Nyhed
Læsetid: 3 min.

En politiker i krig med de fleste

På blot et halvt år har forsvarsminister Nick Hækkerup (S) formået at lægge sig ud med både officerer, forsvarets menige, sine egne embedsmænd og flere forligspartier
Indland
26. april 2012

Forsvarsminister Nick Hækkerup (S) er godt i gang med at gøre sig uvenner med alt og alle inden for sit ressortområde.

Først forpurrer han forsvarets udpegning af en ny forsvarschef. Dernæst bebuder han, at forsvaret skal omorganiseres fra top til bund og forsvarsledelsen flyttes ind under Forsvarsministeriets hat. Så lancerer han en kommissionsundersøgelse af, om forsvaret og hans egne embedsmænd har manipuleret med krigsjuraen og misinformeret Folketinget. Og nu overvejer han så at gå uden om forsvarsforligspartierne for at gennemtvinge den sammenlægning af Forsvarskommandoen (FKO) og Forsvarsministeriet, som han har forelsket sig i.

På blot et halvt år har den foretagsomme minister iværksat så mange omstruktureringer, oprydninger og planer, at hans popularitet er historisk lav, både blandt embedsmændene, i forsvaret og blandt de politikere, han er afhængig af at nå til enighed med i Folketinget.

Tillidskrise

I ministeriet risikerer flere embedsmænd at få ørerne i undersøgelsesmaskinen, i Forsvaret frygter alle for deres job og i Folketinget frygter oppositionen at blive kørt ud på et sidespor. Information har spurgt seniorforsker Vibeke Schou Tjalve fra Dansk Institut for Internationale Studier, hvad der ligger bag ministerens store reformtrang.

Hun understreger, at de sidste ti år har ført til grundlæggende mistillid mellem Forsvaret og politikerne.

»De sidste ti års evige diskussion om, hvem der har skyld og ansvar, når noget går galt, har intensiveret mistilliden mellem Forsvaret og politikerne, herunder Forsvarsministeriet,« siger hun.

Vibeke Schou Tjalve mener, at de mange konflikter mellem Forsvaret og politikerne skyldes, at Danmark har været engageret i en række krige, hvor det har været – og fortsat er – meget uafklaret, hvornår politikken stopper og den militære faglighed tager over.

»Diskussionen om, hvem der besluttede at opretholde Armadillo-basen er et godt eksempel på netop denne mekanisme« mener hun. »Tidligere forsvarsminister Søren Gade (V) siger, at det var generalernes beslutning. Og generalerne siger, at det var en politisk afgørelse. Resultatet af den konstante vasken hænder er, at alle frygter at blive syndebukke, næste gang, medierne får øje på en fejl.«

Derudover mener Vibeke Schou Tjalve også, at Forsvaret også nærer en særlig modvilje mod Nick Hækkerup og hans moderniseringsprojekt.

»Det kan egentlig undre, at en af de fagligt set mest kompetente forsvarsministre i den grad mødes med aversion langt ned i Forsvarets organisation, men det er faktisk tilfældet,« siger hun.

En af forklaringerne er formentlig, at mange af forsvarets 21.000 ansatte frygter, at de kommende års milliardbesparelser og den bebudede omorganisering kan koste dem jobbet.

»Hækkerup er blevet symbolet på en række ting, som man absolut ikke kan lide,« konstaterer Tjalve. »Desuden er ministerens erklærede ønske om at øget politisk styring og mere demokratisk kontrol en rød klud i ansigtet på officererne, der er vant til selv at tage stilling til tingene«.

Frygter politisering

Også i toppen af det danske forsvar er mistilliden til ministeren stor. Ideen om at sammenlægge Forsvarskommandoen og Ministeriet er bestemt ikke populær i FKO, men det er ikke en mistillid, der luftes offentligt.

»Vi har ikke noget ønske om at blive en del af ministeriet. Ministeriets opgave er at betjene ministeren, forsvarsledelsens opgave er at styre det militære maskinrum,« som en højtstående officer i FKO udtrykker det.

»Der er tale om to forskellige kulturer, som eksisterer bedst side om side. De bør ikke blandes sammen.«

Bent Fabricius, formanden for Hovedorganisationen af Officerer i Danmark (HOD) er enig med sine medlemmer i forsvarsledelsen.

»Det vil være en katastrofe for forsvaret, hvis sammenlægningen gennemføres. Det vil kun give endnu flere problemer, hvis de to forskellige opgaver, som ministeriet og forsvaret har, blandes yderligere sammen,« siger han. »Hvis alting skal op at vende hos ministeren, kan forsvaret ikke fungere på en effektiv måde« siger han.

Og det er officeren i FKO enig i. »Det duer jo ikke, at det tager en uge at beslutte, om et af vores skibe skal sejle den ene eller den anden vej,« siger han.

Også Vibeke Schou Tjalve tvivler på visdommen i en sammenlægning.

»I bedste fald lykkes det at genskabe tilliden mellem de to institutioner, men jeg kan godt frygte, at resultatet bliver en endnu større sammenspisthed, end vi kender i dag.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her