Læsetid: 2 min.

DSB-krise kan betyde flugt af de dygtige medarbejdere

Mogens Granborg forlod i går posten som bestyrelsesformand for DSB. Turbulensen omkring selskabet kan koste flere afgange, mener professor
Mogens Granborg forlod i går posten som bestyrelsesformand for DSB. Turbulensen omkring selskabet kan koste flere afgange, mener professor
27. april 2011

Først måtte Søren Eriksen pakke sine ting og forlade stillingen som direktør for DSB. I går fulgte DSB's bestyrelsesformand Mogens Granborg efter af helbredsmæssige årsager, lød forklaringen.

Dermed fortsætter nedturen for DSB, der med en konstitueret administrerende direktør, der allerede har meldt sin afgang, reelt set står uden topledelse. Professor Anders Drejer fra Aalborg Universitet kalder DSB for et handlingslammet selskab med en bestyrelse, der hænger i laser. Og det kan komme til at gøre ondt på selskabet, som kan forvente medarbejderflugt.

»Når sådan noget sker, forlader rotterne den synkende skude og det er som regel de rotter, der svømmer bedst, der forlader den først,« siger Anders Drejer og peger på, at det især kan koste på mellemledergangen.

Kan gå ud over kunderne

Men ikke kun de ansatte bliver ramt af den fortsatte turbulens hos selskabet. Medarbejdernes frustration kan i sidste ende gå ud over togpassagererne, mener Ulrik Salmonsen, der er formand for Dansk Jernbaneforbund.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Tom W. Petersen

Sproget er en pudsig indretning.
Hvordan kan det hjælpe DSB til at køre, hvis hele personalet hele vinteren har ligget vandret?
Og på hvilken af de lange baner er det, der kan komme forsinkelser og aflysninger? Der er jo nogle stykker.
Det ER da et skægt sprog, vi har!

Dorte Sørensen

Er det ikke mere et bevis på den tåbelige opbygning, som politikkerne har givet DSB. Fx så skal DSB fungere som en privat virksomhed, men deres overskud må de ikke selv investerer i bedre togdrift, da overskuddet bliver trukket ind i statskassen. Derudover ville en sammenlægning af DSB med Banedanmark sikker også være en god ide. Har vi ikke haft nok dårlige oplevelser med statens udlicitering af landets infrastruktur.

Derudover har Mogens Granborg været med længe .Det var blandt andet under ham Søren Eriksen blev ansat ligeledes var han også formand for DSB s bestyrelse, da OVK fandt på at udbyde Kystbanen sammen med Øresundsforbindelsen. Hans Christian Schmidts bliver mere og mere utroværdig i mine øjne.

Michael Kongstad Nielsen

Det er noget rod med denne sammenblanding af offentlig og privat togdrift. Lad os komme tilbage til stasligt DSB, der står for togdrift på de vigtigste hovedstrækninger, og som ikke skal lave smarte ekstraforretninger for at supplere indtægterne.

Mindre sidebaner kan vel med fordel køres af private selskaber - det giver også den fordel, at personale kan uddannes og få erfaring andre steder end i DSB. Det er lidt usundt, at kun DSB kan uddanne, det har medført for høje lønninger til lokoførere mv.

Hvad vil S-SF forresten med DSB?

Jens Thorning

Konkurrence gi'r altid bedre produkter, fordi alle opper sig, docerede fhv. sundhedsminister Jakob Axel Nielsen om privathospitaler.

OKV satte da også DSB og Banedanmark til at konkurrere eller rettere bekæmpe hinanden, hvilket naturligvis resulterede i ren chikane og sabotage.

Desværre er det praktisk uoverkommeligt at bygge alternative, konkurrerende banenet, men man kan jo altid lege markedsøkonomi. Alle ved jo inderst inde, at banedrift og den slags naturgivent er en statsopgave. Problemet opstår imidlertid, når nogen tager legen alvorligt og tror på globaliserings- og markedsflosklerne, som den enfoldige trafikminister, for så går det for alvor galt.