Satire
Læsetid: 2 min.

Bagsiden: Ringvrag

Regeringen og dens medkæmpere har bokset sig selv groggy i betalingsringen
LO retter nu en uppercut mod transportminister Henrik Dam Kristensen, der i forvejen er ved at gå på ryggen i regeringens betalingsring.

LO retter nu en uppercut mod transportminister Henrik Dam Kristensen, der i forvejen er ved at gå på ryggen i regeringens betalingsring.

Martin Stampe

Indland
16. februar 2012

Hvem vil dog være så behjertet at ringe med gongongen, inden regeringen går uhjælpeligt på ryggen i sin betalingsring?

Noget, der kunne ligne en støttende hånd fra LO-fagforeninger i hovedstadsområdet, er i virkeligheden en uppercut.

På forsiden af gårsdagens Berlingske kræver en række LO-bosser, at deres medlemmer får skattefradrag, der holder dem skadesløse for, hvad de skal betale ved bybommene.

Formanden for HK Hovedstaden, Christian Grønnemark, italesætter sig selv således:

»Det vil være helt naturligt at rejse et krav om fradrag for trængselsafgiften i forlængelse af de eksisterende fradragsmuligheder, hvor man i vid udstrækning kompenserer udgifter til at komme på arbejde.«

Grønnemark suppleres af politisk konsulent Henrik Keinicke fra Dansk Metal:

»Et skattefradrag vil selvfølgelig være bedre end ingenting.«

Jamen, så er den sag jo klar. Regeringen er reddet, inden den gik i gulvet. Og hvorfor har dog ingen tænkt på den geniale afværgeparade før?

Jaeeeh... Der er altså lige et lille problem. Ja, måske er det endda ikke helt så lille. I hvert fald har Berlingske skulle have fat i hele to trafikforskere for at få problemet afdækket.

Meningsløs afgift

Her er problemet: Hvis man betaler bilisterne deres bompenge tilbage, bliver de ved med at køre som i dag, og så er trængslen den samme, og der er intet provenu at investere i bekvem offentlig transport. Kort sagt: Afgiften bliver meningsløs, og betalingen ved bommen af de penge, man alligevel får tilbage, bliver blot et irritationsmoment.

Som økonomiprofessor ved Aarhus Universitet Jan Bentzen fastslår: Et fradrag vil have »en chokeffekt«, der reelt underminerer ringens økonomi, eftersom pendlerne udgør en betragtelig del af indtægtsgrundlaget.

Dér afdækker professor Bentzen et andet problem ved LO-forslaget: Indføres et fradrag for dem, der har arbejde, bliver det de bilkørende arbejdsløse og pensionister, der kommer til at betale.

Altså: En afgift på at køre til jobsamtale eller ud at besøge sin kære familie. Vil de arbejdsløse synes om det? Vil pensionisterne? Interesserer LO sig overhovedet for de arbejdsløse og pensionisterne? Eller hypper LO bare sin skrumpende medlemsskare?

Blandt de mange økonomer, som LO har på lønningslisten, ville det måske være en idé også at ansætte et par trafikøkonomer. Derved ville LO kunne gøre sig til ringens herrer.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Ringvrag

Oppositionens primitive hetzere
som bølger mod en skibsside
ukendt med debattens natur
Rehling Rehling jeg må ørle

Dorte Sørensen

Hvorfor ikke vende debatten om skattefradrag om og tage det med i den kommende skattereform, så fx der kun gives transportfradrag hvis personen bruger kollektivtrafik og cykel ol. Der skal med andre ord kun gives transportfradrag til bil brug, hvis personen bor i ydreområder så denne transportform kun er mulig.

Derudover forstår jeg ikke at danskerne skulle være dummere end andre, da en betalingsring i fx. Norge har kunne praktiseres ved flere efter norske forhold større byer. Pengene ved ringen er gået til transport anlæg mv.

Tom W. Petersen

Hvordan hypper man en medlemsskare?
Hyp, alle mine kartofler! som Lille Claus sagde...

Tom W. Petersen

"Altså: En afgift på at køre til jobsamtale eller ud at besøge sin kære familie. Vil de arbejdsløse synes om det? Vil pensionisterne?" spørger Rehling retorisk.
Hele mit lange liv har jeg brugt offentlig transport. Jeg har haft en bil i ca. to år omkring 1980 og aldrig savnet den siden.
Er det nu sådan, at arbejdsløse og pensionister (hvorfor netop dem??) ikke kan bevæge sig omkring, hvis de ikke kan køre i egen bil?

Man kan vel ikke kalde dem for et ringvrag, når det kun er første omgang!

Der er vel mere tale om, at en amatørbokser er kommet over for en erfaren professionelbokser.

Regeringen kan så glæde sig over, at kampen slutter efter fire omgange.