Nyhed
Læsetid: 2 min.

Forskere: Undervisningsministeriet svigter de unge

Det skader direkte de unge, når Undervisningsministeriet ikke er i stand til at måle, hvilke indsatser på erhvervsskoleområdet der virker. Går ministeriet ikke i gang med en mere effektiv løbende registrering af frafaldet, lades de unge totalt i stikken
På Herningsholm Erhvervsskole i Herning er frafaldet gået ned mere end 30 procent fra 2010 til 2011, efter at man er begyndt at bruge erhvervscoaches

På Herningsholm Erhvervsskole i Herning er frafaldet gået ned mere end 30 procent fra 2010 til 2011, efter at man er begyndt at bruge erhvervscoaches

Tine Sletting

Indland
21. marts 2012

De danske erhvervsuddannelser evaluerer kun i meget ringe grad deres indsatser for at mindske frafaldet. Derfor lærer hverken de dårlige eller gode skoler af hinanden, og det er et selvforstærkende problem, vurderer uddannelsesforskere.

»Vi har en formodning om, at nogle af skolerne klarer sig rigtig godt. Men ingen kan måle det, og det bliver aldrig tilgængeligt for offentligheden eller for skolerne selv, hvordan man får frafaldet til at blive mindre. Det er ikke alene et politisk problem, det er et decideret demokratisk problem,« siger Martin D. Munk, der er professor på Institut for Statskundskab på Aalborg Universitet.

Han er sammen med forsker Lars Bohn en del af det fireårige forskningsprojekt ’Fastholdelse af erhvervsskoleelever i det danske erhvervsuddannelsessystem’, der har til formål at kortlægge, hvordan erhvervsskoleelever fastholdes på ungdomsuddannelserne.

»Er man ikke i stand til at måle, fra hvilke uddannelser og hvornår de unge falder fra, så bidrager man fra politisk og administrativ side til, at uligheden i uddannelse fastholdes,« siger Martin D. Munk.

Kritikken fra de to forskere kommer, efter at Rigsrevisionen i sidste uge offentliggjorde en rapport, der viste, at Undervisningsministeriet har brugt syv milliarder kroner på at forsøge at få 95 procent til at tage en ungdomsuddannelse, men at man ikke kan måle en effekt af de mange penge.

Rigsrevisionens negative konklusioner kunne med ganske få midler være undgået, vurderer de to forskere, der både under den foregående og nuværende regering har forsøgt at råbe ministeriet op for at få det til at foretage en bedre evaluering af indsatserne mod frafald. I forvejen foretager de enkelte erhvervsskoler visse registreringer af elevernes uddannelsesforløb.

»For at kunne måle effekterne af de forskellige initiativer på frafaldet, kræves der groft sagt en ekstra kolonne om uddannelsesholdenes indhold i et eksisterende excel-ark,« siger Lars Bohn og understreger, at registreringen ikke vil medføre øget bureaukrati, men tværtimod kan spare penge.

Kritikken bakkes op af Peter Allerup, der er professor i uddannelsespolitik på Aarhus Universitet.

Han vurderer, at ministeriet måske har viljen til at registrere frafald og evaluere uddannelserne:

»Men evnen er ikke tilstede. De magter slet ikke at sætte den slags i værk. Samtidig er der stor tvivl om, hvordan man skal evaluere og registrere i ministeriet – det er simpelthen klart for dem, hvad de skal kigge på,« siger Peter Allerup. I Ministieret for Børn og Undervisning har man ikke kommentarer til kritikken ud over den information, ministeren fremlagde oven på Rigsrevisionens kritik i sidste uge. Her hedder det på ministeriets hjemmeside, at ministeriet har »taget skridt til et større fokus på, at nye initiativer hviler på viden om, hvad der virker, blandt andet via mere systematisk og målrettet forsøgs- og udviklingsarbejde, hvor resultaterne dokumenteres.«

Ministeriet kan ikke uddybe mere specifikt, hvilke initiativer der er tale om, og hvornår de træder i kraft.

»Hvis ministeriet ikke tager en frafaldsregistrering, der registrer elevernes forskellige holdretninger, ind i deres betragtninger med det samme, fægter de i blinde. Jeg forudser, at der vil komme en tilsvarende rapport fra Rigsrevisionen, hvis man ikke omgående ændrer praksis,« siger Martin D. Munk.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her