Læsetid: 4 min.

Nu kommer gennembruddet for elbilerne — måske

På lørdag lander den første elbil i Danmark, der ikke koster mere end benzinbiler og uden problemer kan køre fra København til Skagen. Elbil-fansene spår, at gennembruddet er på vej — men de har taget fejl før
Shai Agassi regner med, at det danske bilmarked i løbet af de næste 10 år vil blive fuldstændigt overtaget  af elbiler.

Shai Agassi regner med, at det danske bilmarked i løbet af de næste 10 år vil blive fuldstændigt overtaget af elbiler.

Uffe Weng

2. februar 2012

I flere år har vi hørt, at nu kommer den. Elbilen er lige på trapperne. Motoren er lydløs, men salget vil brage derudad.

Og hvad er der sket? Intet. Eller næsten intet. Sidste år købte bare tre private en elbil i Danmark, mens resten af de knap 500 solgte elbiler blev købt af kommuner og firmaer med en grøn profil.

Alligevel er direktøren bag elbil-operatøren Better Place, Shai Agassi, ikke blevet mindre fortrøstningsfuld med hensyn til sin forretning, siden han for fire år siden lancerede et samarbejde med DONG Energy om at lave et netværk for elbiler, så de kan lades op over hele landet.

»Vi står over for en ny æra,« siger han.

I weekenden lancerer bilfirmaet Renault elbilen Fluence Z.E., der er den første i Danmark, der kan benyttes i DONG og Better Places model.

Her har elbilen ikke fastmonteret batteri, men kan skifte batteri og derfor køre uden opladningspauser mellem de 14 stationer, der er ved at blive opført rundt om i Danmark. Samtidig ligger bilen prismæssigt på niveau med sammenlignelige modeller.

Koster det samme

Shai Agassi mener, at markedet »i løbet af de næste 10 år vil blive fuldstændigt overtaget af elbiler i Danmark«, og lektor ved DTU og ekspert i elbiler Esben Larsen er ikke afvisende.

»Det kommer meget an på olieprisen. Det kan vise sig, han får ret. Jeg mener absolut ikke, det er urealistisk,« siger Esben Larsen.

Der kører knap 800 elektriske personbiler rundt i Danmark. Hidtil har nogle af de vigtigste forhindringer for elbiler været, at de var for dyre og havde for lille rækkevidde.

Den nye Renault Fluence har en rækkevidde på omkring 160 kilometer. Skal man køre længere, skal man skifte batteri.

Samtidig er prisen kommet ned. Indtil nu har elbiler været væsentligt dyrere end almindelige benzinbiler, på trods af, at elbiler er afgiftsfritaget frem til 2015.

»Priserne på elbiler i Danmark har været urimeligt høje,« siger Jeppe Juul, trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd. Han mener, at fabrikanterne har skelet til afgiftsfritagelsen og hældt en langt større del af udviklings- omkostningerne over på de første modeller, sammenlignet med hvad de gør på benzinmodellerne.

Den nye bil Fluence kommer til at koste nogenlunde det samme at køre pr. kilometer som sammenlignelige benzinbiler. Bilen koster 205.000 kroner, og så skal man lease batteriet hos elbil- operatøren Better Place, hvilket koster fra 1.500 kroner om måneden inklusive strømforbrug. Samlet ender kilometerprisen for køb og kørsel på lidt under de fire kroner, hvilket svarer til, hvad det koster at køre en lignende benzinbil.

Hos Forenede Danske Motorejere (FDM) synes man, regnestykket ser fornuftigt ud, men chefkonsulent i det politiske sekretariat Torben Lund Kudsk understreger, at flere ting giver usikkerhed omkring den nye Fluence Z.E.

»Man kan stadig ikke køre uden for landets grænser, man binder sig til en enkelt operatør, der ejer batteriet og leverer strømmen, og ingen aner, hvordan afskrivningen bliver for elbiler,« siger han.

Salget har stået stille

Når der indtil nu stort set ikke er blevet solgt elbiler til private, skyldes det ifølge lektor på DTU Esben Larsen, at det først er nu, de serieproducerede modeller er kommet på markedet.

I 2011 kom eksempelvis de tre biler, der i motor og teknik ligner hinanden så meget, at de er blevet døbt trillingerne, nemlig Citroën C-Zero, Mitsubishi Imiev og Peugeot Ion. Men de er alle forholdsvis dyrere end lignende benzinbiler, og deres rækkevidde er mere begrænset. Deres batteri er fastmonteret og kan hurtigoplades på en ladestation, hvilket tager 20-40 minutter. Den største elbil-operatør i Danmark, Choos- EV, har indtil nu opført 11 hurtigladestationer over hele landet og regner med at have opført 57 i løbet af i år. Dertil opfører de ladestandere på arbejdspladsen og ved folks hjem. ChoosEV oplyser, at de har været i gang i et år og indtil videre har omkring 330 biler tilknyttet.

De to elbiloperatører ChoosEV og Better Place konkurrerer indbyrdes om, hvilket system der skal blive det mest udbredte. Foreløbig er det kun Renault, der har valgt at lave en bil med udskifteligt batteri, mens alle de andre bilproducenter har fastmonteret batteriet.

Mens Better Place samarbejder med DONG Energy, har ChoosEV de to energiselskaber SEAS NVE og SE i ryggen. Energiselskaberne øjner på den ene side muligheden for at kapre kunder fra de traditionelle benzinselskaber, og på den anden side får de mulighed for at afsætte den overskydende vindmølleenergi, fordi bilerne fint kan oplade om natten.

Prisen på olie

Tidligere har Better Place forudsagt, at der ville være 400.000 elbiler på det danske marked i 2020. Så konkret har Shai Agassi ikke lyst til at udtale sig i dag, men skiftet kommer hurtigt, mener han.

»Efterspørgslen på olie bare stiger. I løbet af de næste fem år sender kineserne lige så mange biler på markedet, som der findes i Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien og Storbritannien,« siger Shai Agassi.

»Hvad kommer der så til at ske med olieprisen?« spørger han og vurderer selv, at det er et meget konservativt bud, når Det Internationale Energiagentur (IEA) advarer mod, at prisen stiger til 150 dollar tønden i 2020.

»Prisen er allerede på 120 dollar tønden, og der er økonomisk krise i både USA og Europa,« siger han.

Shai Agassi argumenterer for, at den økonomiske krise i 2008 blev udløst af olieprisen, der steg til næsten 150 dollar per tønde, fordi det pressede økonomien og resulterede i, at folk ikke længere kunne betale afdrag på deres huslån.

»At køre benzinbil er som at brænde pengene af. Og hvis du brænder pengene af på vej til arbejde, skal du ikke blive overrasket, hvis der ikke er noget arbejde, når du endelig kommer frem,« siger han.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brian Pietersen

der arbejdes mere og mere emd det på mange fronter, så det skal nok lykkes, selv på sdu er racerbilen nu med elmotor.

c¨,)

Elbiler er ikke nogen løsning. Det udskyder bare omstillingen til andre transportformer. Det kan være i orden i yderområder, men ellers må det dreje sig om at skabe en planlægning der minsker især det individuelle persontransportbehov.

Brian Pietersen

Lars

jeg læste den artikel fra fpn.dk

holdbarhed, jamen, hvorfor laver man ikke en bil der holder 100 år, det kan man sagtens, men udover at folk vil ha badre teknik, er der jo også det med at de skal se smarte ud.

jeg synes personligt det er dumt, lad os lave kvali der holder, så nogle de siger, jamen, det kan man ikke leve af, jo man kan, det kræver udvikling, og så må man måske ned i vækstrater, men det kommer helt naturligt for os alle med over 7 milliarder mennesker.

Brian Pietersen

Martin
elbiler er helt klart en rigtig god løsning, jeg skal ikke stavnsbindes her.
Jeg skal kunne bevæge mig frit, om jeg så skal købe en hest.
Jeg foretrækker nok en elbil, der har været mange problemer, bl.a. at man ikke kunne køre ret langt, men det kan man nu og jeg er sikker på udvikling af elmotor går den rigtige vej.
Nu kan man køre på solenergi, vindenergi, det er godt.

Elbiler er bybiler, 160km rækker jo ingen steder når man bor på landet, har jo ikke tid til at vente i timer på at lade på eller at hver tur starter med at køre til en byttestation for at få skiftet batteri.
Hvorfor skulle jeg have to biler når jeg idag nemt kan klare mig med en som altså har en række vide på 800km, har kostet 15.000 i indkøb, og fragter hele familien sikkert rundt. At skulle afdrage på en ny elbil ekstra afgifter m.m er da tåbeligt, for ikke at sige hvad er værdien af en elbil med et slidt batteri?

Næ lav fint elbiler men husk at fortælle forbrugeren om hvor det er det kan bruges og især ikke kan/bør bruges

Christian Morsing

@Lars Hansen

Synes der mangler lidt dokumentation i artiklerne før jeg vil tage dem seriøst, hvad jeg læste var faktisk bare påstande. Hvem har fortaget den undersøgelse? Hvem har betalt den? Hvad er andre forskeres holdning til den? Hvad er deres beregninger? At bruge disse artikler som dokumentation for dine Alex-Jones konspirationer er jo forfærdeligt.

Desuden er der jo mange flere grunde til at gå over til el-biller andet end bare at de skal være økonomiske.

Som fx disse:
De bruger ikke forbrændingsmotorer hvilket betyder at fonruneringen i byen kan mindskes kraftigt da udstødningsgasser er fyldt med diverse kemikalier og giftstoffer.
I stedet kan strømmen komme andetsteds fra, om det så stadig er fra kul-kraftværker er det trods alt bedre. Da forureningen fra kulkraftværker i dag er kraftigt formindsket, på nær de selvfølgelig stadig udleder CO2.

Det hjælper os desuden med at gøre uafhængig af olie, som vi højst sandsynligt vil begynde at komme i mangel af inden for de næste 10-20 år.. Hvor i mod kul og lignende trods alt kan forsyne os i måske 200 år. (selv om det så selvfølgelig stadig udleder CO2)

Og den vigtigste grund, energien fra vindmøller kan lageres når der dannes overskud og den kan bruges til transport.

Elbiller er selvfølgelig ikke perfekte, men det er et langt bedre alternativ til olie..

Christian Morsing

@Jesper

Så vidt jeg har forstået tager det ikke mange sekunder at skifte et batteri på deres stationer, du står heller ikke selv for at lade det op..

Men det kræver selvfølgelig der er stationer så det bliver brugbart.

Brian Pietersen

160km er fint for mig.

1. hvorfor skulle man ikke selv kunne lade dem op, ellers må de lave dem sådan.

2. hvorfor skal man ikke selv kunne skifte batteri, ellers må de lave dem sådan.

De to punkter er rene valg fra producenten.

Lars Kristensen

Når brugtbil markedet begynder at få brugte el-biler, så begynder selv den mindre rige danske at tænke på el-bilen.

Nu har el-bilen jo heller ikke sådan de samme muligheder som benzin bilen. B-bilen har jo haft 50 år og mere til at påvirke befolkningen og derfor er den selvfølgelig svær at slå - lige nu.'

El-bilen skal nok komme og el-knallerten tilligemed og el-cyklen er jo allerede på vej ud på cykelstierne, så el-bilen skal nok komme.

Ligesom der var langt mellem benzin-tankene i 50'erne og 60'erne, så vil der selvfølgelig også være langt mellem stikkene til el-bilen lige nu, men om 10-20 år, så er stikkene nok ikke længere væk en forlængerledningen kan nå (10 meter).

Kim Houmøller

Mekanikerne vil komme til at hade elbilerne. Meget billig vedligeholdelse. Ingen dyre motor reparationer. Ingen køler og motorolie! Ak - Ja

Roald Andersen

Elbiler fjerner ingen trængselsproblemer med mindre de er på størrelse med en Smart, og selv da forbliver der trængsel.
Jeg har et transportbehov på sammenlagt 100 km til og fra arbejde hver dag i kuperet terræn. Det er der ingen elbiler der kan dække idag og der er jo ikke meget sjov ved at den løber tør for støm foran den sidste bakke.
Her i Midttyskland kommer jeg defacto til at køre på atomstrøm og kulstrøm - også efter vi har skiftet til et selskab der overvejende sælger lokal vandkraft, vindkraft og solcellestrøm.
Kulkraftværkerne bruger nogenlunde den samme mængde CO2 som min dieselbil pr. kørt kilometer, så det er ikke for CO2-regnskabet jeg skulle skifte. Men efter max tre år er batteriet dødt og et nyt hunde dyrt. Min gamle motor holdt 8 år og 280.000 km før toppakningen efter reparation endelig opgav. Ingen af dagens batterier vil holde tilsvarende selv om motoren måske kan holde til 1.000.000 km.

Batteriet er akilleshælen og som sagt fjerner bilen ingen kø på motorvejen.

Kollektiv trafik, elcykler og hurtigere elknallerter er der fremtid i.

http://www.killacycle.com/

Deres chefingeniør bruger en af deres powerpacks i en ombygget golf, der ydder ganske fornuftigt. Batterierne kommer fra:

http://www.a123systems.com/

Discovery sendte en film om teamets landvindinger. Det har andre perspektiver end racing.

http://ing.dk/artikel/126260-se-le-mans-raceren-der-koerer-paa-brint#0

og så lige denne: http://ing.dk/artikel/126373-laekket-rapport-biobraendstof-sviner-mere-e...

Elías Christian Lundström

@ Lars Kristensen

Teknologien udvikler sig hurtigere end forestillingsevnen. Om 10-20 år vil vi muligvis slet ikke have brug forlængerledningen, men kan i stedet få opladet elbilerne trådløst via magnetfelter i vejene. Det kan lyde som hokus-pokus, men ikke desto mindre har et forskerhold fra Standford University allerede udviklet et trådløst opladningssystem med et energitab på kun 3 %.

Elbilerne skal nok komme. Spørgsmålet er snarere, hvad elektriciteten til dem bliver produceret af.

Kim Houmøller

@Roald Andersen Moderne batteriteknologi er vist ikke din stærkeste side. Der er flere fabrikanter der garantere flere tusinde op / afladninger af batterierne. De er dyre men holder hele bilens levetid. Hvor mange gange er din 8 år gamle bil tanket op?

Jakob Johannsen

PLUG IN HYBRID

Det er faktisk lykkedes for det kinesiske firma BYD at lave en plug in hybrid der ud over at kunne køre 100 reele km på en opladning, herefter kan fortsætte turen på benzin sådan at den gennemsnitlige familie kan nøjes med en bil til hele deres transport behov. 95% af transport behovet vil klares på el, resten håndters af bio brændstof. Kan i se ideen?

Det der grundlæggende adskiller BYDs model FD3M fra Toyota, Nissan og Hondas plug in hybrid biler, er at FD3M er skabt til at køre på strøm og fortsætte på benzin herefter, vor de japanske modeller bruger benzin motoren igennem hele kørslen og altid over 50 km/t. Reelt set har de japanske producenter blot tilføjet en benzin/diesel generator til en elbil. FD3M kan også oplade batterierne med benzin motoren, men det er ligesom hele pointen i grøn kørsel at opladningen ikke skal ske på baggrund af fossile brænsdstoffer.

Når salgsprisen på elbiler er den samme som på benzinbiler, og elbiler er afgiftsfri, hvem skal så dække det afgiftstab, der opstår, når benzinbilerne forsvinder??

En af de største udfordringer i dag er den elektroniske del i en bil, skal man tro på hvad man hører fra mekanikere.

Så det er ikke sikkert der er mindre arbejde, muligvis mere.

Lennart Kampmann

I 50'rne da vi var materielt set fattige boede min farfar i Borås, Sverige. Der er 220 kilometer fra Helsingborg.

Min far rejste dertil på tandemcykel med en kammerat. De cyklede over Hallandsåsen. Der var ikke andre alternativer.

Vores samfund er naturligvis blevet rigere og vi er ikke som i gamle dage, men opfindsomheden var måske større dengang vi havde mindre.

Der sidder sikkert en eller anden debatør, der nu vil føle sig stødt og forsvare hvorfor det overhovedet ikke kan bruges som argument for noget.

Med venlig hilsen
Lennart