Læsetid: 3 min.

Embedsmænds fagforeninger tager afstand fra Rønn

Integrationsministeren skubber embedsmændene foran sig i sagen om statsløses ret til dansk statsborgerskab, mener embedsmændenes fagforeninger. Uanset hvad der er foregået, er det hendes fulde ansvar, siger de
19. februar 2011

»Kortslutning« og »skyklapper« er nogle af de ord, integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V) har brugt om embedsmændene i ministeriets Indfødsretskontor. Hun påtager sig det fulde ansvar for, at der er sket fejlbehandling af statsløses konventionssikrede ret til dansk statsborgerskab, men samtidig siger hun, at embedsværket har administreret i »strid med mine direktiver og min grundopfattelse, nemlig at konventioner skal holdes«.

Det er klart ansvarsforflygtigelse, mener Akademikernes Centralorganisation.

»Ligegyldigt hvad der er foregået på det kontor, så er det under hendes ansvar,« siger formand Erik Jylling.

»Ministeren må tage affære, og lade være med at skubbe embedsmændene foran sig med undskyldninger, som at embedsmændene ikke har adlydt ordre,« siger han.

Samme budskab lyder fra DJØF, der organiserer en stor del af embedsmændene i staten.

»Ministeren er ansvarlig for arbejdet i ministeriet. Hvis ministeren mener, der har været fejl og mangler i det arbejde, embedsmændene har udført, må hun tage affære og sørge for, at sagsbehandlingen bliver ændret, så fejlene stopper,« siger Per Hansen, der er formand for de offentlige chefer i DJØF.

Retsligt ansvar

Det er langt fra første gang, at ministre pointerer, at det er embedsmændene, der har begået fejl, især når der er tale om større sager, siger professor i offentlig forvaltning Jørgen Grønnegård Christensen, Aarhus Universitet.

»Det kan godt tolkes som at tørre ansvaret af på embedsmændene. Det er kun undtagelsesvis, at ministeren tager skraldet udadtil og pointerer fejlene indadtil,« siger han.

Hidtil har Birthe Rønn Hornbech ikke kunnet svare på, hvornår hun selv blev klar over, at unge statsløse, som er født i Danmark, i årevis er blevet nægtet dansk statsborgerskab i strid med en FN-konvention for statsløse. Hun erindrer det ikke præcis, har hun sagt.

Hun har heller ikke villet svare på, hvad ministeriets egne interne undersøgelse har afdækket om sagen.

Men ministeren har beviseligt kendt til fejlbehandlingen siden januar 2010, hvor hun orienterede indfødsretsudvalget. Alligevel valgte ministeriet først at oplyse de statsløse om deres rettigheder, da Information tog sagen op i januar i år. I sidste instans har ministeren både det parlamentariske og det retslige ansvar for at rette op på fejlbehandlingen, fastslår professor i statskundskab Tim Knudsen, Københavns Universitet.

»Hun har også ansvaret for at forklare Folketinget, hvad der er gået galt, og hvor længe det har stået på - også før hendes tid. Det er dog helt afhængig af flertalsforholdene i Folketinget, hvor meget reelt indhold der er i det. Hvis et flertal ikke presser hende, så er den ikke meget længere,« siger han.

Politisk pres

Sagen kan dog også få konsekvenser for enkelte embedsmænd. De befinder sig ofte under et stort politisk pres for at forvalte på en bestemt måde, ligesom det kan være svært at sige fra på grund af loyalitet over for ministeren, påpeger Dansk Magisterforening, som også organiserer en del af de statsligt ansatte.

»Det her er et miljø, der begynder at påvirke folk til at ændre holdninger til, hvordan man tolker sagerne. Men der er en ytringsfrihed, man som embedsmand skal benytte sig af - det er på den måde, at tamilsager bliver undgået,« siger forhandlingschef Jon Finsen. Per Hansen fra DJØF maner dog til ro, indtil Birthe Rønn Hornbech redegør nærmere for forløbet.

»Hvis der skal placeres ansvar på enkelte embedsmænd, har vi et system til at håndtere den slags. Men der er vi slet ikke endnu, og vi kan ikke begynde at gisne om, hvad der måske er foregået, og hvem der måske ikke har udført deres job korrekt. Og hvad konsekvenserne i givet fald skal være,« siger han.

Serie

De unge statsløse

Frem til begyndelsen af 2010 afslog Integrationsministeriet i mindst 22 tilfælde at give dansk statsborgerskab til unge statsløse, der er født i Danmark. Afslagene var ulovlige, fordi Danmark i 1977 tiltrådte en FN-konvention, der netop garanterer statsborgerskab til disse unge statsløse. Det står klart, at ministeren og ministeriets embedsmænd kendte til konventionen, men alligevel fortsatte fejlbehandlingen af ansøgningerne.

Seneste artikler

  • Ministerium gav FN tom forsikring om statsløse

    6. juni 2011
    I august 2003 forsikrede Integrationsministeriet FN om, at fastlæggelse af statsborgerskab var en del af den 'almindelige asylprocedure' i Danmark. Men sagen om de statsløse kurdere, som Information for nylig har afdækket, viser, at det ikke var korrekt
  • Rønn ændrede først kurs, da ulovlig praksis blev opdaget

    9. maj 2011
    Forhenværende integrationsminister Birthe Rønn Hornbech lod ulovlig praksis fortsætte og hemmeligholdt sagen om de statsløse i halvandet år. Da en advokat fik nys om, hvad der foregik, gik der otte arbejdsdage, før ministeren skiftede kurs
  • Ministerium skjuler oplysninger i statsløsesag

    13. april 2011
    Integrationsministeriet har overstreget konklusionen i et dokument, inden det blev udleveret som aktindsigt i statsløse-sagen. Overstregningen er sket af hensyn til Sverige, anfører ministeriet, men det er åbenlyst i strid med loven, vurderer eksperter
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Da jeg var Soldat blev der talt meget om det problem at udføre en ulovlig ordre.
Man har både ret og pligt til at nægte at udfører ulovligt udstedte ordrer.
Hvis du med sikkerhed ved at du er gang med at udfører en ulovlig ordre, så er du også hjemfalden til straf. Det har præcedens fra Nürnberg slået helt fast..

Det burde Embedsmændene tænke lidt over.

Selvfølgelig har Ministeren det fulde ansvar, men Embedsmændene har også pligten og ansvaret til at sige fra, når Ministeren forsøger at begå overtrædelser af love og konventioner.

Det kan umuligt passe at et helt Ministeries personale i 10 år, har været komplet uvidende om at love og konventioner vedr. Statsløse er blevet groft overtrådt og ignoreret.

Tom W. Petersen

Der er forbrydelser og forbrydelser. Nogle medfører straf.
Andre medfører nogle ubehagelige spørgsmål og en del skælden ud fra eksperter og andre, der ikke har fattet, at her ikke er noget at komme efter. Har man de rigtige venner, skal der ikke engang laves undersøgelser.
Og imens breder råddenskaben i folkestyret sig.

Men ministeren har beviseligt kendt til fejlbehandlingen(Artiklen)

Her er ikke tale om fejlbehandling, her er tale om et ideologisk felttog imod Indvandreres børn som er født i Danmark og således pr. automatik bør have Indfødsret.
Det har man nægtet dem og derved har man begået et Statsovergreb og lovbrud.

Jeg har selv været ansat på en skole hvor flere Dansk/Palæstinensiske børn ikke har kunnet tage med på skolerejser der havde destination i udlandet, fordi de ikke er indehavere af Pas eller Statsborgerskab.

Så i bund og grund har Regeringen ikke villet vide af dem, men har alligevel Stavnsbundet dem indenfor landets grænser.

Et typisk fascistisk DF-diktat.
Lad os gøre det pisse surt at være Indvandrer i Danmark så det kan skræmme andre flygtninge væk.

Søren Kristensen

Jeg er helt med på at det er det pågældende ministerium og ultimativt ministernes skyld. at dette lovbrud har fundet sted i 10 år, men hvordan er det undgået pressens bevågenhed så længe? Det synes jeg godt lige man kunne tænke lidt over. På en søndag.

Ja men klart nok. Men hvorfor taler DJØF så imod muligheden for at ændre lovgivningen, så et kvalificeret mindretal i Folketinget, kan kræve tilsvarende forhold undersøgt? Det hænger ikke rigtigt sammen...

Med venlig hilsen