Nyhed
Læsetid: 2 min.

Ros til regeringens udlændingepakke

Når Folketinget i dag behandler forslag til ny udlændingelov, kan regeringen henvise til en række positive høringssvar fra organisationer, der plejer at være kritiske over for tiltag på området
Menneskerettighedsorganisationer, der tidligere har rettet skarp kritik mod lovforslag på udlændingeområdet, vender tommelfingeren opad for regeringen nye pakke.

Menneskerettighedsorganisationer, der tidligere har rettet skarp kritik mod lovforslag på udlændingeområdet, vender tommelfingeren opad for regeringen nye pakke.

Indland
3. maj 2012

Organisationer som Institut for Menneskerettigheder, Røde Kors og Dansk Flygtningehjælp er traditionelt skarpe kritikere af lovforslag på rets- og udlændingeområdet.

Men når justitsminister Morten Bødskov (S) i dag fremlægger lovforslag nr. 180, er der mere ros og bifald end kritik at hente i høringssvarene. L 180 vil bl.a. lempe reglerne for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse og afskaffe pointsystemet.

»Lovforslaget fremmer generelt beskyttelsen af menneskerettighederne«, skriver Institut for Menneskerettigheder, mens Røde Kors hilser det velkomment, at regeringen »søger at skabe en lovgivning, der fremmer integrationen.«

Foreningen af Udlændingeretsadvokater anerkender regeringens »ny tilgang til udlændinges ophold i Danmark« og hilser »en lempelse af de hidtidige regler velkommen«, mens Dansk Socialrådgiverforening anser L 180 for »en væsentlig forbedring af varetagelsen af barnets tarv«.

Efter 10 år med protester mod stramninger og forværringer er det nye toner fra de organisationer, der i pressekredse af og til omtales som »klynkekoret«. Har koret indstillet klynkeriet?

Ingen træer i himlen

»De senere år er der skærpet og skærpet, så ja, det er da positivt, at pointsystemet nu afskaffes,« siger asylchef Anne la Cour fra Røde Kors, men hun understreger, at Røde Kors stadig stiller sig »meget kritisk« over for de grundlæggende regler for udvisning, som lovforslaget ikke er inde at pille ved.

Jonas Christoffersen fra Institut for Menneskerettigheder medgiver, at IMR ikke plejer »at sprede god karma« med sine høringssvar, men han ser mange ændringer i positiv retning på menneskerettighedsområdet i L 180.

»Så selvfølgelig er det positivt, når nogle af vores anbefalinger fra tidligere høringssvar bliver fulgt,« siger han.

Også Bente Midtgaard fra Rehabiliteringscentret for torturofre udtrykker glæde over lovforslagets »forbedringer for traumatiserede flygtninge«.

»Der åbnes en ny mulighed for vores klienter for at få den tryghed, som en permanent opholdstilladelse giver,« forklarer hun.

Generalsekretær Andreas Kamm fra Dansk Flygtningehjælp bekræfter, at »man nu kan iagttage positive høringssvar« fra hans organisation.

»Den tilsyneladende endeløse række af stramninger er nu erstattet af et lovforslag med nogle positive indspil til justering af udlændingelovgivningen til gunst for de, vi repræsenterer, nemlig flygtningene,« uddyber han. Dansk Flygtningehjælp er også tilfreds med igen at skulle udpege medlemmer til Flygtningenævnet

»Men træerne vokser ikke ind i himlen. Den danske udlændingelovgivning vil stadig være stram, selv om der nu er forbedringer,« tilføjer han.

Også Advokatrådet er »positivt overfor lovforslaget«, som rådet skriver i sit høringssvar.

Janus Malcolm Pedersen fra rådets straffeudvalg bekræfter tendensen: »Jo, det er nyt, det må man sige. Vi har været vant til at have adskillige punkter med kritik.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Karsten Aaen

Og hvornår får vi så en artikel, der handler om de bebudede lempelser?

Filo Butcher

Det er da godt at høre.

Nu venter vi bare på Mette Frederiksen for at følge trop med lovforslag der trækker i en mere social og humanistisk retning - kom nu Mette, du kan godt hvis du gider.

Carsten Hansen

Så længe forbedringerne på de sociale områder passer Det Radikal Venstre, så bliver der nok ingen problemer med at få skruet en ordentlig lov sammen.

Det er straks sværere når det f.eks. gælder almindelige arbejdsledige eller almindelige mennesker på bistandshjælp.

Karen von Sydow

Carsten,
såvidt jeg er bekendt, var Radikale en af de stærkeste fortalere for afskaffelse af kontanthjælpsloftet og starthjælpen.

Carsten Hansen

Karen; Ja netop.

Og hvem var mest berørt af af disse tåbelige VKO-love ?

Bent Weinreich

Ulrik Dahlin, du burde som objektiv journalist undlade, at kalde andre for klynkere fordi de påviser væsentlige mangler i dansk udlændingelovgivning. Der er sket mindre korrektioner og det er godt, men husk en svale gør ingen sommer. Den udlændingelov, L104, som er på vej nu er ikke i overensstemmelse med konventioner Danmark har tiltrådt, ej heller med Danmarks traktatmæssige forpligtelser overfor EU. L 180 er ikke nok til, at gøre Danmark til en demokratisk retsstat igen. Vi er mange der har måttet lide under et folketingsflertals laden stå til over et anstændigt menneskesyn, og vi håbede det ville blive rettet efter valget 2011.
En svale gør ingen sommer

The responses can be found under "TUB I" or "TUB II". Not surprisingly, everyone is glad that the tone has improved over the last 11 years of lawmaking. And the present government has clearly reacted specifically to cases that were in the papers, to complaints made by international authorities, such as the UN/FN - which have largely focused on the rights of refugees and asylum-seekers who had been severely hit by the former governments' "stramning." However, the proposed law, which will undoubtedly become law any day now, continues to impact certain groups very severely. As I wrote in my response to this proposal (see TUB II - toward the end, which did not include the entirety of my discussion - although my intent to incorporate it was listed in the "vdr" at the top) as long as human rights, such as those withheld until one obtains 'premanent residency', continue to be tied to ones' ability to get qualifying work, or qualifying education and those opportunities are not within the individuals ability to control, then the State is unlawfully (according to EU laws) withholding human rights and the law is inadequate. It is no secret that jobs are not available to anyone who wants one; this is both market driven and also the result of both discrimination based on nationality, ethnicity, race, age, gender etc. . . and it is also a problem that the State has built-in 'incentives' to hire certain people (receiving cash payouts from the government) over others . . . accordingly, to withhold rights from those who are subject to these barriers - is simply wrong. Additionally, education is not available to everyone - those immigrants who wish to take further education can be prevented due to their location (being prohibitively far from the much-centralized higher education institutions); due to their language skills (to be admitted in to Danish language education - one must pass a qualifying exam and to do this, one typically must study with one of the language schools - which have been "vejled" by the State to only accept students with a very high passing score on their prior exam (9.5 or higher) - so this obstacle remains; and otherwise, seats in Danish courses are restricted by reason of the sheer limited number of seats in programs, and, frankly, preference for youth over age when distributing education.

Lastly, and while I applaud any movement in favor of peers who happen to have arrived as refugees or asylum-seekers, whose lives could not have been easy, the new law revives the earlier "7 year rule" by which a partner/spouse could obtain permanent residency after 7 years provided s/he has lawfully been in Denmark for that period of time . . . by creating an 8 year rule and making it available ONLY to refugees and asylum-seekers.

Several organizations concerned with refugees and asylum-seekers resident in Denmark commented on the need people have for a sense of permanence and security and the effect that the lack of these assurances has on ones' ability to integrate. This is true whether one is a refugee, resident based on asylum, or immigrant based on any other ground.

As such, the proposal, while being a move in a better direction that of the earlier Danish government - that white supremacist and accused murdered Anders Breivik pointed to as being ideal - had put in to play . . . . it is is incomplete, discriminatory and in need of improvement..

Mandatar Torben Wilken

Ulrik Dhalin
Efter 10 år med protester mod stramninger og forværringer er det nye toner fra de organisationer, der i pressekredse af og til omtales som »klynkekoret«. Har koret indstillet klynkeriet?

Nej Ulrik Dhalin det har vi demokratiske og retsindstillede mennesker ikke. Men vi får ikke spalteplads i medierne. Den lille dreng i "Kejserens Nye Klæder" har ringe vilkår i dagens Danmark. Det er et demokratisk stort problem.

Pressekredsene, der betegner os som ”Klynkekoret”, gider ikke selv sætte sig ordentligt ind i kernen af problemerne. De skriver som de ulve de færdes i blandt. Den næste etikette vi får påsat er nok, at vi er ”Landsforrædere” der polirisk advares imod, lige som modstandsfolkene under Anden Verdenskrig længe blev. Godt der var modige besindige og retlinjede mennesker, der tog ansvar, med livet som indsats, mod ulovlighederne og de personlige overgreb. EMRK blev skabt på denne baggrund. Folk som nu, der ikke selv havde noget i klemme.

I dag hyldes de, men de kan ikke vækkes til live fra døden. Men målet med deres indsats skule aldrig fortabes i et ære være Deres minde.

Tænk på den avis du er ansat i Ulrik. Hvad kom den ud af ! En ærlig og vågen presse er netop kendetegnet ved, konstant vedvarende at være en kritisk opposition til magthaverne. Hvor ser du disse kollegaer i dag? Hvem hviler på laurbærrene?
Med venlig hilsen Torben