Læsetid: 3 min.

Imam anklages for at sprede frygt og opildne til vold

Indbyggerne i Vollsmose i Odense har fået nok af omstridt moskeleder, der beskyldes for at så splid mellem muslimer. Men de færreste tør at stå frem, og i kommunen har man ikke nogen egentlig politik på området
Indbyggerne i Vollsmose i Odense har fået nok af omstridt moskeleder, der beskyldes for at så splid mellem muslimer. Men de færreste tør at stå frem, og i kommunen har man ikke nogen egentlig politik på området
2. oktober 2010

Lederen af den største moske i Odense, Abu-Alamin, beskyldes af lokale indbyggere i Vollsmose for at oppiske en stemning, der skaber konflikter og vold mellem muslimer. Ifølge Informations kilder har den sunnimuslimske imams udfald mod shiamuslimer i en konkret sag resulteret i, at en ung mand er blevet overfaldet og stukket med kniv. Samtidig er der eksempler på folk, som er blevet truet på livet.

»Abu-Alamin har meget ekstreme synspunkter, og han skaber splid mellem muslimer,« siger Saliha Marie Fettah, Center for Mellemøststudier på Syddansk Universitet.

En række kilder fortæller til Information, at der har været protester i Vollsmose over den lokale imams udfald, men de færreste har lyst til at stå åbent frem. Nogle fordi de er bange for de sociale konsekvenser, hvis man står frem med kritikken, andre fordi de er bange for deres sikkerhed.

Imam Abu-Alamin, som er leder af moskeen på Ør-bækvej, ønsker ikke selv at udtale sig direkte til Information. Men gennem moskeens talsmand siger han, at overfaldsmanden handlede på egen hånd, og at han som imam ikke havde nogen andel i det. Men det afviser en lang række kilder, Information har talt med.

Ifølge flere vidner, havde imam Abu-Alamin, få dage inden overfaldet, talt meget voldsomt på et offentligt møde imod shiamuslimer. På mødet afviste han, ifølge vidner, på det skarpeste, at man kunne gifte sig indbyrdes. I dagene efter blev manden, der ønskede at gifte sig, forfulgt og truet med at blive »slagtet.«

»Abu-Alamin fylder de unge med radikale holdninger og det skaber vold,« siger en anonym kilde til Information. Manden, der selv er muslim, har på tæt hold fulgt en række konflikter, der er opstået i kølvandet på Abu-Alamin. Han udtaler sig anonymt, fordi han er bange på sine egne og familiens vegne.

I en anden sag fra september i år fik en ung mand, ifølge flere af Informations kilder, en knytnæve i ansigtet af Abu-Alamins sikkerhedsmænd uden for moskeen på Ørbækvej. Ifølge kilderne opstod der tumult, fordi Abu-Alamin er sur på mandens søster.

Nogle få der puster til ilden

»Det er især nogle få meget konservative religiøse, der puster til ilden. Det er ikke noget stort problem i dag, men man skal passe på, for det kan sprede sig,« mener Saliha Marie Fettah, Center for Mellemøststudier på Syddansk Universitet.

Moskeen på Ørbækvej består af mange forskellige muslimer, og ifølge kilder omkring moskeen, deler de fleste ikke Abu-Alamins fjendtlige holdninger til shiamuslimer.

Når en imam som Abu-Alamin, der er selvlært, alligevel får så fremtrædende en rolle som leder af Odenses største moske, så handler det om flere ting. En af forklaringerne er, at de mere radikale strømninger i moskeen blev styrket efter Muhammed-krisen. Men flere eksperter peger også på, at man fra offentlig side godt kunne gøre mere for at styrke det store flertal af muslimer, der ønsker ansvarlighed og gensidig respekt. Et af forslagene går på at lave en offentlig imamuddannelse.

»Hvis man lavede en imamuddannelse som man kender det fra Frankrig, ville man få nogle ledende imamer, der var helt anderledes integreret i det danske samfund,« mener Saliha Marie Fettah.

»Så længe man ikke vil anerkende, at der er et stort religiøst mindretal af muslimer, så vil man have de her problemer,« siger Saliha Marie Fettah.

Birgitte Vinsten, integrationschef i Odense Kommune kender ikke de konkrete sager, men hun fortæller, at det er vanskeligt for kommunen at »takle religiøse spørgsmål«.

Hendes afdeling møder ofte situationer, hvor de religiøse aspekter spiller en rolle.

»Vi står lidt handlingslammede, fordi vi er uvante med at takle de her religiøse spørgsmål. Vi mangler nogle redskaber til, hvordan vi kan forholde os til det,« siger Birgitte Vinsten.

»Vi har ikke rigtig nogen klar politik på området. Vores udgangspunkt er, at religion ikke er kommunens anliggende.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Travis Malmzon

»Så længe man ikke vil anerkende, at der er et stort religiøst mindretal af muslimer, så vil man have de her problemer,« siger Saliha Marie Fettah.

Kan de mennesker ikke snøre deres egne sko uden at en socialrådgiver skal tørrer deres røv ???

Og hvad f.. skulle det gavne at anerkende, at der er et stort religiøst mindretal af muslimer.

Det skal jeg da gerne gøre, det er jo et objektivt faktum.

»Vi står lidt handlingslammede, fordi vi er uvante med at takle de her religiøse spørgsmål. Vi mangler nogle redskaber til, hvordan vi kan forholde os til det,« siger Birgitte Vinsten.

Som om at de religiøse spændinger lige er opstået. Det gamle Fremskridtsparti og Dansk Folkepartis har ellers brugt megen tid på at påpege disse problemer. Pinligt...

Nyheder som man allerede kunne læse i forsalg i den Den danske Forenings blad for 20 år siden.... ja det er pinligt.
Det er garanteret noget DDF har arrangeret ;-)
Men seriøst : problemet er altså netop opstået fordi der er nogen der har 'anderkendt' (jeg formoder der menes accepteret) et muslimsk mindretal. For anerkende dets eksistens, og problemet deri, det gør DF da vist mest af alle.

Med fare for at lyde som et brokhoved overfor den sikkert velmenende S.Fettah, så er det ikke særlig 'dansk' at tænke : 'nu skal vi danskere lige vise de der arabere hvordan imamer skal være'. Det nemmere i Frankrig med dien lokal-tunet imamuddannelse, fordi Frankrigs nationale tænkning er imperiel.

Hvordan kan man blive integrationschef og 'mangle redskaber' til at tackle religiøse spørgsmål ? Det starter med om hun selv er kompetent dertil. Staten kan ikke levere facitlister .... jo, i Vatikanet, men det er noget andet. End Danmark.
Og om et udvalg måske skulle kunne komme op med en betænkning på området, vil den næppe overgå Biblen, Folkekirkeordningen og Kristenheden ;-)
Så skal de godtnok oppe sig.

Bjarne Thyregod

@Travis Malzon - At du ikke forstår pointen at Imamer fra mellemøsten ved hjælp af "fundamentalister" og kriminelle sætter sig på et område og moskeen - fordi der ikke findes en stats anerkendt Imam uddannelse - tja så har du det ikke nemt.
Men for sådanne som dig er fastholdelse af modsætninger vel også en del af jeres politiske berettigelse.

Jeg har i min omgangskreds nogle muslimer, som er grundigt trætte af de "korrekte selvretfærdige imamer" og den strikte efterlevelse af Koranen, som blev lavet i ørkenen for ca 1400 år siden .

Så der er forskel på "muslimer" . De aller fleste muslimer i Danmark er også 100% gode danskere som alle os andre.

Hvis man ser på det nye testamente og Jesus Kristus gøren og laden, så er det helt klart, at man kommer ikke i "himlen" ( ingen jomfruer i den kristne himmel )ved at slå nogle ikke-kristne ihjel (- vend den anden kind til, den barmhjertige samaritan, tilgiv dem , thi de ved ikke hvad de gør o s v - vi kan alle huske det fra skolens timer i disse sager).)

Den kristne himmel (ingen jomfruer - husk det kære kvinder) åbner sig pr automatik IKKE for dem , som har kæmpet og slået "guds og profeternes fjender " ihjel.

Så fanatiske kristne er som udgangspunkt en del mindre farlige end overdrevent fanatiske muslimer.

Nikolaj Petersen

Lad os ligesom i Sverige censurere og tie det ihjel..
det ska nok hjælpe...
det bryder jo ikke ud som betændelse flere år efter
bare se Sverige

Thomas Kyhn Rovsing Hjørnet

"»Vi står lidt handlingslammede, fordi vi er uvante med at takle de her religiøse spørgsmål. Vi mangler nogle redskaber til, hvordan vi kan forholde os til det,« siger Birgitte Vinsten."

Der findes da ellers flere forskellige terapiformer man i sådanne tilfælde kunne henvise til. Det må man da også være bekendt med på kommunen.

Thomas Kyhn Rovsing Hjørnet

"Jeg kan da godt komme på et par folkekirkepræster man kunne sætte samme prædikat på."

Også nogen der er sådan lidt halvvejs involveret i overfald? (I ikke-billedlig forstand.)

Efter min mening skal der selvfølgelig ske noget med den imam.

Han skal ikke opfordre til vold og splid. Så skal han UD og det kan ikke gå for langsomt.!

Imamer skal have klare retningslinjer !!

Blot en lille korrektion:

I kristendommen fejrer man Sct. Stefans dag anden juledag. Martyrernes dag er det for alle de kristne, som gik i døden for den kristne sag (præcist som Jesus Kristus gjorde det - dog uden at genopstå -martyrerne altså).

Og i Middelalderen i 1096 begyndte Pave Urban den Femte (V) et korstog imod den muslimske verden, som var så blodigt, at munkene gik rundt i hestenes blod og takkede Gud med sejren inde i moskeerne i Jerusalem. Og her blev det lovet, at alle som deltog og blev dræbt i kampen for det Hellige Land automatisk ville få deres synder tilgivet....(ja, nogen gange også deres forældres synder...)

Givetvis er det mest noget, som er sket i den katolske kirke.

Og historien med de 22 jomfruer i Islam handler mere om en beskrivelse af Paradis end af noget som helst andet...

Er problemet ikke snarere de selvlærte imamer? end de uddannede imamer...

Men hvis det virkeligt er sket, sådan som det bliver fortalt i artiklen, ja så har vi altså ret til at sende den omtalte iman retur igen...

Der er vel to muligheder her, enten er der et kriminelt forhold, og så er det politiets arbejde, eller også så er det en intern menighedsaffære.

Eller skal der dannes en statslig muslimsk kirke, med statsansatte imaner, skat og en minister?

Kære Karsten Aaen.

De såkaldte korstog var vel en ventelig politisk reaktion på en blændende dygtig militær ekspansion fra de islamiske styrkers side - helt op gennem Spanien og ligeledes langt mod øst . Det var ikke ved hjælp af venlig overtalelse, at f eks Nordafrika blev islamiseret.

Ingen kan løbe fra, at det kristne budskab er noget med at vende den anden kind til, tilgive hinanden, o s v- hvad enten man tror eller ikke tror på Jesus, så er hans budskab kemisk renset for vold.

M h t de 22 jomfruer, så er det altså noget, som den dag i dag er en sandhed for de rettroende og åbenbart virker stærkt motiverende på nogle ret farlige typer.

M h t den ufredelige Imam, så er det altså ikke forbudt i Danmark, at mene, at nogen ikke bør gifte sig med visse andre - det er usmageligt, men der er ytringsfrihed og trosfrihed ( også for usympatiske meninger og anskuelser).

Det bliver først alvorligt, hvis der foreligger en strafbar handling - og den skal bevises - og det kan være svært.

Den eskalerende kamp mellem sunni- og shiamuslim er en global tendens, specielt signifikant i borgerkrigen i Irak, den medfølgende opblomstring af Iran (shia) og rent faktisk også et atomvåbenkampløb mellem de to religiøse grupperinger.

Det er ret interessant, at det åbenbart også sker i danmark omend på et stade, hvor lidt almindelig politiefterforskning vil være min løsning sammen med lidt almen kildekritik efter devisen "Hvis min iman er en crazyfuck, så finder jeg en anden moske"

Morten Kjeldgaard

Det vi hører om her er en muslimsk menighed der reagerer mod ekstremisme i egne rækker. Det er fint, det er godt, det er hvad vi forventer af dem, ikke sandt?

citat:
"Moskeen på Ørbækvej består af mange forskellige muslimer, og ifølge kilder omkring moskeen, deler de fleste ikke Abu-Alamins fjendtlige holdninger til shiamuslimer."citat slut

Menigheden, som har ansat denne imam, kan så afskedige ham,
men måske har han opnået en frygtens position, så ingen tør gøre noget!

Travis Malmzon

@Bjarne Thyregod:

Jeg udtaler mig ikke om uddannelse af imamer, men om integrationschefens besynderlige udtalelse sidst i artiklen.

Og lad venligst være med at motivanalysere mine kommentarer, når du åbenlyst ikke aner hvad du har med at gøre.

Tarvis Malmzon:
Jeg tror bemærkningen er møntet på
det problem at der ikke er en dansk imam uddannelse. D.v.s man er nød til at importere
imamer fra muslimske lande
Deres mangelende forståelse for det danske samfund og den danske virkelighed gir de så videre til deres menighed som hadefulde
angreb på alt der afviger fra streng muslimsk
praksis
Hvis man fik imamer som er opvokset herhjemme og som kender det danske samfund indefra og forstår dansk ville en stor del at det omtalt problem være løst. Men det bliver nok ikke til noget så længe DF får lov til at bestemme

Ole - du skriver:

"Deres mangelende forståelse for det danske samfund og den danske virkelighed gir de så videre til deres menighed som hadefulde
angreb på alt der afviger fra streng muslimsk
praksis"

Hvad helvede forhindrer menighedens medlemmer i at bruge deres egne øjne og ører og deres egen encephalon. Det skulle for pokker da osse være overkommeligt for dem, at TÆNKE SELV.

Berøringsangst og misforstået politisk korrekthed må være årsagen til at vi endnu ikke har sendt denne imam ud af landet.

Må jeg foreslå at alle imamer kommer på et kursus før de får lov at prædike i Danmark. Dette kursus kunne så passende lære dem om dansk kultur, ligestilling, grundloven og hvad man må som imam i Danmark og hvad man ikke må som imam i Danmark.

Det tyder på sådan et kursus er yderst tiltrængt.

Henrik Eismark

Når der kan uddannes kristne præster og teologer i DK skal der jo også betales for lærde i alle andre menigheder, fra jøder, over hinduer til muslimer.

Henrik Jensen: Det er et problem når imamer ikke kan et ord dansk og er opvokset i en ikke demokratisk kultur uanset om de kan tænke selv eller ej
Lad os få en dansk imam uddannelse jo hurtigere jo bedre

Slettet Bruger

Har vi ikke allerede rigeligt med statsfinansierede/uddannede prædikanter, så hvorfor fortsætte ad den vej og videre med Scientology og hele dynen på det alternative marked? Det burde være tilstrækkeligt med krav, kontrol og støtte op omkring overholdelse af landets love, eventuelt nedlæggelse af kirkeministerium og omdannelse til et egentligt religionsministerium, som kan føre kontrol med udøvelsen på linje med sundhedsstyrelse, fødevaremyndigheder o.lign.

Henrik Jensen: Nej men unge mennesker især drenge er let påvirkelige og udsættes de for en massiv propaganda fra personer de har lært de skal lytte til og respektere kan det gå galt -det har man jo set utallige gange også i vores egen kulturkreds.
Så hvorfor skabe problemer ved at invitere imamer her til landet som intet kendskab har til vores kultur og som ofte reagerer med mere eller mindre vrede og afvisning af vores levevis?

Citat: "I en anden sag fra september i år fik en ung mand, ifølge flere af Informations kilder, en knytnæve i ansigtet af Abu-Alamins sikkerhedsmænd uden for moskeen på Ørbækvej"

Abu-Alamins sikkerhedsmænd ..? Hvad er der er tale om her, en imam med bodyguards? Hvis det er tilfældet, burde det få folk til at spekulere på, hvad det i det hele taget er for en "imam" man har med at gøre ...