Læsetid: 3 min.

Hygiejne og hilsner skal bryde social arv

Et nyt forskningsprojekt fra Danmarks Evalueringsinstitut viser, at negativ social arv kan udlignes ved at sætte ind tidligt med stor opmærksomhed fra institutionerne. Redskaberne er systematik i skole, børnehave og fritidsinstitution og en anerkendende pædagogik over for børnene
9. marts 2012

Læreren møder 10 minutter før børnene i børnehaveklassen. Står ved indgangen og siger goddag til hver enkelt barn og giver dem hånden, når de kommer ind i klassen. Man hilsner på hinanden alle sammen, og læreren laver en fælles gennemgang af dagens forløb i skolen.

Det er små tiltag som disse i form af anerkendende pædagogik, der sat i system og kombineret med samtaler og opfølgning på hvert enkelt barn fra de voksnes side, kan være med til at bryde børns negative sociale arv. Det viser et netop afsluttet forskningsprojekt fra Danmarks Evalueringsinstitut EVA, som gennem tre år har arbejdet mod den negative sociale arv med en række indsatspunkter i en børnehave, en skole og en SFO i Ishøj Kommune.

»De virkemidler, vi har arbejdet med, har nogle klare positive virkninger på fællesskaberne mellem børn og voksne. Børnene får en bedre kontakt til den voksne og kan bedre overskue deres dag, og det hjælper dem socialt,« siger evalueringskonsulent Andreas Hougaard, der sammen med en kollega har været projektleder.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

jens peter hansen

Nøgleordene for en del af arbejdet har været tre h’er: hilsen, hygiejne og hensyn. Det vil sige, at pædagoger og lærere har arbejdet med at hilse på hvert barn, sørge for opnå den samme hygiejnestandard for børnene og tage hensyn til hver enkelt barn.

Ro, regelmæssighed og renlighed ??
Vi er sandelig kommet langt.

Lise Lotte Rahbek

Nååååh, det var bl.a pædagogernes dårlige vaner med at glemme at hilse på ALLE børnene, som skal rettes op på.

Det er positivt. :-)

jens peter hansen

Hvis det l det nu ligefrem skal præciseres at pædagogerne skal behandle ungerne lige, så giver jeg sgutte meget for deres uddannelse.