Baggrund
Læsetid: 4 min.

Londons betalingsring har reduceret antallet af biler

Betalingsringen omkring London er en succes. På otte år har den store britiske by kraftigt reduceret antallet af biler i den trafikbelastede bymidte. Danmark bør dog skabe sin egen model, mener ekspert
Frank Jensen vil se med nye øjne på forslaget om en betalingsringn.

Frank Jensen vil se med nye øjne på forslaget om en betalingsringn.

Søren Bidstrup

Indland
20. september 2011

LONDON - 70.000 færre biler kører hver dag ind i det centrale London end for otte år siden, hvor byen indførte en betalingsring om den allermest overbelastede bymidte.

Reduktionen kunne ikke være opnået på andre måder, hvis man samtidig ville opnå de samme økonomiske og miljømæssige fordele, mener ekspert og forfatter til flere bøger om grøn byplanlægning, Philipp Rode fra London School of Economics.

»Betalingsringen i London har været en massiv succes. Teoretisk set kan man reducere antallet af biler ved f.eks. at reducere den plads, der er til rådighed, men det vil føre til øget kødannelse og i værste fald, at ambulancer ikke kan komme frem,« siger Philipp Rode til Information.

»Prisredskabet er det bedste middel til at bringe antallet af biler ned på det niveau, hvor infrastrukturen fungerer bedst,« mener han. Før indførelsen af betalingsringen var der i det engelske som i Danmark i dag en voldsom debat om uheldige bivirkninger. Ville grænseområderne blive omdannet til parkeringspladser? Ville det give øget trafik på andre veje? Ville det gå ud over de mindre erhvervsdrivende og zonens handlende?

»Overhovedet ikke. Det var den største overraskelse. Stort set alle bekymringer blev gjort til skamme. Der kan selvfølgelig opstå grænsefriktioner omkring, hvem der er ude, og hvem der er inde, men hvis man vælger at bruge den sidste nye teknologi, så kan det mindskes,« forklarer Philipp Rode.

Den vurdering bekræftes af Transport for London (TFL), der oplyser, at der ikke har været nævneværdige problemer i grænseområderne.

Flere grønne biler

Ud over færre biler i bymidten som i sig selv har reduceret CO2-udslippet har Londons borgmester indført en ordning, der fra januar i år har fritaget ejere af biler, der udleder mindre end 100 gram CO2 pr. km, fra at betale de ca. 100 kr. i daglig engangsafgift. Ifølge en undersøgelse foretaget af motoring.co.uk er interessen for 'grønne biler' steget med 28 procent i det britiske siden slutningen af 2010.

Betalingsringen har også betydet, at der er ekstra midler til at forbedre byens transportsystem generelt, idet de 148 mio. pund, der årligt bliver opkrævet af bilisterne, bliver investeret i infrastrukturen.

Philipp Rode påpeger, at der er mange gode økonomiske argumenter for at indføre en betalingsring.

»Prisen for samfundet ved bilkørsel bliver i dag ikke dækket af bilisterne. Så i det danske tilfælde, hvor hovedparten går, cykler eller bruger offentlig transport i København, kan man spørge, hvorfor de skal betale for, at andre kan køre deres børn i skole,« siger han med henvisning til den danske debat om den potentielle pris for forældre, der kører deres børn til og fra skole.

Han forklarer, at prisen for bilkørsel, ud over den miljømæssige, omfatter værdien af offentligt rum der ofte er dyr i midtbyer ulykker, udgifter til veje og vedligeholdelse, en social pris, når veje skaber barrierer mellem lokalsamfund, for ikke at nævne sundhedsmæssige udgifter i forbindelse med bl.a. luftforurening.

Zonen er skrumpet

På trods af succesen i London er den nuværende konservative borgmester imidlertid begyndt at rulle systemet tilbage. Ved årsskiftet skrottede han den såkaldte vestlige betalingsring, der ifølge TFL ellers havde reduceret antallet af biler i zonen med 30.000 biler om dagen. Det skete efter en offentlig høringsrunde, hvor 62 procent af beboerne i området udtrykte utilfredshed med restriktionerne. Kun 40 procent af de adspurgte uden for ringen mente imidlertid, at den skulle skrottes.

Fjernelsen af betalingsringen har ifølge TFL's egne tal ført til en stigning på otte procent i antallet af biler i området og en forøgelse af transporttiden i området med tre procent. Imidlertid påpeger borgmester Boris Johnson, at det er langt lavere end frygtet.

»Jeg er begejstret over, at de foreløbige resultater antyder, at der ikke har været nogen nævneværdige ulemper ved at fjerne den vestlige udvidelseszone og genåbne disse gader til de gode folk i Hammersmith, Sheperds Bush og Kilburn,« sagde Johnson, der mener, at problemerne med overbelastning og CO2-udslip skal løses på andre måder.

Lav moderne model

Som kompensation har han annonceret nye 'Lav-udslips-zoner' med hårdere krav til lav CO2-udslip for busser, minibusser, varevogne og lastbiler, ligesom han har forsøgt at få flere til at lade bilen blive hjemme ved at indføre det danske bycykelsystem samt hæve prisen i betalingszonen i indre by.

Philipp Rode vurderer imidlertid, at beslutningen var ren politisk.

»Det var en symbolsk gestus over for beboerne i Vestlondon, der hadede betalingsringen,« siger Rode.

Han mener dog ikke, at København nødvendigvis skal indføre London-modellen.

»Man bør ikke bare kopiere London. København har en unik mulighed for at være på forkant med indretningen af en intelligent betalingsring. Der findes ny teknologi, der gør det muligt at opkræve forskellige priser i forskellige områder og på forskellige tidspunkter af døgnet,« forklarer han, men erkender, at de nye systemer ikke er helt uproblematiske.

»Det store spørgsmål er omkring privatlivets fred. Disse systemer kan nemlig også bruges til overvågning. Så her vil der være brug for at skubbe til grænserne. Man må måske acceptere, at hvis man vil have lov til at køre rundt i byen i sin bil, så kan man ikke forvente samme ret til privatlivets fred. Det er den store progressive debat, man må tage.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Er det ikke blot en slags "brobizz" der er brug for? En transponder der fortæller hvornår man kører ind og ud af byen.

Niels-Holger Nielsen

"Londons betalingsring har reduceret antallet af biler"

Kan det bevises, eller er det mon trafikken den har dæmpet?

Rejsekortet er da en krænkelse af privatlivets fred.

På hvilken måde - overvåge?

Tak for den første nuancerede dækning på dette område, det gav da et indblik.

Søren Kristensen

God idé at koble betalingsring sammen med begunstigelse af miljørigtige køretøjer, især hvis det også kommer til at gælde busserne, hver gang de passerer en betalingszone.

Godt tidspunkt denne artikel kommer på, hvor debatten om betalingsringen er blevet noget hysterisk.

Brugerbetaling vender typisk den tunge ende nedad - det gælder også for en betalingsring.

Derudover, så er betalingsringen vel først rentabel, nå el- og hybridbilerne er igang med at slå benzin og dieselbilerne ud - og så er forureningsbegrundelsen for betalingsringen væk i samme omfang.

(Jeg er ret overbevist om, at min næste nye bil , som nok købes om ca 5år, bliver enten el eller hybrid - også selv om det måske er dyrere i anskaffelse.)

Endelig, hvis folk omkring København skal betale for at køre ind i byen , så bør omegnskommunerne vel kræve betaling , når københavnerne vil køre ud og gennem omegnskommunerne for at tage til stranden , på fereie o s v - det er en belastning for en omegnskommune, når hovedstadens folk kører igennem. eller skal have transporteret dagligvarer m v ind.

Forbyd nyvognssalg af biler, der ikke er helt i top m h t CO2 reduktion, indfør en 'øvre grænse for HK/KW i personbiler ( altså væk med "muskelbilerne") ban vejen for el og hybridbiler, gør den kollektive transport mere pålidelig - så når man i mål.

"Londons betalingsring har reduceret antallet af biler"

og? Det er da det nemmeste i verden. Bare byg en mur rundt om byen og lad være med at lukke biler ind.
Nu er det jo så kun de rigeste der har råd til at tage til London i bil, og dem er der jo ikke så mange af.

" Der kan selvfølgelig opstå grænsefriktioner omkring, hvem der er ude, og hvem der er inde,men hvis man vælger at bruge den sidste nye teknologi, så kan det mindskes,"

Dvs. kameraer der fotograferer nummerplader og databaser der ved præcis hvor din bil har færdedes og hvornår. Politiet og Mi5 i London bruger i øvrigt den samme database til at fange 'forbrydere'. Big brother elsker dette her.

"kan man spørge, hvorfor de skal betale for, at andre kan køre deres børn i skole,"

Af samme årsag til at man skal betale for naboens rygerlunger eller at man som single skal betale for andre folks børns skolegang osv.
Der er en grund til at vi har et samfund med en fælleskasse og ikke har brugerbetaling på alting.

Ringen vil skabe en økonomisk barriere og holde de mindrebemidlede ude af byen. De rigeste som også har de største og mest svinende biler (4x4 og biler med store motorere) bliver da ved, 1000/md er jo ingenting hvis man skal betale 20.000/md for at lease sin luksusbil i øvrigt.
Det er de fattigeste der rammes af det her, da de ikke har råd til at tage deres lille bil ind til byen.

Butikkerne og restauranterne vil også få meget mindre omsætning. Jeg gidder da ikke køre fra Søborg ind til københavn og handle hvis jeg skal betale 2x25kr for det privilegie. Og glem alt om at tage bussen når man skal handle ind. Så køber jeg ind i Lyngby istedet og spiser hjemme istedet for lige at snuppe noget på en restaurant i byen. Resultat? minus omsætning til restauranterne og andre. Minus omsætning til butikkerne i Kbh, men tilsvarende plus til butikkerne udenfor København.

Vedrørende evt. betalingsring i KBH må første punkt være at melde ud, hvad formålet med betalingsringen er - og tage konsekvensen !

Er formålet at generere indkomst er det i valgkampen foreslåede det mest effektive. Ved godt at visse politikere senere har foreslået ringen udvidet til ring 2 og endda kommunegrænsen.

Er formålet at mindske trængsel og forurening kommer man næppe udenom væsentlige justeringer at forslaget. F.eks. skal beboere indenfor ringen også betale (En fiat punto forurener og fylder lige meget hvadenten den er registreret inden- eller udenfor ringen). Justering af afgiften afhængig af størrelse og partikeludledning m.m.

Endvidere vil man forhåbentlig også diskutere udflytning af årsagertne til at folk kører ind i byen. Alt andet lige vil det jo være væsentlig mere effektivt.

Ellers hæfter jeg mig mest ved at Philipp Rode kalder en betalingsring gammeldags og anbefaler en mere intelligent løsning.

Nu har London altså osse et utroligt veludviklet offenligt transportsystem med bla. 270 metrostationer. Efersom købehavn ikke har noget der ligner er det lidt absurd at sammenligne de 2 byer.

Utroligt at Informations læsere, som ellers plejer at tænke visionært og ublå har så meget imod denne betalingsring. Når det kommer til stykket:man tænker kun på sig selv og taler man om andre her,så er det hyklerisk for at hyppe sine egne kartofler.

Bilen er åbenbart en hellig ko, som uanset at folk d dræbes og lemlæstes af disse biler, uanset at de forurener luften og er med til at ødelægge klimaet og uanset de gør bilisternes egne børn syge og det som er værre, uanset hvad, så må ingen genere trafikken og disse biler. Bilen er hellig og urørlig

FREM SKAL BILERNE UANSET HVAD!

Jeg græmmes og væmmes!

Sammenlignet med London har København ikke det store trængselsproblem, der er faktisk mere trængsel uden for betalingszonen. Men i modsætning til København så har London faktisk en offentlig transport som virker.

Det er jo dog mærkværdigt, at denne diskussion om en betalingsring helt foregår på bilismens præmisser. Der tales stort set udelukkende om konsekvenserne for dem, der kører bil - og så er der, nåh jah lad os dog indrømme det, visse andre perspektiver på denne sag.

Udgangspunktet syntes altid at være, at bilerne har prioritet og skal frem. Der rejses ikke mange principielle spørgsmål om denne transportforms livstruende og ressourcekævende konsekvenser. Ikke mange ord om døde og kvæstede, støj og larm, sundhedsfarlige partikler i luften, asfaltering af kæmpe områder, enome pladskrav, forbrug af ikke-fornyelige energiressourcer og hel det hysteriske hype omkring den fanatatiske dyrkelse af bilen og den seneste model

Og så lige de ulækre reklamer, hvor man tilsyneladende altid suser - alene - gennem et underskønt landskab.

Denne transportform er ikke bæredygtig - og det er diskussionens kerne - og en betalingsring kan ses og begrundes i dette lys. De som - af uransagelige grunde - elsker bilerne, må fremover se om de ikke kan finde et andet sted t lægge deres kærlighed.

Robert N Gjeertsen

>Hallo Leif :
I min barndom døde mere end 1000 mennesker om året i den Danske trafik . Nu er det, desværre, efterhånden en hel del år siden jeg var ung og ved du hvad ?
Lige siden jeg var ung er antallet af dræbte i trafikken bare faldet og faldet, det ligefrem i en grad så 'man' er begyndt at overveje lovgivning der gør os alle til tvungne reservedels-leverandører til andre menneskers transplantationer .. Den eneste måde vi får tallet længere ned på er ved HELT at holde op med at færdes ... Kan vi leve af det ?

Robert N Gjeertsen

Vi kunne sæføli' osse' ta' navneforandring til 'Daisyland'
og allesammen leve af at være pauseklovne for de Kinesiske (parti) millionærer ..

Hr Robert, vi bevæger os på et højt argumentationsform, ikke?

Jeg synes såmænd at Rolfs indlæg beskriver situationen udmærket.

Sagen er at bilismen er et uddøende fænomen- ellers så dør planeten.

Men tænk at Informations læsere pludselig er blevet så blå i hovedet, når det handler om deres kære legetøj....

Ingen restriktioner, intet. Nej fortsæt bare med at forgifte luften for de børn, der sidder på bagsæderne....fortsæt med at lemlæste folk til kørestolsstadiet, fortsæt, fortsæt, fortsæt...for det går da ikke at tage cykel, bus, tog, gåbenene. Nej, nej, .Bilen er et helligt vehikel. Bilen er vigtigere end alt andet i verden......luft, jord, ild, vand....børn, mennesker, universet......

Dette er Sygdom til Døden....Forhåbentligt vil mødrene gøre oprør......

Det er dybt frastødende at læse disse indlæg. Og jeg tror at disse mennesker også ved det inderst inde........

Sygdommen til døden.....

Det er stygt at læse om de stakkels bilister, disse stakkels forfulgte ofre, der er blevet forpinte syndebukke og skal af med en hel masse penge. Der er ingen af disse "fattigste" i samfundet;)),bilisterne,som på samme intense måde råber op om kontanthjælpsmodtageren eller den arbejdsløses dårlige økonomi. Det er sørme noget der kan mærkes, tusinder af børn lever under fattigdomsgrænsen, medens at de lystigt inddrager den rene benxinos;))

Sagen er at der er tale om en regulering af hensyn til luftforurening, kostbar tidsspilde,klima, kostbare trafikulykker etc etc, hvor man til gengæld med fast hånd vil opfordre til at bruge bedre og billigere offentlige transportmidler. Der er tale om det "kærlige skub",som Støjbjerget talte om. Denne gang til bilisterne og ikke til arbejdsløse, som jo ikke har råd til bil....

Det er generende at man ikke bare kan gøre hvad man vil. At det koster penge at gøre noget som er til gene for samfundet og man derfor vil formindske denne skadelige adfærd med en betalingsring.

Det er klart at hvis betalingsringen ikke var en besværliggørelse og fordyrelse af noget som tidligere var totalt frit og gratis, så ville det ikke genere og irritere. Men dette ligger der jo netop i at der er tale om regulering til et for samfundsvællet mere hensigtsmæssig adfærd.

Erhvervslivet sparer spildtid, og de offentlige transportmidler bliver billigere......faktisk kan flere spare mange penge ved at lade bilen stå...men det er da klart at mange bliver harme over at de ikke mere kan gøre hvad de hele tiden har gjort. Til skade for samfundet og miljøet....her handler det at man sætter almenvællet over individets ret til at ødelægge

Et helt normalt princip, som vores samfund er gennemsyret af, bare ikke med hensyn til den hellige kofanger....før nu!

Stik piben ind og bliv voksne medborgere i stedet for dette barnige tøf tøf stadium.....

@Leif Hansen.

Jeg synes faktisk dine to sidste indlæg er de mest barnlige i hele debatten.

Anne Marie Pedersen

Betalingringen rammer så nok ikke de fattigste. De har sgu nok ingen biler.

Kristjan Nielsen

Jeg kører til daglig en del unødvendige kilometer i min bil fra Østerbro til mit job i Bagsværd. Jeg kunne sagtens tage toget.

Jeg synes selvfølgelig også, at betalingsringen er en tådelig idé. Men det er ikke fordi jeg er uenig i at vi skal bruge det offentlige mere. Eller i at forureningen skal reduceres. Eller i at der skal færre biler på vejene.

Problemet med betalingsringen er i mine øjne, at den rammer relativt tilfældigt. Skal der så også ringe om Køge Bugt motorvejen og rundt om Roskilde? Hvad med Vejle Fjord broen og trekantsområdet? De største køer findes udenfor ringen. En ring som den foreslåede rammer også dem som kører ud ad byen mod trafikken - herunder mig:-)

Desuden er det mig komplet uforståeligt hvordan man kan fremsætte et forslag med så stor indflydelse på så mange mennesker med så lidt konkret indhold - det er da at gamble med vælgerne og den nyvundne regeringsmagt.

Betalingsringen forekommer mig dyr at indføre og administrere og den rammer i bedste fald arbitrært. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke skruer brændstofafgiften i vejret. Så vil nogen hævde, at det er uretfærdigt for dem der bor på landet og er afhængige af deres bil. Ja, men de bor tilsvarende billigt. Og den øgede afgift ville også kunne bruges til at forbedre den offentlige transport for dem, så de kunne blive mindre afhængige af deres bil.

Kunne du eventuelt argumentere for dette Hr Jensen?

Det tror jeg ikke. Det handler alene om retten til at køre i din bil,ikke? Det er virkeligt afskyeligt.

Dette er utroligt, JHvem er det der er lukket ind på dette forum?

Bilbranchens blå koldbrands lobbyister....

Til prinsesse Anne Marie: hold kæft hvor kan du være vittig. Kær du bare lystigt videre i din kiste på fire hjul

Køre og ikke kære;))

Anders Jensen,forståes

Jeg trækker mig fra disse sider.....

Jeg bryder mig ikke om denne mentalitet, hvor det bare handler om en selv og ens infantile behov for tøf, tøf, tøf droget, Man skider på hvad der er godt og hvad der er giftigt for ens børn og medmennesker.

Men selvfølgelig det er bare barnligt snak.

Føj for den lede

Michael Kongstad Nielsen

Det handler om at regulere en adfærd i en storby,
en adfærd, der gør byen usund og giver dårlig trivsel. Også for dem, der udøver den. Men det er disse bilister, der slår sig voldsomt i tøjeret, de vil ikke reguleres lige netop på det punkt. Det er helligbrøde. Bilen har desværre fået en følelsesmæssig placering i ejernes bevidsthed, der fratager dem almindelig sund fornuft og dømmekraft. Der er mærkeligt at se så klare eksempler på det her i Informatons netdebat.

Anne Marie Pedersen

Jeg glæder mig til renere luft.

Kristoffer Olsen

Overvågningsaspektet i diskussionen om betalingsringen handler om, at man - for at undgå køer ved betalingsringen - vil bruge kameraer, der automatisk aflæser nummerpladen på biler, der kører igennem og opbevarer oplysningerne til faktureringstidspunktet.

Vejdirektoratet anvender allerede kameraer med nummerpladegenkendelse på motorvejene for at beregne køretide over udvalgte strækninger med henblik på at kunne præsentere oplysninger om kødannelse på trafikken.dk. Her bliver oplysningerne imidlertid ikke gemt ud over de par sekunder, det tager for bilerne at tilbagelægge den udvalgte strækning.

Privatlivsmæssigt kan det være problematisk, hvis de til brug for betaling opbevarede oplysninger pludselig begynder at blive brugt i.f.m. politimæssig efterforskning af personers gøren og laden eller lignende.