Læsetid 3 min.

Nu kysser Medina med piger

Heteronormativitet skaber båse, som alle har ret og grund til at udfordre. Så vil I med i karbad, damebladsredaktører?
13. april 2012

Nu kysser Medina også med piger – i hvert fald i musikvideoen til 12 dage, hvor landets mest succesfulde sangerinde kører sine lange hænder rundt på en smuk, blond kvinde. De to pjasker nøgent i et badekar fyldt med honeyloops (don’t ask) og gnider, forelsket næser i en dampende pool. »12 dages urolighed,« synger Medina popinderligt. Og så slutter deres hede flirt vist. Som flirter ofte gør. Uanset køn.

På YouTube drøner debatten derudad. Er Medina nu lesbisk? ’Bobbelibob’ pointerer, som mange andre, at det er hun vist ikke, »men hun er meganiice«. Netop, Bob. Medina er ’niice’ (med ekstra ’i’ for ’ikon’), fordi hun åbent og knastfrit fremstiller homobegær som en mulighed for den moderne kvinde. Det begær er til stede i en eller anden form hos langt de fleste – uanset seksualitetsstempel.

Kommer jeg nu her med min ønsketænkning og påstår? »Pas nu på, at du ikke bliver sat i bås som homoskribent,« advarede en tidligere arbejdsgiver mig, efter at jeg, nytilknyttet Information, havde skrevet om homoseksuelles repræsentation i Hollywood. Er man ’homo’, var hans tanke vist, skal man passe særligt på ikke at vræle ’heteronormativt!’ alt for højt efter ’kvinder kysser mænd’-majoriteter. For så bliver man betragtet som ’homonormativ’: Forudsigelig. Forgabt i sin egen (lille) dagsorden og dermed ligegyldig for alle ’andre’.

Den bås-tanke – at jeg med min seksualitet (eller andre med deres) kun kan forstå og forstås fra én position – var fordomsfuld og fornærmende og malplaceret. Alligevel faldt jeg så i min egen fordoms fordomsfælde, da jeg i januar skrev en kritik af dameblade. Af pladsnød droppede jeg kritikken af bladenes entydige fokus på heterosex – fordi min generelle kritik ikke skulle tolkes normalitetsfjendsk. Jeg tænkte, at min kritik af damebladsuniverset ville få mere vægt, hvis den kom fra et (seksualitets-)’neutralt’ sted. Dumme mig. Det neutrale sted for kritik findes ikke. Den bås passer ingen i. Vi er alle flettet ind i fordomme og normer og medinask seksualitetsskuddermudder, og det er for alvor heteronormativt at tro, at vi ikke altid bringer det mudder med os.

Når jeg påstår, at Medinas 12 dage udtrykker en almengyldig seksualitetsnysgerrighed, er påstanden baseret på, at stort set alle kvinder i en eller anden for- eller nutid (efterskole, charterferie, sene timer i strikkeklubben) kender til Medinas mudrede dame-’urolighed’ (m/u honeyloops). Jeg kunne finde en statistik, men tal kan også føles ’båsede’. Det er under alle omstændigheder: En mulighed. Homo eller ej eller whatever.

På nær altså i damebladsbunken, hvori jeg i januar fandt i alt tre ’homo’-indslag: »Kan man falde pladask for en kvinde, selv om man selv er en voksen kvinde?,« spurgte en klumme i Woman. ’Pladask’ skulle drilsk, men utvetydigt, forstås platonisk. For teksten handlede om at skabe og dyrke nye venindebånd efter at være gået fra kæresten.

I Alt for Damernes skrivekonkurrence måtte andenpræmievinderen ’Iben’ tage på Femø-lejr for at lufte sine behårede ben: »Det gør mig stadig virkelig trist til mode at tænke på, at næsten kun lesbiske kvinder har modet til at stå frem, ikke bare med deres anderledes seksualitet, men også som ganske naturlige kvinder med hud og hår.«

I pigemagasinet Vi Unge erklærede en minirubrik, at ’Line’ var ’superglad’ for at finde ud af, at hun var til piger. Men den positive artikel skulle man klikke sig ind på ViUnge.dk for at læse. Dermed sagde bladet: Homomuligheden er hjerteligt velkommen – ud af dén dør. Min miniempiri viste altså, at i damebladsuniversets ikke-anderledeshed, blev seksualitetsslinger sat i en anden bås end bladets damer: I den skraberløse Femølejrs eller den hengemte onlineartikels.

Så. Kære damebladsredaktører: Vil I med i badekar? For jeg undrer mig ærligt over, hvor seksualitetsåbenhed og nysgerrighed er henne i jeres (moderne?) univers. Er dametiltrækning seriøst en så obskur parentes, at det kun fortjener en årlig temaartikel eller et link? Hvorfor er I, spørger jeg fra min egen vaklende altmuligposition som kvinde (blandt andet), stadig så … heteronormative?

PS: Mænd, velsignet være den dag, hvor popdrenge som Nik og Jay knastfrit tør gramse på hinanden, når de står der med deres synkront trænede overkroppe. Jeg ville gramse, hvis jeg var dem. Sæt mig bare i bås. Båsserøve.

 

Ugens personlige klummer: Mandag: Derudefra Tirsdag: Kampzoner Onsdag: I medierne Torsdag: I kulturen Fredag: 10’erne Lørdag: Borgen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Kaspar Olsen

"Båsseri" - er et glimrende ord.
Og dertil også glimrende bud på den Ny-Liberale Stats autoriserede og sikkert også uproblematisk kirkevelsignede seksualitetsform for enlige mandlige arbejdere og andre lavere funktionærer fra cirka omkring år 2030.
(Såvidt beregninger fra diverse løst anslåede estimater og andre solide pejlepunkter)
"Båsseri" vil blive promoveret at ministeren (til den tid) fra 'Ministeriet for alsidig seksualitet' som en "clean og hurtig seksualitetsform uden noget "uvelkomment forstyrrende føleri" under sloganet -"Det tager kun 5 minutter !"

(Så bliver der des mere tid til arbejde - forstås)

Brugerbillede for Jannik Sørensen
Jannik Sørensen

Hvilket ramaskrig vi nu må forvente fra profetens efterfølgere, når nu sangerinden, der jo som bekendt har opkaldt sig selv efter muslimernes hellige by, hvor profeten jo også ligger begravet, nu også springer ud som lidt homo-wannabee. Man kan kun opfordre Medina til at holde sig væk ghettoområderne, så det ikke går som sidst.

Brugerbillede for Søren Kristensen
Søren Kristensen

Oprindelig hedder sangerinden Andrea Fuentealba Valbak. Hun har en chilensk far og den dansk mor. Medina betyder by på arabisk og har ikke nødvendigvis religiøse konnotationer, selv om profeten Mohammed levede en årrække i byen Medina. Sangerinden tog navnet efter konsultation hos en (klog) numerolog. Kilde: wiki..

Brugerbillede for Karsten Aaen

-øhm-

der er intet nyt i at piger (også) er til piger, sådan lidt lesbisk leg i ungdommens vår eller lidt flirteri med en af sit eget køn er det vist det hedder. Og samfundet har alle dage ( i hvert fald i de 48 år jeg har levet) accepteret at piger er til piger og kysser med piger - og leger med piger seksuelt.

Det ville være mere dybt provokerende hvis Mads Mikkelsen kyssede end anden mand i fuld offentlighed og ikke kun på film. Mange mænd synes nemlig at være bi-seksuelle, men vil ikke stå ved det....

Brugerbillede for Søren Kristensen
Søren Kristensen

Når jeg tænker Andrea, så tænker jeg Andrea Botticelli og det er måske ikke ligefrem opera Medina ønsker at blive associeret med?

Derfor synes jeg det er et fremragende kunstnernavn hun har valgt. Lige i røven på Madonna og ned på Mohameds enemærker. Når man tænker på hvor mange muslimer der er potentielle fans og helt almindelige danskere, som er trætte af Madonna, så grænser det til genialt.

Brugerbillede for Tobias G.

Jeg takker mange gange for dagens klumme! Det er altid en glædelig overraskelse at se heteronormativiteten blive nævnt og taget alvorligt. Lige så glædeligt er det at læse en kritik af kritikkens 'neutrale' udgangspunkt – en selvrefleksiv distance til sproget som virkelighedsskabende magtmiddel.

Jeg ved dog ikke, om jeg helt deler den optimistiske fortolkning af Medina(ismen) – selvom tekstuniversets inderlighed ganske givet taler herfor. ’Kvinder, der har sex med kvinder’ (KSK) har på forunderlig vis opnået en 'coolness', en symbolsk plads i den heteronormative orden, der ikke i samme grad tilfalder ’mænd, der har sex med mænd’. Denne (til salgsformålet designede) coolness indfinder sig ofte i popkulturen, tag de russiske t.A.T.u-piger som eksempel, men præges samtidig af et subtil chauvinistisk/heteronormativ undertone. Man kan således spørge: 'hvorfra betragter Medina sig selv?' Hvad er Medinas symbolske identifikationspunkt? Svaret er, for mig betragtet, at Medina (i det mindste delvist) identificerer sig med det maskuline begærs blik – den maskuline KSK-fantasi.

I ’12 dage’ bærer fremtidsversionen af Medina en hvid maske, der afslutningsvist stirrer med et tomt blik ind i kameraet. Dette kan selvfølgelig tolkes som den ensomhed, der følger med en opløsning af forelskelsens (fantasmatiske) rum. Mere radikalt kan masken dog også fortolkes som det (altid tilstedeværende) maskuline blik: produceren, den (mandlige) ekskæreste, den kommende ’store kærlighed’. Denne pointe fremhæves også af, at Medinas kvindelige modstykke på et tidspunkt selv bærer den hvide maske. I det perspektiv bliver Medinas fremstilling af KSK blot en maskulint drevet udvidelse af heteronormativiteten, der for så vidt let lader sig inkludere i damebladene. Men gør det virkelig nogen forskel? Selvom det maskuline blik ikke helt forsvinder, virker det dog også som om Medina insisterer på at opbløde de sociale normer og gennem sin inderlighed tilføre mainstreamkulturen noget nyt – ganske modsat damebladslitteraturen. Det er absolut prisværdigt!

Nuvel, jeg ville blot udtale et ’feminint’ ønske om flere heteronormative kommentarer i fremtiden, TAK! Også gerne med gender-queer betragtninger af det dikotomiske kønssyn. Skulle der en dag være plads i de kritiske spalter, ville det da også være rart med nogle 'kvalificerede' kritikker af monogamiets overromantiserede og privilegerede hegemoni.

Alle de lange ord – jeg håber pointen alligevel kommer frem. Jeg ville egentlig blot sige tak! Og tak for ’båsserøve’!

Brugerbillede for Janus Agerbo

Jeg kan ikke helt forstå, at kysset så hurtigt bliver tolket som en lesbisk udfodring af heteronormaliteten.

Mænd/drenge har længe fantaseret om pigesex (bla. fordi der ikke er pikke med i billedet) og det er en let måde at gøre sig lidt interessant på.

Man kan efterhånden ikke holde tal på kvindelige kunstnere, der har kysset andre piger.

Nø,hvis nick og jay eksemplet derimod fandt sted, så kunne man tale om en udfodring af det vante verdensbillede!

Brugerbillede for Marianne Mandoe
Marianne Mandoe

Hvor kunne jeg dog ikke være mere ligeglad med hvem der kysser hvem, så længe jeg selv får lov til at bestemme hvem jeg vil kysse hvornår.

Brugerbillede for Freddy Andersen
Freddy Andersen

Jeg har det som Marianne, det rager mig en pind hvem folk kysser med, bare jeg selv får lov til at kysse med piger.

Brugerbillede for Bo Carlsen

Er det ikke bare marketingafdelingen, der har fundet ud af, at de amerikanske popduller fik ekstra meget medieomtale, når de ragede lidt på hinanden?

Brugerbillede for pouline middleton
pouline middleton

Tak for en rigtig interessant kommentar. Den ligger på flere punkter i forlængelse af et emne jeg bloggede om forleden, som var kvinderoller på film og tv de sidste 50 år. Jeg har følgende kommentarer til kommentaren:

Først en definition til dem, der ikke lige har ordet normativitet på rygraden. Det normative betyder jf. den store danske følgende: ”et normativt udsagn, udsagn, der udtrykker en handlingsforskrift eller en værdivurdering. Fx er udsagnet "Morten bør hjælpe Monica" normativt, idet det foreskriver en handling, der bør udføres, i modsætning til det deskriptive udsagn "Morten hjælper Monica", der alene angiver, hvorledes noget faktisk forholder sig.”

I mit blogindlæg om kvinderolle taler jeg netop om den værdivurdering der ligger i filmene, når kvinders selvstændighed og initiativkraft straffes. Og der er en lige linje fra dette til Bitterfissen Bethany og kampen mellem de blå og de røde feminister: i hvilket blik er man kvinde?

De røde feminister stræber i store træk efter at være til stede som kvinde i sig selv lige meget om mænd tænder på ens krop; De blå kræver ret til at være kvinde i lyset af det maskuline begær af ens krop.

Der er mange nuancer og lag, hvor disse forskelle manifesterer sig, og medierne spejler forskellige sider af disse lag, og sætter hele tiden adfærd i bås. Hvilket bringer mig tilbage til kommentaren i Information i dag. Som Katrine H. Yde skriver, er damebladene et af de steder, hvor heteronormativiteten spejles. Sladderbladene er et andet sted, og de fungerer oven i købet som et offentligst skafot. Senest så vi det, da kulturminister Uffe Elbæk var i Cirkus og blev konfronteret med sin homoseksualitet af en journalist fra Se og Hør. En undskyldning fulgte, men det ændrer ikke på grundsynet i sladderblade: Man skal holde sig inden for reglerne af den heteroseksuelle monogami og ethvert trin udenfor stregerne af denne straffes med offentlig spe og skam.

De store aviser prøver at hæve sig over dette spejl ved så vidt muligt at ignorere emner, der har med seksualitet at gøre. Nogle har indimellem en ironisk kommentar = Politiken, Berlingske har udliciteret det til online blogs med Anne Sophia Hermansen som frontfigur. Jyllandsposten læser jeg ikke tit nok til at kunne inddrage i denne hurtige analyse. Og Information har med jævne mellemrum artikler om seksualiteten, som er så fyldt med fremmedord og intellektuelle referencer, at det kræver sin kvinde at huske på det handler om sex.

Vores samfund er baseret på en heteronormativitet, som insisterer på, at man er kvinde i lyset af det maskuline begær, og når Medina kysser piger, leger hun med begæret. Det kan stadig foregå indenfor en kultur baseret på det maskuline begær, hvor to kvinder, der kysser, er sexet, mens to mænd der kysser, stadig er en uacceptabel provokation. Som der også står i kommentaren om end indirekte, hvor Katrine H. Yde længes efter den dag Nik og Jay vil gramse på hinanden. Det gør jeg også.

Og så i øvrigt tak for dagens ord. Båsserøve. I love it!

Brugerbillede for Sten  Christensen
Sten Christensen

Medina er en overflade konstruktion skabt af det mainstreamske mainstreame, intet mindre intet mere, intet spændende 'fnuller' på stemmen, intet spændende spræl i udseende, blot median. På den indvendige side er det bare velkommen til medina - overfladen, ingen dybde. Bryster er det mest naturlige, var hendes kommentar efter at have optrådt på DR med synlige bryster i en gennemsigtig bluse, nej synlige bryster er ikke det mest naturlige for pattedyr, udvendige bryster findes kun hos den ene halvdel menneskeracen, og naturligt (det de fleste gør) er at pakke dem af vejen, nej det mest naturlige ville være et røvhul det har alle, men det viser medina os nok ikke for det giver ikke samme 'avantgardistiske' udtryk.
Medina er pop, efterligning, overflade, nul og nix. Så at KHY hægter en artikel og noget fnaderanalyse op på en video med Medina i bad med en anden kan kun opfattes som en skribent i krise.
SC
.

Brugerbillede for Brian Pietersen
Brian Pietersen

Karsten Aaen

jeg kender en del piger som lige så lidt kan li at se to kvinder kysser, som mange mænd kan li at se to mænd kysser.

Brugerbillede for Søren Kristensen
Søren Kristensen

Det der gør Medina så fræk er at hun i virkeligheden er en ordentlig pige. Man kan ligesom fonemme hvordan hun skubber til sine egne grænser og det er altid et kig værd, hvis den der gør det ser godt ud og kender grænsen mellem det inciterende og det vulgære. Medina balancerer det hele fint og kan vises i den bedste sendetid allerede før børnene er lagt i seng. Hvad mere kan man forlange af en popdronning?

Brugerbillede for Tino Rozzo

Det er fuldstændig misvisende, grænsende til det latterlige at anvende Medina i en eller anden diffus homokamp. Medina kysser på hvad som helst og hvem som helst, bare hun er sikker på, der er en fotograf i nærheden. Længere er den ikke.

Brugerbillede for Claus Petersen
Claus Petersen

Og mig der kun er til piger... man føler sig efterhånden ekskluderet af det gode selskab af trendy forfattere og etablerede men ikke mindre trendy bloggere.
ak ja.

Brugerbillede for Jack Jönsson
Jack Jönsson

Nu har jeg et billed på nethinden af Nik og Jay som står og rager på hinanden, og det billed vil ikke forsvinde. Ikke lige den bedste start på dagen :-)

Brugerbillede for Steffen Gliese
Steffen Gliese

Købnhavnsk Kommunes offensive homofobi! : gå en tur gennem H. C. Ørstedsparken og se, hvordan historiske bollesteder er blevet ryddet.

Brugerbillede for Jack Jönsson
Jack Jönsson

Historiske bollesteder ???? Så du mener at fordi en masse homoer har bollet i H.C.Ørstedsparken, så er det bevaringsværdigt som et sådant. Jeg er ikke homofobisk, men det var da alligevel godt nok ækelt.

Brugerbillede for Claus Petersen
Claus Petersen

@Kim Gram

Fremtiden vil ikke nødvendigvis fokusere på seksuelle præferencer.

Det vil handle om hvorvidt man holder sig inden for den etablerede norm.

Om 1000 år eller mindre kunne man forestille sig at normen i et givent samfund er at det er bedst for børn af eet køn at opdrages af forældre af samme køn, og at det er strafbart for forældrene hvis de opdrager deres eget barn i mere end 4 måneder, frem for at overlade barnet til et homoseksuelt par på venteliste.

Ikke at jeg ikke er ligeglad med tilværelsen om 1000 år, min pointe er at normer skifter langt hurtigere end istiderne.

Brugerbillede for Ann Bille

Mænd elsker at se kvinder der kysser kvinder, men når det er mænd der kysser mænd så er det straks noget andet.

Brugerbillede for Claus Petersen
Claus Petersen

@Ann Bille

Jeps.. det ER noget andet!
Mænd der tænder på kvinder, tænder dobbelt så meget på dobbelt så mange kvinder.
Hvad er mysteriet?

Mange mænd, inklusive beskedne mig, taber lysten ved synet af 2 fyre der boller med hinanden.

Sådan er det bare.

Vi mænd elsker kvinder, og jeg kan ikke finde den fjerneste stjært af strukturel eller biologisk mandschauvinisme i det faktum at de fleste mænd tænder på at se to kvinder have sex med hinanden.

Opfatter du det som et problem?

Brugerbillede for Anne Marie Pedersen
Anne Marie Pedersen

Kære alle fornuftige debattører i denne tråd. Et stort kys til jer alle. Men kunne I ikke også melde jer ind i debatten om stereotype kønsopfattelser og ligestilling på samme måde som i gør i denne tråd om normativitet i forhold forskellige former for seksuelle præferencer?

Mange gange ender det med at de stangreaktionære får lov til at råbe højest og går der totalt "nationen" i den.