Noget tyder på, at der er ved at opstå en ny trend i al-Qaeda: brevbomber mod kommercielle fragtfly.
Den 3. september styrtede et amerikansk fragtfly ned, kort efter det var lettet fra Dubai, og den 29. oktober blev to brevbomber opsnappet i et fragtfly på deres vej fra Yemen til Chicago.
Al-Qaeda på Den Arabiske Halvø har siden påtaget sig ansvaret for disse begivenheder, som ifølge gruppen var en koordineret operation. I en specialudgave af al-Qaeda-magasinet Inspire bliver operationen gennemgået i detaljer, og læseren opfordres på det kraftigste til at kopiere den. Det bliver slået fast, at omkostningerne ved den samlede operation var 4.200 dollar, at den blot krævede tre måneders planlægning, at formålet med operationen var at påføre fjenden økonomiske tab, samt at tabet af menneskeliv ville være minimale, idet kun piloterne måtte ofres.
Parat til at ofre alt
Hidtil har al-Qaeda primært været kendt for selvmordsaktioner med omfattende civile tab til følge. Disse aktioner har haft form af deciderede selvmordsbomber eller af angreb, hvor gerningsmændene ikke havde store chancer for at slippe levende væk. Sådanne angreb er spektakulære og sender nogle helt klare signaler til såvel omverdenen som potentielle tilhængere. Til omverdenen er signalet, at gerningsmændene er villige til at ofre alt og derfor ikke er til at spøge eller forhandle med. Til potentielle tilhængere er signalet, at de skal være villige til at ofre alt for at kunne deltage i kampen.
Brevbomber på kommercielle fragtfly sender nogle ganske andre signaler. Til omverdenen er signalet, at man er i stand til at omstille sig og anvende nye taktikker for at omgå diverse tiltag iværksat for at forhindre angreb. Til potentielle tilhængere er signalet, at det er muligt at engagere sig i kampen uden at være parat til at dø eller tage mange civile liv.
Et andet al-Qaeda
I en tid, hvor al-Qaedalederen Anwar al-Awlaki på vegne af al-Qaeda på Den Arabiske Halvø forsøger at mobilisere og inspirere personer bosiddende i Vesten til at foretage angreb i Vesten, er brevbomber et velvalgt alternativ til selvmordsaktioner med omfattende civile tab til følge. Al-Awlaki henvender sig til dette publikum, fordi han vurderer, at det rummer hidtil uudnyttede ressourcer - blandt andet personer som har mulighed for at gennemføre angreb i Vesten, fordi de har vestlige pas og derfor kan bevæge sig frit. Men netop dette publikum er krævende. Eftersom der ikke er tale om desperate personer, som lever under kummerlige forhold, og som står uden fremtidsudsigter eller alternativer, er der grænser for, hvor store ofre de er villige til at bringe.
Hidtil har de omfattende civile tab i forbindelse med al-Qaedas operationer været genstand for megen kritik, og tabene har været en af de væsentligste hindringer for, at al-Qaeda vandt mere end særdeles snæver opbakning - ikke mindst i Vesten. Brevbomber på kommercielle fragtfly har to klare fordele i forhold til de velkendte selvmordsaktioner: De kræver hverken, at gerningsmanden ofrer sit eget liv, eller at han ofrer en masse civiles liv.
Hermed kan vejen være banet for en bredere opbakning til al-Qaeda. Der vil dog være tale om et andet al-Qaeda, end det vi kender i dag - et al-Qaeda, hvis operationer koster færre menneskeliv, men muligvis flere penge.
Ann-Sophie Hemmingsen er Ph.d. studerende ved Dansk Institut for Internationale Studier
Drop nu det her "fearmongering". De fleste ser lige igennem det.
Ja, ærligt talt. Al den "VÆR BANGE FOR TERROR!"-propaganda dur snart ikke længere. Sålænge der er større risiko for at blive dræbt af at falde ned fra en elefantrist, så nytter det ikke at blive ved med at ekko'e CIA, FBI, NSA, PET, NWO o.s.v.'s frygtspredende skræk.
Det er simpelthen utroværdigt, og hvorfor borer man i stedet ikke i at Al Qaeda er skabt af CIA, at der er masser af beretninger der modsiger de amerikanske kilder o.s.v.?
@ John & Lars: Der er da ikke tale om fearmongering i artiklen her. Så det er vist noget, der foregår oppe i jeres hoveder og ikke ret mange andre steder.
Mens selvmordsbombning kræver en slags desperat "mod" så er brevbombning for kujoner!
Jeg har svært ved at tro på, at vi virkelig kommer til at høre meget mere om det her emne. For det gør os jo ikke bange på en måde, så vi accepterer en hel masse mere overvågning...
Eller handler det om at vi snart skal forvente, at vores post bliver åbnet og læst?
Det kan selvfølgelig være et taktisk problem, at ens stridskræfter kun kan udføre én mission. Og de unge er så bekvemmelige nu om dage. Og det der med at ofre sig for en sag. Næ, det er en flok slapsvanse og hundehoveder hele bundtet.
Skal jeg forstå det sådan, at fragtpiloter efter forfatterens mening ikke er uskyldige?
Eller de er måske bare expendable?