Læsetid: 2 min.

Ministerium gav FN tom forsikring om statsløse

I august 2003 forsikrede Integrationsministeriet FN om, at fastlæggelse af statsborgerskab var en del af den 'almindelige asylprocedure' i Danmark. Men sagen om de statsløse kurdere, som Information for nylig har afdækket, viser, at det ikke var korrekt
I august 2003 forsikrede Integrationsministeriet FN om, at fastlæggelse af statsborgerskab var en del af den 'almindelige asylprocedure' i Danmark. Men sagen om de statsløse kurdere, som Information for nylig har afdækket, viser, at det ikke var korrekt
6. juni 2011

»At etablere en asylansøgers statsborgerskab eller mangel herpå er en del af den almindelige asylprocedure.«

Denne forsikring sendte Integrationsministeriet i august 2003 til FN's Flygtningehøjkommissariat, UNHCR.

Forsikringen var en del af svaret på det spørgeskema, som Information tidligere har beskrevet. Det var her, at en række af ministeriets svar på i alt 24 spørgsmål ved en 'beklagelig fejl' aldrig blev afsendt.

Men første del af ministeriets svar blev sendt til UNHCR, og de ovenfor citerede linjer udgjorde svaret på spørgsmål 14 b, hvorvidt der er etableret mekanismer, der kan opfange statsløshed i asylproceduren.

Forkert forsikring

Forsikringen, som altså nåede frem til UNHCR, er forkert.

Som Information har vist for nylig, er svaret i hvert fald ikke dækkende for statsløse kurdere fra Syrien, der har søgt asyl i Danmark.

Både i 2001, i 2002 og i 2010 har udlændingemyndighederne således undladt at registrere statsløse kurdere fra Syrien som statsløse.

Tre kurdiske brødre, der med dokumenter kan bevise, at de og deres hustruer er statsløse, blev alle registreret som syriske statsborgere, når de kom i kontakt med de danske udlændingemyndigheder.

Ministeriets forsikring til UNHCR stemmer heller ikke overens med, at der hverken ifølge Udlændingeservice eller Rigspolitiet har været udarbejdet særlige retningslinjer for statsløse, således som Information tidligere har beskrevet. I et andet af svarene på UNHCR's rundspørge skriver ministeriet, at »personer, som er uidentificerede eller på anden måde har problemer med at godtgøre deres statsborgerskab (...) vil i denne henseende få hjælp når som helst, det er nødvendigt, fra de nationale politimyndigheder.«

På trods af, at de tre statsløse kurdiske brødre gang på gang under de indledende samtaler gjorde politiet opmærksom på, at de var statsløse, talte de for døve øren. I stedet for at registrere brødrene med talkoden 44 for statsløse, blev de og deres hustruer registreret med talkoden 32, dvs. som syriske statsborgere af Rigspolitiets Udlændingeafdeling. Herfra gik registreringen videre til Udlændingestyrelsen og herfra videre til folkeregisteret.

For to af brødrene har den forkerte registrering betydet, at fire af deres børn ikke har fået orientering om muligheden for at blive danske statsborgere, selv om børnene er født og opvokset i Danmark som statsløse.

Serie

De unge statsløse

Frem til begyndelsen af 2010 afslog Integrationsministeriet i mindst 22 tilfælde at give dansk statsborgerskab til unge statsløse, der er født i Danmark. Afslagene var ulovlige, fordi Danmark i 1977 tiltrådte en FN-konvention, der netop garanterer statsborgerskab til disse unge statsløse. Det står klart, at ministeren og ministeriets embedsmænd kendte til konventionen, men alligevel fortsatte fejlbehandlingen af ansøgningerne.

Seneste artikler

  • Rønn ændrede først kurs, da ulovlig praksis blev opdaget

    9. maj 2011
    Forhenværende integrationsminister Birthe Rønn Hornbech lod ulovlig praksis fortsætte og hemmeligholdt sagen om de statsløse i halvandet år. Da en advokat fik nys om, hvad der foregik, gik der otte arbejdsdage, før ministeren skiftede kurs
  • Ministerium skjuler oplysninger i statsløsesag

    13. april 2011
    Integrationsministeriet har overstreget konklusionen i et dokument, inden det blev udleveret som aktindsigt i statsløse-sagen. Overstregningen er sket af hensyn til Sverige, anfører ministeriet, men det er åbenlyst i strid med loven, vurderer eksperter
  • Redegørelse om statsløse undlader vigtig pointe

    12. april 2011
    Integrationsministeriet vidste udmærket godt, hvordan den simple FN-konvention om statsløshed skulle fortolkes, da de spurgte de nordiske lande til råds. Men det holdes skjult i redegørelsen om de statsløse, viser aktindsigt
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dan Johannesson

Fremragende dækning.

Denne type gravejournalistik, er muligvis ikke den som sælger flest "billetter" hos læserne, men den er af fuldstændig central betydning for at en grad af demokatisk proces endnu kan finde sted i Danmark.

Godt arbejde Information.

Jens Høybye

2. dagen efter Grundlovsdag må man konstatere, at den eneste omtale omkring Grundloven er Informations dækning af statsløses manglende Grundlovssikrede rettigheder jfr. FN-resolutionen af 1961.

Ingen politikkeres taler indeholdt noget som helst om hvordan Folketinget siden 2001 har overtrådt Grundloven, ved fjernelsen af praksis om erklæring fra statsløse.

I indeværende år og op til Grunlovsdag, har man fået tudet ørene fulde af præstefætrenes indignation og påstand om, at den lov Folketinget (FN-resolution af 1961) har vedtaget og efterlevet frem til 2001 er i strid med grundloven.

At et udvalg udenom Folketinget har givet afslag efter afslag interesserer åbenbart ikke regering eller et flertal i Folketinget.

Folketinget er ved at blive en numsebøvs i en hornlygte for demokratiet.