Læsetid: 5 min.

Flyvende væk fra Aalborg

Socialdemokraterne og SF har foreslået en afgift på 75 kroner på hver flyvetur: Det er godt for klimaet, men de siger i Aalborg, at det er rigtig skidt for de udsatte dele af landet
Socialdemokraternes og SF's forslag om en passagerafgift 
 på 75 kroner på alle flybilletter, er noget, man slås om i Nordjylland: Det er godt for klimaet, men det skulle være skidt for en udsat del af landet, fordi det bliver dyrere at flyve til og fra Aalborg Lufthavn

Socialdemokraternes og SF's forslag om en passagerafgift
på 75 kroner på alle flybilletter, er noget, man slås om i Nordjylland: Det er godt for klimaet, men det skulle være skidt for en udsat del af landet, fordi det bliver dyrere at flyve til og fra Aalborg Lufthavn

Martin Dam Kristensen

14. september 2011

Voksne mennesker løsner bælterne, tager deres jakker af og lægger dem fra sig.

»Jeg ved ikke, hvad min billet har kostet,« siger Tanja på 32.

Klokken er seks tirsdag morgen i Aalborgs lufthavn, det er mørkt i Nordjylland.

Socialdemokraternes og SF's forslag om en passagerafgift på 75 kroner på alle flybilletter er noget, man slås om i Nordjylland: Det er godt for klimaet, men det skulle være skidt for en udsat del af landet. Det er et rigtigt på tegnebrættet, men møder modstand i virkeligheden: Selv socialdemokraten Orla Hav, som ved sidste valg fik næsten 30.000 stemmer i Nordjylland, kritiserer forslaget:

»Danmark udvikler sig i to hastigheder, og heroppe kører vi i det lave gear,« siger han til Information.

Han er ikke modstander af afgift på flytrafik, men den skal gradueres efter rejsens længde. Det skal ikke være 75 kroner pr. rejse, uanset hvor man skal hen. En del af landet, som i forvejen er belastet, vil blive afskåret yderligere:

»Det, vi producerer heroppe, er alt det, som kan flyttes til Kina,« forklarer Hav:

»Det, I producerer i København, er det, som ikke kan flyttes.«

Det siges i Aalborg, at afgiften kan koste arbejdspladser. Men Tanja, som er på vej i flyveren denne morgen, er ligeglad med en afgift:

»Jeg har ikke selv bestilt min billet, og jeg har ikke betalt den.«

Bag hende står Mads i ternet skjorte med hvid flip og mørk blazer:

»Jeg flyver to, tre gange om ugen, men min arbejdsgiver ordner billetterne. 75 kroner er ligegyldigt i den sammenhæng.«

På et vælgermøde i Storvorde uden for Aalborg forsvarer socialdemokraten Rasmus Prehn sit partis forslag:

»En afgift på 75 kroner er lige præcis høj nok til, at folk tænker over, om de nu også har behov for at flyve, men den er samtidig lav nok til, at dem, der skal flyve stadig vil kunne flyve.«

Ned til Aarhus

Ingen af de erhvervspassagerer, som Information taler med, vil lade være med at rejse, hvis der kommer en afgift. De hverken betaler eller bestiller selv deres billet, og de fleste kender ikke prisen på den.

I over 15 år har Niels i statens tjeneste rejst frem og tilbage mellem Aalborg og København. Han er nu 54:

»Jeg ved godt, hvad min billet koster. De er blevet så meget billigere over de seneste år, at en forskel på 75 kroner ikke betyder noget.«

Da Niels startede sine ture til København, kunne en returbillet let løbe op i 2.000 kroner. Nu kan man få den til under 500 kroner.

Alligevel står Rikke Karlsson om eftermiddagen i Aalborg Storcenter og klager over forslaget om flyafgift. Hun er i stand til smile intenst , mens hun skælder lige så intenst ud:

»Jeg er vred over flyafgiften,« siger hun mellem blå balloner og flag på torvet i midten af centret. Hun stiller op for Dansk Folkeparti til Folketingsvalget: »De lukker vores landsdelscener heroppe. De spiser os af med gamle tog. De skærer os af fra resten af Danmark.«

DSB har annonceret, at de ikke længere vil køre med IC-tog mellem Aalborg og Aarhus. De indsætter i stedet tog fra 1970'erne. Det tager allerede fem en halv time at køre fra Aalborg til København, nu bliver det også ubekvemt:

»Det er fint, at man adfærdsregulerer med afgifter,« siger socialdemokraten Orla Hav: »Men der skal jo være en anden adfærd, som er mulig, hvis det skal virke. Men toget er jo ikke en anden mulighed, som det er nu.«

Benzinpriserne stiger, det bliver dyrere at flyve, og togene bliver dårligere:

»Der bliver længere og længere til Aalborg,« siger Rene på 41, som er selvstændig erhvervsdrivende:

»Der er ingen penge mellem hænderne heroppe. Dem, der har penge, holder dem i lommerne. Oppe i Frederikshavn river de husene ned, fordi ingen vil købe dem. Nu skal man helt ned til Århus for at være sikker på ikke at blive ramt. Heroppe har du to muligheder: Du kan flytte væk eller starte dit eget. Og hvis det eget går ned, må du alligevel flytte væk.«

Ikke en dyt

Direktør for Aalborg Lufthavn, Søren Svendsen, regner ikke med, at erhvervskunderne forsvinder på grund af den nye afgift:

»Det er privatkunderne, som blive berørt. Den bedstemor, som rejser hjem for at passe børnebørn, eller de studerende, som tager til en koncert i København.«

Hvis afgiften bliver vedtaget, vil det ifølge Svendsen koste 34 fuldtidsstillinger i lufthavnen. Han hævder, at hver stilling i lufthavnen skaber 0,7 stillinger i lokalområdet:

»Det er altså 50 arbejdspladser, der risikerer at ryge,« siger han.

»Men det vigtigste er konsekvensen for Aalborg: Nu er vi den by i Jylland, som i tid og penge er tættest på København. Vi vil rykke længere væk, og vores virksomheder bliver reelt med den afgift pålagt en ekstra skat.«

Lillian står i lufthavnen senere på dagen. Hendes billet har kostet 456 kroner, siger hun. Men hun købte den også i god tid. Tre, fire gange om året flyver hun over og besøger sin søster. Da hendes mand levede, tog de bilen sammen. Nu er hun 71 og flyver selv:

»Det vil ikke betyde en dyt for mig, hvis der kommer afgift på,« siger hun. Ved siden af står Vibeke, som bor i Kulhuse. Hun besøger sin datter og barnebarn i Aalborg:

»Jo, jeg synes nu nok, at det vil betyde noget, hvis det bliver dyrere.«

Hun rejser en tre, fire gange om året: »Det vil sikkert blive til én tur mindre, når det kommer en afgift.«

Tilbage i Aalborg Storcenter står Anders på 28 og Jeppe på 21 i tøjforretningen Ikon. De har ikke hørt noget om 'flyafgiften', og de ser heller ikke meget til krisen:

»De unge drenge på 13, 14 år kommer her og bruger ekstremt mange penge på tøj,« siger Anders. Han ved ikke, hvor de har pengene fra. Det ved Jeppe heller ikke:

»Det er ligesom vi samlede på ting, da vi var 13. Nu samler de bare på dyrt tøj.«

Der er stille i forretningen her over middag, ude på torvet i centret står kandidaterne med balloner i hver deres farve. Jeppe og Anders ved ikke, hvad de skal stemme. De vil stemme, forsikrer de:

»Men jeg bliver til fals for det bedste argument på den sidste dag,« siger Jeppe, der før har stemt på Socialdemokraterne, men nu hælder borgerligt: »Det gør jeg også,« svarer Anders.

De undskylder nobelt, at de må afbryde samtalen, for der kommer kunder i butikken.

Serie

Valget fra vælgernes vinkel

Information dækker valget fra vælgernes vinkel. Vi tager ud of besøger den virkelighed og det stykke Danmark, som valgkampens politikere besøger

Seneste artikler

  • Arbejdsanstalten Danmark

    13. september 2011
    Begge blokke i dansk politik har de seneste årtier tilsyneladende været enige om, at beskæftigelse er den bedste kur mod alt fra alkoholisme over misbrug, hjemløshed, kriminalitet, traumer, psykiske og sociale problemer til naturligvis arbejdsløshed, og de udsatte eksistenser på Sundholm er enige. De bliver bare syge af, at deres indsats også skal redde en syg samfundsøkonomi
  • I Sønderbro betyder valget ikke det store

    12. september 2011
    Før valget fremlagde både blå og rød blok deres ghettoplaner og udlændinge-debatten fylder igen i valgkampen. Men i 'ghettoen' Sønderbro i Horsens kan de ikke bruge udlændingeretorikken til ret meget. For politikernes beslutninger har alligevel ingen særlig betydning for, hvordan det går i kvarteret
  • Det er blevet rigtig, rigtig træls at sidde i fængsel

    9. september 2011
    15 års stadigt strammere retspolitik har ikke resulteret i mindre kriminalitet. Til gengæld kan den mærkes af de indsatte i fængslerne. Ikke kun på grund af overbelægning men også fordi forholdene for de indsatte er blevet stadig strammere
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Pær Køie Kofod

Endnu en lokalt samfundsnedbydende "klima" lappeløsning!

UdkantsDanmark ,Aalborg, Bornholm etc... dyrker sine "mindreværdskomplekser" i forhold til metropolerne/byerne.
Understøtter med sin ageren
selvopfyldende "udvandring"/pendling fra UdkantsDanmark. Til byerne.

Diæter, transportgodtgørelser, indkøb af højt energiforbrugende "hurtige" transportmidler,
firmacomputerere, trådløse netværk.
Og andet "fryns" der skal sikre et dynamisk dansk erhversliv.
Financieres af det i forvejen høje skattetryk.
Tenderer det asociale sammenhold

Med en jobskabelsefordeling for danske virksomheder i Danmark på 1 til 10.

1 i Danmark. 10 i udlandet til billigere løn.

Så er der udtalte financieringsproblemer på det nationale budget..

Hvordan vil man opnå nogensomhelst dynamisk udvikling lokalt i UdkantsDanmark på Den måde.
Det er som at se en hund lægge sig underdannigt på ryggen. Rette ind.

Istedet for selv at udvikle/definere en klimavenlig, ressourcemæssig og økonomisk orientering.
Der eksemplificerer det høje informations-/Vidensniveau Danmark påkalder sig at have.
P.t,. er det "klima" lappeløsninger.

Der er grusomt mange jobsskabelsesmuligheder.
I UdkantsDanmark. Såvel i byerne.
Indenfor stort set alle brancher. Samt nye.

Karen von Sydow

Hm,
ved ikke om SSF har set sig sure på flytrafik; i så fald forstår jeg det ikke, da det er en kollektiv transportform.

Og ja, i en dansk kontekst bliver det blot en ekstra skat på Vandkantsdanmark.

http://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=9

Jeg går ud fra at det er de her MR-tog, hun taler om....som ganske rigtigt er fra 1978, men størstedelen af dem er altså fra 1981. Og jeg skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at også her i Sønderjylland kører der altså MR-tog som regionaltog...

Derudover er det kun IC-togene, som standser i Skanderborg. Det betyder, at der kan gå mellem 2 og 4 timer, alt efter hvornår på dagen man kører forbi Skanderborg.

Mht. tog til Aalborg kunne man indsætte de nye IC4-tog på denne strækning...og ang. at det tagetr 5½ time at komme fra Aalborg til København, tjah...engang 1980erne tog det faktisk næsten 8 timer at komme fra Aalborg til København. Det var dengang hvor der også var nattog i Danmark...