Analyse
Læsetid: 3 min.

Analyse: Krisen om ringen

Hvad skal pengene bruges på? Det er lige nu det store stridspunkt mellem S og SF i diskussionen om den betalingsring, som S i virkeligheden ønsker derhen, hvor peberet gror
Hvad skal pengene bruges på? Det er lige nu det store stridspunkt mellem S og SF i diskussionen om den betalingsring, som S i virkeligheden ønsker derhen, hvor peberet gror
Indland
21. februar 2012

Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) vender i dag hjem efter sit besøg hos den franske præsident Nicolas Sarkozy til det, man i erhvervslivet ville kalde en »frisk ledelsesudfordring«. Socialdemokraterne og SF er røget så meget i totterne på hinanden over sagen om betalingsringen omkring København, at der i aftes sågar var en SF-kilde, der ifølge flere medier følte trang til at true med at forlade regeringen.

Men selv om denne kilde næppe taler på vegne af SF-formand Villy Søvndal, er der ingen tvivl om, at striden om betalingsringen er blevet meget alvorlig for regeringen. Derfor skal den løses nu.

Ifølge Informations oplysninger satte finansminister Bjarne Corydon (S) og skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) sig sammen søndag for at finde en løsning på det for tiden altoverskyggende stridspunkt mellem de to partier — men atter engang uden held. Her til morgen mødes Thorning-Schmidt og Søvndal med Corydon og Möger om kontroversen, der kan formuleres ganske langt, hvis man vil, men som i den korte version lyder: Hvad skal pengene bruges til?

Mareridt

For sagen er den, at den betalingsring, som S og SF enedes om forud for folketingsvalget, er gået hen og blevet et mareridt for regeringen. I forhandlingerne mellem S og SF om det fælles valgoplæg forud for folketingsvalget og senere i regeringsforhandlingerne i tårnet ved Hotel Crowne Plaza fik SF trængselsringen.

Overskuddet fra ringen skulle bruges på at sætte billetpriserne ned, lød løftet, som glade folkesocialister prydede busserne i hovedstadsområdet med. Allerede kort tid efter regeringstiltrædelsen stod det imidlertid klart, at løfterne om de billigere billetter ikke umiddelbart lod sig indfri. Regeringen måtte ud i en politisk rygcrawl og forklare, at den økonomiske krise bl.a. betød, at pengene var små, men at sænkningen af billetpriserne ville komme — på et senere tidspunkt.

Betalingsringen har sideløbende med de interne stridigheder i regeringen været årsag til voldsomme sammenstød mellem Socialdemokraterne og flere socialdemokratiske borgmestre i omegnskommunerne. S har — for at imødekomme de vrede omegnsborgmestre og den ikke ubetydelige del af partiets vælgere i københavnsområdet, der kører i bil — forsøgt flere ting: Dels at overtale SF til at gøre det billigere end først planlagt at passere ringen. Dels at friholde tidspunkter på dagen, hvor der ikke er trængsel, for betaling.

Det har skabt vrede i SF. Her føler man, at man selv har vist loyalitet ved at f.eks. at gå imod egen overbevisning ved at forsvare en modstand mod skat på finansielle transaktioner i sammenholdets navn — men i sagen om ringen blive ladt alene på en isflade med Venstres Martin Geertsen i medierne.

S til SF: Drop ringen

Den seneste tid er problemet vokset så stort, at S ifølge Informations oplysninger har forsøgt at overtale SF’erne til helt at droppe ringen. Men dette er ikke lykkedes. Det, der imidlertid er lykkedes, er at barbere provenuet på ringen betydeligt ned: I begyndelsen talte S og SF om to milliarder kroner til billigere billetter og bedre offentlig transport. Nu taler man om 750 mio. Og det er i sig selv et problem. For nu kan folk med rette spørge sig selv, om det overhovedet giver mening at lave en betalingsring, som indbringer 750 mio. — når der også skal bruges en hel del millioner på at sætte mekanikken op og få systemet til at fungere? Men SF vil have den ring. Det er nærmest blevet en principsag. Og meget tyder derfor fortsat på, at de vil få den.

Det er disse ting, som statsminister Helle Thorning-Schmidt skal tale med sine topministre om i dag.

Og hvor er den radikale økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager? Hun er i Bruxelles — hvilket meget godt illustrerer Radikale Venstres forhold til betalingsringen:

De holder den i strakt arm og forventer, at S og SF selv løser skærmydslerne.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

olivier goulin

Nogle gange fryder man sig altså over ikke at være politiker :-)

/O

Michael Kongstad Nielsen

Hvis regeringen ikke får vedtaget en betalingsring, taber den sig selv på gulvet. Måske går den helt i stykker af det.

http://www.information.dk/277872

Politiken forfølger:
En alvorlig krise mellem Socialdemokraterne og SF har kastet betalingsringen så højt op i luften, at det nu er uklart, om den stærkt omdiskuterede ring trods statsministerens løfter overhovedet bliver til virkelighed.

Socialdemokraternes top er parat til helt at droppe betalingsringen og satse på at finde pengene til at imødekomme SF’s ønske om billigere billetter i den kollektive trafik på anden vis.

Det erfarer Politiken fra flere kilder i og omkring regeringen.

Socialdemokraterne mener, at betalingsringen er blevet så belastende for regeringen, at der nu er forslag på bordet, som skaffer penge til billigere kollektive billetter, uden at der etableres en betalingsring.

Men SF gik til valg på en lang række andre punkter, end betalingsringen. Og har foreløbigt ladet sig køre grundigt over af de øvrige regeringspartier. Det er vanskeligt at genkende SF i øjeblikket. Partiet bløder vælgere. Og af gode grunde. Man har ikke formået at stå ved sine positioner før og under valgkampen, især ikke det engagement omkring underdanmark, som bragte en ny regering på banen.

Engagementet på den sociale front er fraværende, og det forekommer nærliggende at mene, at SF lagde for meget i, at komme med i en regering, hvis focus lægger mere vægt på ideologiske hensyn, end solidariteten med de vælgere, som ønskede en afløsning på netop dette punkt. Altså at den borgerlige fløj efter ti år ved magten havde mistet udsynet til egen offentlighed. Det kom bag på blå stue. Men den nuværende regering er ved at begå samme inkonsistens overfor dig og mig (offentligheden).

Al historie viser, at for stærk ivrighed med hensyn til traditionelt ideologisk tankegods fra de enkelte partiers side, medfører en alvorlig risiko for at distancere offentligheden på vilkår, som strækker elastiken uforholdsmæssigt. Vælgerne bør kunne forvente, at sammensætningen af et nyt flertal tager udgangspunkt i valgkampen. Og det har ikke været tilfældet for den nye regering. Dén har haft egne kernevælgere i sigtet, og svigtet vælgernes opbakning til at afløse den blå fløj. Med SF som rent særtilfælde, der gik fra løfterne.

Men såfremt regeringen genoptager vælgernes positive respons, og dermed sætter partiideologierne på et svagere blus, kan man snildt forudse en drejning af de negative målinger. Og hvorfor skulle offentligheden (altså dig og mig) ikke forvente noget sådant? Magtstædig insisteren måler sig ikke med offentlighedens kompetencer, og især ikke med dens hukommelse.

Det er med andre ord ikke fordi, vi ikke vil støtte regeringens fremtid. Det er fordi, den ikke har offentlighedens perspektiver i focus. Diskvalificerer man vælgerstøtten, fordi man er i starten af en regeringsperiode, viser virkeligheden med al tydelighed, at strategien er grebet omvendt ad. Der er ingen tvivl om, at det var danskernes solidariske vilje, som bragte et regeringsskifte på banen. Og nu drukner netop den vilje i partitaktiske hensyn. Måske man skulle afsætte sine elendige spindoktorer og vende tilbage til den virkelighed, som afstedkom en ny regering. Vi venter herude - på at blive taget anderledes alvorligt...

Med venlig hilsen

Henrik Rude Hvid

Dødsringen.

“Three Rings for the Elven-kings under the sky,
Seven for the Dwarf-lords in halls of stone,
Nine for Mortal Men, doomed to die,
One for the Dark Lord on his dark throne
In the Land of Mordor where the Shadows lie.
One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all and in the darkness bind them. In the Land of Mordor where the Shadows lie.”

Ved jeg gentager mig selv, men: Hvordan kan et lokalpolitisk problem blive sådan et stort emne?? Vi hatr problemer, som går udover mange flere mennesker end de 142.000 som EB forsøgte at dolumentere. Manglen på arbejdspladser er landsdækkende og langt flere er berørt af den.Hvorfor fylder den ikke lige så meget? Det eneste vi hører er, at "arbejdsløse skal tage sig sammen"...

@Tue

Du må forstå, at i Danmark er bilen det helligste man har. Tag f.eks. regulerede fodgængerfelter, i andre lande er de der for at skaffe fodgængere over trafikerede gader, i Danmark er de der for at holde fodgængerne væk fra bilernes domæne. Så hvor man i alle andre byer i verden går over gaden hvis der ikke trafik, rødt eller grønt, så er det i Danmark en hovedopgave for politiet at stange kæmpebøder ud til folk som besudler helligdommen.

Men, ude i verden, skal felterne ikke sikre fodgængers færden? Næ egentlig ikke, for i modsætning til Danmark, så holder bilisterne faktisk tilbage når nogen krydser vejen.

http://www.b.dk/kultur/fri-hastighed-paa-hoersholmvejen

Dorte Sørensen

Igen en sejre til Venstre og de borgerlige medier - MEN til glæde for hvem ?
Hvad med problemet som Trængselsringen skulle afhjælpe - trængsels på de københavnske veje og ikke mindst indfaldsveje, forureningen og dermed københavnernes sundhed, plads til andet end biler i København osv, ----

Men lad os nu se hvad Thorning får igennem her til morgen.
PS: Høre lige Rasmus Jarlov ( eller hvordan den unge konservative politiker staver sit navn) sige til P1-morgen at han ville fejre ringens tilbage trækning med et biltræf i Herlev.

Søren Kristensen

Måske kunne man lave en afbetalingsring?

Andreas Andersen

@Dorte Sørensen
Til glæde vel for alle de mennesker, socialdemokrater og andre, som har stået for den massive folkelige modstand, betalingsringen har været udsat for.

Hanne Gregersen

Man kan knap vente på Thornings "tale til nationenen" om dette helt afgørende statsanliggende (sarkasme kan være anvendt).
Det står dog soleklart, at regeringens håndteringen af sagen har været en katastrofe, og den kan ikke @Sørensens udsagn om, at det hele er den borgerlige presses skyld ændre en tøddel på - come on !

Jeg er sjældent særlig enig med Per Clausen, men hans kommentarer i JP i dag er 'spot on' !
Det har været politisk dilletantisk hele vejen igennem, og vil i laaaang fremtid stå som et symbol på manglende politisk tæft.

Det intressante er, hvordan regeringens stik-i-rend-drenge Heuniche og Jesper Petersen vil se ud, når de engang kommer ud af omklædningsrummet efter den største røvfuld, siden Jørgen "Gamle" Hansen fik 80 sekunder i Las Vegas........ lidt mindre væsentligt på menuen det kommende stykke tid skal også nævnes, hvordan @Brogaard med flere vil (bort)forklare forløbet, men det har primært underholdningsværdig :o)

Ps - Jarlov infantile udsagn bør blot ties ihjel - det er for dumt !

Dorte Sørensen

Anreas Andersen
Er det til samfundets fordel at skyde trængselsproblemerne tilbage i en syltekrukke, som OVK har gjort i hele deres regeringsperiode?

I mine øjne er det på høje tide at få løst trængselsproblemerne bl.a. så samfundet og erhvervslivet ikke skal bruge så meget tid i en bilkø.

Derudover virker Venstres skræmmekampagne med at Trængselsringen vil koste hver familie over 1000 kr. Hvorfor lod OVK så priserne på den kollektivetrafik stige mange gange over pris og lønstigningerne og ikke minst hvorfor er de penge en familie vil spare til benzin mv. ikke regnet med? Eller hvad med sundheden for københavnerne og de mer udgifter det giver samfundet , Osv, osv. ............

Jakob Sylvest Vierø

@Dorte: Trængslen er størst i den kollektive trafik ind mod København: I busser og tog må man stå op. I biler kan man trods alt sidde ned.

(smilefjæs)

Dorte Sørensen

Jakob hvis der blev indsat flere buser og der blev lavet flere busbaner på indfaldsvejene så privat bilisterne kunne sidde i en bilkøen og se hvor let busserne kom frem så ville flere sikret tage bussen eller vælge cyklen og med flere kollektiv brugere ville bevillingerne til nyt materiel sikkert falde lettere.
Det var også en måde at ændre folks trafikadfærd på.

(Hit the road Jack and don't you come back no more, no more, no more, no more.)
(Hit the road Jack and don't you come back no more.)
What you say?
(Hit the road Jack and don't you come back no more, no more, no more, no more.)
(Hit the road Jack and don't you come back no more.)

Woah Woman, oh woman, don't treat me so mean,
You're the meanest old woman that I've ever seen.
I guess if you said so
I'd have to pack my things and go. (That's right)

(Hit the road Jack and don't you come back no more, no more, no more, no more.)
(Hit the road Jack and don't you come back no more.)
What you say?
(Hit the road Jack and don't you come back no more, no more, no more, no more.)
(Hit the road Jack and don't you come back no more.)

Now baby, listen baby, don't ya treat me this-a way
Cause I'll be back on my feet some day.
(Don't care if you do 'cause it's understood)
(you ain't got no money you just ain't no good.)
Well, I guess if you say so
I'd have to pack my things and go. (That's right)

(Hit the road Jack and don't you come back no more, no more, no more, no more.)
(Hit the road Jack and don't you come back no more.)
What you say?
(Hit the road Jack and don't you come back no more, no more, no more, no more.)
(Hit the road Jack and don't you come back no more.)

Well
(don't you come back no more.)
Uh, what you say?
(don't you come back no more.)
I didn't understand you
(don't you come back no more.)
You can't mean that
(don't you come back no more.)
Oh, now baby, please
(don't you come back no more.)
What you tryin' to do to me?
(don't you come back no more.)
Oh, don't treat me like that
(don't you come back no more.)

http://www.youtube.com/watch?v=Q8Tiz6INF7I

Forureningsproblemet i København forsvinder hverken med betalingsring eller ej.....

Nu skal der tænkes ud af boksen.
Og måske prøve at være på forkant med fremtiden. (ic4-beslutningen var f.eks. en bagudstræbende beslutning, både teknisk og miljømæssigt)

Fri energi spørgsmålet trænger sig mere og mere på, og hvis det lykkedes så løser det både den økonomiske og miljømæssig udfordring. Det vil så give økonomi til at tage trængslen derefter.
Lidt inspiration:
http://pesn.com/2012/01/21/9602018_Top_5_Free_Energy_Technologies_Unfold...

Dorte Sørensen

johnny lang
ja ic4 beslutningen var dårlig, men da OVK og især Venstre var imod færdiggørelsen af elnettet på hovedstrækningerne, så måtte indkøb af nye togsæt være diseldrevet og da de ikke længere er hyldevare så fik vi dette cirkus.

Michael Guderup

Sjældent har landet haft en så internt inkompatibel, ubeslutsom og handlingslammet regering, som den nuværende.

Gad vide hvor længe den, og dens tilhængere, kan fortsætte med at tørre inkompetencen af på tidligere regeringers handlinger og "den borgerlige presse"?

Selv hærdede støtter og konspirationister må da efterhånden kunne fornemme dissonansen i denne, tilsyneladende, permanente og altomfattende ansvarsforflygtigelse?

Bjarne Bisgaard Jensen

Så vidt jeg husker havde SF en kraftif finger med i den beslutning om at stoppe elektrificeringen. En beslutning som satte os langt tilbage og med det nuværende kaos tilfølge. Hvorfor er det at dette vigtige område altid overlades til andenrangspolitikere og mere tjener til egenprofilering end til gavn for almenvellet? Jeg spørger bare. Se på de politikere der gennem årene har bestridt denne post. Enten skyldte man dem noget eller også skulle de bare parkeres

@Bjarne Bisgaard

Du forsøger at blande logik og politik sammen.

Fy!

@Dorte Sørensen

", men da OVK og især Venstre var imod færdiggørelsen af elnettet på hovedstrækningerne"

Må jeg lige forstyrre dine drømmerier et øjeblik og påpege at regeringer var S-R og trafikministeren var S under både beslutningen om ikke at elektrisifecere banenettet og ved indkøb af IC4.

den nuværende regering er den bedste vi kan have, da de er meget mere miljøorienteret.....

Bjarne Bisgaard Jensen

@ Niels bøjden
Haft en dårlig nat og slem morgen? Prøver netop at påpege at logik og politil ikke ikke følges ad. Puds brillerne

Et gæt her 1 time før pressemødet :

- Ringen udsættes, dvs i praksis, droppes.
- Igangværende vejarbejder forceres, færdiggøres og der indføres anlægsstop.
- Billetpriser for busser og tog nedsættes.

Dette er samtidig et forslag.

Faktum er, at Venstre har misligholdt den kollektive trafik i ti år. De har trukket al overskud ud af DSB og brugt dem ..ja til hvad? ....til at fodre vennerne?

Det er en tung opgave at vende den udvikling .

@Mette Hansen

"De har trukket al overskud ud af DSB"

Det gjorde S-R regeringen også. Dette er et krav fra EU og har eksisteret siden 1993 (eller var det 1995) da S-R opsplittede DSB i DSB og Banedanmark. V-K gjorde ikke andet end at videreføre traditionen flertallet i Danmark har fortalt at vi skal deltage i , nemlig at EU beslutter og vi implementerer.

Kollektiv trafikinvesteringer under V-K i København området:
Letbane ved Ring3
Metro2 i København
Nyt sport over køge
Metro til Lufthavnen

Er det at misligholde?

Derudover er der sket flg. med trafikforholdene i København:
Reduktion at trafikmængden i det centrale København
Reduktion af forureningen skabt at trafik i København.
Reduktion af brændstofforbruget for de biler der kører i København med resuktion af CO2, SOx, NOX, partikler osv til følge.

evert friberg-jensen

Her er et forslag, der hjælper både SF's trængselsproblemer og indfrie løftet om billigere offentlig transport i de store byrer:
Indfør et 6-9 klippekort, der er 40% billigere end de tilsvarende klippekort og som kun kan bruges i tidsrummet fra kl. 06 til 09 til at køre til/fra de store byer.
Resultatet: flere pendlere vil væge denne billigere transportform når de skal på arbejde, de store byer er ikke længere tilstoppet i myldretrafikken og erhvervsfolket kan spare masser af dyre arbejdstimer i kø.

Imorgen annoncerer HTS at ringen er droppet. Det er vist det mest synlige løftebrud til dato. Det eneste der er tilbage af regeringsgrundlaget er nu de "blå elementer" som Rød blok talte dunder imod under valgkampen. HTS har scoret et rent selvmål pga. sine manglende lederevner. At beskylde pressen og alle mulige andre for det er forkert. Hun har haft mere end et halvt år til at få dette på plads - men det evner hun ikke engang. Hun og hendes "regering" er varm luft og en skandale.

Hanne Christensen

Det er vist umuligt at indføre noget fornuftigt i dette degnetunge pølseland

judith pandrup

Problemet er tosidet: forurening af byen og trængsel på vejene. Mit forslag er, at lukke indre by af for pendlere (bomløsning) og lave en bilring omkring byen. Man skal ikke betale for at komme ind, der er nemlig lukket. Så får vi en renere. Og hyggeligere by, og bilerne kan så parkeres udenfor, hvor der så må anlægges parkeringskældre i nærheden af tog og bus.