Læsetid: 3 min.

S-SF vil have grønnere ministerbiler

Hvis rød blok vinder valget, bliver ministrenes benzinslugende BMW'er skiftet ud med små, miljøvenlige biler. Det handler om at sende et miljøvenligt signal, fremgår det af et internt udkast
1. april 2011

Det skal være slut med kæmpestore Audi'er og BMW'er til ministrene, hvis Danmark får en ny regering efter det kommende folketingsvalg. Det viser et internt S-SF-udkast, som Information er bekendt med.

Under overskriften 'En fair transportløsning' fremgår det, at ministrene i en S-SF-R-regering skal køre i biler, der udleder mindre end 110 gram CO2 per kørt km, og det udelukker de benzinslugende luksusmodeller, som VK-regeringen benytter sig af. Miljøvenlige bilmodeller som Seat Ibiza, Toyota Aygo, VW Polo og VW Lupo er blandt de modeller, der optræder på positivlisten i 'En fair transportløsning'.

Partierne bag afviser at kommentere sagen, fordi 'En fair transportløsning' også indeholder flere andre tiltag, og efter planen skal de først præsenteres for offentligheden lige før folketingsvalget. Men ifølge udkastet skal benzinslugerne skiftes ud for at give regeringen et konkret miljørigtigt image:

»Det er vigtigt at sende et signal til danskerne om, at ministrene i en ny regering personligt tager miljøproblemerne og den globale opvarmning alvorligt,« hedder det således i udkastet. Ifølge politisk kommentator Mogens Petersen rammer S, SF og R helt plet med det nye tiltag: »De vil tage sig anderledes ud end den nuværende regering, og bilerne vil straks signalere en tydelig start på noget nyt og friskt,« siger han. Ifølge udkastet ønsker partierne også at vende tilbage til noget oprindeligt, der kan virke troværdigt på midtervælgerne: »Anker Jørgensen kørte i en beskeden Ford Granada. Siden da er ministerbilerne blevet større og større, og tiden er nu inde til at skifte gear og køre i en anden retning.«

Mangler autoritet

Udspillet møder dog også kritik, blandt andet fra den politiske kommentator Christian Michelsen, der ikke tror på, at den slags signalpolitik kan kapre stemmer: »Det vil måske have en hurtig effekt, hvor folk siger: 'Nå, ja, det er da meget friskt.' Men når den første fascination har lagt sig, så vil det mest af alt se latterligt ud, når en minister, der gerne skulle signalere autoritet, klemmer sig ud af en Toyota Aygo,« siger Christian Michelsen.

Ifølge Informations oplysninger har der også været en del intern utilfredshed med 'En fair transportløsning'. Henrik Sass Larsen(S), som er tiltænkt en post som finansminister i en ny regering, er kendt som en mand, der arbejder i døgndrift. Han skulle angiveligt have ytret bekymring for, om der er plads nok til at benytte bilen som et 'rullende kontor', hvis den ikke har en vis størrelse.

Det interne udkast nævner også, at de kommende ministres nuværende privatbiler ofte vil være meget større og mindre miljøvenlige end de små energiøkonomiske ministerbiler. Og det problem bør de kommende ministre også forholde sig til: »Vi fraråder kraftigt vores minister at køre i en benzinslugende bil privat. I givet fald bør det være ministerens ægtefælle, der sidder bag rattet,« fastslår udkastet.

For Ole Sohn, der med stor sandsynlighed bliver økonomiminister, kan det godt gå hen og blive et problem. På den private front har han i mange år med stor fornøjelse kørt rundt i en Wartburg 353 S De Luxe, som han i sin tid som DKP-formand fik forærende af DDR-styret.

Så vidt Information erfarer, har Enhedslisten ikke været hørt i forbindelse med udkastet, da de ikke forventes at indgå i regeringen. Tidligere har partiet slået til lyd for, at borgmestrene i København skulle transporteres i Christianiacykler, når de skulle til møder og arrangementer i byen. Om partiet vil stille et lignende krav for at støtte en ny regering, har det ikke været muligt at få oplyst.

Som læseren muligvis har gættet er denne artikel en aprilsnar. Hvorvidt eventuelle kommende S- og SF-ministre vil lade sig befordre i Audi, Mercedes, BMW eller måske Lexus er redaktionen ubekendt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

He he - som selv tidligere ejer af en Lupo 3L gennem ni år - en fantastisk bil i øvrigt - kan jeg godt leve med datoen på artiklen.

For der skal også være rimelige grænser for politikernes "Walk the talk" af hensyn til nedbringelsen af idiotien i politik.