Læsetid: 2 min.

It i undervisningen kan give ringere indlæring

Danmark ligger i front, når det gælder brugen af computere og internet i undervisningen, men konsekvenserne er ofte uro, mangel på koncentration og dermed ringere indlæring, konkluderer forsker bag ny undersøgelse
Danmark ligger i front, når det gælder brugen af computere og internet i undervisningen, men konsekvenserne er ofte uro, mangel på koncentration og dermed ringere indlæring, konkluderer forsker bag ny undersøgelse
9. november 2010

Blokken og blyanten er skiftet ud med bærbare computere på mange af landets ungdomsuddannelser. Men selv om Danmark kan bryste sig af at være i front, når det gælder it i undervisningen, så forstyrrer det ofte undervisningen og forringer dermed elevernes indlæring. Det viser en undersøgelse lavet i handelsgymnasiet af Center for Ungdomsforskning på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole ved Aarhus Universitet.

»Fokus og nærvær forsvinder ofte, og det gør det svært at føre en fælles dialog, fordi klasseværelset bliver transformeret til 25 forskellige slags individuel undervisning,« forklarer ph.d.-stipendiat Arnt Louw Vestergaard, der har stået bag undersøgelsen. Han påpeger, at lærerne håndterer it i undervisningen vidt forskelligt, og at der også er store muligheder for at løfte fagligheden via ny teknologi. Men det kommer ikke af sig selv.

»Bare vi bruger it, så er alt fint, men vi har glemt at tænke over, hvad det er, man vil lære de unge mennesker. Vi er verdensmestre i at putte hardware ind i klasselokalerne, men resultaterne kan være, at vi mister nogle kompetencer,« siger Arnt Louw Vestergaard.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henrik Sarpsborg

Jamen, det KAN det.. ligesom flere, dårlige, søvnige, sultne, svagtseende, hørehæmmede, uoplagte, _____ (fyld selv i) lærere kan det..

Kan vi ikke spare lidt her?

Kristoffer Olsen

»Fokus og nærvær forsvinder ofte, og det gør det svært at føre en fælles dialog, fordi klasseværelset bliver transformeret til 25 forskellige slags individuel undervisning,«

Det er ikke ensbetydende med, at undervisningen nødvendigvis forringes. Folk har forskellige behov hvad angår indlæringsformer, og jeg undres ærligt talt over, at der ikke er nogen i artiklen, som problematiserer den blinde vinkel i forhold til de elever, som ikke høres/hører efter/dagdrømmer/er ukoncentrerede/keder sig under den type undervisning, der tilrettelægges efter det gamle og i noget omfang forældede ideal om "den fælles (lærerstyrede) dialog".

Heinrich R. Jørgensen

Så vidt jeg ved, er der lavet talrige undersøgelser om IT såsom bærbare computere i undervisningen, forbedrer læringen, hvoraf der kun er to, der har påvist en positiv effekt. Begge galdt universitet i USA, hvoraf den ene havde som et overordnet og generelt mål, at IT skulle integreres i enhver sammenhæng og de studerende skulle lære at praktisere det koncept.

IT i undervisning, er genialt, hvis det bruges forstandigt. En bærbar per elev i timerne, er alt andet end forstandigt, viser såvel empiri som fornuft.

Lommeregneren ødelagde elevernes egen evne til hurtigregning, computeren dræber nysgerrighed og sproglige færdigheder. Alt, hvad man ikke lærer at mestre, er noget, man ikke kan. Der skal være nogle til at putte oplysninger ind i computeren, og det er et ægte ideal at blive den nogen.