Læsetid 6 min.

Lidenskabeligt opgør om Martin Luther

Martin Luther har gennem længere tid været under intellektuelt angreb. Tirsdag aften tog en række fremtrædende danske debattører en dramatisk debat om kristendom, ånds- og ytringsfrihed, oplysning og sekularisering med reformationens fader i orkanens øje
Fup, fup, fup, lyder det fra Katrine Winkel Holm om Frederik Stjernfelts intellektuelle offensiv mod Martin Luther og hans mange tilhængere gennem tiden. Og bølgerne gik generelt højt til debatten om den tyske munks betydning.

Fup, fup, fup, lyder det fra Katrine Winkel Holm om Frederik Stjernfelts intellektuelle offensiv mod Martin Luther og hans mange tilhængere gennem tiden. Og bølgerne gik generelt højt til debatten om den tyske munks betydning.

Freddy Hagen
26. maj 2011

Der er lagt i kakkelovnen til en bramfri debat på studenterkollegiet Regensen i hjertet af København. Frederik Stjernfelt fra Fri Debat, Katrine Winkel Holm fra Trykkefrihedsselskabet, Henrik Gade Jensen fra CEPOS og Rune Engelbreth Larsen fra Dansk PEN har sat hinanden stævne. Bølgerne går fra første fløjt højt om kristendommen og lutheranismens positive eller negative betydning for historiens gang:

»Kirkerne har dæmoniseret folk, der udfordrede deres dogmatik i stor stil, og har rådet i teologiske og verdslige spørgsmål i 1500 år uden at der var demokrati og ytingsfrihed i sigte,« siger Engelbreth indledningsvis. Ophavsmand til aftenens arrangement er dog en anden polemisk panelist:

»En mærkelig myte hjemsøger Danmark. Myten har bredt sig og lyder, at selve årsagen til europæisk oplysning og ytringsfrihed er ingen ringere end Martin Luther ... Det er imidlertid grov og selvfed historieforfalskning.«

Med denne indledende salut på lederplads i Gyldendals litterære tidsskrift Kritik sparkede semiotikprofessoren fra Århus Universitet, Frederik Stjernfelt, sidste år gang i en omfattende debat. En debat, der for længst har bredt sig til blandt andet aviserne, og som foranledigede ytringsfrihedsselskabet Fri Debat til tirsdag aften som arrangør at sætte spørgsmålet til levende debat.

For der har været skarpe udfald mod Stjernfelts intellektuelle offensiv mod Martin Luther og hans mange tilhængere gennem tiden. Folketingsmand og pastor emeritus, Søren Krarup, har for eksempel i det luthersk-kulturkonservative tidsskrift Tidehverv taget til orde mod Stjernfelt og hans støtter i denne sag i skarpe vendinger:

»Dette er den politiske korrektheds propaganda mod Systemskiftet af 2001 ... I den forbindelse imod mig, der som Tidehvervs redaktør og igennem et omfattende forfatterskab har søgt at trække et luthersk alternativ op til kulturradikalisme og socialdemokratisme i et halvt århundrede.«

Krarup er selvfølgelig mødt frem til aftenens debat, hvor han dog ankommer lettere forsinket i selskab med fætter Langballe lige fra Folketinget, hvor de som bekendt repræsenterer Dansk Folkeparti. Indtil Lars Løkke trykker på valgknappen og ekspastorerne kan gå fuldgyldigt på pension og børnene Marie Krarup og Christian Langballe overtager deres valgkredse.

Også i aften repræsenteres det tidehvervske perspektiv i panelet af næste generation. Nemlig af Krarups yngste datter, Katrine Winkel Holm, der ikke lægger fingrene imellem over for Frederik Stjernfelt, der sidder ved hendes højre side.

»Fup, fup, fup,« afbryder hun ham i hans oplæg med hovedrysten og himmelvendte øjne, mens aftenens ordstyrer, litteraturjournalisten Klaus Rothstein, tysser på hende.

Ortodoksiens ulykker?

Årsagen til Winkel Holms vredladne attitude er, at hun, som teolog, tidsskriftsredaktør og kommentator, finder Stjernfelts omgang med Lu-thers citater, skrifter og tænkning dybt underlødig.

»Jeg er målløs over den omgang Luther-hetz,« siger hun efter at have overhørt Stjernfelts fremlæggelse af et nøje udvalgt rædselskabinet af Luther-citater, som får det til at vende sig i flertallet af forsamlingen. Det er barske og bestialske sager med drakoniske straffe og andet brutalt barbari som reformations- og renæssanceperioden også bød på, som citaterne blotlægger.

»Men som Luther sagde: Fandtes der en bedre ordning end sværdet og tyranniet havde Gud givet os sådan en,« pointerer professor Stjernfelt.

Det er imidlertid at fordreje Luthers lære fuldstændig at tillægge ham for eksempel teokratiske, totalitære, antisemitiske og kvindefjendske hensigter, mener Katrine Winkel Holm.

Og det er hendes mor, den pensionerede bibliotekar, Elisabeth Krarup tilsyneladende enig med datteren i. Fra sin plads på forreste række lige foran panelet rejser hun sig nemlig som den første i spørgerunden og retter et fyndigt angreb på Frederik Stjernfelt:

»Hvordan kan man være professor på et dansk universitet og præsentere sådan noget vrøvl,« lyder det højt og indigneret fra Fru Krarup med adresse til professorens påståede manglende forståelse for forskellen mellem lutherdommen og den såkaldte lutherske ortodoksi, der hærgede i 1600-tallet.

Det er de færreste lutheranere ej heller tidehvervsfolk der i dag forsvarer den drejning tingene tog i århundredet efter Luthers død, hvor 'den rette lære' blev udledt af kirkelige og verdslige magthavere med megen åndelig undertrykkelse, barbariske blasfemistraffe og brutale krige til følge.

En pervertering af lutherdommen på teologiske, politiske og juridiske afveje, som også har været vendt og drejet under kritisk retrospektion på Tidehvervs sommermøder af blandt andet Søren Krarups kone og datter ikke mindst.

Ytring og inderliggørelse

Her har CEPOS' uddannelsesleder, filosoffen Henrik Gade Jensen, også haft sin gang i modsætning til den humanistiske værdikæmper og idéhistoriker Rune Engelbreth. Den ene blogger for Jyllands-Posten og den anden for Politiken, men i aften sidder de sammen i panelet og fyrer med hver deres polemiske og åndshistoriske udgangspunkt yderligere op under debatten.

»Uden kristendommen var ytringsfriheden ikke kommet argumenterer Langballe,« lyder det fra Engelbreth, der blandt andet har forfattet bøgerne 'Renæssancen og humanismens rødder' og 'Oplysning og tolerance arv og aktualitet'.

»Men lutherdommens hærgen i 1500-tallet frem til oplysningstiden fortæller en anden historie om den sammenhæng,« ræsonnerer Rune Engelbreth i højt verbalt tempo.

Den gamle regensianer og nuværende tænketankpasser Henrik Gade Jensen medgiver, at »der er mange idiotiske kirkelige kræfter, paver såvel protestantiske kræfter, der har hærget i historien«. Men peger i sit indlæg på den »inderliggørelse« som flere tænkere, som for eksempel Heine og Marcuse, mener har indlejret sig i den lutherske tradition. Og som peger frem mod sekularisering og åndsfrihed og andre goder, vi i dag værdsætter, lyder analysen fra Gade Jensen.

Han kommer vidt omkring i sit oplæg, der kort fortalt er et forsvar for vestens værdier, som vurderes at være funderet i kristendommen:

»Mange af jer, der sidder her i dag, er formentlig agnostikere, ateister eller kulturkristne. Men min tese er, at vi alle er kristne i den forstand, at vi er inficeret af kristendom i etikken og i alle vores hverdagsvaner. Vi forventer for eksempel, at folk taler sandt, fordi vi opfatter sandhed som en vigtig værdi. Sådan er det ikke nødvendigvis ude i verden, da vores vestlige værdier ikke er universelle,« siger Gade Jensen.

»Jeg kender mange muslimer, jeg vidste bare ikke, at de var kristne. De taler nemlig også sandt,« replicerer Rune Engelbreth.

Debatfora og drikkelse

Der er fuldt hus på Regensen denne lune forsommeraften, hvor flere fremmødte heriblandt Jesper Langballe må indtage ståpladser. Omtrent hundrede debatlystne mennesker i alle aldre har indfundet sig i det knap fire hundrede år gamle kollegiums Store Sal, der vender ud mod det lidt yngre Rundetårn til den ene side. En højloftet klassicistisk sal med lange, royale, røde bannere op ad væggene og PH-lamper, der bringer lys over land, da aftenmørket nærmer sig. Her har forsamlingen udover det stridslystne panel også udsigt til det gamle, men livskraftige lindetræ i kollegiets hyggelige atriumgård, under hvilket Studenterforeningen blev stiftet tilbage i 1820'erne som et højborgerligt intellektuelt og litterært diskussionsforum med blandt andre forfatteren Christian Winther.

Trykkefrihedsselskabet, hvis navn har reference til det borgerlige opgør med enevældens undertrykkelse af det frie ord i det følgende årti, er stiftet i 00'erne og har for halvandet år siden fået konkurrence af foretagendet Fri Debat. Mange folk fra disse selskaber er mødt frem i aften, hvor også den internationale organisation for det frie ord og mod hate speech PEN har et par repræsentanter.

En pæn håndfuld fremmødte har tilknytning til den grundtvigske diskussionsklub Studenterkredsen, andre til CEPOS' ungdomsrækker. Derudover blander mere eller mindre kendte debattører sig med nuværende og tidligere kollegianere. Alle er de antageligt kun er enige om én ting: Postevand i hvide papkrus i pausen som eneste udskænkning er ikke den ideelle opladning til anden runde, hvor ordet gives frit under Rothsteins direktion. Af denne grund foregår tredje halvlegs 'efterdebat', oven på at mødet er hævet, da også på Toga-værtshuset i Store Kirkestræde et stenkast væk, der er velkendt for at være hjemsted for politisk interesseredes ophedede diskussioner.

Og ophedet er afslutningen på det officielle debatarrangement da ihvertfald. For her udgyder Katrine Winkel Holm også sin galde over Rune Engelbreth:

»Som ekssatanist elsker du jo at hade kristendommen,« kommer det fnysende fra hende.

»Jeg hader ikke nogen,« erklærer Engelbreth, der dog er kendt for at have rettet en 'krigserklæring' mod DF og deres ligesindede i sin Politiken-lørdagsklumme for år tilbage, hvilket videreførtes i modstandsgruppen Danmarks Løver, hvor han er en central polemiker:

»Men kan vi ikke anerkende, at vi er uenige uden at hade hinanden?«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Sune Olsen

Katrine Winkel Holm:»Fup, fup, fup,«
Elisabeth Krarup :»Hvordan kan man være professor på et dansk universitet og præsentere sådan noget vrøvl,«
Katrine Winkel Holm:»Som ekssatanist elsker du jo at hade kristendommen,«

Hvordan skal man nogensinde kunne komme i dialog med mennesker, som er så åbenlyst gennemsyret af selvretfærdighedens populistiske jargon?

Brugerbillede for Thomas Dahl
Thomas Dahl

"Fup, fup, fup" Det dækker vist kristendommen ganske glimrende - er det nødvendigt at diskutere dette folkebedrag yderligere, lad det gå i glemslen.

Brugerbillede for Marianne Mandoe
Marianne Mandoe

Det eneste Luther nogensinde har gjort som til en vis grad kan ses som godt er at han splittede den kristne kirke på et tidspunkt hvor den var ved at overtage al for megen magt.

Brugerbillede for Heinrich R. Jørgensen
Heinrich R. Jørgensen

Sune Olsen:
"Hvordan skal man nogensinde kunne komme i dialog med mennesker, som er så åbenlyst gennemsyret af selvretfærdighedens populistiske jargon?"

Det mest groteske udsagn var dog Henrik Gade Jensens om at det er tale sandt er en kristelig og vestlig idé. Den politisk-klerikale magtfusion der opstod i løbet af det fjerde århundrede, og skabte de undertrykkende doktriner der har holdt pøbelen i åndelig slavedom siden, havde hverken noble intentioner på menneskehedens vegne eller noget ønske om at tale sandt. Det var bevidst løgn og bedrag, gennemført af skruppelløse personer med et politisk ærinde der handlede om at holde andre i trældom.

Brugerbillede for Jens Thorning
Jens Thorning

Hvad Kong Stjernfelt ikke selv ved er, at han overgår alle andre i politisk korrekthed. Han er en regulær Pave i politisk korrekthed, der forestår en ubørnhørlig inkvisition mod anderledes tænkende, som er enhver, der ikke tilhører den herskende angelsaksisk dominerede kulturkreds, som igen repræsenterer ca. fem procent af verdens befolkning og godt 200 år af dens historie, men, indrømmet, gør sig godt gældende på "internettet" og i underholdningsbranchen.

Brugerbillede for Troels Ken Pedersen
Troels Ken Pedersen

"Anderledes tænkende" såsom de ideologiske kuglestøbere bag de politiske magthavere i landet i de sidste ti år?!? "ubønhørlig inkvisition"?!

Det var dog noget af det fæleste påtagede offerklynk, jeg har hørt længe. Og det siger ikke så lidt!

Brugerbillede for Kim Gram

forandringen, i danmark, fra catolicisme til lutheranisme, var og er vel, stort set, bare det overfladiske udtryk for:

forandringen, i danmark, bort fra at vatikanet ejede det meste, til at: privatcapitalister, såsom mærsk p.t. ejer det meste.

Brugerbillede for Niels Engelsted
Niels Engelsted

Måske kan man forstå præstestyret i Iran bedre, hvis man har intellektuel spændvidde til at følge mere med i de vigtige debatter, som man nu forstår foregår blandt Danmarks bedste hoveder.