Læsetid: 3 min.

Optjeningsprincip rammer ved siden af

Regeringens planer om at indføre optjeningsprincip på velfærdsydelser er en løsning på et så godt som ikke-eksisterende problem, som vil ramme de udlændinge, vi gerne vil have til landet, advarer eksperter og erhvervsliv
Regeringen foreslår blandt   andet, at udlændinge i de første to år i Danmark selv skal betale for lægehjælp.

Regeringen foreslår blandt andet, at udlændinge i de første to år i Danmark selv skal betale for lægehjælp.

Thomas Vilhelm

29. marts 2011

En medicin mod en ubetydelig lidelse, hvor bivirkningerne er større end den helbredende effekt.

Sådan kan man beskrive regeringens planer om at indføre et optjeningsprincip på visse velfærdsydelser, hvis man skal tro eksperter og erhvervsliv.

Professor og tidligere medlem af Velfærdskommissionen Jørn Henrik Petersen finder ligefrem regeringens forslag »lavkomisk«:

»Det har mere symbolpolitikken end realitetens karakter,« siger han.

»I de sidste to uger er optjening blevet til et sesam, luk dig op-mantra for politikerne, men det er det rene vrøvl, man kommer ikke til at ændre på tilstrømningen af udlændinge med det her tiltag, eller til at redde velfærdssamfundet.«

De dyre ordninger som folkepension, førtidspension og arbejdsmarkedsdagpenge, påpeger han, er nemlig allerede afhængige af optjening. Og forestillingen om, at udlændinge fra ikke-EU-lande vælger land efter antallet af velfærdsydelser, giver han ikke meget for:

»Folk vandrer jo ikke rundt med en lille lommekalender, hvor de kan slå op, hvor gode eller dårlige de sociale ydelser er, og hvorvidt landet har et optjeningsprincip.«

Økonomiprofessor ved Århus Universitet og tidligere overvismand Torben M. Andersen er enig:

»Hvis man forestiller sig, at nogen sidder og studerer forskellige landes sociallovgivning for at finde ud af, hvor de skal rejse hen, så tror jeg ikke, det forekommer ret meget,« siger han.

Først når folk er i landet, vil optjeningsprincippet få betydning:

»Så får man en forskelssituation et A- og B-hold, eller hvad man nu vil kalde det. Vi kan se det med starthjælpen, der jo har fået flere i beskæftigelse, mens en ikke ubetydelig gruppe hænger fast på starthjælpen med de økonomiske og sociale konsekvenser, det nu har.«

Skræmmer de kloge

Samtidig kan optjeningsprincipper på velfærden afskrække de højtuddannede udlændinge, som landets arbejdsgivere i stigende grad skriger på, advarer Dansk Industri.

»Det er en farlig vej at gå at begynde at reducere i velfærdsydelser, hvis ikke man også reducerer i skatten,« siger arbejdsmarkedspolitisk chef Steen Nielsen.

»En udlænding eller for den sags skyld udlandsdansker, som overvejer at flytte til Danmark, overvejer jo, hvilke ydelser han eller hun har adgang til. Og vi ved, at den samlede økonomi er utrolig vigtig.«

Er det ikke bare jer, som vil have staten til at betale for udenlandsk arbejdskraft, der skal arbejde for jeres medlemmer?

»Nej, det kan man ikke bare sige. Dem, som vores medlemmer er interesseret i at få hertil, vil være en overskudsforretning. Og vi skal passe på, at vi ikke kommer til at gøre det vanskeligere at tiltrække dem, for det kan meget let gå hen og blive en dårlig forretning for landet.«

Dansk Arbejdsgiverforening kom i går med lignende advarsler, og det samme gør seniorforsker Anika Liversage fra SFI:

»Et af de konkurrenceparametre, vi har haft, er, at vi har haft et attraktivt socialsystem,« siger hun.

Hvis vi reducerer adgangen til det, mener hun, mister vi en konkurrencefordel, især fordi vi næsten udelukkende vil ramme folk, der kommer for at arbejde:

»Efter det nye pointsystem er det blevet svært overhovedet at komme til Danmark selv som ægteskabsmigrant, som ellers var et af de hemmelige huller, hvor ufaglærte personer med ringe sprogkundskaber kunne trænge ind,« siger hun.

»Det vil sige, at de mennesker, som bliver ramt af det her optjeningsprincip, primært vil være folk, der er på arbejdsmarkedet. De andre kommer slet ikke ind.«

Internationalt problem

Hvor stort problemet med udlændinges forbrug af danske velfærdsydelser er efter regeringens opfattelse, var det i går ikke muligt at få et klart svar på.

Det tværministerielle udvalg under Beskæftigelsesministeriet, som har undersøgt »udlændinges ret til velfærdsydelser,« har fået til opgave at »belyse udlændinges adgang til og forbrug af velfærdsydelser« men udvalgets rapport skal først præsenteres for regeringen på onsdag, og indtil da kan man ikke få oplyst, hvad der står i rapporten.

Tilsyneladende skyldes det ikke, at den ikke er klar: Direkte adspurgt om, hvorvidt rapporten er færdig, sagde beskæftigelsesminister Inger Støjbergs særlige rådgiver, Mark Thorsen, i går til Information: »Regeringsprocessen er ikke færdig«.

Men uanset omfanget af det nuværende eller fremtidige pres på den danske velfærdsstat fra omflakkende arbejdskraft og udenlandske velfærdsturister, kan den danske regering efter Jørn Henrik Petersens opfattelse ikke lette presset alene.

»Det kan kun håndteres med nogle internationale aftaler. Alt andet er sognerådspolitik. Det, politikerne gør nu, er at drive så meget sognerådspolitik, de overhovedet kan,« siger han.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Martin Sørensen

( der kan være anvendt lettere ironi i følgende kommentar)

jo jo. køen af velkvalificeret arbejdere vil ingen ende tage ved vore grænser takke være dette, fantastiske optjænings princip. tænk den indiske ingeniør må først efterlade sin kone og børn der hjemme i Indien, for det er umulbart håbløst umuligt for ham at få sin ægtefælle med ind i danmark, herefter så må han betale verdens højeste skatte procent, på sin arbejdskraft. for at få lov til at betale engang til for alle de velfærds ordninger som alle andre har gratis i danmark, jo det Danmark hvor der er vinter ca 7½ måneder om året. tænk jeg tror at køen af velkvalificeret bliver enorm, dette her er helt sikkert løsningen på vores beskæftigelses problem i fremtiden, tænk den dansker der gifter sig med en udlændinge jo han/henne vil da heller ikke overveje at flytte til et andet land, hvor skatte procenten er lavere med bedre velfærd end danmark tilbyder, nej dette her er en vinder sag for VKO flertalet.

hvis ikke jeg viste at første april, først var om 3 dage ja så skulle man tro at der var lidt kuk i kalenderen

olivier goulin

"»Det er en farlig vej at gå at begynde at reducere i velfærdsydelser, hvis ikke man også reducerer i skatten,« siger arbejdsmarkedspolitisk chef Steen Nielsen."

Ja tak. Det er ikke bare farligt - det ville være gement tyveri. Hele idéen med at reducere velfærden skulle jo helst være, at besparelserne ender i borgernes lommer, så de selv kan bestemme, hvilke varer og tjenester de vil prioritere.

En forringet offentlig service - og uændret skattetryk, er indirekte skatteforhøjelse.

Og en forringet service, til en højere pris -
det er den såkaldte Post Danmark forretningsmodel.

/O

Michael Borregaard

Måden verden og samfundet præsenterer sig nærværende for det moderne menneske ligger i sproget og fortolkningen af dets betydning. Eller som Shakespeare udtrykte i Love´s Labours Lost i 1588: Beauty is bought by judgement of the eye.

Man korser sig over de udtalelser der er i dagens demokratiske samfund, og det fremmedhad regeringen så inderligt ønsker trumfet igennem. Regeringen "kender" prisen på alt, men åbenbart ikke værdien af og betydningen af solidaritet - er det alle andre end dem selv som tager fejl, når den ene advarsel efter den anden følger i kølvandet på pointsystemet samt det oven for omtalte optjeningsprincip - vi ved godt alle som en, at dårlige vaner koster, men hvad koster fejlslagen politik, og den forventningsangst der har fulgt i kølvandet på samme?

Aktuelt står eksemplerne på Regeringens ignorance og magtarrogance over for evalueringer og målinger, der er politiks ubekvemme nærmest i kø for at blive skubbet ned ad bjerget. Man kan spørge sig selv om, hvor meget viden der skal hældes i tanken, før flosklen; nu er det tid til at igangsætte evalueringer og resultatmålinger, stopper - på mange områder, er det decideret pinagtigt, at insinuere, at det er befolkningen som har skamridt samfundet, når det er ens egen fejlslagne politik som har været beskæmmende for solidariteten/integrationen.

Udlændinge, indvandre og deres efterkommere er helt afgørende, når hjulene i fremtidens velfærdssamfund skal dreje rundt. Så kort kan det sammenfattes. At integrationen lider under svære vilkår i dag, skyldtes ikke, at udlændinge stjæler vores saft og kage, snarere omvendt, er det regeringen der har fået et sukkerchok, med al den saft og kage de har stjålet fra befolkningen gennem deres ensidige tro på topstyring, Dream-modellen og New Public Management.

New Public Management og Dream-modellen samt praktiseringen af samme, er som skabt til VKO, det er skabt for folk med intentioner om at lyve samt manipulere om deres egentlige neoliberale intentioner - et mål som på mange punkter desværre er blevet nået gennem udenomspadleri samt en forvridning af det sandfærdiges billede og dettes gyldne snit.

New Public Management og Dream-modellen - har ene og alene, været med til, at dræbe princippet omkring forsvarlig vedligeholdelse gennem sit ensidige fokus på moderniseringer som vejen frem mod omkostningseffektivitet.

I kølvandet er skabt kontrol og konkurrence - begge størrelser har været med til, at fjerne fokus omkring princippet omkring forsvarlig vedligeholdelse før moderniseringsforanstaltninger. Fortolkningen af New Public Management har været med til, at man har givet til højre og venstre i stedet for at spare op - dermed har man negligeret princippet omkring forsvarlig vedligeholdelse, ikke alene til skade for økonomien men også for integrationen.

Nu kan man sidde tilbage og “glæde” sig til at, rapporten som skal belyse udlændinges ret til velfærdsydelser udkommer. Indtil da, kan man ene og alene konkludere, at debatten omkring optjeningsprincipper hjælper så sandelig ikke til, at slukke de små brande som ligger og ulmer på den økonomiske platform. Snarere tværtimod, risikere vi, at folk som eksempelvis familien Latif som man kunne læse om i slutningen af sidste år, vælger at rejse ud af Danmark, fordi de oplever endnu en stigmatisering gennem stramninger i udlændingepolitikken.

Familien Latif var begge 36 år og af pakistansk afstamning, født og opvokset i Danmark, konen er læge, og manden er konsulent med uddannelse som cand.merc. fra CBS. Udlændingedebatten gør det altså ikke alene sværere at komme ind i landet samt at få permanent opholdstilladelse, den skræmmer også herboende arbejdskraft ud af landet. En arbejdskraft som man ellers fra politisk side efterlyser.

Åben nu ørerne for syv søren, selv erhvervslivet er nu ude med kritik af den førte udlændingepolitik.

Martin Sørensen

jeg vil også gerne komme med et Shakespeare citat.

"ther something rotten in the state of denmark".

som familie sammenført familie ja der er vores dom klar, vi kan ikke blive borende i danmark hvis VKO vinder valget, for helt enkelt så har man med salami metoden skåret alt væk så tilsidst ja så er vores fundement væk,

både min kone og jeg har fast arbjede men trods dette faktum ja så har min kone fra thailand forsat ikke permanent opholdstiladelse selv om at hun har været i konstant arbejde i nu 7 år. jeg er overbevist om at man igen vil stramme loven op, når vi nu opfylder de nye krav, alså før at vi har chancen for at få opfyldt de krav, sådan vil de tilsidst tvinge os ud af danmark det er helt bevist fra deres side af, uanset om man har arbejde eller ej ja så er det facistisk borgerlige danske flertal totalt ligeglad min kone skal følge deres dagsorden ikke bo i danmark for hun er ikke af vestlig oprindelse, målet er og bliver et racerent arisk danmark