Læsetid: 3 min.

DONG: Det kan ikke gå hurtigt nok med det fossilfrie Danmark

Som andre har energiselskabets chef Anders Eldrup ros til regeringens nye grønne energistrategi. Men som andre ser han også gerne ambitionsniveauet skruet op
Som andre har energiselskabets chef Anders Eldrup ros til regeringens nye grønne energistrategi. Men som andre ser han også gerne ambitionsniveauet skruet op
25. februar 2011

»Det kan ikke gå hurtigt nok,« siger DONG Energys administrerende direktør, Anders Eldrup, i en kommentar til regeringens nye Energistrategi 2050 for afvikling af det fossile energiforbrug.

Eldrup er en af de mange, som giver regeringen pæne karakterer for udspillet, der blev præsenteret i går, men som også gerne ser ambitionsniveauet hævet under de forhandlinger med Folketingets partier, som nu skal indledes. Planen - nærmere beskrevet i artiklen side 4 - dækker tiden frem til 2020 og lægger op til større energibesparelser, 14 pct. mere vedvarende energi og 33 pct. mindre kul, olie og gas i perioden.

»Vi har som energiselskab lagt os i overhalingsbanen. Jeg har endnu ikke mødt noget selskab i verden, som er så aggressive som vi med at omstille fra det sorte til det grønne, og hvis regeringens udspil, der har et højt ambitionsniveau, kan blive endnu mere ambitiøst under forhandlingerne, er det fint med os,« siger Anders Eldrup.

Han mener, at energistrategien åbner op for, at DONG både kan øge sin udbygning med vindkraft og færdiggøre aftaler med store byer som København og Aarhus om at omlægge varmeforsyningen fra kulfyring til biomasse. Regeringen vil ændre lovgivningen, så det bliver økonomisk interessant for elselskaberne at indgå aftalerne og dermed gå videre med omstillingen.

»For to år siden havde vi 10 kulfyrede blokke, nu har vi fem, og om få år har vi to. Sagt på en anden måde: For to år siden brugte vi seks mio. ton kul, for tiden bruger vi fire mio. og om et par år bruger vi to mio. ton kul. To tredjedele af kullene tages altså ud på blot fem-seks år. Det er i sig selv lidt af en revolution, og processen understøttes nu af regeringens udspil,« siger Eldrup.

En af de to kraftværksblokke, der fremover vil fyre med kul, er Avedøre 2, som hidtil har brugt biomasse og naturgas. Greenpeace kritiserede i går, at regeringen for nylig har tilladt Avedøre 2's kulfyring, når regeringen samtidig siger, at kullene skal ud af de store byer.

Eldrup svarer, at afbrændingen af kul på den effektive Avedøre 2-blok frem for på en mere gennemsnitlig kraftværksblok giver en CO2-besparelse.

»Og at gå fra 10 til to blokke med kul er i sig selv en chokkur, hvor vi presser citronen til det yderste. Når det gælder fremtiden, har vi ikke planer om nogensinde at bygge nye kulværker i Danmark,« understreger han.

Svag på transporten

Der, hvor DONG-chefen savner noget i regeringens strategi, er på transportområdet. Regeringen har ingen nye forslag til den kollektive trafiks forbedring eller til mere klimavenlig trafikplanlægning, og Lykke Friis afviste i går kategorisk, at roadpricing kan komme på tale. Udspillet handler alene om bilerne, og også her er det ifølge mange kommentarer utilfredsstillende.

»Det svage punkt er helt klart transportområdet,« siger Klimakommissionens formand, Katherine Richardson.

»Nogle mener, at fordi det er så svært, skal man vente, og det er øjensynlig det, regeringen har valgt. Det kan jeg godt være skuffet over.«

Anders Eldrup er enig:

»Man kunne være gået mere til makronerne med transportsektoren. Vi har to bud på det: Bioethanol, hvor vi gerne havde set, at man var gået mere kontant til værks samt elbilerne.«

Regeringen vil lave en pulje på 25 mio. kr. til at hjælpe en infrastruktur for elbilerne i form af ladestandere i gang. Branchechef Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance, havde ønsket sig 100 mio., men kalder puljen »et skridt på vejen.«

»Men vi efterlyser en konkret handlings- og tidsplan. Det haster med at komme i gang,« understreger hun.

DONG samarbejder om elbiler med selskaberne Better Place og Renault, som i næste uge åbner for forudbestilling af elbiler til levering senere i år.

»Det er godt, at der kommer tilskud til ladestandere nu, men hvis interesen for elbiler bliver så stor, som vi håber, kan det godt være, at de 25 mio. ikke rigtig rækker,« siger Anders Eldrup.

jsn@information

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeppe Brogård

25 mio er til grin. Alene en letbane udenom København kan reducere CO2-udledningen til 10 % fra mere end 50.000 benzinbiler.

Men der mangler 2 mia kr.

Reneaults El bil ser faktsik virkeligt lovende ud. Og abonnementssystemet på batterier og opladning fra Better Place kan blive det, der gør batteriteknologien tilgængelig i masseskala.

Dertil burde der investeres i forsøg med luftbiler. En fordel for luftbilen er, at der ikke skal meget ny infrastruktur til, og at teknologien tilsyneladende kan håndteres af alle kendte mekanikere. Næsten buissynes as usual, altså.

Endelig er hjemmeopladning på VE af både El- og luftbiler en ret perspektivrig decentral energiforsyningsmodel, som kunne prøves af i både lille og stor skala.

Lene Timmermann

kan godt forstå at Lærke Flader "efterlyser en konkret handlings- og tidsplan", for det er et særkende for VK-regeringen at love og love og intet at holde. Men emnet her er for vigtigt til at blive syltet og gemt i det uendelige.

Michael Nielsen

Danmark skal satse historisk stort på at udvikle vedvarende energi. Alle dele af samfundet skal involveres.

- solceller på så mange hustage som muligt, så beboerne i sommermånederne, selv kan levere en betydelig del af deres elforbrug.

- ud med dieselmotoren. Stop at den sælges fortsat i Danmark. Med sådan et lovindgreb, vil vi sætte en pistol for vores egen energi-pande. Så skal der nok, helt af sig selv, komme gang i udviklingen af vedvarende energi.

- skab en ny Tv-kanal, der 24/7 sender programmer om vedvarende energi i Danmark og i udlandet. Vi har brug for konstant inspiration når alle i samfundet skal involveres i udviklingen.

- Indfør stille-veje i byplanlægningen, hvor kun elbiler eller andre lignende tyste køretøjer må færdes.

- påtving luftfilter til alle dieselkøretøjer.