Læsetid: 3 min.

Der er så meget med det køn

Der er så meget bagsideskribenter ikke forstår. F.eks. om markedsføring. Så hvad betyder det, når Jyske Bank benytter sig af kønsklicheer i kundebreve om pension? Og hvem er havkatten i hyttefadet?
5. januar 2012

»Der er så meget, kvinder ikke forstår … For eksempel at en bil ikke bare er en bil,« stod der i et brev til en god del af Jyske Banks mandlige kunder, som dumpede ind i hjemmene i sidste uge.

Til samleverskerne og andre af Jyske Banks kvindelige kunder henvendte Silkeborgbanken sig med et tilsvarende ordspil:

»Der er så meget, mænd ikke forstår … For eksempel at kvinder har brug for mere end et par sko.«

Derpå fulgte en tekst, som var den samme til de to køn, og som havde til hensigt at rette kundens interesse mod det altid ophidsende emne pensionsopsparing.

»Men hvordan har du det selv med at forstå, at det er vigtigt både at spare op til pension og have forsikringer, der sikrer dig og dine, hvis uheldet er ude? Er det let og ligetil? Eller kunne du godt bruge lidt forklaring? Lad os kigge på det sammen — også selv om du måske har en ordning et andet sted.«

Det er ironi

Der er så meget, vi bagsideskribenter ikke forstår. Især ting som ovenstående markedsføring.

Det er kutyme for banker og pensionskasser at få folk til at give opsparingerne til retræten fra arbejdsmarkedet en ekstra tanke i nytårstiden. Det er knap så rutinepræget at give brevet en indledning, der spiller på tykke kønsklicheer. Så hvorfor gør Jyske Bank det?

»Vi har lavet brevet med et glimt i øjet. I stedet for at skrive: ’Nu skal du huske din pension’, ville vi vække opmærksomheden med et andet slags brev. Vi ved godt, at det er meget stereotype fordomme, vi bringer i spil, men fra vores side er det en ren provokation,« siger Trine Vinter Fisker, der er seniorfagansvarlig for pension i afdelingen for bankprodukter i Jyske Bank.

— Men får Jyske Bank kunder på at lege med fordommene og provokere?

»Vi ved godt, at mænd ikke kun går op i biler, og at kvinder ikke kun er Imelda Marcos-agtige (tidligere filippinsk diktatorfrue, som menes at have haft 3.000 par sko, red.) i deres forhold til sko. I min verden er det ikke kun kvinder, der går op i tøj og sko, og i dag kan kvinder godt tjene mere end mænd. Det er så tydeligt, at vi er forbi de fordomme i vores tid, så vi kan tåle at gøre grin med mænd og kvinder,« siger Trine Vinter Fisker.

—Mener Jyske Bank, at kvinder er bedre til at forstå, at man skal have flere par sko, end mænd er? Og at mænd i modsætning til kvinder ved, at en bil ikke bare er en bil ? Eller det hele for sjov?

»Det er ironi. Når man bruger humor skriftligt, løber man altid den risiko, at humoren ikke bliver forstået. Vi har fået en enkelt klage fra en kvinde, som følte sig misforstået, og hende har vi beklaget over for. Formålet var en ironisk indgang til et svært emne,«siger Trine Vinter Fisker.

— Hvorfor er det smart markedsføringsmæssigt at gøre grin med kønsroller?

»Vi er kendt som havkatten i hyttefadet. Vi er anderledes, og vi har plads til at smile med dig, ikke grine af dig. Vores mål var at få nogen, som ellers ville lægge brevet til side, til at give pension en overvejelse. Men vi gør det nok ikke på denne måde igen,« siger Trine Vinter Fisker.

Jyske Bank har ikke kunnet oplyse præcis, hvor mange kvinder med sko-ønsker og mænd med bil-ønsker som pensionsmarkedsføringsbrevet er blevet sendt til. Og storbanken ved heller endnu ikke, på grund af brevets korte levetid, om det giver udbytte med den kønsstereotype markedsføring.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

Håbløst kikset forsøg på at nå kunderne. Og humor er det da på ingen måde at levere den slags gamle klichéer.

Hvad Jyske Bank derimod er lykkedes med, er at slå fast, hvor totalt uden sans for tid og sted de er.

Der er så meget Sven Karlsen ikke forstår, -

- hvis en fed bil kaldes en "kussemagnet", hviket køn er det så egentlig at bilen appellerer til?

- hvis et par Prada med høje hæle giver kvinden en sexet røv, hvem burde så opfordres til at investere i flere stiletter?

... og hvis bankfolk fik lov af deres aktiekursfokuserede direktør, kunne de så tænke selv?

Michael Kongstad Nielsen

Jeg kom til at tænke på et slogan, der bruges en
del for tiden: "Får jeg mere sex i de her sko?" Og at mange mænd får meget mere ud af deres bil end transport, tror jeg ikke man skal afvise. Om skoene:

http://www.information.dk/247062

Men det skal banker jo ikke interessere sig for. De skulle nok prøve at koncentrere sig om kerneydelsen.

Jeg er mand, og jeg har p.t. to par sko, tre hvis man tager støvlerne med. Og faktisk er det sådan, at dem der har forstand på de dele, mener, at man skal have mindst 2 par gode sko, og gerne flere, for så kan man bedre gøre noget godt for sine fødders sundhed.

Sandt er det dog, at mænd generelt set interesserer sig for biler, lækre øser, sandt er det dog også, at kvinder generelt set, interesserer sig for sko, tøj, mode mm. [Hvorfor de gør det er en helt anden diskussion....]

Og den der med at vi er kommet forbi fordomme, derfor kan man gøre grin med dem; Nej, Jyske Bank, vi er ikke kommet forbi fordommene - I gentager dem blot....præcis som tipstjenestens motte 'der er så meget kvinder ikke forstår' bærer ved til at kvinden bare skal holde kæft og være smuk og ikke tænke selv.

Jyske Bank kan med sindsro blæse på al brokkeri over deres kampagne, inklusive denne blog, for de har jo opnået, hvad de ville: Omtale!

Om noget tid, har vi glemt debatten og især indholdet, men vi husker Jyske Bank, fordi vi diskuterer navnet!

Smart!

Henrik Darlie

Jeg husker for en snes år tilbage, en annoncekampagne fra Danske Bank, hvor man så et sort/hvid billede af en mor der går, med ryggen til, ned ad gaden med sin barnevogn, med undertitlen 'børsspekulant'. Siden blev aktie-lotto hvermandseje.
'Vi spiller på aktier', siger folk.
Et tilbageskridt for menneskene, men et syvmileskridt frem, for finansverdenen, se selv hvad der skete - vi fik det store svindelnummer.

"Vi er kendt som havkatten i hyttefadet" - se selv, fuldstændig uden blusel, skamløst så man sku tro at det var dansk.