er denne sidste (møjirriterende og kontroversielle) nomade-gruppe, der ligesom "får lov" til at tegne billedet ??- og som giver hovedpine for omgivelserne og de sociale myndigheder ???.

Martin Kristensen

@Jon Jensen:

Der findes i Danmark anslået 10,000 romaer. Langt hovedparten af dem ER integreret i en eller anden form, efter at have lagt nomadetilværelsen m.m. på hylden. Dem er der jo ingen der vel sanktionere. Derimod findes der en ganske lille gruppe, som det giver god mening at sanktionere baseret på deres opførsel - ikke deres ethnicitet. Fortalerne for disse som uskyldsrene engle skylder at forklare hvorfor de efter 1000 år i Europa stadig håndhæver de problematiske aspekter af nomadekulturen i modsætning til så godt som alle andre grupper?

De gange, jeg har været i Rumænien i officielt ærinde, har jeg ikke kunnet undgå at lægge mærke til holdningen hos den "almindelige" rumæner over for romaerne. Det kan - som udtrykt af en rumæner, der var godt trætte af dem - siges ret så kort: "De er gode til at spille musik, lave børn og stjæle". Og hvad kan man så lære af det?

Niklas Monrad

Jeg savener at vide, hvad det er som specifikt forventes af lande skal gøre for disse omrejsende folk der samtidig er isolationister, da de kulturelt betinget ikke må knytte bånd til ikke-romaer.

Til de som er interessrede i emnet og ønsker bedre indsigt in romakultur kan jeg anbefale følgende to bøger:

Jason Webster: Duende (personlig rejseskildring)
Mikey Walsh: Gypsyboy (selvbiografi)

Hvis ikke der snart kommer et valg med et gevaldigt system - og mentalitetskifte til resultat - og ikke bare i Danmark, bliver der nok kamp om at komme først med en "løsning" på det påståede Roma-problem ... jeg vover ikke at fortsætte tanken, men processen er måske allerede i gang.

Jødeforfølgelse er jo ikke rigtigt moderne, de homoseksuelle er vist også stadig inde i varmen, sådan da, hos de fleste omend måske ikke hos De Færreste, katolske præster og deres hierarki, som eller nok kunne fortjene lidt opmærksomhed, synes at få lov til at være i fred, men Roma'erne ... her er en gruppe, der lige passer til lidt hårdhændet forfølgelse, der kan hente stemmer hos De Færreste.

Muslimerne, jo bevares da, men det virker jo ikke rigtigt selvom De Færreste har kørt hårdt på i nogle år - ikke bare i Danmark, de er jo nok fundamentalt set for stærke. I nogle lande, f.eks. i Frankrig, er de oven i købet igennem lang, lang tid og uden de store problem blevet integreret i befolkningen ... de senere års problemer usagt.

Det er jo prisen for EU medlemsskabet. Hvert land har ansvaret for sine egne statsborgere. Det var aldrig meningen, at de enkelte lande skulle kunne eksportere problematiske eller utilpassede til andre EU lande.
"Aben" og bebrejdelserne burde ende hos oprindelseslandet R´s (uduelige eller udspekulerede?) regering. Som burde presses til at tage og leve op til sit ansvar.
Ellers burde EU landene genoverveje medlemsskabet. Og den finske Olli Rehn burde passende stilles til ansvar, fordi han har anbefalet R´s medlemsskab, uagtet at landet klart ikke lever op til mindstestandarderne for medlemsskabet.

Jeg kan svare for mig selv. Jeg ønsker at "fri bevægelighed og fælleseuropæisk statsborgerskab endelig bliver en praktisk virkelighed."

Lars Dahl: Jeg vil hverken eje eller have et EU statsborgerskab. Det er jo lige netop naive holdninger som den, du giver udtryk for, der er et af problemerne. Hvad du siger, er det samme som at sige, at vi alle skal dele fattigdommen, For hvem gider arbejde og betale skat og bidrage til statsbudgettet, hvis det er helt i orden at leve som nomade, at isolere sig fra andre og at rapse med arme og ben, fordi det har man altid gjort, og fordi man ikke gider indordne sig. De vil jo netop ikke leve som dig og os andre. Det du vil, fornemmer jeg, er at opdrage og at assistere dem med at tilegne sig vores normer. - Det har man uden held stilet efter i mange lande. Alternativet er, at vi i for at overleve begynder at leve som dem.... Jeg synes, du skulle lytte til dem, der ved, hvad de snakker om.

Slettet Profil

Nomade og sigøjner = "isolere sig fra andre og at rapse med arme og ben" - hvad med at "isolere sig fra andre og at rapse med arme og ben" = "isolere sig fra andre og at rapse med arme og ben"?

Iøvrigt så er det mærkeligt at der ikke er langt flere nomader, når nu der er al den teknologi, som gører det muligt - Det kommer nok.

"Romaernes fortalere skylder også en forklaring"
Håber ikke, at jeg er i en gruppe, med en der skal tale på mine vegne.
Det er så barnligt at forlange, at en i en gruppe skal tage afstand på vegne af resten af gruppen - Som om det skulle forandre noget - Jeg forlanger heller ikke af frimurene, muslimerne, bankfolk eller af katolikerne, at de skal tage afstand fra handlinger begået af folk i deres gruppe - Det er sådan noget man forslår når man er bange for at miste den kontrol man ikke har alligevel.

"Skulle de anmelde sin indrejse på en eller anden måde."
Lige så snart det bliver besværligt, så bliver folk lynhurtigt fortalere for et klassesamfund der består af dem uden penge, som skal have færre retigheder, og dem med penge som skal have flere retigheder.
Det er verken Romaernes eller nomadernes skyld, at EU er blevet til, uden af vi er blevet spurgt( - Og et spørgsmål, hvis svar man ignorer er ikke et rigtigt spørgsmal).

Og iøvrigt så er det vildt latterligt, at man skal have en adr. for at få hjælp, og at man ikke kan ha' adresse i en campingvogn på et stykke jord man har lejet af en, uden at alle involveret skal bøje reglerne - Hvad det rager staten, ved jeg virkerlig ikke.

Man spørger sødt, om hvorfor Jeppe drikker, og kan konstatere at spørgsmålet blev forstået, og er blevet til en artikel.
At det så blev slettet i den anden tråd hvor også andre befolkningsgrupper med nappe-mønstrer i deres hverdag blev nævnt, ved kun sætternissen.

At man indgå i et faste mønstrer i tilmurede bygninger, giver da blot bedre vilkår for sær omgang med midler, end hvis man bor i et telt.

Artiklen består overvejende i, at Informations journalist har stillet nogle spørgsmål til Dimitris Argiropoulos. Og han giver så nogle svar, der er så ensidige og sort/hvide, at det hele bliver utroværdigt. Tendensen er, at sigøjnerne er uskyldsrene ofre for vore fordomme, og at hele problemet ligger i at vi andre har ubegrundede fordomme. Tendensen er at sigøjnerne er de gode, og vi er de onde, for vi diskriminerer dem.
Argiropoulos siger f.eks.: Hvad gør lande som Frankrig, Italien og Danmark for at integrere romaer? og svarer: Man inddrager dem slet ikke. Det er da en hån mod de store anstrengelser man har forsøgt at gøre i Helsingør Kommune. Han siger: Der findes ingen undersøgelser, som viser, at romaerne ikke vil gå i skole. Det er da en hån mod de meget store anstrengelser man har gjort for at få sigøjnernes børn i Helsingør til at gå i skole (forgæves).
Kommentarerne ovenfor (bl.a. af Kroll) har ret i, at de der er upopulære, ikke er sigøjnere som etnisk gruppe. De der har valgt at lade sig integrere, er der mig bekendt ingen problemer med. Men der er en vis delmængde af sigøjnerne, som så vidt mig bekendt selv vælger at isolere sig, og som har en høj moral over for andre medlemmer af deres egen gruppe, men total mangel på moral over for alle os andre. Der hvor opdelingen i "os og dem" opstår, er hos sigøjnerne selv. Hvis de ikke foretog den opdeling, og selv valgte at isolere sig, eksisterede problemerne måske ikke.
I kommentarerne her citerer Finn Jensen en rumæner for at sige: "De er gode til at spille musik, lave børn og stjæle". Og det er vel ret præcist ramt. Det vigtigste i mine øjne er hverken musikken eller rapserierne, men at de er gode til at lave børn. Dét er en bombe under alle forsøg på at nå til et harmonisk samvær med os andre. Så længe børnetallene blandt de grupper af sigøjnere, som vælger at isolere sig fra os andre, er så høje, så kan problemerne ikke løses. De børnetal skal ned, for at vi kan få en fredelig løsning, og det kan kun ske, hvis sigøjnerne selv vælger at lade sig integrere. Hvis de selv vælger os andre fra, kan det hele kun gå galt.
Jeg synes, at erfaringerne fra Helsingør viser, at ansvaret for at integrationen ikke lykkes, ligger hos sigøjnerne selv, og kun der.

Slettet Profil

Det er egentligt mærkeligt at de skal beskyldes for at isoler sig, når det bogstaveligt er os der isolere - Man kunne invitere sig selv på en kop et eller andet og se om formodningen er rigtig.
Det bedste, syntes jeg, ville være hvis "de" kunne finde ud af at lave en fælles orgination, hvis formål var at uddanne lærer, der var vant til den nomadiske livstil og som så kunne tage ud og undervise dem der hvor de er - Så de slipper for at integrere sig!

"Hvis de selv vælger os andre fra, kan det hele kun gå galt." Det lyder som du vælger dem fra - Jeg troede pointen med demokratiet var, at vi alle slap for at indordne os hinanden, men kunne leve som vi vil, hver især. '
At give dem penge til at bo i et hus er ånsvagt, hvis de ikke vil bo i et hus - Så var det bedre hvis EU forlangte, at de oprettet nogle fælles ordninger(, måske med støtte fra EU selv), der kunne give børnene det de har behov for - Her tænker jeg undervisning på deres præmisser; ikke hus.

Det er ikke nomadens skyld, at samfundet der vokser op omkring dem, ikke tilpasser sig dem...

Jeg mener at denne debat er meget fordrejet. For det første er vi ved at nå et sidespor, når vi konstant taler om at "de" har det ene eller andet adfærdsmønster, "de" isolerer sig og vil ikke være ligesom "os".
Problematikken (der ikke kun afgrænser sig til romaer, men også til andre marginaliserede grupper), bunder i fattigdom og i det at blive betragtet som lovløs.
Igen er der et problem i, at et folk bliver slået over en kam. Det vi vælger at se på er de ikke velfungerende romaer som opholder sig i landet og ikke de der klarer sig godt. Vi kan ikke forvente at folk skal tilpasse sig noget som helst, når de ikke har midler eller forudsætninger til det. Igen kan det være enormt farligt, og endda styrke den opdeling der allerede eksisterer mellem romaer og ikke romaer, at oprette roma klasser, kontorer og så videre. Hvis vi virkelig vil have integration (som forresten forudsætter at SAMFUNDET integrerer gruppen og ikke at gruppen integrerer sig selv) må vi begynde at se ud over seksualitet, hudfarve, etnicitet og så videre.

Arthur Schopenhauer

Findes der ikke en forsker på et universitet et sted, der kunne udtale sig objektivt om disse forhold med henvisning til statistik og fakta? Det virker så uendeligt meningsløst gang på gang at interviewe Roma-organisationer om Roma-folket.

Arthur Schopenhauer

En UVILDIG forsker, skulle der have stået. Jeg er godt klar over, at denne Dimitris Argiropoulos er tilknyttet et universitet.