S-borgmestre i sidste slutspurt mod betalingsring

Lovudkastet til en ny betalingsring rundt om København er blevet udskudt flere gange, og imens forsøger en række socialdemokratiske borgmestre desperat at påvirke de sidste detaljer, der endnu ikke er på plads
3. februar 2012

En række socialdemokratiske borgmestre kaster nu alle kræfter ind i kampen for at påvirke det lovudkast, som skal danne grundlag for en kommende betalingsring omkring København.

Alene i januar måned har transportminister Henrik Dam Kristensen (S) holdt møder med syv omegnsborgmestre, som alle står fast på, at betalingsringen vil blive en stor belastning for deres kommuner. Borgmestrene har erkendt, at betalingsringen kommer, og de prøver nu i stedet at påvirke den proces, som leder frem mod det endelige lovudkast.

En af dem er borgmester i Herlev, Thomas Gyldal Petersen:

»Vi arbejder på at få minimeret de skader, som en betalingsring vil give,« siger han og tilføjer, at det for ham især handler om at få regeringen til at inddrage omegnskommunerne i de fremadrettede planer.

»Vi vil kræve, at vi får afgørende indflydelse på de investeringer i den offentlige trafik, som er nødvendige, hvis en betalingsring skal blive en realitet. Alle venstrefløjsønskerne om billigere priser må udskydes, indtil den kollektive trafik er kommet på plads,« siger han.

En anden borgmester, som også for nylig har været forbi Henrik Dam Kristensens ministerkontor, er Ishøjs borgmester Ole Bjørnstrup. Over for ministeren har han især lagt vægt på, at betalingsringen ikke skal ende med at komme til at koste borgerne penge på alle tidspunkter af døgnet.

»Det er i trængselsperioden, at man kan opkræve en afgift. Det vil typisk være om morgenen mellem syv og ni og igen i nogle eftermiddagstimer i myldretiden. Resten af tiden skal det være gratis, for det er en trængselsagift, man vil indføre — og ikke en miljøafgift. Det har vi nævnt for ministeren, men vi har ikke fået noget tilsagn om det fra hans side,« siger han.

Prisen er åben

Ole Bjørnstrup har erkendt, at den samlede flok af borgmestre formentlig ikke kan få indflydelse på betalingsringens endelige placering, men han håber, at regeringen i højere grad vil lytte til sine partifæller uden for Christiansborg.

»Nu vil vi kæmpe for, at den kollektive trafik bliver udvidet, så der kommer mere plads i togene og indsat flere busser, hvis det er det, der skal til. Derudover holder vi øje med taksternes størrelse og placeringen af de parkeringsanlæg, der også skal laves,« siger han og tilføjer, at han håber, at der fra ministerens side vil blive åbnet mere op for input udefra, nu hvor betalingsringen er så tæt på at være endeligt vedtaget.

»Indtil videre har man fra ministeriets side ikke ønsket at inddrage de kommuner, der bliver berørt. I den næste del af processen vil der forhåbentlig blive mere kommunikation, så det bliver ført ordentlig til dørs. Det kunne eksempelvis være, at ministeren tog initiativ til at mødes med kommunerne en gang i kvartalet,« siger han og tilføjer, at han vil »kæmpe lige til det sidste«.

Det samme vil Henrik Zimino, som er borgmester i Tårnby Kommune. Han gør sig ingen forhåbninger om, at han kan tvinge regeringen til at ændre på betalingsringens placering, selv om han fortsat undrer sig over, at hele Amager tilsyneladende skal ligge inden for ringen.

»Borgerne i min kommune kommer til at betale, uanset hvor de kører hen i deres bil, og det er helt ubegribeligt. Placeringen er noget af det, man har lagt sig fast på forhånd, og der bliver ikke udvist nogen forståelse over for vores indvendinger,« siger han.

Henrik Zimino er dog langt fra at give op, og han mener, at der er flere områder, hvor omegnsborgmestrene endnu kan nå at sætte deres præg.

»Det er stadig åbent, hvad prisen skal være, og om der eksempelvis skal være rabat på søndage. På de punkter har vi stadig mulighed for at påvirke processen,« siger han og tilføjer, at ministeren derfor ikke skal regne med at få fred lige foreløbig.

»Vi følger stadig med, og han kan være helt sikker på, at vi vil blive ved med at reagere.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Tage Petersen

Hvad er formålet?

Iflg. Trafikministeren i P1 Business; at bilister der kører gennem betalingsringen "får lidt mere tid til rådighed"

Hvad er udbyttet?:

1,6 minutter fra Herlev til Kbh Centrum, 7,6 minutter fra Køge til Kbh centrum , Vejdirektoratets rapport s. 50. Hertil kommer: marginalt ændret støjniveau, og en begrænset reduktion af luftforureningen.

Hvad er prisen for denne minimale tid ministeren stiller til rådighed? Milliarder af kroner.

Hvad er effekten for de der tvinges over i busser og tog? Ikke mindst ud af byen, hvor der ikke er trængsel, betyder det en øget spildtid på op til 2-5 gange den tidligere transporttid, tjek det selv på rejseplanen.dk

Hvad betyder det for børnefamilier der skal fragte poderne til idræt og andre fritidsaktiviteter på tværs af ringen? Øgede udgifter.

Og hvad var det lige transportministeren sagde formålet var med at sætte alt dette i værk? At give bilisterne lidt "tid til rådighed". Nærmere bestemt mellem 1,6 og 7,6 minutter.

Hvad hulen foregår det - er alle blevet forhekset? Det er jo ikke en rationel løsning - slet ikke her under krisen, hvor trafikbelastningen er faldende.

Brugerbillede for Jeppe  Brogård
Jeppe Brogård

Når jeg kører på arbejde lige uden for betalingsringen vil jeg konkurrere med 8 % færre bilister om vejene.

Hvis det løsner køen på vejen, vil min transporttid fra hjem til arbejde falde fra 50 minutter til 20. Det giver langt større fleksibilitet på mit arbejde, billigere brændselsregning og bedre sundhed i befolkningen i de boliger, som jeg kører forbi.

Det er 3 væsentlige økonomiske forbedringer for regionens økonomi. Betalingsringen er et columbusæg :-D

Brugerbillede for Jens Sørensen
Jens Sørensen

Jeppe,

Tror du selv på at 8% færre biler udenfor ringen, nedbringer din transport tid fra 50 min. til 20 min. ?
Prøv i morgen tidlig at "tage" hver 12 bil væk.
Det sparer ikke ret meget.
Til gengæld kommer der flere busser og cykler.
Der røg din besparelse.
For langt de fleste vil kollektiv transport betyde væsenlig længere transporttid samt dårligere fleksibilitet.

Brugerbillede for Anders Jensen

@Jeppe Brogård

Jeg synes også din tidsbesparelse lyder mere end fantastisk.

Hvorfra og -til kører du, og hvad tid på døgnet ?

Når jeg spørger, er det fordi jeg har haft svært ved at finde eksempler, hvor evt. tidsbesparelse vil have nævneværdig betydning.

Brugerbillede for Jeppe  Brogård
Jeppe Brogård

Jeg kører 20 km fra mit hjem til mit arbejde. Det tager 17 minutter om aftenen, når der ikke er andre bilister på vejene. Det tager mindst 40 minutter til normal mødetid som det er idag. Og så er det en god dag. Derfor er det normalt at det tager 50 minutter, hvor trafikken kører mellem 0 og 20 km/t.

Jeg skal ikke gennem betalingsringen, så jeg får kun fordelene hvis den gennemføres. Jeg skal ikke betale. Til gengæld går turen på tværs af byfingrene - derfor er kollektiv trafik ikke en valgmulighed.

Brugerbillede for Jens Sørensen
Jens Sørensen

Jeppe,

Interessant at du kan holde en gennemsnitsfart på over 70 km/t i snit på vej hjem, men kun 20 km/t om morgen.
Begge dele er utroværdigt.
Men hvor meget vil du "spare" med det offentlige i stedet for bilen?
Det er jo det, der er spørgsmålet.

Brugerbillede for Anders Jensen

Jeppe har nu ret i at kollektiv trafik på tværs af fingrene er tæt på ikke-eksisterende udenfor ring to.

En af forudsætningerne FØR valget, var jo også netop en udbygning af den kollektive trafik før ringens indførelse. Desværre lader den forudsætning til at være forsvundet på ubestemt tid. Er vist end ikke en hensigtserklæring længere :o(

Brugerbillede for Tage Petersen

@Jeppe, det er en vigtig sag du bringer op.
Du har sikkert helt ret , når du angiver transporttiderne. Men hvorfor mener du at betalingsringen vil reducere din transporttid om morgenen så den svarer til den tid du kan køre strækningen på om aftenen?
Hvis du ser på vejdirektoratets rapport side 50 kan du se hvor meget eller rettere hvor lidt billister vil spare i transporttid.
http://www.vejdirektoratet.dk/pdf/Traengselsring/1%20Rapport407_Traengse...

Jeg tror der er mange der bliver vildledt af transportministerens jongleren med 1000vis af sparede trængselstimer, som han vil give til bilisterne der FORTSAT nu mod betaling kører i den københavnske trafik, fordi de som du skal passe deres arbejde. Den sparet transporttid varierer fra ca. 1 (ét) minut til ca 7 minutter (den fantastiske besparelse er på strækningen køge-Kbh-centrum).

Vejdirektoratet anslår ca. 10 % besparelse i forhold til den tid det tager i forhold et en estimeret transporttid i 2016 (læs, vejdirektoratet regner udfra en transporttid, der er LÆNGERE end i dag).

Med andre ord, Jeppe, får du formentlig en besparelse på ca. 5 minutter.

Det er en enorm høj pris for tæt på ingen ting.

Det er svært at være uenige i at godt miljø er efterstræbelsesværdigt - med ringen er ikke løsningen, ringen fører til kaos for mange og ragnarok for regeringen.
Farvel til fornuft og omtanke.

Brugerbillede for Jeppe  Brogård
Jeppe Brogård

I har en dårlig sag :D - I kan lige så godt indrømme det.

Jeg ser jo dagligt, hvordan bilerne holder stille hele vejen ind.

@Jens Sørensen

Det jeg sparer med kollektivt er allerede klart. Jeg kan købe et kollektivt sæde for 60 kr. pr dag. Holder bilen stille kostern den 30 kr. i forsikring og ejerafgift pr. dag. Ialt 90 kr. Når jeg kører 5 sæder til arbejde 40 km i egen bil til 3,5 kr. pr km ender regningen på 140 kr.

Besparelsen er altså 50 kr. pr dag. For de penge klarer jeg børn, indkøb og rengøring.

Brugerbillede for Tage Petersen

Der er da ingen der betvivler, hvad du ser. Vi har vel alle sammen oplevet det.

Det interessante er hvad tror du, du vil se efter betalingsringen? Veje uden trængsel?
Min pointe er jo at du og alle vi andre bliver slemt skuffet over resultatet af ringen - mens vejdirektoratet vil sige "men vi skrev jo at det kun ville give en reducering på 10%". Læs selv rapporten.

Med andre ord du vil fortsat i følge vejdirektoratet opleve trængsel, men hvis du synes det er fornuftigt så synes du at det er fornuftigt.

Brugerbillede for Jeppe  Brogård
Jeppe Brogård

Jeg forstå klart hvad du siger ;-), Tage Petersen. Vejdirektoratet vil endda sige at det kun var 8 %. Det er en selvstændig pointe, at de tal, som Transportministeriet har lagt frem er troværdige.

De viser grønne veje over hele linjen, hvis man vælger den rigtige løsning. Det er så mit gæt, at den 8% reduktion er det, der får vejene til at åbne sig igen. Og det er baseret på mine år som bilist. Du er måske ikke bilist?

I øvrigt tror jeg ikke, at transporttiden til og fra arbejde kommer ned i nærheden at tiden, når der er tomme veje. Men 20 minutter er realistisk. Hvorfor fornægter du det?

Brugerbillede for Tage Petersen

jeg fornægter som sådan ikke noget, men jeg er overrasket over vejdirektoratets tal, tag et kig på tabellen side 50, kolonnen nederst til højre, det er meget små besparelser, som jeg ikke synes kan retfærdiggøre at besværliggøre mange menneskers hverdag, et eks. turen fra frederiksberg c til tvedvangen i herlev 13 min i bil, med bus tog bus 45-60 min på en god dag,. Men det er da heldigt for dig hvis besparelsen er større - og endda kvit og frit:-) Jeg tror måske vi tale forbi hinanden mht. de 10 %, jeg tale om rejsetiden ikke antallet af biler, se s.52 i rapporten
Jeg er heldig, jeg kan cykle til arbejde, for det meste, men kører bestemt i bil ( ringen vil koste os 1500-2000 kr pr. måned pga. ungernes idrætsaktiviteter i nabokommunen), løber på rulleskøjter og kører osse i bus, nogen gange ;-)

Brugerbillede for Anonym

Det er mig fortsat en gåde, at regeringen bliver ved med at agitere for denne tabersag.

Personligt er jeg indifferent, og dog, for jeg bruger s-togene dagligt, og det er allerede underdimensioneret og til tider temmelig ustabilt, og det vil bare gøre det endnu værre.

Det kunne i værste fald sende mig tilbage til bilen, og dermed når jeg frem til min pointe, at jeg tror ikke på den tidsmæssige gevinst, men blot endnu en skat.

Først et veldimensioneret og driftsstabilt s-togsnet, så kan de gå i gang med at plukke bilejerne.

Brugerbillede for Jeppe  Brogård
Jeppe Brogård

Det er en ærlig sag at argumentere imod en trængselsafgift. Jeg tror det er en tabersag. 40 % af husstandene i Danmark har ikke bil, og i min husstand, som har, er der 3 stemmeberettigede, som synes det er en god ide.

Selv Venstre går ind for brugerbetaling for at køre på vejene. Det er et kæmpe paradigmeskift, som syntes utænkeligt inden 15. september.

Hvorfor skal vi dog vente? Nu har vi ventet i 50 år på en ny transportpolitik og den tid blev brugt til at forringe de kollektive tilbud og de kkollektive priser. Nu skal skeen i den anden hånd.

Brugerbillede for Tage Petersen

Fint nok med en ny transportpolitik, men jeg savner logikken i placeringen af betalingsringen, rimeligheden i at bilister, der betaler skal komme tidligere hjem, mens andre får øget transporttid, og andre igen er med som gratister (bl.a. dig selv forstår jeg). Jeg har heller ikke fanget hvorfor det alene er bilister, der skal betale for de helt nødvendige forbedringer af den kollektive trafik, lad os gøre det kollektivt, og skabe et super tilbud som de fleste med fordel kan bruge. Vi planlægger vel heller ikke at lade buspassagerer betale for cykelstier?
Hvis ikke du forstår at ringen skaber kæmpe problemer for andre mennesker, som har andre forhold end dig, så forstår du det ikke. Men fint nok, jeg synes det er en dårlig idé og få intet ud af det, men må betale, du kan li' ideen, men skal ikke betale. Du er meget velkommen til at betale vores udgifter, hvis ringen skulle blive til noget.
Og hvad er det lige for et argument med antallet af stemmeberettigede? Min far er stærkere end din...? Det er han så ikke, til den tid er vi formentlig fire som synes det er en skidt idé, og vi har endda kun delebil og bor i et trafikeret kryds på Frederiksberg.

Brugerbillede for John S. Hansen
John S. Hansen

@Jeppe Broggård
Du forventer en forbedring af dine egne forhold. Du bliver ikke pålagt ringskat, da du bor uden for ringen - så tror da fanden at du kan være positiv.

Vi som bor inden for ringen og som ikke kører ind til byen og skaber trængsel, vi får ikke de fordele, som du(lidt naivt, efter min mening)forventer. Til gengæld får vi lov til at betale for jeres fordele.

Ville det, Jeppe Brogård, ændre på din opfattelse af skatteringen, hvis du skulle betale 7% af din bruttoløn om året for at få den?

Brugerbillede for Jeppe  Brogård
Jeppe Brogård

Nå for faen, det er med den på?

Ja, ja. Så Københavnerne får ingen fordele af en betalingsring? Det forstår jeg ikke. Udover en større økonomisk ydeevne for hele regieonen, inklusive københavnerne, så bliver livet i byen en renere fornøjelse.

Jeg betaler allerede glad 1100 kr mere om måneden for det privilegium at køre bil, end hvis jeg kørte kollektivt. Og nej, hvis jeg skulle betale 1100 kr. mere for at tage bilen på tværs af ringen, så ville jeg vælge andre transportformer eller andre mål.

Det er nærmest hele pointen. Det er jo sådan trængselsafgiften virker. Og fordelene ville som sagt komme alle til gavn. Oven i hatten, så bliver regionens udgifter til import af dyrere og dyrere energi reduceret i forhold til den gamle transportpolitik, som gik ud på at øge bilismens privillegier hele tiden.

Brugerbillede for John S. Hansen
John S. Hansen

@Jeppe Brogård
Hvis jeg får en fordel af skatteringen, så bliver det, at jeg i modsætning til idag, kan tage bilen ind til centrum fra Vanløse, hvis I får ret i at trængslen bliver mindre.

Virkeligheden er, at der kun er trængsel i myldretiden i København. Man skal langt ind i centrum for at møde trængsel, uden for myldretiden.

Det forekommer mig, at du lukker øjnene for de realpolitiske problemer i skatteringen.

Du forstår tilsyneladende ikke, hvilken betydning bilen , som transportmiddel har for mange af dine medborgere. Jeg er udmærket klar over, at det er comme il faut, i visse dogmatiske kredse, at lade nogle dele af befolkningen slagte på det politiske korrektheds alter. Navnlig bilejerne. I glemmer blot, I som har en meget lidt pragmatisk tilgang til tingene, at bilejerne er ikke bare de rige s...!

Hvis man helt forbød bilkørsel på visse tidspunkter, ville det være mere retfærdigt. Når jeg sidder og taler med bekendte , som er advokater, læger ingeniører , ell. lign., er de ikke bekymrede for den ekstraudgift de nu bliver påført fra arbejderregeringens side. De 11.000kr. om året vil de ikke kunne mærke. De kan godt være modstandere af skatteringen, af ideologiske årsager. Men bekymrede over udgiften - det er de ikke! Nogle af dem, har endda været så taktløse, at glæde sig over, at nogle af de mindre velbeslåede bilejere så vil forsvinde fra vejene.

Du skriver, at du "ville vælge andre mål" ??

Du kan muligvis, som priviligeret, selv vælge hvor du vil arbejde. Du er heldig i så fald!

Husk ligeledes, at mange af de, som ikke er ved muffen, ved at have en bil, har mulighed for at komme af byen i rekreative sammenhænge.

Når jeg diskuterer med folk, får jeg tit at vide, "at I venstreorienterede er hensynsløse, når det gælder om at mele egen kage"
Jeg er desværre nødt til at give dem ret. I er forblændede af ideologier og dogmer!

En valgperiode går hurtigere en man umiddelbart tror. Fremtidens analytikere vil se tilbage på skatteringen og give den skylden for regeringens fald!

Brugerbillede for Jeppe  Brogård
Jeppe Brogård

Kære John. Det har været gængs politik o 50 år at sikre flere biler på vejene. Perspektivet er møj og støj plus - og det er ikke uvæsentligt heller - at vejene skal udvides hele tiden.

Afgiften er første skridt i den anden retning. Men det er et ærligt standpunkt, at ville sikre mere partikelforurening i København frem for at finde en bopæl nær sit arbejde :-)

Den holdning synes jeg er et meget godt billede på at bilismens privilegier er massive.

Brugerbillede for John S. Hansen
John S. Hansen

@Kære lille Jeppe

Det er jo dig, ven, som bor 50 minutters kørsel fra København og pendler i en retning hvor du er med til at skabe trængsel!

Du har formentlig valgt København fra på grund af høje huspriser og høj grundskyld.
De to onder har jeg accepteret, og pendler nu imod trafikken(altså ikke som spøgelsesbillist) i et fuldstændigt afslappende trængselsfrit trafikmiljø. Det er nærmest som at køre på de motorveje, som Niels Hausgaard så smukt beskriver. Jeg skaber ikke trængsel som du!!

Og forstå det nu, ven ! Det skaber ikke partikelforurening at forlade byen.

Hvis vi skal nå nogen vegne med den kollektive trafik her i landet, så skal det finansieres over skatterne, således at vi løfter byrden på solidarisk vis. Jeg synes helt ærligt også, at det ville være et spild, hvis regeringen skulle ofre sig for sådan en pjattet sag, som kun har til formål at legitimere en ekstraordinær skatteopkrævning.

Du lever ikke i Korsbæk - det er ikke kun bankdirektøren som har"holder egen vogn"

Brugerbillede for Anonym

Er det ikke ved at være tid til, at Vestager nedlægger veto mod den betalingsring?

Ja, jeg ved godt, at det er SF's sidste ideologiske projekt, der her falder, men mon ikke det er bedre at blive gode venner med borgmestrene.

Så brug tiden til at få den kollektive trafik bragt i orden.

Brugerbillede for Tage Petersen

Betalingsringens problem er, at den hviler på den præmis at transport fra A til B tager x antal minutter uanset om man kører i bil eller med bus, tog, eller cykel. Derfor, og kun derfor, antager man at mange bilister er bekvemmelighedsbilister.

På den baggrund er det sympatisk, at man gerne vil hjælpe de bilister for hvem bilen anerkendes som det mest rationelle transportmiddel.

Det er bare en skam, at man ikke fortæller dem at for at de kan komme 96 sekunder hurtigere fra Herlev til Kbh, så skal de altså arbejde 70 timer mere om året!

Indrømmet, det lyder mærkeligt når nu transportministeren så gerne vil give lidt tid til bilisterne, de kan bruge som de har lyst, som han sagde i P1Business.

Hvordan hænger det sammen?

Pris pr. minut ved transport gennem trængselsringen:

To eksempler:

Fra Køge til Kbh centrum 6 min =12 min pr. dag = 60 min pr. uger = 250kr/60min = ca. 4,15 kr pr. sparet minut
Fra Herlev til Kbh centrum 1 min. 36 sek =192 sek pr. dag = 960 sekunder pr. uge /16 min. pr uge = 250 kr/16 = 15,60 kr. pr. minut

Dvs. for en besparelse på henholdsvis 60 min og 16 minutter om ugen som følge af trængselsringen, skal der betales 250 kr. efter skat.

Det betyder vist ca. 2 ekstra arbejdstimer om ugen for mange mennesker, hvis netto indtægten skal holdes.

Transportminiisteren synes det er en gevinst for bilisterne at spare henholdsvis 16 min og 60 min pr. uge i trængselstid på vejene, men tillægger det ikke nogen betydning at forslaget indebærer at der skal der arbejdes 120 minutter ekstra pr uge for at hæve gevinsten!

Hvilket giver en netto gevinst (eller et tab om man vil) på minus 104 minutter og minus 60 minutter!

Lad os for nemhedens skyld anslå et arbejdsår til 40 uger, så giver det 80 timer eller 4800 minutter ekstra om året, der skal arbejdes pr. bilist!

= et netto underskud på ca. 70 timer pr år for folk fra Herlev og 40 timer pr. år. for folk fra Køge

Så kan du selv gange det op med antallet af bilister, der krydser ringen...

Det er da et perspektiv der er til at ta' og føle på!

Og en måde at sætte arbejdstiden op ;-)
Så kan det være at Store Bededag alligevel ikke bliver aflyst...

Trængsel eller ej, regeringens ring er ikke svaret på at lette befolkningens dagligdag og det hele må gentænkes!

Og så lige en sidste ting: Konsekvent bliver 11.000 kr. til betalingsringen mødt med at det ikke passer, fordi beregninger viser at folk vil finde andre muligheder for transport - fint nok, kan være at man kun tager bilen 80% af tiden, men der findes altså også par som begge to er afhængige af at bruge bilen, så der vil afgiften så være 2 * 11000 - 20% = 17.600!

Brugerbillede for John S. Hansen
John S. Hansen

I DR 2`s Debatten, kunne man igen og igen høre argumentet fremført, at grundet trængsel fandt der et eksorbitant spild af timer sted, fordi folk sad i kø. Timer, som ikke var produktive, var argumentet.

Det spørgsmål, som forblev ubesvaret var, hvad det var for en mekanisme man forestillede sig ville konvertere disse transporttimer til arbejdstimer!?

Transporttid er fritid. Transporttid er ikke arbejdstid.

Hvis virksomhederne har brug for deres medarbejdere i længere tid på visse dage imødekommer medarbejderne da dette ønske i forvejen - det kan lige netop være en fordel, at gå lidt senere således man ikke kører hjem sammen med alle de andre.

Præmissen for skatteringens succes(ud over at legitimere en øget beskatning af en tilfældigt udvalgt skare), er at nogle af de borgere, som i dag sidder i kø f.eks. på" Køge bugt" skal føle sig presset på pengepungen, til at opgive det transportvalg, som de ellers havde truffet, fordi det passede bedst til deres logistiske situation.

Alt andet lige, er det nemmere at presse folk på pengepungen, som har færre penge, end flere penge.

Et realistisk scenarie er altså, at man får tyndet ud i de lavere socialgrupper på indfaldsvejene.

Ikke just et projekt man forventede fra en regering, som nogle betegner som rød.

Endvidere kunne det anføres, at det lige præcis er de ringere lønnede i samfundet, som besætter jobs, hvor man møder meget tidligt, og typisk afløser nogen der skal hjem fra nattevagt(hvilket fordrer et præcist fremmøde).

Nogle bruger det argument, at transporttid kan konverteres til arbejdstid, hvis man hopper over i et tog fra bilen, da man jo kan sidde og arbejde i toget.

Igen gælder det, at de lavere lønnede, som vi husker er de, som alt andet lige er nemmest at presse med pisken på pengepungen(11.000kr. netto om året), typisk har en type jobs hvor det ingen mening giver, at sige de kan arbejde i toget.

Med hensyn det sure ved at sidde i kø, så er det for mange et valg de har truffet. Man får et noget større rådighedsbeløb, hvis man køber et hus i provinsen end i København, og man får i mange tilfælde luft og natur med.

Brugerbillede for Jeppe  Brogård
Jeppe Brogård

@John S. Hansen

XD

Den der med, at man ikke laver partikelforurening når man kører ud af byen er det sjoveste, du endnu har skrevet.

Ellers er jeg enig med dig i, at forurenreren bør betale. Det er præcis ideen med trængselsafgiften.

Brugerbillede for Jens Sørensen
Jens Sørensen

Jeppe, laver din bil mindre forurening end andre biler )

Hvis ikke, skal du vil også betale for "trængsel" (forurening)
Så vidt jeg kan forstå på dine indlæg, må du bruge den ny-udvidede motorring 3.
Hvorfor skal jeg betale via skatten for at du gratis kan bruge denne motorvej ?
Dine indlæg er i den grad egoistiske og bærer præg af hykleri.
Beregn venligst transporttiden for en af mange borgere i f.eks, Helsinge, Sengeløse eller Præstø , der arbejder i centrum.
Både med bil og offentlig transport.

Måske skulle man forbyde transport med bil for dem der bor tæt på byen !!!!
De kan jo passende cykle eller tage offentlige tranportmidler, der jo bliver bedre og bedre jo nærmere man kommer centrum.
Hvor meget var det du selv skulle bruge mere i transport med det offentlige end med bilen til dit arbejde ? Var det ikke mere end en time om dagen.
Så hvis du og andre der bor tæt på byen og god offentlig trafik blev forbudt brug af bil var trængslen overstået.
Jeg går ud fra du er enig....eller er du bare en egoist.

Brugerbillede for Jeppe  Brogård
Jeppe Brogård

Det er da ikke hykleri at glæde sig over udsigten til bedre forhold. Mine fordele er tæt sammenknyttet med indbyggerne i København, som får en bedre luft at ånde i.

Du skal betale skat for at belaste vejene i det område, som politikerne bestemmer skal beskyttes mod støj og partikelforurening. Det er ret almindeligt, at ting regler skabes på denne måde. Det hedder organisation :-)

Vi har nogle fine beregninsmodeller på nettet til dit spørgsmål. Du kan såmænd gøre det selv. Blot vil jeg advare imod Kraks beregner. Sidst snød den mig med 66 %, som jeg kom langsommere frem.

På en god dag kan jeg køre 3 gange hurtigere på arbejde i bil end med tog og bus, fordi forbindelserne på tværs er dårlige. I praksis sparer jeg 10 minutter.

Din valgsituation minder mig om Anders Fogh Rasmussens beskrivelse af den danske folkesjæl hos dem, der ikke kan vælge.