Læsetid: 3 min.

Intro-universitetet giver problemer med kvaliteten

Universitetsstudiernes dalende kvalitet drejer sig måske ikke så meget om, at de studerende ikke er dygtige nok eller er dovne, men mere om at vores moduliserede uddannelser kun kan tilbyde introduktion til fagene
15. september 2010

Studiekvalitet debatteres løbende og senest i forbindelse med nærværende dagblads og Forskerforums enquete om studiekvalitet, hvor 850 universitetslærere gav deres mening til kende om dette emne.

Næsten halvdelen af de adspurgte universitetslærere mente, at det faglige niveau var blevet ringere, og at de studerendes indgangsfærdigheder tilsvarende var blevet ringere.

Sådanne udsagn må naturligvis føre til refleksioner over, hvad der har forårsaget denne uheldige udvikling. Hvis vi vil prøve at forklare og forstå denne udvikling, kan vi både fokusere på individuelle og strukturelle forhold.

Individuelt forankrede forklaringsmodeller kunne gå på, at de studerende ikke er dygtige nok, fordi de arbejder for meget og læser for lidt (de har måske evnerne, men bruger dem i andre sammenhænge end på universitetet).

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu