Læsetid: 2 min.

Pædagoger er ikke uddannet til til at spotte seksuelle overgreb

Undervisning i børns seksuelle udvikling er blevet nedprioriteret på pædagoguddannelsen. Det har alvorlige konsekvenser, vurderer fagfolk. For når pædagogerne ikke kan skelne mellem sund og bekymrende seksuel adfærd, risikerer man at overse ofre for seksuelle overgreb i institutionerne
21. maj 2011

Børn, der udsættes for seksuelle overgreb i hjemmet, risikerer ikke at få den hjælp, de har brug for, fordi pædagogerne ikke har de nødvendige kompetencer til at skelne mellem naturlig og bekymrende seksuel adfærd. Det vurderer flere fagfolk, der nu efterlyser målrettet undervisning i børns seksuelle udvikling på pædagoguddannelserne. En ny undersøgelse, Doktorleg i Børnehaven, viser, at mange institutioner savner viden om, »hvilke lege og adfærdsformer der er 'normale', og hvilke der bør give anledning til professionel bekymring og handling«.

I mange tilfælde, hvor børn er udsat for overgreb i hjemmet, kommer det nemlig til udtryk ved en afvigende seksuel adfærd i institutionerne, men ofte går det ubemærket hen:

»Når pædagogerne ikke engang ved, hvad der er sund og normal seksuel adfærd, hvordan skal de så kunne få øje på noget unormalt eller bekymrende,« siger lektor på Pædagoguddannelsen i København Susanne Laudrup, som i mange år har undervist i børns sundhed.

Doktorleg i Børnehaven viser også, at langt de fleste danske børnehaver oplever, at børnene leger de såkaldte doktorlege, hvor de undersøger sig selv og hinandens numser og kønsdele.

Også organisationen Sex & Samfund efterlyser, at pædagogerne bliver bedre rustet til at skelne mellem normal og unormal seksuel adfærd.

»Man er jo nødt til at have kendskab til børnenes normale seksuelle udvikling for at kunne få øje på de børn, der er grund til at være bekymret for. Og for ikke at problematisere alle de andre,« siger læge og formand Christian Graugaard.

Da den seneste reform af pædagoguddannelsen i 2007 trådte i kraft, var det ikke længere obligatorisk at undervise de studerende i faget 'børns sundhed', som tidligere omfattede børns seksualitet. I dag er faget 'sundhed, krop og bevægelse' blot et af tre linjefag, de studerende kan til- eller fravælge, men heller ikke her er undervisning i børns seksuelle udvikling obligatorisk.

I 2003 oprettede Socialministeriet JanusCentret, der behandler børn og unge, som krænker andre børn og unge seksuelt. Også her oplever man, hvordan børnene bliver overset på institutionerne.

»Jeg må sige, at jeg ofte er rystet over, hvor dårligt pædagogerne er klædt på til at spotte seksuelt bekymrende adfærd hos børn,« siger psykolog og leder af centret Mimi Strange.

Sidst på året bliver 2007-reformen af pædagoguddannelsen evalueret, og før det vil undervisningsminister Troels Lund Poulsen (V) ikke tage stilling til, om undervisning i børns seksualitet skal være obligatorisk.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Nina Larsen

Første og vigtigste budskab i nyere tid om børns seksualitet ses i Information her i denne weekend:

"Børn, der udsættes for seksuelle overgreb i hjemmet, risikerer ikke at få den hjælp, de har brug for, fordi pædagogerne ikke har de nødvendige kompetencer til at skelne mellem naturlig og bekymrende seksuel adfærd. "

Som det fremfår af artiklen i Information har Christian Grauhgaard og Sex og Samfund, meget at bidrage med.

Herudover, også Graugaard ved fordragsrækken: Hertoft-Eftermiddage der afholdes én gang om måneden, efterår og vinter, hvor repræsentanter for enhver tænkelig seksualitet kan præsentere sit bud på et aspekt indenfor seksualiteten. Her præsenterede professor Paul John Frandsen sin forskning, som formentlig er den største opdagelse på det seksuelle område siden Sigmund Freud for 1½ hundrede år siden:

Hertoft-eftermiddag foredrag "Giftes med farmand - om incest i oldtidens samfund"
- ved forsker, ægyptolog, professor Paul John Frandsen.
Alle kan nu se og høre hele foredraget med efterfølgende debat her på Nettet - klik på:
http://www.youtube.com/watch?v=_85ZbqRv8LE&feature=PlayList&p=482A836156...

Se og lyt også gerne til:
Dr. of Law Professor Vagn Greve University Of Copenhagen on:
"Sibling Adult Incest is Legal in Many EU Countries & Should also be Legal in Denmark"
- klik på:
http://www.youtube.com/watch?v=hwKO5DNhMV4

Arnica Lykkegaard

Jo - vi pædagoger er netop uddannede til f.eks at spotte seksuelt misbrug.
Måske er det sparet væk nu, men jeg og de fleste andre pædagoger som arbejder i dag-, døgn- og handicapinstitutioner i Danmark har en grundlæggende viden om børns seksualitet.

Vi er også uddannede til at opfange tegn på mistrivsel, tegn på fysiske og psykiske handicaps, og til lave observationer, skrive indberetninger og tage de svære samtaler med forældre.

I de daginstitutioner jeg har været i har det været helt normalt at tale om og forholde sig til børns doktorlege. Hvordan vi giver plads til udforskning af kroppen og samtidig beskytter de sårbare børn.

@ Arnica Lykkegaard: Du mener altså at kritikken er forfejlet, at det ikke er pædagogerne, der er problemet. Hvis du har ret, har du så nogen bud på, hvad der er galt. Eller tænker du, at der ikke er noget galt?