Læsetid: 4 min.

Universitet opruster i kampen om fremtidens økonomer

Ny studieordning og nyt forskningsmiljø skal ruste nyuddannede økonomer fra Aalborg Universitet til at udfordre mainstreamtendensen blandt danske økonomer
14. juni 2011

Debatten om økonomers blå tendenser og forsimplede modeller raser. Nu melder også Aalborg Universitet sig ind kampen om den økonomiske dagsorden. De såkaldt alternative økonomer i Nordjylland har fået nok efter en årrække, hvor Keynes har været passé og end ikke finanskrisen har rokket modellerne hos de dominerende økonomer. Derfor vil universitetet nu skærpe profilen på økonomiuddannelsen, som skal være et alternativ til mainstreamskolerne i Aarhus og København. De studerende skal lære, at der findes mange måder at anskue virkeligheden på, forklarer studieleder Jørgen Stamhus, der står i spidsen for uddannelsen af fremtidens økonomer i Aalborg: »Vi vil gerne have den politiske og metodologiske vinkel med og understrege betydningen af den tilgang for de studerende. Det markerer vi også ved at kalde uddannelsen samfundsøkonomi frem for at kalde den økonomi. Det er den særlige profil på vores uddannelse,« siger han og forklarer, at der i 2008/09 blev lavet en ny studieordning, som skærper den samfundsøkonomiske profil, og at der fremover arbejdes på at udbygge et makroøkonomisk forskningsmiljø, som kan give mere plads til Aalborg-økonomernes stemme i økonomidebatten.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henrik Jensen

Det er rigtig rart at læse, at man nu i Aalborg vil til at lære de studerende om virkeligheden, og at der mange måder at anskue den på.

At man tilsyneladende ikke har lært de studerende dette før, kan dog bekymre en smule. Men al fremskridt skal skam hilses velkommen. At en af hovedkræfterne, Finn Olesen, så vedkender sig en bestemt "skole" kan dog bekymre lidt i relation til den planlagte mangfoldighed (jeg har i øvrigt altid ment, at skoler er for børn og usikre sjæle). Det kan også bekymre lidt, at en studerende opfatter den nuværende undervisning som værende til venstre for midten. Et universitet skal i min optik helst viderebringe viden og erkendelse på tværs af partifarver og "skoler".

Nuvel, det bliver spændende at følge, også i relation til hvilken ny indsigt i finanskrisens opståen og følger, som Poul Thøis Madsen m.fl. kommer frem med.

Mvh. Henrik Jensen, Økonomisk Institut, Københavns Universitet