Læsetid: 4 min.

Milliardtilskud til vej med syv biler i minuttet

Regeringens egen infrastrukturkommission prioriterer ikke en motorvej mellem Holstebro og Herning – alligevel vil VK give milliarder til en vej, hvor trafikken er særdeles tynd. Eksperter beklager det manglende samfundsøkonomiske grundlag bag beslutningen
På vejen mellem Herning og Holstebro kører mellem 10.000 og 11.000 biler i døgnet - eller knap syv biler i minuttet. 
 Til sammenligning kører der dagligt mere end 60.000 biler på motorvejen ved Vejle

På vejen mellem Herning og Holstebro kører mellem 10.000 og 11.000 biler i døgnet - eller knap syv biler i minuttet.
Til sammenligning kører der dagligt mere end 60.000 biler på motorvejen ved Vejle

David Trood

9. september 2010

Der bliver efter alt at dømme særdeles god plads på den nye motorvej, regeringen vil finde to en halv milliard kroner til. Vejdirektoratets tal viser, at der på den nuværende Rute 18 mellem Herning og Holstebro kører mellem 10.000 og 11.000 biler i døgnet - eller knap syv biler i minuttet.

Til sammenligning kører der dagligt mere end 60.000 biler på motorvejen ved Vejle. På direktoratets danmarkskort over, hvilke strækninger der er belastet af køer, falder langt størstedelen af Rute 18 ind under kategorien »sjældent eller ingen problemer.«

Og en motorvej på strækningen var da heller ikke blandt anbefalingerne fra regeringens egen Infrastrukturkommission i 2008. Kommissionen sigtede på løsninger, der ville give de største samfundsøkonomiske afkast: »Blandt vores prioriterede projekter var ikke en motorvej mellem Herning og Holstebro,« siger kommissionens formand Birgit Aagaard-Svendsen.

Lokalpolitikernes evne til at råbe højt har været af stor betydning for den nye motorvej, mener Birgit Aagaard-Svendsen.

»Det er et projekt, som har haft stor opmærksomhed, fordi Holstebro-politikerne har været gode til at tale højt om deres ønsker,« >siger hun.

Sognerådspolitik

Og netop motorveje har traditionelt været et saftigt politisk »hold kæft-bolsje«, påpeger trafikforsker ved RUC, Per Homann Jespersen.

Således blev en omfartsvej i Thy besluttet i 2002 efter sigende fordi et medlem af den såkaldte jyske trafikmafia, Venstres tidligere trafikordfører, Svend Heiselberg, boede der. Ringbanen i København var også en del af et finanslovsforlig, hvor SF skulle have noget, og i selve trafikaftalen fra 2002 lå mange forslag til investeringer mærkværdigt nok i de kredse, hvor de trafikpolitiske ordførere var valgt, påpeger forskeren.

Men regeringen besluttede selv, at det skulle høre op:

»Selv om vi har en god og sund økonomi i Danmark, skal vi naturligvis sikre os, at vi anvender pengene dér, hvor vi får mest ud af dem,« bedyrede forhenværende transportminister Flemming Hansen (K) i 2004.

Den strategi har fået roser fra Per Homann Jespersen:

»Med forliget fra 2009 har man gjort trafikinvesteringer fri af finanslove og af politiske særinteresser. I stedet har man oprettet en fond på 95 mia. kr., som skal sikre, at en lang række projekter bliver grundig belyst både samfundsøkonomisk og miljømæssigt,« siger han.

Men de gode toner er forsvundet med den nye motorvej, mener trafikforskeren.

»Nu laver man en motorvej, der ligger uden for den brede trafikaftale. Trafikanlæg er og skal være en politisk beslutning, men her er der grund til kritik,« siger Per Homann Jespersen:

»Det her er, hvad man vil kalde et politisk hold kæft-bolsje,« siger han og peger på, at det er helt gratis for lokalpolitikere og borgmestre at ønske flere motorveje i deres område - for de skal ikke selv betale:

»Man kunne indføre en lokal medfinansiering, som ville gøre debatten og investeringerne mere rimelige,« lyder forslaget fra trafikforskeren.

Besparelse: syv minutter

Strækningen mellem Herning og Holstebro er på omkring 35 km. Turen tager ifølge Birgit Aagaard-Svendsen mellem 35 og 40 minutter:

»En motorvej vil give en tidsmæssig besparelse på fem til syv minutter. Jeg kan godt forstå, at folk gerne vil hurtigere frem, det vil alle jo. Men der findes andre projekter, hvor den samfundsøkonomiske gevinst er større. Det her er en politisk beslutning, som skal ses i et bredere perspektiv,« >siger hun.

Lektor på Institut for Transport ved DTU, Jeppe Rich, undrer sig over, at motorvejen nu er skrevet direkte ind i finansloven uden en forudgående undersøgelse:

»Det er et projekt, som bør underkastes en samfundsøkonomisk analyse, som Finansministeriet foreskriver i deres samfundsøkonomiske manual. Når man har en meget stringent tilgang til, hvordan samfundsøkonomi i øvrigt skal håndteres, kan det undre, at man ikke kører den stringens igennem, men i stedet uddeler et motorvejsprojekt uden at vide, om det er en god forretning,« siger han og peger på, at Infrastrukturkommissionen netop havde til formål at komme med anbefalinger, så man ikke gentog tidligere tiders fejlinvesteringer i trafikanlæg.

»Der har været fortilfælde, hvor pengene ikke har været brugt fornuftigt. Derfor kan det undre, at man ikke har lært at dem,« siger Jeppe Rich.

Skriv til ministeren

I Østjylland, hvor der kører langt flere biler end på Rute 18, undrer man sig over regeringens prioritering. Regionen blev af infrastrukturkommissionen udpeget som et fremtidigt vækstcentrum. Men det har altså ikke kastet en motorvej af sig endnu.

Regeringen er fra flere kanter blevet beskyldt for at ville tilgodese utilfredse vestjyske vælgere med motorvejen, hvilket transportminister Hans Christian Schmidt (V) har afvist.

Også erhvervslivet i området omkring Rute 18 har lagt pres på ministeren. Således står en række erhvervsorganisationer bag en hjemmeside, hvor erhvervslivet opfordres til at skrive til transportministeren i kampen for en motorvej. Og det ser altså ud til at have båret frugt. Det vides endnu ikke, hvornår motorvejen planlægges at ligge færdig.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra transportministeren.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Morten Fruergaard

Det er ganske enkelt en provokation af dimensioner, når der tages den slags blinde hensyn uden tanke på, hvor samfundet får mest for pengene.

Opkastfornemmelsen kæmper med foragelsen om at komme først....

Karsten Johansen

Dette dreier seg ikke om annet enn temmelig nær det samme, som fikk f.eks. en del danske bønder og Ålborg Portland sementfabrikk til under krigen å bistå okkupasjonsmakten Tyskland med å bygge militære anlegg som bunkers og tanksperringer på Jyllands vestkyst, autostradastrekninger ved København osv.: de fikk avsetning for sine produkter.

Med stadig nye motorveis-, bro-, flyplass- og lignende sement-, betong-, asfalt-, grus- osv.-krevende prosjekter subsiderer regjeringene i allverdens stater diverse bakstreverske former for kapitalistisk virksomhet, i stedet for å satse på oe som er miljøvennlig og fremtidsorientert. Hvorfor gjør de dog det? Svaret er enkelt: det er disse kapitalistgruppene som finansierer de politiske og mediotiske karrierene som bedriver deres lobbyisme med sitt spin. Politikk er i dagens verden degenerert til en nesten 10 pst. korrupt levebrødsgesjeft, og dette er legalisert. Det er bare å undersøke forbindelsene mellem ledende politikere og allverdens krigsprofittører (eks. Halliburton og Dick Cheney) osv. for å begripe dette.

Karsten Johansen

Det skal selvsagt stå 100 (hundre) pst. og ikke 10. Og "oe" skal være "!noe".

Skriveprogrammene som styrer detteher er jo sikkert innstilt slik at de logger hvert evige tastetrykk til både CIA, KGB, Echelon, Al Qaida/Al CIAda, Mossad og faen og hans oldemor. Det har sine omkostninger i form av evige "tilstivninger" av tekstmarkøren, bokstaver som forvinner, spam til ens epost osv. osv. Brave New World og 1984 i ett.

Trafikken er aldeles ikke tynd på Holstebro-Herning-strækningen. Tværtimod. På nogle tidspunkter er den ret så tæt fordi mange store lastbiler kører ad den rute når de kommer nordfra. Faktisk ligeså tæt som på Vejle-motorvejen

Men hvad ved I køvenhavnere om det.....

Dét her kalder man simpelthen for stemmefiskeri, og man benytter endvidere sin regeringsposition til administrativt at at tildele pengene. Det er så tæt på magt-misbrug, som man kan komme. Og vidner om et direkte korrupt forhold til hensynene til offentligheden og principperne for god embedsførelse. Men den siddende Regering holder sig åbenbart ikke for god til den form for trafik. Offentligheden er åbenbart ent størrelse, der er i vejen for Regeringen og hensynet til det kommende valg...

Hvis termen magt-arrogance skal finde sit nyeste eksempel, er der her en klar kandidat i en lang række til titlen...

Med venlig hilsen

Morten Fruergaard

@ Tove Andersen.

Pointen er ikke, om en lokal synes, der er mange biler på vejen og synes, det kunne være hyggeligt med en mortervej betalt af staten.

Pointen er, at der er andre steder, hvor eksperter mener en udbygning er mere tiltrængt.

Denne ekspertviden tilsidesættes for at tækkes et mindretal, der åbenlyst har tid til at sætte dagsordenen i medierne med klagesang om en urbanisering, der har stået på i generationer.

Danmark er lille et land, men man forbløffes over hvor små sko, der skal til, for at betræde de øverste embeder.

Trist, at folk ikke kan gennemskue, at der er tale om en basal sikring af en brugbar ambulancevej, når de s...ns 'super'sygehuse bliver bygget.

Der skal bruges flere penge på vores vejnet i Danmark, der intet i vejen med der kommer en morvej imellem Herning og Holstebro.

Mange veje har det rigtigt dårligt i Danmark, og transporten er utrolig vigtig for vores ¢konomiske velstand i Danmark, samt er der rigtige mange jobs i vej arbejde og specielt for dem der ikke er så dygtig bogligt,, er det et af de områder hvor de kan få arbejde.

Om trafik propperne i byerne b¢r man fremme at det bliver ind at have en elcykel, samt el cykel taxier.

I Soul i Korea frostår man hvad tiden er for st¢relse i forhold til ¢konomisk udvikling af et samfund.

Det er tiden det tager producere en vare men også tiden det tager at få den frem koster, og vi burde jo også g¢re meget mere for at udvikle vores jernbanenet ikke bare i Danmark men også i Europa, for at begrænse fly traffiken og CO 2. udslippet.

Det altid på asfalten polittikerne skal spare, men det er mere vigtig at bruge penge på vejnettet frem for projekter hvor man træner folk op til at have et arbejde.

Søren Kristensen

Hvis det er lastbiler der blokerer for trafikken, hvorfor så ikke bare lave vigespor, som man gør på en jernbane, hvor der kun er et spor til begge retninger og med et kontrolsystem, selvfølgelig, som sikre at det også bliver brugt. Kontrol, det må da være noget regeringen kan forstå?

Dorte Sørensen

Tove Andersen
Du peger netop på et punkt OVK totalt har svigtet, at få så meget af godstransporten over på banen og væk fra vejene. I går kom det frem at Hans Christian Schmidt ville gå den modsatte vej og arbejde imod EU's godstransportpolitik og give bedre forhold til de store og tunge modulvognlastbiltog på vejene

Derudover vil jeg takke Information at belyse sagen med fakta og ikke bare en rygklapper kommentar som i artiklen ”Statsministeren har fundet sit politiske projekt”.

Man troede jo, at Helge Mortensen, Svend Heisselberg og Ikaj Kast aka den jyske trafikmafia var gået på pension, men nu bliver man sandt for dyden i tvivl ---- det er vanvid med sådan en motorvej !

Kurt Svennevig Christensen

Jeg bruger ret ofte den strækning dvs. mindst et par gange om måneden. Jeg kan ikke huske jeg nogen sinde har måttet vente eller siddet i kø på den strækning. Der er en masse motorvej ved Herning, flotte sving og fletninger - og der er ingen trafik. Det er spild af penge ved Herning og det bliver det nu også ved Holstebro.

Jeg mener ikke der brug for nogen motorvej, i stedet skulle vi bruge de ca. 3 mia. på en erhvervsudvikling som skaber arbejdspladser. Og gerne i landbrug og fiskeri og tilhørende industrier som i dag i større og større grad hyrer løsarbejdere fra østlandene.

Der bør også meget hurtigt investeres i de hurtige elektroniske motorveje. Det burde være logik for enhver, at det selvfølgelig er i de tyndt befolkede - hvor der er længere mellem husene som statsministeren nu definere udkants Danmark - vi har de hurtige forbindelse og gør vi det så vil det også være muligt at opretholde et rimeligt antal uddannelses institutioner. I dag er det mange steder på modem hastighed. Og det udbygges selvfølgelig ikke af selv, dvs. af de private udbydere - det er som telefon og veje en samfundsopgave.

Men først og fremmest skal vi i gang med at udfase de store industrielle landbrug og fiskeri, for i stedet at få støttet og opbygget et landbrug og et fiskeri som satser på kvalitet og mere kvalitet. Det modsatte af i dag hvor dansk landbrug og fiskeri fanger og producere bulk råvarer som forarbejdes i udlandet.

Den på alle områder forfejlede erhvervspolitisk for landbrig og fiskeri startede under Nyrup, men det er kun blevet udbygget dvs. støttet politisk og økonomisk under Fogh.

Vi snakker om højteknologiske arbejdspladser og glemmer at den virkelige højteknologi i dag, intet har med mobiler og computere og andet isenkram at gøre. Herude i de områder hvor landbruget og fiskeriet hører til, er det kvalitet og synlighed.

Dvs. fiskeri og landbrug som alle kan forstå, når de ser det. Det modsatte af i dag, hvor fiskeri og landbrug af volume sygdomme tvinger sig selv ud i at hyre løsarbejdere som arbejder røven ud af bukserne under et minimum af udgifter for dem i Danmark - for at kunne sende så mange penge hjem til familien som muligt.

Det er soleklart, at hvis det er dansk politik, at vi for enhver pris blot skal få den industri vi har bygget op til at løbe rundt, så er det uden tvivl også nødvendigt at få de mange mange flere tusinde løsarbejdere. For sikkert er det, at økonomien i landbrug og fiskeri er så ringe nu, at det ikke løber rundt, uden at de ansatte gøre det så billigt som muligt og løber så hurtig som muligt - og det gør løsarbejdere i helt særlig grad fra Østeuropa Men er der nogen fremtid dvs. udvikling i det?

Vejnettet herude kan sagtens klare transporten af de uforarbejdede fisk og svin. Vi burde bruge de 3 mia. på at få skabt varige arbejdspladser for de familier som bor herude hvor der er lidt længere mellem husene.

Der må være muligt at lave en mellemting mellem en landevej og en motorvej på den strækning. Det kan de f.eks. både i Sverige og New Zealand, hvor der laves vigespor eller overhalingsspor på strategiske steder.

Når det er sagt, så vil vi da også gerne have en motorvej mellem Esbjerg, Ribe, Tønder og ned Hamburg, når nu de er billigt til salg. Så kan vi få bundet Danmarks Energimetropol Esbjerg, hvor f.eks. vindmølleindustrien og meget andet bæredygtig energiindustri er centreret i Danmark, sammen med Hamburg i det store udland. Det vil være en kæmpe fordel i kampen for at trække udenlandske arbejdspladser til Esbjerg og omegn. Og altså Danmark.
Det vil være en investering med fremtidsudsigter.

Morten Kjeldgaard

Det koster mange milliarder af skatteborgernes penge at regeringen kan bestikke vælgerne i Vestjylland til at stemme på dem igen, så VKO kan fortsætte arbejdet med at ruinere og ødelægge landet.

Så fat det dog: Venstre benægter fakta - og selvom der ikke er flere biler her end på en mindre sjællandsk kommunevej, så handler det ikke om reelle "behov" - hvis man da kan tale om noget sådant når det gælder biltrafik - men om regulært stemmefiskeri. Venstres trafikordfører er valgt i området, og han vil selvfølgelog gerne fortsætte med at sidde i Folketinget, for hvad skal han - fhv. major - ellers lave i det civile liv?

Morten Kjeldgaard

@Tove, så skatteborgerne skal punge ud med 3 milliarder fordi der kører et par lastbiler på en vej i Vestjylland? Man kunne jo lave bestemmelser der sagde at de skulle køre om natten. Man kunne arbejde på at få varetransport over på jernbaner. Der er masser af muligheder for at løse det problem. Men, som sædvanlig, de borgerlige vælger automatreaktionen som er at grave ned i kisten med vores allesammens penge, for at fortsætte deres projekt med asfalteringen af landet.

Heinrich R. Jørgensen

Forhåbentligt tager de lokale det som endnu en fornærmelse.

At se 2,5 mia kroner blive brugt til asfalt, når de i stedet kunne være brugt til så meget andet, der kunne have givet et løft til området.

Beløbet er også en fornærmelse, i sammenligning med de vistnok 150 mio. regeringen ellers har talt om at øremærke til området.

Hans Jørn Storgaard Andersen

Sådan er politik også - altså på vrangen.

Først bygger man ét supersygehus og nedlægger alle de lokale i et område, der er større end normalt.

Som straf skal man så belemres med en 4-sporet motorvej, der ødelægger landskabet, der i forvejen er noget sparsomt.

I ingen af tilfældende bliver befolkningen taget med på råd - og det er næsten det værste i denne sag.

Når en statsminister tager til en lokalt afdelingsmøde for at "forklare" sine reelle hensigter, bliver han afvist af sine egne - fordi han simpelt hen ikke forstår logikken i det vestjyske.

Det er tindrende morsomt - som i sin tid med den jyske motorvejsmafia, der tvang en linieføring igennem til Hirtshals. Jeg har prøvet den i et enkelt tilfælde og iøvrigt ved en fejlskiltning: Den var virkelig så tom og overflødig - og igen: Ingen ønskede den andet end nogle levebrødspolitikere, der såmænd næppe heller har prøvet den i det daglige.

ps! Når olien/benzinen slipper op bliver det endnu mere skingert - hva' ka' man så bruge vejene til? Cykelstier, næh ikke med den vestenvind - og dog: Som grundlag for en vindmøllepark måske?

Hans Jørn Storgaard Andersen

@Kurt Bertelsen Christensen skriver: .."Men først og fremmest skal vi i gang med at udfase de store industrielle landbrug og fiskeri, for i stedet at få støttet og opbygget et landbrug og et fiskeri som satser på kvalitet og mere kvalitet." ...

Altså kvalitet i stedet for kvalitet.

Godt sagt, Kurt - især af en, der kender området.

Der er stort som bare pokker set med danske øjne.

Så jeg vil godt være med på en elektroniske motorvej i stedet for en mere jordbåren en af slagsen.

Og de megastore gylletanke bryder jeg mig heller ikke om, jeg foretrækker Årstidernes model - og Skagen Food med for den sags skyld. Altså igen kvalitet.

Det er mit håb, at I gæve vestjyder kan fortælle den nuværende regering noget, som den tilsyneladende ikke fatter: At man ikke skal centralisere og køre stordrift, bare fordi området er så stort - tværtimod.

Man skal tænke i helt nye baner, så der åbnes op for, at østdanskere måske får lyst til at bosætte sig i området og virke dér.

Jeg er godt nok opvokset i østjylland, men jeg havde i mange år slægtningen i Lemvig og Bækmarksbro og senere Holstebro. For pokker hvor var det fattigt engang, og øde som bare pokker på en vinterdag.

Så dur det altså ikke med et enkelt centralsygehus, hvor bare tanken herom får det til at løbe koldt ned ad ryggen.

Hans Jørn Storgaard Andersen

ups: Jeg kom til at skrive:

Altså kvalitet i stedet for kvalitet.

Det skulle altså være:

Altså kvalitet i stedet for kvantitet.

Sorry! Jeg burde næsten kunne blive statsministeren spindoktor med en sådan klar logik for burhøns ....

Men hvad ved I køvenhavnere om det…..(Tove Andersen)

Vi ved, til forskel for Vest-Jyderne, en hel del om tæt trafik. Og det eneste sted i Jylland hvor i har noget der minder om tæt trafik, er ind og ud af Århus i myldrertiden, og E45 i sommerferien, og de ligger begge i Øst-Jylland.

Kurt Svennevig Christensen

Blot fordi der er opstået en politisk bevægelse der kalder sig "Fælleslisten", kan man altså ikke slutte, at alle er landsbytosser.

Fælleslisten er et symptom, ikke nogen medicin.

Den motorvej som forhåbentlig aldrig bliver til noget har vi mindst af alt brug for. Der er ingen trafik i dag og prøv også det store motorvejssystem der er lagt op til og uden Herning. Der langt mellem bilerne. Så det hænger ikke sammen. Vi mister en masse natur og har fået en masse asfalt der ikke er brug for.

Inden for de sidste 10 år er det gået nærmest ufatteligt stærkt med at få afviklet arbejdspladser for mænd og kvinder, der ikke har de lange uddannelser.

Men hvad gør alle eksperter der ser på udviklingen? De beklager og henviser til udviklingen, Kina og alt andet mystik. Hvis der findes en "udvikling" som sådan og den kan vi ikke gøre noget ved, hvorfor så overhovedet tale om udviklingen?

Men det gør vi ikke destomindre. Men det er blot en analyse af en udvikling, som vi som samfund støtter op om i vores erhvervspolitik. Vi går ikke imod.

Men det er eller burde være skrevet i neon, at det dansk erhvervsliv herude i helt særlig grad landbrug og fiskeri - selvfølgelig - ikke blot producerer råvarer som fisk og svin for så at sende det hele ud af landet.

I stedet for at bestemme udviklingen ved at satse på et landbrug og fiskeri, som fanger og producerer de fornemste produkter, har vi støttet en udvikling, som i stedet for at afindustralisere landbruget og fiskeriet, nu næsten 100% har industrialiseret de erhverv - men vel at mærke uden at vi i Danmark kunne fastholde de industrier som skulle forarbejde de råvarer.

Og det er gået meget stærkt. Jeg er kommet langt omkring i og uden for EU og har set hvordan andre lande på en helt anden måde ex. har støttet deres landbrug og fiskeri til at producere fantastiske fødevarer til de lokale og nærer markeder.

I Middelhavet ex. er det som bekendt næsten ingen fisk tilbage, men de få fisk der er bliver der virkelig mange arbejdspladser ud af.

Bare én stor trawler fra ex. Thyborøn fanger mere end en hel række spanske fiskesamfund. Og der i det spanske foregår fiskeriet i meget moderne, men mindre målrettede fartøjer med 3 8 mands besætning som fanger dagfriske fisk til rigtig gode priser.

Hvorfor - fordi folk i de områder holder af fisk. Og hvorfor gør de det - fordi de aldrig blive skuffet. De får altid dagfangede fisk. I Spanien skal man lede længe efter en norsk produceret burlaks.

"Vi spiser jo ikke fisk i Danmark og vi vil heller ikke betale for kvalitet" lyder det så. Det er en "sandhed" som vi selv vedligeholder og det gør vi tankeløst og kun til gavn for de store og dybt forgældede baroner vi har fået skabt i landbruget og i fiskeriet.

Baroner om har taget os og vore lokale områder som gidsler. Lokale borgmestre ryster af skræk ved tanken om at skulle miste et par store jernkasser (trawlere) og svinebrug i deres kommune. Og det samme gør de lokale afdelinger af de store banker ryster ligeså meget. Og derfor fortsætter det.

Tænk om man nu brugte de 3 mia. til at komme i gang med at få afviklet det i dag målt på alle parametre uøkonomiske landbrug og fiskeri der står tilbage efter en helt igennem forfejlet fiskeri- og landbrugspolitik - tænk om vi snart blev lidt klogere og kom i gang med fremtidens landbrug og fiskeri - også i Danmark!

I Vest-Jylland er der kun tæt trafik omkring byerne 2 gange en halv time i døgnet, Morgen/Aften-mylder, så er det overstået.
Det kunne sagtens udjævnes ved differentierede mødetider i "Storbyerne". Hvis det virkelig er så stort et problem, hvilket jeg ikke tror på.

Man kunne også anskue det denne vinkel:
Der bliver færre i Udkants-Danmark der har råd til bil pga. udflytning og arbejdsløshed, så hvorfor bygge Motorveje i disse områder?

Søren Kristensen

Nu har vi haft veje i Danmark så længe at Vejdirektoratet burde have oparbejdet nogle erfaringer med hvornår det er tid til at udbygge en vej og hvor meget den i givet fald skal udbygges. Måske er behovet i det aktuelle tilfælde ikke større end det kan klares med et ekstraspor, d.v.s. et overhalingsspor for begge retninger på skift. Og måske er der, som nogle fremhæver, ikke noget reelt problem til at begynde med. Hvad siger fagfolk egentlig om det her?

Jeg kommer ret så ofte på de jyske landeveje. Især den fra Hostebro er lang, lige og meget bred. Men trafikmæssigt er den tynd. Mange af de jyske veje er meget tyndt trafikerede men derimod meget brede og med meget få sideveje.

Tove: prøv at smutte en tur til djævleøne og kør lidt omkring på de meget smalle og tæt trafikerede landeveje med mange udkørsler, sideveje og tung trafik.

"OMkring Vejle kan man godt få djævleøsfornemmelser" men ellers er Jylland forsynet med særdeles gode veje til de i forhold til Sjællands trafikhelvedes små og trange veje.

Det er forfærdeligt, at politikere i så stor grad for det første får lov til af de andre politikere at mele egen kage og for det andet har muligheden for at gennemføre egne mærkesager for 2,5 milliard kr.!

Det er virkelig beskæmmende at der er så lidt moral, hvis overhovedet nogen, på det politiske felt.

Folk tænker ikke ud over deres egen næsetip, hvis de mener, at (endnu) en motorvej i det jyske er en nødvendighed. Hvis man kan køre 35 km på 35 min. så er der sandt for dyden ikke nogen grund til at anlægge en motorvej!

Det kan godt være at "køvenhavnere" ikke kender den lille lokale jyske vejstrækning. Til gengæld kan jeg som tidligere Hillerødborger (nu Fyn) oplyse, at når man skal ud på Farum Motorvejen ved Hillerød i myldretiden og skal køre 35 km for at komme til København, så kan man på dårlige dage sidde og holde i kø i Hillerød på TILKØRSELSRAMPEN til motorvejen, og her mangler man så at køre de 35 km! Almindeligvis stopper al kørsel før Farum og så snegler man sig afsted med stop - kør - stop - kør stort set til man når København.

Amtsvejen fra Frederiksværk til Hillerød er så befærdet, at man kan holde i 7 min. bare for at komme ud på den i myldretiden! Så her kan man tale om tæt trafik.

Jeg kan ikke holde ud at tænke på, at politikere, som burde være ansvarlige over for både de mennesker som har stemt på dem, men også overfor for de, som ikke har, kan være så kvalmende og selviske, at de vil bruge 2,5 milliard kr. på en totalt unødvendig motorvej, blot for at score point til næste valg. Føj.

Desværre synes halvdelen af befolkningen at det er i orden. Utroligt, at der hersker så lav moral og selviskhed. Denne del af befolkningen synes altså at asfalt på en næsten øde egn er vigtigere end f.eks. varme hænder eller skoler. Gud Fader Bevares!

»Danmark er en brugsforening«, sagde historikeren Palle Lauring...

Idag kunne han have sagt: »Danmark er et ta'sæl'bor'«

Regeringens politik går ud på at servicere den øverste klasse, og tildeler middelklassen nogle få lunser garneret med store løfter. Man ser jo helst, der er madro under Det store ædegilde.

Filosofien fra højkonjunkturen 2001 - 2007: »Vi kan købe hele verden« hersker uforandret...

...og regningen? Den sendes til skatteyderne, alt imens den øverste klasse diskuterer skattetænkning i de tilstødende lokaler...

... og lavindkomstfamilierne? De må lære at skære ned på forbruget af rugbrød...

Peter Andreas Ebbesen

MOtorvej NEJ TAK!
JERNBANER JA TAK!!!
Det er helt bevidst jeg skrev det med store bogstaver.
Hvad med at regeringen brugte de milliarder på at elektrificere jernbanen fra Fredericia til Århus i stedet for den latterlige motorvej, som er totalt gammeldags.
Det er på tide, at vi får ordentlige tog i Danmark

... eller ansætte Klaus Bondum og hans muntre svende til at skabe noget mere trafik, som hans endeløse romerske arrangementer og parti har skabt de sidste 10 år eller mere i København ved at tæppebombe byen med kontorer og lejligheder på enhver grøn plet, og det er ikke slut endnu skal jeg hilse og sige.

Nu kan de ikke få Metroen ned. Måske skulle de have bygget Metroen først, og dernæst bygningerne

Får de først den motorvej, kan de ikke hurtigt nok klage over trafikken på den. Trust me.

Hovedvej 21 her på vestsjælland er bestemt langt mere trafikeret end den jyske.

Denne vej går fra HOlbæk til færgelejet på Odden og der sker utroligt mange ulykker grundet for lidt plads, for meget trafik og for tung trafik. Man har lovet en motorvej i mange år, men den er atter udskudt.

Jesper Frimann Ljungberg

Tja. der kører da en del biler på 18'eren. Men set i forhold til andre steder i Danmark er det ikke lige det sted der mest behøver en motorvej.

Btw det her er et godt link til at se på hvor meget traffik der er i Danmark det er fra 2008

http://www.vejdirektoratet.dk/dokument.asp?page=document&objno=245000
og lastbilerne:
http://www.vejdirektoratet.dk/dokument.asp?page=document&objno=244999

// jesper

Der er mange fordele ved at få etableret en motorvej, men det er spørgsmål om i hvilken ende disse er.

Tag nu en motorvej mellem Herning og Holstebro. Køre tiden mellem de to byer vil blive 7 min kortere end i dag, og ambulancen vil komme hurtigere frem.

En anden begrundelse er, at erhvervslivet vil blomstre omkring motorvejen. Er det sandt? se blot på motorvejen i Nordjylland og på Lolland, det er ikke ligefrem den stor forandring der er sket i de områder.

Personligt tror jeg ikke på, at det vil have nogen indflydelse på, hvor firmaerne vælger, at etablere sig. Lige nu ligger der en masse industri omkring Herning og Ikast, og for dem giver det mulighed for at få arbejdskraft fra et større opland, fordi transport tiden er blevet mindre.

Jeg køre dagligt til Holstebro, (dog ikke af denne vej) og jeg oplever også masser af trafik,men løsningen er ikke en motorvej.
Evt. kunne man på enkle strækninger lave 3 sporet vej med skiftevis vige spor får hver km. (som ved Funderbakke ved Silkeborg, vejen vest for Vejle m.m.)

Det er ærgeligt, at et spørgsmål om trykhed for de dansker der bor i de tyndt befolket område, kan spises af med en motorvej.
Vi ser ofte fælleslisten stå frem i medierne med deres synspunkter, men se lige på hvilke aldersgruppe deres støtter tilhører, gruppen af personer over 50 år. (det kan også være mediernes udlæggelse der viser dette)

Lad os høre, hvad andre har at sige.

Men hvis det er fordi man ønsker, at ens sygehus skal ligge i ens baghave, er man egoistisk og samtidig hved alle der har været igennem et forløb med hjerte problemer, at man bliver kørt direkte til Århus for hjælp.

Min køretid Hillerød - Amager 36 km. :
På de gode dage uden vejarbejde, dårligt vejer eller lignende : 1 time 15 min.
Det giver en gennemsnitshastighed på 29km/t.
Af de 36 km foregår små 20 km. på motorvej.
Og så alligevel kun 29 km/t i snit.

Hørte i øvrigt at gennemsnitshastigheden på strækningen Holstebro - Herning er målt til MERE end den tilladte hastighed på formentlig 80 km/t.

Vedr. problemerne på Vejle-fjord broen:

Færdiggør motorvejen fra Brande via GiveIBillund til syd for vejle. Så kunne en ny bro over fjorden undgås. Yderlige tiltag hvis det senere hen skulle være nødvendigt, kunne være at forbyde lastbilkørsel 1 time om morgenen og 1 tilme om eftermiddagen. Og så undgå de utroligt mange ulykker omkring broen.

Jeg spurgte engang en jyde hvorfor pokker de var så vilde med motorveje: "Do ha aller ligt bau en mejetærsker i en time", var hans svar.

@Bill Atkins
Umiddelbart en sød og sjov pointe, men efter de berømte 4 sek. Ja et stort spørgsmål indfinder sig, hvordan i alverden kan det betale sig at køre frem og tilbage i 2 timer for at høste en mark, ja alt efter hvad sådan en tærsker har i mach hastighed ja så er det spildt af 2 timers arbejdstid, derfor glimrende med en mindskelse af de store landbrug, satsning på kvalitet etc.
Men hele problematikken ligger nok mere i at man på den måde kan føre demokrati, jo mere jeg tænker over det jo mere kan jeg se at vi har brug for en grundlovsændring, så vi kan få en hårdt tiltrængt
konstitutions domstol.

mvh
Martin Vindum

Martin Vindum,
Det er muligt mit københavnske gen har givet historien et ekstra tryk :-O men pointen er at jyderne føler de har gode argumenter for motorveje. En gang jeg kørte via Sydfyn så jeg ,at der på flere gårde stod en eller anden vejmaskine og jeg fik at vide at flere bønderne var entreprenører på vejbyggerier som bibeskæftigelse. Om det gælder ved moderne motorvejsbyggeri ved jeg ikke, men det kan også være et argument. I det hele taget ser det ud som om asfalt er næsten lige så flydende som vand - det lægger sig alle vegne. På Kreta har jeg cyklet på EU-finansierede motorvejslignende anlæg, der førte op til hver tredje :-O bjergtop – uden at møde mere end en eller to biler i timen.

Jeg tror ikke man kan bremse bilismens påvirkning via grundlovsændring og konstitutionsdomstol, men måske ved at gribe fat i de åbenlyst overflødige vejbyggerier og kræve politisk stillingtagen. Hvem i folketinget synes vejen mellem Holstebro og Herning er en god ide ?

Vi skal bort fra aftalte afstemninger i folketinget - det er helt urimeligt at folketinget f.eks. vedtog krigen mod Irak med 69 stemmer (så vidt jeg husker). Der skal være mødepligt ved afstemningerne i folketingssalen.