Nyhed
Læsetid: 2 min.

Eksperter: Servicereform svækker de svageste

En ny reform af sagsbehandlingen i Danmark møder kritik fra eksperter og opposition. De mener, at reformen kan medføre, at en gruppe af de svageste danskere mister deres sociale ydelser
Det er de i forvejen svageste borgere i samfundet, der rammes af regeringens servicereform, der møder massiv kritik fra opposition og eksperter.

Det er de i forvejen svageste borgere i samfundet, der rammes af regeringens servicereform, der møder massiv kritik fra opposition og eksperter.

Bax Lindhardt

Indland
17. december 2010

Regeringen og dens to støttepartier, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti, vil digitalisere og effektivisere sagsbehandlingen. Folketinget tredjebehandler i dag et forslag om fremover at samle sagsbehandlerne fra alle landets kommuner i fem centre placeret forskellige steder i landet. På den måde vil man nu behandle folks sager over e-mail og vurdere ansøgninger udfyldt på internettet. Ideen er at spare 300 millioner kroner ved at effektivisere systemet.

Men der er problemer med at effektivisere et system, »der hidtil har bygget på personlig betjening«, mener Bettina Post, Dansk Socialrådgiverforenings formand.

Problemet opstår, fordi »en hel del mennesker« ikke vil kunne benytte systemet på internettet »så effektiviseringen vil ramme samfundets svageste. Der findes en del i Danmark, der ikke har overskuddet til at indberette ting via internettet«, siger hun med speciel henvisning til ældre og folk med psykiske problemer.

Fra personlig til digital

Roger Buch, kommunalforsker ved Danmarks Journalist- og Mediehøjskole, frygter, at systemet kommer til at sende folk frem og tilbage mellem kommunen og computeren. Det vil nemlig stadig være muligt at få personlig betjening på kommunen. Det bliver bare et meget lille apparat, der skal betjene borgerne: »Så behandlerne på kommunen vil have til opgave at sende alle dem hjem, de vurderer, selv kan udfylde sin sagsbehandling på computeren eller ved at ringe til en af centrene.«

Det mener han betyder, at de, som bliver sat til selv at sørge for at få deres ydelse udbetalt »i nogle tilfælde opgiver at få deres ydelser udbetalt«.

Bettina Post erklærer sig enig: »Når først man er sendt frem og tilbage i systemet, ved vi, at de svageste ikke har overskud til at blive ved,« siger hun.

Det samme problem hæfter Jørgen Grønnegaard Christensen, professor på Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet, sig i. Han mener, at »det stadig er uvist, om man undervurderer borgernes behov for at stå ansigt til ansigt med en sagsbehandler«.

Jørgen Grønnegaard Christensen mener, »at systemet bliver lettere for en stor del mennesker,« når det bliver vedtaget, men at problemet ligger hos de grupper, der måske har svært ved at komme til computeren.

Mellem to stole

Rasmus Prehn, arbejdsmarkedsordfører for Socialdemokraterne, udtrykker samme bekymring. Han mener, »at det er usikkert, om det her vil medføre, at visse grupper i fremtiden kan falde ned 'imellem to stole' i ansøgningsproceduren og dermed gå glip af ydelser, de ellers lovgivningsmæssigt har ret til.«

Derfor, siger han, stemmer Enhedslisten, Radikale Venstre, SF og Socialdemokraterne imod forslaget.

Venstres arbejdsmarkedsordfører, Sophie Løhde, mener at oppositionen »maler fanden på væggen«.

Hun er i stedet fortrøstningsfuld omkring det nye system, men indrømmer, at det kræver »en smule« tilvænning:

»Det er klart, at når man laver ændringer, så tager det tid at få borgerne forklaret, hvordan det fungerer. Dem, der har behov for personlig vejledning, vil have mulighed for det ved stadig at kunne gå på kommunen. Men så regner vi med at se en bølge over de kommende år, hvor folk bliver bedre til at forstå systemet.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her