Nyhed
Læsetid: 2 min.

It i undervisningen kan give ringere indlæring

Danmark ligger i front, når det gælder brugen af computere og internet i undervisningen, men konsekvenserne er ofte uro, mangel på koncentration og dermed ringere indlæring, konkluderer forsker bag ny undersøgelse
Danmark ligger i front, når det gælder brugen af computere og internet i undervisningen, men konsekvenserne er ofte uro, mangel på koncentration og dermed ringere indlæring, konkluderer forsker bag ny undersøgelse
Indland
9. november 2010

Blokken og blyanten er skiftet ud med bærbare computere på mange af landets ungdomsuddannelser. Men selv om Danmark kan bryste sig af at være i front, når det gælder it i undervisningen, så forstyrrer det ofte undervisningen og forringer dermed elevernes indlæring. Det viser en undersøgelse lavet i handelsgymnasiet af Center for Ungdomsforskning på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole ved Aarhus Universitet.

»Fokus og nærvær forsvinder ofte, og det gør det svært at føre en fælles dialog, fordi klasseværelset bliver transformeret til 25 forskellige slags individuel undervisning,« forklarer ph.d.-stipendiat Arnt Louw Vestergaard, der har stået bag undersøgelsen. Han påpeger, at lærerne håndterer it i undervisningen vidt forskelligt, og at der også er store muligheder for at løfte fagligheden via ny teknologi. Men det kommer ikke af sig selv.

»Bare vi bruger it, så er alt fint, men vi har glemt at tænke over, hvad det er, man vil lære de unge mennesker. Vi er verdensmestre i at putte hardware ind i klasselokalerne, men resultaterne kan være, at vi mister nogle kompetencer,« siger Arnt Louw Vestergaard.

Lærerne og skolerne skal i højere grad gøre op med sig selv, hvem der styrer, og hvad der skal komme ud af undervisningen, mener Arnt Louw Vestergaard. Problemet er, at der hos lærerne eksisterer en myte om, at de unge har meget mere forstand på it. Handelsgymnasieeleverne giver imidlertid selv udtryk for, at de mangler nogle regler på området, forklarer Arnt Louw Vestergaard: »Der skal tages nogle grundlæggende pædagogiske beslutninger om, hvem der styrer, for når eleverne selv styrer, så bliver de meget nemt fanget o chatbeskeder og spil, og det er ikke bare et individuelt problem.«

Mere styr på it

Gorm Leschly, formand for Gymnasieskolernes Sammenslutning, mener, at der er store forskelle på brugen af it på ungdomsuddannelserne, og den er ofte kilde til stor debat.

»Det er helt klart, at it forstyrrer undervisningen, og det skærper vanskeligheden ved at holde et fælles fokus,« siger Gorm Leschly.

Han er enig med forskerne bag rapporten i, at de enkelte uddannelser bliver nødt til at formulere nogle regler for brugen af it.

»Det er afgørende, at vi bliver bedre til at styre, hvornår vi bruger hvilken form for it, og hvad eleverne egentlig skal lære af det, men det er ikke nogen let øvelse, for der er vidt forskellige holdninger til det blandt lærerne,« siger Gorm Leschly og påpeger, at mange gymnasielærere ikke er uddannet godt nok til at håndtere brugen af it i undervisningen.

Han påpeger dog, at it i undervisningen handler om nøjagtig de samme problemstillinger som i al anden undervisning: »Hvor meget ansvar for egen læring skal der være, og hvor meget skal underviserne styre?« siger Gorm Leschly.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Henrik Sarpsborg

Jamen, det KAN det.. ligesom flere, dårlige, søvnige, sultne, svagtseende, hørehæmmede, uoplagte, _____ (fyld selv i) lærere kan det..

Kan vi ikke spare lidt her?

Jeg forstår ikke hvorfor man bruger så meget energi på IT i undervisningen istedet for undervisning i IT.

Kristoffer Olsen

»Fokus og nærvær forsvinder ofte, og det gør det svært at føre en fælles dialog, fordi klasseværelset bliver transformeret til 25 forskellige slags individuel undervisning,«

Det er ikke ensbetydende med, at undervisningen nødvendigvis forringes. Folk har forskellige behov hvad angår indlæringsformer, og jeg undres ærligt talt over, at der ikke er nogen i artiklen, som problematiserer den blinde vinkel i forhold til de elever, som ikke høres/hører efter/dagdrømmer/er ukoncentrerede/keder sig under den type undervisning, der tilrettelægges efter det gamle og i noget omfang forældede ideal om "den fælles (lærerstyrede) dialog".

Heinrich R. Jørgensen

Så vidt jeg ved, er der lavet talrige undersøgelser om IT såsom bærbare computere i undervisningen, forbedrer læringen, hvoraf der kun er to, der har påvist en positiv effekt. Begge galdt universitet i USA, hvoraf den ene havde som et overordnet og generelt mål, at IT skulle integreres i enhver sammenhæng og de studerende skulle lære at praktisere det koncept.

IT i undervisning, er genialt, hvis det bruges forstandigt. En bærbar per elev i timerne, er alt andet end forstandigt, viser såvel empiri som fornuft.

Vi arbejder stødt mod afgrunden, med den ikke fællesskabsbaserede undervisning, men ensomme robotbaserede.

Lommeregneren ødelagde elevernes egen evne til hurtigregning, computeren dræber nysgerrighed og sproglige færdigheder. Alt, hvad man ikke lærer at mestre, er noget, man ikke kan. Der skal være nogle til at putte oplysninger ind i computeren, og det er et ægte ideal at blive den nogen.

Peter

Ødelagde lommeregnere elevernes evner til "hurtigregning" eller overflødiggjorde de bare den evne?