Læsetid: 2 min.

LO: Mærsks metoder i Kina er forkastelige

Dansk fagbevægelse kritiserer, at arbejdere skal udøve 'selvkritik' på A.P. Møller-Mærsks fabrik i Kina. Metoden ville skabe et ramaskrig i Danmark, vurderer arbejdsmiljøekspert
1. april 2011

LO i Danmark langer ud efter A.P. Møller-Mærsk, efter at Information i går kunne fortælle, at arbejdere på koncernens containerfabrik i Kina jævnligt bliver tvunget til at skrive en ydmygende 'selvkritik', når de begår fejl.

»Det er helt utilstedeligt og dybt forkasteligt, hvis den slags foregår. Virksomheder som Mærsk har et stort ansvar for at opføre sig ordentligt, når de flytter arbejdspladser til udlandet. Det er uacceptabelt, hvis de flytter til Kina og på den måde opfører sig som herrefolk,« siger Lizette Risgaard, næstformand i LO.

Anklagerne kommer fra en række arbejdere og mellemledere på fabrikken i Dongguan i det sydlige Kina. De forklarer, at 'selvkritik' er en straf, hvor de ansatte skal erkende deres skyld over for lederne, beklage fejl og love at forbedre deres indsats. Mærsk-arbejderne kan risikere at skrive flere 'selvkritikker', hvis deres leder ikke er tilfreds med det, de har skrevet, fortæller de ansatte.

Information har fået forelagt et eksempel på skriftlig selvkritik, hvor en arbejder bønfalder sine overordnede om at få en chance til, efter at han har været ukoncentreret på jobbet.

Lizette Risgaard betegner straffen som psykisk terror, der kan være ødelæggende for det enkelte menneske.

»Vi og andre må lægge pres på Mærsk for at få rettet op på tingene. De har et særligt stort ansvar for at behandle ansatte rimeligt i et land som Kina, hvor arbejderne ikke kan svare igen gennem en uafhængig fagbevægelse,« siger Lizette Risgaard.

Mærsk afviser kritik

A.P. Møller-Mærsk afviser, at selvkritik er en del af containerfabrikkens personalepolitik. Fabrikkens direktør, Irving Hultengren, fortæller , at virksomheden tværtimod gør en stor indsats for at undgå ulykker.

»I Kina såvel som i Danmark forsøger man som fabriksledelse at finde de dybereliggende årsager til et givent sikkerhedsproblem for at skabe et mere sikkert arbejdsmiljø,« siger Irving Hultengren.

Han mener ikke, at de metoder, arbejderne nævner, er problematiske. Den danske direktør mener, at der i så fald sker 'selvkritik' hver eneste dag på danske og europæiske arbejdspladser.

Men 'selvkritik', hvor ansatte tvinges til erkende fejl, er uegnet til at sikre bedre sikkerhed på en arbejdsplads, mener Peter Nielsen, lektor på Center for Arbejdsmarkedsforskning, CARMA.

»Denne form for selvkritik er uacceptabel som instrument til at forbedre arbejdsmiljø eller produkter. Sådan nogle metoder ville have skabt et ramaskrig her i landet, og der er grund til at hejse et advarselsflag. A.P. Møller-Mærsk må reagere på det,« siger Peter Nielsen.

Han vurderer, at ledere ydmyger de ansatte ved at tvinge dem til at angre deres fejl.

»Man behandler voksne mennesker som børn, og det skaber et meget kritisabelt psykisk arbejdsmiljø,« siger Peter Nielsen.

Mærsk har ikke ønsket at svare på, om selskabet vil undersøge anklagerne nærmere. I 2009 blev det afsløret, at arbejderne på fabrikken blev udsat for brutale ledelsesmetoder, undertrykkende regler og farligt arbejdsmiljø. Mærsk lovede efterfølgende at rette op på forholdene.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Og det firma er vi netop blevet påtvunget at trykke hånd med hver eneste dag.

Euro tilhængerne har endelig fundet et velbegrundet argument for at afskaffe (20) Kronen...

Henrik L Nielsen

Det er en metode der benyttes mange steder i Kina. I skoler uden for de største byer er det en fast opdragelsesmetode. Og jeg har besøgt virksomheder der ligesom mærsk benytter det i stor stil. Længere ude på landet skal disse selvkritiske undskyldninger til stadighed addresseres til Mao.

Mvh
Henrik Nielsen

Et vigtigt element af den produktionsstyrinsfilosofi som blev udviklet på Toyota fra ca. 1950-1970, og som stort set al avanceret vareproduktion benytter sig af idag, var at hurtigt analysere den grundlæggende årsag til produktionsproblemer, og at betragte operatøren på gulvet som meget vigtig i denne process.

Hvis man ikke kan få rapportering fra operatørerne, så har man et problem med at effektivisere sin produktion. Hvis sådan rapportering ikke bliver brugt ordentligt af arbejdsgiver, men som en straf, så er det helt galt, og man har ihvertfald et problem med at optimere sin produktion.