Læsetid 2 min.

Kritik- og trafikofre

Trafik og kritik har forbavsende meget til fælles. Der er både trafikofre og dem, der kører på første klasse
24. august 2011

Kritik rejser. I nogle tilfælde foregår det let og ubesværet, andre gange bliver den stillet over for forhindringer, forsøgt parkeret eller helt bremset. Nogle gange kolliderer kritikken med andre argumenter eller finder sammen med andre ligesindede i en fælles kritik. I visse tilfælde kan de rejsende endda have så meget til fælles, at de kan bryde de eksisterende strukturer for færdsel, endog lave helt om på trafikreglerne.

Den trafikale metafor, for hvordan kritik rejser, har meget til fælles med den eksisterende konventionelle biltrafik. Der er klasser og køn, som færdes mere uhindret og mere sikkert end andre. På verdensplan er der f.eks. flere fattige og kvinder end velhavende og mænd, som bliver dræbt i trafikken, ligesom mænd med en vestlig baggrund generelt kan færdes mere sikkert end deres mandlige trafikanter med anden etnisk baggrund.

Strukturelle grunde

Forskellene mellem antallet af trafikdræbte og uheld har mange grunde, men der kan dog peges på en række tydelige strukturelle årsager: Vestlige lande har i det store hele en mere sikker og udbygget trafikal infrastruktur, ligesom deres bilpark er af nyere dato.

Ifølge WHO er der hvert år mere end 1,2 millioner personer, der mister livet i trafikken, hovedsageligt ved at de kører ind i eller bliver kørt ned af en bil. Yderligere 50 millioner personer kommer alvorligt til skade. I lav-indkomstlande er der 21,5 trafikdræbte pr. 100.000 indbyggere, i mellemindkomstlande er tallet 19,5, mens det tilsvarende tal er 10,3 i højindkomstlande.

De samme strukturelle forskelle gør sig gældende i den kollektive trafik. Nogle rejser på første klasse, andre på standard. Førsteklassepassagererne rejser behageligt, sidder bedre, har mere plads og kan frit forsyne sig med aviser, drikke- og madvarer. Deres rejse begynder ikke i en kold afgangshal, men i en lounge, hvor de kan holde konferencer eller hvile sig inden rejsen. På første klasse tales der sagte, flere arbejder, nogle holder sig opdateret, læser avis, telefonerer eller er på nettet. Informationerne rejser lettere her.

Det gør de ikke nødvendigvis på andre klasser. Her er der ofte mere larm mere levende, vil nogle sikkert sige men konsekvensen for den, som ikke rejser på første klasse, er andenklasses adgangsbetingelser til mad, drikke, medier og netværk.

Råd for kritik

Disse strukturelle såvel som kulturelle forskelle kan være små eller store, men de har det til fælles, at de udgør de samlede forudsætninger for rejsens udfald. Trafikkens eller kritikkens. Om den er let, besværlig, dyr, billig, larmende eller støjfri.

Der budgetteres og investeres løbende i trafiksikkerhed. Rådet for Sikker Trafik arbejder sammen med skoler, politi og kommuner. Der varetages en samfundsopgave på alle niveauer. Kunne det samme tænkes for kritikken? Et råd for kritik?

Et råd, der hvert år opgør antallet af ofre for tavshedspligten, holder øje med mulighedsbetingelserne for at ytre sig kritisk og inddeler landets klasser efter i hvor høj grad, de har formået at nå ud til offentligheden, eller stærke eller svage forbrugssegmenter efter deres succes med at klage over produkter, der ikke har levet op til løfterne?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu