Nyhed
Læsetid: 2 min.

Danske rederier dybt involveret i våbentransport til konfliktzoner

Danmark er verdens sjettestørste transportør af våben til konfliktzoner, viser en ny rapport. Enhedslisten kræver øget kontrol med de danske rederier. Regeringen afviser
Indland
30. januar 2012

Danske rederier transporterer i stort omfang våben til lande, hvor våbnene risikerer at blive anvendt til at optrappe eksisterende konflikter eller til at begå menneskeretskrænkelser. Det viser rapporten Maritime Transport and Destabilizing Commodity Flows, som det anerkendte svenske forskningsinstitut SIPRI udgiver i dag. SIPRI’s opgørelse viser, at Danmark indtager en sjetteplads blandt verdens lande, hvad angår såkaldt destabiliserende våbentransporter.

»Danmarks placering på listen skyldes især, at en række mindre rederier i høj grad har specialiseret sig i at transportere våben og ammunition til udviklingslande,« siger Hugh Griffiths, en af forskerne bag rapporten.

Medregner man maritime transporter af narkotika samt produkter, der kan anvendes til både militære og civile formål, indtager Danmark en 11. plads på den globale rangliste.

Danmarks store handelsflåde og gode renommé blandt søfartsmyndigheder verden over gør de danske rederier attraktive for våbenhandlere.

»Hvis du er smugler, er den bedste måde at smugle våben på at forsegle dem i en container og afskibe den hos et rederi fra et af verdens rige lande, eksempelvis Danmark,« siger Hugh Griffiths, som tilføjer, at de destabiliserende transporter ikke nødvendigvis er ulovlige ifølge international ret.

Urealistisk

I dag har danske myndigheder ingen kontrol med, hvad danske rederier transporterer mellem tredjelande. Det vil Enhedslisten lave om på og agter at fremsætte et lovforslag, der vil medføre, at danske skibes våbentransporter skal forhåndsgodkendes af danske myndigheder.

»I dag har vi meget skrappe regler for produktion af våben, men meget løse regler for transport af våben. Det vil vi gerne ændre,« siger partiets udenrigspolitiske ordfører, Christian Juhl.

Han håber dermed at kunne forhindre, at danske skibe vil kunne stå for leverancer af våben til undertrykkende regimer, som det skete sidste år, da danske skibe forsynede det egyptiske regime med tåregas, alt imens der blev slået hårdt ned på demonstranter.

Regeringspartierne afviser imidlertid at gå enegang og skærpe kontrollen med danske rederier.

»Udgangspunktet for dansk våbeneksportkontrol er, at effektive resultater kræver internationalt samarbejde og internationale løsninger,« udtaler udenrigsminister Villy Søvndal (SF) og justitsminister Morten Bødskov (S) i et skriftligt svar.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jeppe Bundgaard

»Udgangspunktet for dansk våbeneksportkontrol er, at effektive resultater kræver internationalt samarbejde og internationale løsninger,« udtaler udenrigsminister Villy Søvndal (SF) og justitsminister Morten Bødskov (S) i et skriftligt svar.

Undskyld mig, men hvad er det for noget fis at fyre af...?
Det mindste man kan forlange er, at danske fragtskibe og rederier følger et klart defineret regelsæt, der bade er etisk og moralsk forsvarligt. Hvis de ikke selv kan sætte grænserne for et sådant, skal regeringen naturligvis gå ind og sørge for dette.

Peter Ole Kvint

Det er nok ikke de fineste dyreste våben som ligger i et løst lag og rasler rundt..

michael parly pedersen

Naturligvis ville det være bedst, hvis man internationalt og i fælleskab gjorde noget ved problemet. Men hvorfor er det så umuligt en gang imellem, at gå på to ben. Hvis man har nogen som helst ide om, hvilke danske rederier der smugler disse våben, så knald dem dog med en usædvanlig og gigantisk bøde, eller noget der rammer endnu hårdere. Hvis det var en almindelig dansker på gaden i Danmark, der blev taget i våbenhandel, så ville denne i en fluks og en fed fart ryge i spjældet.

Man har intet problem med, at sætte bøder og andre straffende sanktioner ind i alle mulige andre sammenhænge. Her drejer det sig om kriminalitet der tjenes enorme beløb på og som slår folk ihjel - ofte ganske uskyldige - og så tøver man og kan ikke starte med, at handle på egen hånd. Det ene udelukker vel ikke det andet.

Brian Pietersen

Det værste et at vi nu ved, at hvis et dansk skib kommer i problemer med pirater, så vil man ikke rigtig føle for at hjælpe dem længere.

Det er trist for søfarten.

Dan Johannesson

"Regeringspartierne afviser imidlertid at gå enegang og skærpe kontrollen med danske rederier."

Regeringspartierne KAN - aldrig mere-, reelt, gå enegang i noget som helst derimplicerer storkapital eller aktiviteter med forbindelse til udlandet. (Undtaget i konsekvensløse PR udtalelser som EU/US fascismens fordømmelse af Kinas Fascisme.)

Der er en grund til at vi har fået en ikke valgt EU Præsident, at stort set ingen danskere VED at vi fik en EU- REGERING for få uger siden osv.

Det centraliserede semi-fascistiske kontrolsamfund er ganske enkelt allerede opstået.

De kommende år vil erkendelse på erkendelse så komme i kølvandet på den uklare følelse af at være vågnet efter en tre årtier lang drøm og tænke:Hvad fanden er der egentlig sket her?

Med demokratiet, med Danmark, med min tidligere frihed, med vores verden?

Og svaret vil være som det hele tiden har været: Du sov i strømme af afledning fra elektroniske dimser og ligegyldige underholdningsformater, imens vi med de små skridts politik simpelthen tog det hele fra dig.

You've been living in a dream Neo..

Som tidligere nævnt har piraternes "stikprøvekontrol" af danske skibe påvist, at et uforholdsmæssigt stort antal af dem har våben i lasten. Foreningen Aldrig Mere Krig har i årevis presset på med forslag til forbedringer af den pt ikke eksisterende kontrol med våbentransporterne - nu er der måske en lille chance for fremskridt på området.

Brian Pietersen

Dan Johannesson

hvor har du ret, og hvor er det trist.

Det kommer nemlig til at koste mere end vi drømmer om i vores værste mareridt.

Niels Martin Madsen

»Udgangspunktet for dansk våbeneksportkontrol er, at effektive resultater kræver internationalt samarbejde og internationale løsninger,« udtaler udenrigsminister Villy Søvndal (SF) og justitsminister Morten Bødskov (S) i et skriftligt svar.

Frasering:

Regeringen har ikke en politik på området, da det ikke har haft vores interesse. Vi har ej heller taget stilling endnu.

Niels Martin Madsen

*parafrasering

Resumé af rapporten fra Sipri kan downloades her:

http://books.sipri.org/product_info?c_product_id=441

Ingen dansk regering - rød eller blå - har mod til at tage opgør med de tunge drenge. krigsindustrien, olieindustrien og storbankerne styrer det hele. Sådan har det altid været og sådan vil det altid være.

Sa lange politikere er i opposition - rød eller blå - så skråler de op om retfærdighed og moral. Men når de kommer til magten, så bliver retoriken glat som en ål.

(mandag morgen pessimisme?)

lig i lasten!

Alexander Holm Koch

Men det er jo paradoksalt at vi risikerer at står i en situation, hvor vi med den ene hånd yder Bistand til et givent land for at stabilisere situationen. Også samtidug har en lovgivning, hvor det er lovligt at levere våben til regionen som destabiliserer situationen. På den måde er vi jo med til at undergrave betydningen af vores udviklings bistand.

Nu skorer Danmark jo så godt på indtægterne fra rederierne, siges det. Og de blir oven i købet opmuntret af Søfartsstyrelsen til at tage disse særligt indbringende transporter med "nukleart gods og sprængstof".

Samfundsregnskabet ser nok noget dårligere ud, når Danmark oven i er nød til at sende krigsskibe med for at hjælpe våbenkræmmerne forbi de andre pirater.Og så er der lige de milliarder det koster Danmark, at vi også deltager i de krige, som ophobningen af våben medfører...

Hasse Gårde-Askmose

Denne Søvndal bliver da mere og mere en søvngænger.

Hvor er alle de "fine" ord og handlinger, han var en mester i at fremkomme med den gang, han ikke havde en taburet???

Han er og bliver en nar og har altid været det.

Når det er "sagt", vil jeg også nævne, at det er ligeså beskælmmende, at Dansk Rederiforening heller ikke vil foretage sig noget:

Illegal og ulovlig transport vil aldrig kunne undgåes, emn man kan da for helvede GØRE NOGET!!!

jens peter hansen

SIPRI’s opgørelse viser, at Danmark indtager en sjetteplads blandt verdens lande, hvad angår såkaldt destabiliserende våbentransporter.

Man må da ikke håbe, at der er svenske våben ombord.

jens peter hansen

Oplysningerne vækker debat i det ellers neutrale Sverige, fordi den næststørste køber af svenske våben er Pakistan. Pakistans præsident er ikke folkevalgt, men tog magten ved et militærkup. Pakistan kører i dag et våbenkapløb med nabolandet Indien.

stod der i avisen.

Det er altså slet intet nyt for alle der gad interessere sig for emnet! Det har vi hele tiden vidst.

Men jeg havde ikke forventet at Danmark giver sig tilfreds med en 6. hhv. 11. plads på verdensranglisten. Det finder vi os jo normalt ikke så let i!

Man kan kun håbe på at der nu også følger handling på de (nu igen) politisk korrekte ord.

@Niels Martin Madsen vedr. *parafrasering

De har jo fuldstændig ret. Våbnene bliver jo ikke nødvendigvis lastet i Danmark. Så uden international samarbejde kan vi lovgive så meget vi vil. Man skiber bare våbnene til "ikke konfliktførende" lande som ikke kontrollerer overholdelsen af dansk lov på området fordi det er jo ingensteder forbudt at handle våben med lande hvor der ikke findes aktuelle konflikter.

Det eneste man kan gøre er at forbyde al våbenhandel som ikke forgår mellem regeringer (og helst også disse) hvilket nok heller ikke giver ret megen mening uden internationale aftaler.

Hasse Gårde-Askmose

Romed bucher:

Går ikke ud fra, at du mener vi skal stile efter en 1. plads. Men man kan jo aldrig vide.

Kan ikke se, at der skulle være et problem i at forbyde transport med dansk indregistrerede skibe.

Uden internationale aftaler, er der ikke meget Danmark kan gøre alene - og dog. Det kunne tvinge rederierne ud i alle de kendte manøvrer, der fortsat vil gøre våbentrafik mulig. Men på samme tid gør fiksfakserierne det mere synligt, at rederierne bevidst handler uden for gråzonen. Og det kunne øge sandsynligheden for, at søfolkene springer fra eller fortæller historierne...

Nej Hasse, det kan man jo aldrig. Men i dette tilfælde ville jeg undtagelsesvis give mig tilfreds med en sidste plads :-)

Og du har ret, det er ikke et problem at forbyde transport af våben med dansk indregistrerede skibe.

Og så?

Poul Erik Larsen

Hermed et link til min mening om sagen.

http://blog.pelarsen.dk/#home

@ Tom Paamand, jo det kunne man sagtens, men hvilke søfolkene mener du vil springe fra?

Filippinerne der jubler over at de har fundet en hyre der er en smule højere end den hunde-løn de ellers kan få men for dem den lille forskel betyder at deres familier kan leve et ekstra par dage uden bekymring for hvor mælken til de søde små skal komme fra?

Man kunne gøre meget for at genere de hårdtarbejdende søfolk. Men jeg tvivler på at det ville ændre noget for omfanget af våbensalg. Der skal langt skrappere lovgivning samt internationalt samarbejde til.

Men først og fremmest kræver det en etisk holdning blandt vores og andre landes politikere som man kan søge langt efter.

romed, skibe under dansk flag skal have kaptajn fra et EU-land. Det er ikke garanti for en fornuftig reaktion på overtrædelser, men de store afsløringer der har været, skyldtes i høj grad at sømændene fortalte om det. Du har ret i at de lavtlønnede folk, som rederierne hyrer ind nu, nok i højere grad vil tie af frygt for at blive blacklistede - og derfor netop vil blive brugt til sådanne opgaver.

Men der snakkes en del, også om de kollegaers skibe, man ser på underlige steder undervejs. Og ind i mellem fører snakken til at en sag kommer frem i medierne. Uden regler er der slet ingen formel "moral" at udspørge rederierne om...