Analyse
Læsetid: 4 min.

Tag den eller lad være - og så lod de være

Statsministeren stort anlagte nationale partnerskab om folkeskolen ligner en fiasko. Processen har vakt utilfredshed, og nu får lærerne skylden. Information beskriver her forløbet frem mod mandagens sammenbrud
Indland
29. september 2010
Undervisningsminister Tina Nedergaard (V) - der her ses i debat med skoleelever på Nørrebro i København - modtog mandag nej fra skoleledere og lærere, som ikke ville acceptere den syvpunktsplan for folkeskolens fremtid, de blev præsenteret for fredag. Fremgangsmåden blev opfattet som en 'enten er I med os, eller også er I imod os'-strategi, som parterne ikke havde lyst til at være en del af.

Undervisningsminister Tina Nedergaard (V) - der her ses i debat med skoleelever på Nørrebro i København - modtog mandag nej fra skoleledere og lærere, som ikke ville acceptere den syvpunktsplan for folkeskolens fremtid, de blev præsenteret for fredag. Fremgangsmåden blev opfattet som en 'enten er I med os, eller også er I imod os'-strategi, som parterne ikke havde lyst til at være en del af.

Søren Bidstrup

Amatøragtigt, spild af en historisk chance, elendigt politisk håndværk stakkels folkeskole.

Når statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i dag tager imod folkeskolens interessenter på det sidste Marienborgmøde i rækken, er det med et mildest talt rodet forløb og noget, der ligner en eklatant fiasko, bag sig. De seneste dage har mest tegnet et billede af en bunke vrangvillige lærere og en stålsat minister, men forløbet viser, at stort set alle, regeringen bad op til skoledans, sagde nej tak. Ministeriet modtog mandag nej fra både KL, skoleledere og lærere, som ikke ville acceptere den syvpunktsplan, de blev præsenteret for fredag. Der var ellers gjort plads til deres underskrift nederst på skrivelsen. Men fremgangsmåden blev opfattet som en enten er I med os, eller også er I imod os-strategi, som ingen havde lyst til at være en del af.

Forud for mandagens sammenbrud ligger et langt forløb, men med ganske få møder. Således har parterne været indkaldt til to møder på Marienborg samt to uformelle bilaterale møder hos undervisningsministeren, som ifølge Informations kilder mest havde karakter af høringer. Der blev stillet krav om, at man skulle forholde sig til Skolens Rejseholds anbefalinger takke ja eller nej til dem. Og den facon faldt ikke i god jord hos dem, der gerne ville se sig selv som partnere i den historiske aftale om folkeskolen, som statsministeren selv havde lagt op til.

Test som stridspunkt

Set fra interessenternes side har der aldrig været tale om et reelt partnerskab selv om det syvpunktspapir, som regeringens sendte ud fredag, ellers så vidt favnende ud: bedre folkeskole, bedre læseresultater, færre elever i specialundervisning, rekruttering af lærere blandt de bedste studerende og en mere evidensbaseret undervisning. Men KL ville have mere konkrete forslag både de og skolelederne stod ligesom lærerne klar med ændringsforslag til regeringens udspil. Alligevel var det især lærerne, som undervisningsministeren gik til angreb på mandag. Årsagen skal vi vende tilbage til.

Lars Løkke Rasmussens fokus på folkeskolen tager sin begyndelse for nøjagtig et år siden, da statsministeren i sin åbningstale for Folketinget bebuder et 360 graders eftersyn af skolen. Den 27. januar i år overrasker Løkke Rasmussen så ved at tale for en offentliggørelse af test, hvilket for alvor sætter skoledebatten i gang igen. Blot 15 dage forinden var en offentliggørelse ellers blevet pure afvist af daværende undervisningsminister Bertel Haarder (V), som på et samråd henviste til negative erfaringer fra udlandet. Haarder skiftede dog hurtigt mening og bakkede Løkke op. Haarder optrådte derpå på den første såkaldte Marienborguge i februar, hvor også Skolens Rejsehold bliver præsenteret og får til opgave at udarbejde en rapport med anbefalinger til en bedre skole.

Usikkerhed fra start

Skoledrøftelserne skulle til at begynde med primært være i Løkke og Lene Espersens regi og bidrage til regeringens vækststrategi og til at skabe et indtryk af en statsminister med visioner for Danmark og for skolen.

Men allerede dengang var der ifølge Informations oplysninger usikkerhed om undervisningsministerens rolle i skoleindsatsen. Hvor meget skulle Løkke diktere, og hvad kunne så at sige opfindes i undervisningsministeriet? Det svar lå ikke klar, da Tina Nedergaard (V) samme måned bliver udpeget til ny undervisningsminister. Hun havde arvet jobbet med at samle trådene ud fra de anbefalinger, som kom fra Skolens Rejsehold den 3. juni samme dag, som statsministeren inviterer til et bredt partnerskab om skolen.

Men det lykkes altså ikke at få partnerskabet i hus. Og hvad gør regeringen så? Umiddelbart kan konflikten centreres til at handle om testoffentliggørelse. For ingen ud over regeringen er forelsket i den ide. Men ser man på henholdsvis regeringens udspil og svaret fra Lærerforeningen, er der mere, der samler end skiller parterne.

Dermed kunne ministeren have vendt sig mod enighederne i stedet for at bryde forhandlingerne med henvisning til, at lærerne ikke vil være med, som det skete mandag aften. Sært nok havde ministeren aflyst et møde mandag eftermiddag, allerede før hun havde fået svaret fra Lærerforeningen. Men den lunke respons fra både KL og Skolelederne var dog ministeriet i hænde.

Ifølge Informations oplysninger blev ministeren dog så irriteret over, at lærerne ikke holdt svarfristen mandag formiddag men først responderede mandag kl. 15 og endda med deres egen version af en tekst at hun opgav ævred.

Løkke i chok

Tina Nedergaard kontaktede TV2 News, hun kom på ved 17-tiden og erklærede partnerskabet for aflyst med henvisning til, at lærerne »sad med armene over kors«.

Lærerformanden stod uforstående og beklagede ministerens reaktion. Flere kilder peger dog over for Information på, at såvel statsministeren som undervisningsministeren skulle have endog meget tålmodighed, hvis lærerne skulle om bord i en aftale. Traditionelt set har der ikke været noget varmt forhold mellem VK og Danmarks Lærerforening, og når regeringen skyder skylden på lærerne, taler de til den del af danskerne, der allerede har en forestilling om de reaktionære og magtfulde undervisere i folkeskolen.

Således kørte statsministeren strategien videre i går, da han i forbindelse med et møde i Venstres gruppe erklærede sig »chokeret, hvis Danmarks lærere er imod, at eleverne skal lære noget mere«.

Også på Christiansborg har man oplevet, hvordan krigen mellem Venstre og Lærerforeningen er sat ind:

»Undervisningsministeren går rundt og advarer alle mod at forhandle med den betonorganisation,« som en kilde formulerer det.

Statsministeren byder i dag velkommen til det møde, der må forventes at blive det sidste. Men den forudgående proces og de sidste dages konfrontationer tegner mest til, at Løkke må se langt efter det ønskede partnerskab. Til gengæld kan han tone rent flag på tirsdag i sin åbningstale i Folketinget, hvor skolen forventes at blive et centralt emne. Her kan han tale frit om de offentlige test og om bedre kundskaber. Men det er højst usandsynligt med et stort skoleforlig på denne side af et valg.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Ligner til forveksling forløbet omkring klimatopmødet: Her er et papir skriv under, hold kæft og tag hjem. Mon den taktik er udtænkt af den samme hjerne i statsministeriet? Det er jo tydeligt at den nye undervisningsminister bare er en marionet, og at vikaren regner med at skolen er vejen til fast ansættelse.

Morten Kjeldgaard

Stig, sammenligningen med klimatopmødet er lige i øjet. Moderne mennesker kan ikke lide at få pisk, men det er den eneste metode Lars Løkke kender til.

Frej Klem Thomsen

"Ifølge Informations oplysninger blev ministeren dog så irriteret over, at lærerne ikke holdt svarfristen mandag formiddag men først responderede mandag kl. 15 og endda med deres egen version af en tekst at hun opgav ævred."

Det er helt igennem utroværdigt. Hvis man som ministerium udsender et papir fredag og sætter svarfristen mandag formiddag så er det fordi man ikke ønsker at respondenterne skal have mulighed for at svare. VK har tilsyneladende besluttet sig for at smide interesseorganisationerne ud af forhandlingerne på et tidligt tidspunkt, og så orkestreret noget der for en overfladisk betragtning kunne ligne en undskyldning.

At resultatet endnu engang bliver hovedløs symbolpolitik på tværs af erfaringer, sagkundskab og common-sense er ikke nogen overraskelse.

Hvis Lars Løkke tror, han kommer nogen vegne med sin nedladende, dybt uværdige og splittende facon, så tror han fejl. Han har bare ikke formatet til at rumme nogen andet end DF. Hvor er det dog en ringe omgang!!

Min første tanke var, at Løkkes marionetdukke Tina Nedergaard blot følger den drejebog, regeringen har brugt overfor oppositionen de sidste ni år:
Accepter vores politske udspil og gå 100 pct. ind for vores betingelser - eller skrid! Vi har nemlig nok i os selv og Dansk Folkeparti...

i USA var det bush der lagde ud med et program som hed "no child left behind" (no child left a dime hedder det osse) - formelen er det samme: 1 - udspil fra regeringen i god indpakning 2- man spørger eksperterne, og de siger stort set, at det here er det stik modsatte af hvad der skal til 3- jamen så må vi jo have ramt plet hvisker de til hinanden 4- og gennemfører det.
Næe så simplet er det selvfølgelig ikke, jeg har bagvendt det ern smule, men en politik som gavner de rige gavner ikke resten af os, og derfor bliver resultatet det samme.
Og vi må vel se i øjnene, at hvis de rige skal forblive rige i nedgangstider, så skal der skæres et eller andet sted. Og i nedgangstider er der ikke brug for en generelt god uddannelse, der er blot brug for at holde rakket i ave.

Marianne Mandoe

Var det ikke nærmest et forventet udfald?
Hvor længe tror regeringen at de kan diktere alt der foregår i Danmark?

USA har i årtier og atter årtier debatteret skolerne og deres elendige standard, der endda har resulteret i dommedags-bøger som "The Closing of the American MInd".

Nu ska' vi også ha' det sådan i Danmark! Vi har/havde ellers et af verdens bedste undervisningssystemer. Eller også er det fordi, skolerne er et af de nær-emner, danskerne gerne vil forholde sig til og som gi'r stemmer. Først skal hospitalerne ødelægges, så skolerne!

Jeg vælger dog at tro, at der er tale om tilpasning til det amerikanske samfund "for better or worse".

The following document was transcribed from the original document in the collection of the SmokyValley Genealogy Society, Salina, Kansas. This test is the original eighth-grade final exam for 1895 from Salina, KS.

An interesting note is the fact that the county students taking this test were allowed to take the test in the 7th grade, and if they did not pass the test at that time, they were allowed to re-take it again in the 8th grade.

Smoky Valley Genealogical Society
EXAMINATION GRADUATION QUESTIONS
OF SALINE COUNTY, KANSAS
April 13, 1895
J.W. Armstrong, County Superintendent.

************************

GRAMMAR
(Time, one hour)

Give nine rules for the use of Capital Letters.
2. Name the Parts of Speech and define those that have no modifications.
3. Define Verse, Stanza and Paragraph.
4. What are the Principal Parts of a verb? Give Principal Parts of do, lie, lay and run.
5. Define Case. Illustrate each case.
6. What is Punctuation? Give rules for principal marks of Punctuation.
7-10 Write a composition of about 150 words and show therein that you understand the practical use of the rules of grammar.
************************

ARITHMETIC
(Time, 1 ¼ hour)

Name and define the Fundamental Rules of Arithmetic.
2. A wagon box is 2 ft. deep, 10 feet long, and 3 ft. wide. How many bushels of wheat will it hold?
3. If a load of wheat weights 3942 lbs., what is it worth at 50 cts. Per bu., deducting 1050 lbs for tare?
4. District No. 33 has a valuation of $35,000. What is the necessary levy to carry on a school seven months at $50 per month, and have $104 for incidentals?
5. Find cost of 6720 lbs. coal at $6.00 per ton.
6. Find the interest of $512.60 for 8 months and 18 days at 7 per cent.
7. What is the cost of 40 boards 12 inches wide and 16 ft. long at $20 per m?
8. Find bank discount on $300 for 90 days (no grace) at 10 per cent.
9. What is the cost of a square farm at $15 per acre, the distance around which is 640 rods?
10. Write a Bank Check, a Promissory Note, and a Receipt.
*************************************

U.S. HISTORY
(Time, 45 minutes)

1. Give the epochs into which U.S. History is divided.
2. Give an account of the discovery of America by Columbus.
3. Relate the causes and results of the Revolutionary War.
4. Show the territorial growth of the United States.
5. Tell what you can of the history of Kansas.
6. Describe three of the most prominent battles of the Rebellion.
7. Who were the following: Morse, Whtney, Fulton, Bell, Lincoln, Penn, and Howe?
8. Name events connected with the following dates: 1607, 1620, 1800, 1849, and 1865.

*******************************************

ORTHOGRAPHY
(Time, one hour)

1. What is meant by the following: Alphabet, phonetic orthogaphy, etymology, syllabication?
2. What are elementary sounds? How classified?
3. What are the following, and give examples of each: Trigraph, subvocals, diphthong, cognate letters, linguals?
4. Give four substitutes for caret “u”.
5. Give two rules for spelling words with final “e”. Name two exceptions under each rule.
6. Give two uses of silent letters in spelling. Illustrate each.
7. Define the following prefixes and use in connection with a word: Bi, dis, mis, pre, semi, post, non, inter, mono, super.
8. Mark diacritically and divide into syllables the following, and name the sign that indicates the sound: Card, ball, mercy, sir, odd, cell, rise, blood, fare, last.
9. Use the following correctly in sentences: Cite, site, sight, fane, fain, feign, vane, vain, vein, raze, raise, rays.
10. Write 10 words frequently mispronounced and indicate pronunciation by use of diacritical marks and by syllabication.

*****************************************
GEOGRAPHY
(Time, one hour)

1. What is climate? Upon what does climate depend?
2. How do you account for the extremes of climate in Kansas?
3. Of what use are rivers? Of what use is the ocean?
4. Describe the mountains of N.A.
5. Name and describe the following: Monrovia, Odessa, Denver, Manitoba, Hecla, Yukon, St. Helena, Juan Fernandez, Aspinwall, and Orinoco.
6. Name and locate the principal trade centers of the U.S.
7. Name all the republics of Europe and give capital of each.
8. Why is the Atlantic Coast colder than the Pacific in the same latitude?
9. Describe the process by which the water of the ocean returns to the sources of rivers.
10. Describe the movements of the earth. Give inclination of the earth.

BIOLOGY
(45 ninutes)

1. Where are the saliva, gastric juice, and bile secreted? What is the use of each in digestion?
2. How does nutrition reach the circulation?
3. What is the function of the liver? Of the kidneys?
4. How would you stop the flow of blood from an artery in the case of laceration?
5. Give some general directions that you think would be beneficial to preserve the human body in a state of health.

*********************************************

Et er om USA diskuterer og klager over "the schools", et andet om de virkelig er så dårlige. Man bekymrer sig også over pædofili, om der så ikke er én eneste pædofil tilbage i verden. I 1895 havde en misundelsesværdig menenskehed ikke behov for at navigere i Cyberspace eller vide, hvem Sidney Lee er, så der var mere tid til den virkelige verden.

Søren Kristensen

Hvis man har en formodning om at danske elever præsterer dårligere end tidligere, er det måske heller ikke det smarteste tidspunkt at indføre flere test på.

Henrik Sarpsborg

Tjaa, nu er det vel også bare de borgerliges børn der er tilbage i folkeskolen.. de kloge på venstrefløjen har forlængst taget bestik af situationen og fornuftigt sendt deres børn i privatskole..

Dér kan man i det mindste få indflydelse på curriculum :-)

'Således kørte statsministeren strategien videre i går, da han i forbindelse med et møde i Venstres gruppe erklærede sig »chokeret, hvis Danmarks lærere er imod, at eleverne skal lære noget mere«.'

Hvilken statsmandsudtalelse. Selvfølgelig er den samlede lærerstand imod, at børnene lærer noget mere. Hvad ellers?

Tom W. Petersen

Det ser ud til, at Stig Larsen og Frej Klem Thomsen har sagt det mest præcise, der er at sige om det forhandlingsforløb.
Erik Rolfsen Nissen: Jeg lagde også mærke til statsministerens bundsjofle replik. Den er nok på niveau med de naturfilm, han ser i hotelsengene...

Jens Holger Laursen

Denne sag stinker af rævekage, men det står mig ikke klart, hvad det er regeringen tror de kan opnå ved at udelukke interessenterne.
Det jeg eneste kan forestille mig er, at regeringen påtænker en radikal ændring af folkeskolen, som de på forhånd ved, at ingen, der har med skolen at gøre, vil være med til. Så dette træk er en kortslutning lovgivingsprocessen, der stiller interessenterne skakmat inden de konkrete forslag kommer på bordet. Jeg gætter på, at regeringen er på vej med et hardcore ideologisk skoleprojekt.

Lad os dog få indført obligatorisk grundtviansk morgensang, som Haarder foreslog. Og hvis jeg ikke tager helt fejl, har eleverne kun to fag, de får flere undervisningstimer i end kristendom i et 9-årigt skoleforløb. Og det er ikke en begrænsning af uvidenskabelig og åndelig undervisning VKO lægger op til i deres famøse 'nationale partnerskab'.

Hvis der skulle laves en seriøs plan, burde man kigge på skemaet og spørge, om det ikke er her folkeskolen har et temmeligt seriøst problem. Desværre tør VKO ikke lægge sig ud med gud.