Læsetid: 3 min.

'Et utrygt barn gider ikke løse andengradsligninger'

Før berygtet og belastet, nu tiljublet af alle. Amager Fælled Skole med sine mange elever fra fattige hjem har trodsigt modarbejdet et omdømme som taberskole
Skoleleder på Amager Fælled Skole, Yasar Cakmak, har været med til at vende en negativ spiral med langtidssyge lærere og højt elevfravær.

Skoleleder på Amager Fælled Skole, Yasar Cakmak, har været med til at vende en negativ spiral med langtidssyge lærere og højt elevfravær.

Sigrid Nygaard

15. juli 2011

Det nylige skybrud har oversvømmet sløjdlokalet i kælderen. På trappen lugter der af råddent vand og døde skadedyr. Men mens vejret hærger, holder Amager Fælled Skole sommerferie, og skoleleder Yasar Cakmak lader ikke de materielle skader anfægte sit humør. Han afventer en skolestart med historisk stor søgning, efter at skolen for blot få år siden var alvorligt belastet af sit rygte. Dengang var skolen plaget af, at lærere blev langtidssyge, elevfraværet steg, og ressourcestærke forældre søgte efter andre skoletilbud.

»Det negative omdømme starter i mødregrupperne, nede i Brugsen, på legepladsen og alle andre steder, hvor folk færdes,« fortæller Yasar Cakmak, der siden 2007 har ledet skolen, og tilføjer:

»Men man kan godt ændre tingenes gang, selv om man har et vanskeligt udgangspunkt.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Martin Svendsen

Hvor er det befriende at høre en skoleleder tale sin egen betydning ned i jordhøjde i en tid, hvor en stærk og topstyrende ledelse ses som den eneste garant for udvikling, samtidigt med at de ansatte der faktisk udfører arbejdet på gulvet betragtes som en flok vilde aber der skal tæmmes med lange serier af krav og regler.

Einar Carstensen

Allerede da jeg var dreng kom flertallet af eleverne på Sundbyøster fra hjem uden klaver. Alligevel lykkedes det for mange af os at få en længerevarende uddannelse. Skolens succes er ikke af ny dato!

Robert N Gjeertsen

Hvor er det befriende at høre en der opponerer mod
den omsiggribende kalden dette og hint for 'taber-' !
En avis der mestendels optrykker ritzau-telegrammer
burde være yderst varsom med at udråbe alle mulige og umulige grupperinger som 'tabere' .

Som vi sagde i 'Gamle Dage' :
Det man siger er man selv, for det står i Aktuelt ...

Robert N Gjeertsen

Einar, må man spørge HVORNÅR det var du fik den videregående uddannelse ?
Mit gæt er at det var før 1980'erne ??