Læsetid: 2 min.

Connie Hedegaard roser regeringens ambitiøse klimamål

Danmark har nu fået verdens mest ambitiøse klimamål – hvis man ser bort fra østaten Maldiverne. Strategien kan komme EU’s klimakommissær til gode i vanskelige forhandlinger det næste halve år
Danmark har nu fået verdens mest ambitiøse klimamål – hvis man ser bort fra østaten Maldiverne. Strategien kan komme EU’s klimakommissær til gode i vanskelige forhandlinger det næste halve år
5. oktober 2011

»Ambitionsniveauet er fint og højt. Meget højt,« siger EU’s klimakommissær, den tidligere konservative klima- og energiminister Connie Hedegaard, om den ny regerings skærpede energi- og klimamål, der bl.a. omfatter 40 pct. reduktion af drivhusgas-udledninger i 2020, målt i forhold til 1990-niveauet.

»Danmark lå allerede på forhånd blandt de mest ambitiøse lande med det hidtidige mål om at reducere udledningerne af drivhusgasser med 30 pct. i 2020. Nu skal man på ca. otte år finde de værktøjer, der skal levere yderligere 10 pct. Det kan kun ske med fuldstændig fundamentale omstillinger,« påpeger klimakommissæren.

»Det er et stærkt signal, og det er positivt, at det sker.«

Også Jørgen Henningsen, medlem af Klimakommissionen, hvis rapport er del af regeringens inspirationsgrundlag, er begejstret: »Det er glædeligt, at der er kommet en regering til, som har en ambition på dette område. Hænderne kommer først rigtigt op, når vi ser, hvordan det bliver udmøntet i praksis,« siger han.

Flere fagfolk betegner regeringens ambitiøse mål som realisable: »Hvis viljen er der, kan det lade sig gøre,« siger DONG’s adm. direktør, Anders Eldrup.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt lagde selv betydelig vægt på ambitionerne i sin åbningstale i går.

»I 1990’erne gjorde vi Danmark til foregangsland på klima- og energiområdet. Regeringen vil sætte Danmark i front igen,« sagde hun.

Vigtigt signal til EU

For Hedegaard kommer den skærpede danske profil tilpas: »Set fra min stol er det positivt med disse mål i regeringsgrundlaget, ligesom det er positivt, at statsministeren omtaler dem først i talen.«

Danmark overtager fra nytår EU-formandskabet, og Connie Hedegaard har vanskelige sager på programmet.

»For det første skal der forhandles om en fælles energieffektiviseringsstrategi. Den omfatter blandt meget andet, at tre pct. af de offentlige bygninger i EU skal renoveres hvert år, og det forsøger nogle lande at komme uden om. Samtidig skal det forhandles, om EU kan komme videre med sit fælles klimamål end de gældende 20 pct. CO2-reduktion i 2020. For det tredje skal man under det danske formandskab forhandle hele det nye EU-budget for 2014-20.«

De nye danske energi- og klimamål er de mest ambitiøse blandt samtlige i-lande, og de har også givet positiv genlyd helt til Panama City, hvor alverdens klimaforhandlere i denne uge kæmper for at gøre fremskridt.

»Forhåbentlig kan det på den internationale scene udviske de triste erindringer, vi har om, hvordan den tidligere danske regering håndterede klimatopmødet,« siger Pa Ousman Jarju, den gambianske talsmand for gruppen af mindst udviklede lande.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

....og Bolivia, som de vragede ved sidste COP-teaterforestilling.

Regimet taler meget men gør stadigvæk ingenting; minder om Obama, som lovede guld og grønne skove, men viste sig at være en mere hensynsløs morder end Bush.

Jesus Maria! Jeg kalder det uambitiøst og at det skulle være "fuldstændig fundamentale omstillinger" for at nå sølle 40% er vidst et spørgsmål om synspunkt. Familien danmark vil stadig spise røde bøffer og køre på arbejde i en audi.

At George Osborne så tror at det vil ruinere landet at rede planeten er jo bare komisk paradoksalt..

Niels Engelsted

Det er svært for mig at se hvem der skal gå i spidsen andre end Europa, hvis verdens to største kriser skal imødegås: Anslaget fra finanskapitalen (se http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=26899)
og truslen om en ukontrollabel klimaopvarmning.

Jo, jeg ved godt, at EU nu er bankernes og de multinationale selskabers Europa, men det er også, folkenes Europa, og som demonstreret af historien, det sted, hvorfra de fleste civilisatoriske fremskridt er startet. Hvem skal indføre Tobin-skat og CO2 reduktioner, hvis ikke det europæiske fællesskab? Det er ihvertfald vores bedste bud. Hvis Danmark med klimakommisær, formandsskab og en ambitiøs grøn regeringsplan (tak for det til alle fire partier bag flertallet) kan bidrage til at skubbe EU i den retning, vil det være enormt opmuntrende.

Nu mangler vi bare en radikal afgiftsomlægning på biler fra fossil til el, så vi kan få ren luft i byerne. Ledsaget selvfølgelig af krasse krav om zoner, hvor man ganske enkelt ikke må køre med mindre man kører i en el-bil.

Så ville vi for alvor komme på verdenskortet. Rene og grønne byer.

Fin artikel! Saa maa vi bare haabe at DK kan hjaelpe EU med at traekke det kollektive strudsehoved op af jorden og gaa fra intention til handling.

Som allerede naevnt er en global Tobin-skat et rigtig godt tiltag, der maaske kunne bruges til at medfinanciere alle de loefter (0.7% GNP i udviklingsstytte, 100 millioner p.a. i den groenne klima fond etc.) vi har afgivet. Hvem andre end EU kan gaa i fortrop med det?

Flemming Adelskov

Det er prisværdigt, at Danmark går i front med Klima-politik.
Men lad ikke politikerne igen holde borgerne som gidsler og påfører dem med flere og flere ulogiske miljø afgifter. Vi ved allerede, hvor vigtigt det er at tænke "grønt". Jeg mener, når forbruget skal dæmpes, er det mere reelt at lægge CO2 afgifter på det reelle forbrug, end at lægge symbolske afgifter på en form for biler. Nordamerika og Asien styrer kun lidt efter grønne miljøer. Jeg er lige kommet hjem fra fra Kina og Canada. I British Colombia og Alberta i Canada vrimler det med 5,7 liter diesel biler, mange som trækker campingvogne i 3-4 tons klassen eller større.