Nyhed
Læsetid: 3 min.

Rød skatteplan bedre for regeringens 2020-plan

Havde regeringen holdt fast i udkastet til en skatteaftale med Enhedslisten, havde den haft 1,8 milliarder mere i 2020-planen. Professor forudser svære forløb, hvis regeringen fortsat vil følge sin 2020-plan
Enhedslistens Frank Aaen mener, regeringens 2020-plan er ’vingeskudt’ efter skatteforliget med VK.

Enhedslistens Frank Aaen mener, regeringens 2020-plan er ’vingeskudt’ efter skatteforliget med VK.

Dennis Lehmann

Indland
26. juni 2012

Med skatteforliget med Venstre og Konservative vil regeringen have 1,8 milliarder kroner mindre til rådighed i 2020, end hvis den havde holdt fast i den forligsskitse, som regeringen havde forhandlet sig frem til med Enhedslisten. Det viser en gennemgang af de to forskellige skatteaftaler.

»Der havde været større råderum for regeringen i dens 2020-plan, hvis den havde fulgt skitsen med Enhedslisten. Nu har man valgt at bruge skatteaftalen til at give egentlige skattelettelser. Det betyder, at skattereformen i stedet for at give et bidrag til 2020-planen nu giver et minus, og det minus kunne have været mindre med den røde plan,« siger Bo Sandemann Rasmussen, økonomiprofessor ved Aarhus Universitet.

Årsagen til det bedre økonomiske råderum i 2020 ved den røde skatteplan er især, at den ikke bruger 2,7 milliarder kroner, som skulle findes ved besparelser i Forsvaret.

Det indgåede forlig med Venstre og Konservative giver et bidrag på 2,7 milliarder kroner til regeringens 2020-plan, men parterne tager samtidig 2,7 mia. kr. fra forsvarsbesparelserne og en mia. kr. fra bidraget til EU fra 2020-planens råderum og bruger på skattelettelser. Derfor mangler der i alt en milliard kroner i regeringens 2020-plan efter forliget.

Skitsen, som regeringen havde forhandlet sig frem til med Enhedslisten, ville derimod give et positivt bidrag på 0,8 milliarder kroner. Skitsen bidrager kun med 1,8 milliarder kroner i 2020-planen, men den tager kun den ene milliard kroner fra EU-bidraget, og således er forskellen i 2020 mellem de to planer 1,8 milliarder kroner.

»Det afspejler den pris, som Venstre og Konservative har taget for at indgå i forliget. De er mere interesserede i skattelettelser end i regeringens 2020-plan,« siger Lars Andersen, direktør i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Uenighed i regeringen

I regeringstoppen hersker der tilsyneladende ikke enighed om, hvordan de to forskellige skatteaftaler påvirker regeringens råderum i 2020. Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) erkender, at der er færre penge at investere i velfærden i regeringens 2020-plan efter skatteaftalen med Venstre og Konservative.

»Der er færre penge til offentligt forbrug, fordi vi har disponeret nogle af pengene til at give skattelettelser,« sagde Vestager i søndagens Deadline på DR 2.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) er af en anden opfattelse:

»Vi får bedre råd til velfærd, end vi havde gjort med Enhedslisten,« sagde statsministeren, da hun i tv-programmet Go’Morgen Danmark for første gang kommenterede skatteforliget med Venstre og Konservative.

Hos Enhedslisten er man dog ikke i tvivl. Skitsen til en skatteaftale med regeringen havde været langt bedre – også på den lange bane, mener partiets skatte- og finansordfører, Frank Aaen.

»Når man veksler et råderum i 2020 til skattelettelser og dropper en skattestigning, fordi man ikke vil begrænse rentefradraget for de allerrigeste, så giver det jo et større minus. Det er uforståeligt, at regeringen agerer sådan,« siger han.

Udover det manglende råderum i 2020-planen efter skatteforhandlingerne mangler regeringen også de fire milliarder kroner, som trepartsforhandlingerne skulle have givet. Derfor er det ifølge Frank Aaen en noget »vingeskudt« plan, regeringen står tilbage med.

»Jeg går ud fra, at de allerede er ved at skrive en ny 2020-plan. Den gamle er jo allerede forældet. Jeg vil tro, at der inden for nogle få måneder kommer en ny 2020-plan,« siger Frank Aaen.

Hvis regeringen ikke, som Frank Aaen forventer, fremlægger en ny 2020-plan, forudser professor Bo Sandemann Rasmussen, at regeringen får svært ved at opfylde dens 2020-plan.

»Der ligger en ganske stor opgave i at finde de penge, hvis man fortsat regner med, at udgiftssiden i 2020-planen skal bevares. De penge skal findes andre steder, og der har regeringen jo allerede forsøgt at finde pengene de oplagte steder ved at foreslå reformer af eksempelvis førtidspension og fleksjobområdet,« siger Bo Sandemann Rasmussen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Aksel Gasbjerg

Sandheden er den enkle, at forliget med VK er underfinansieret med ca 4 mia kr., fordi Løkke fik fredet rentefradraget uden at skulle finde besparende kompensation krone for krone.

Dette skændige VK-forlig blev strikket sammen torsdag/fredag via telefonisk kontakt mellem Løkke i Rio og Vestager i Luxembourg.

Imens sad Corydon og forhandlede i København med Enhedslisten. Og her fik Enhedslisten sandsynligvis kniven for struben og skulle finde kompensation krone for krone, herunder også for de 3 milliarder, som Enhedslisten ikke ville skære i overførselsindkomsterne.

Derfor måtte Enhedslisten sluge nogle kameler, herunder at beskæftigelsesfradraget blev 0,9 procentpoint mindre, men dog samme loft på 34.100 kr som regeringens udspil.

Denne ansvarlighed (altså kompenserende finansiering krone for krone), som Corydon i forhandlingsforløbet havde understreget gang på gang, bliver nu brugt af Socialdemokratiet (jf. dagens skingre angreb fra S på EL for at "tyvstjæle fra sosu'er") til at forsøge at undergrave EL, mens Socialdemokratiet altså selv har udvist uansvarlighed og indgået et underfinansieret forlig med VK. Dette angreb på EL er et selvmål af rang fra Socialdemokratiets side.

Hvis Enhedslistens skitse også kunne være underfinansieret med 4 mia. kr. - som VK-forliget - havde skitsen naturligvis set helt anderledes ud, herunder f.eks. at beskæftigelsesfradraget ikke ville være blevet beskåret.

I det hele taget vil dette bedrageriske skatteforlig gå over i historien ikke kun på grund af S og SF's storstilede svigt og manglende basale politiske dømmekraft, men også på grund af det barokke forløb og det ulighedsskabende resultat.

Philip C Stone

@Aksel Gasbjerg

Kunne du ikke underbygge din kommentar med link?

"Dette skændige VK-forlig blev strikket sammen torsdag/fredag via telefonisk kontakt mellem Løkke i Rio og Vestager i Luxembourg."

Jeg vil gerne læse mere om f.eks. dette.

Aksel Gasbjerg

@ Philip

Den første artikel om denne kontakt kom allerede i Politiken i lørdags

http://politiken.dk/politik/ECE1666598/smserne-har-gloedet-mellem-hjort-...

Henover week-enden blev sløret løftet yderligere vedrørende kontakten mellem Vestager og Venstre. Der var artikler herom både på bt.dk og eb.dk, men jeg kan ikke lige finde dem via Google. Jeg søger videre, men måske andre kan hjælpe?

Marianne Christensen

Ledelsesudskiftning i S og SF - tak.

Benny Larsen

Marianne Christensen siger:
Ledelsesudskiftning i S og SF - tak.

Ledelsen satser nu nok på en vælgerudskiftning.

Pseudofremskrivninger for at få politisk pseudolegitimitet i befolkningen. Medierne er de villige budbringere uden at en eneste fra den fjerde statsmagt (sic) er kritisk overfor indholdet i karrene.

Skal den politiske debat i 2020, så handle om en matematisk konstrueret situation i 2028?

Det politiske Danmark tilbage til virkeligheden, nutiden og en fremtid med en relevant tidshorisont - tak!

Jesper Frimann Ljungberg

Tja. En artikel hvor man bare citerer alle mens de råber i munden på hinanden, om forskellige ting og under forskellige præmisser, ikke ligefrem noget der gør tingene mere klart.

// Jesper

Og lige en ting mere i denne forbindelse.

Hvordan kan det være, at politikerne taler i munden på hinanden om politisk ansvarlighed, når det drejer sig om reformer i forbindelse med 2020-planen?

Hvis jeg kørte rundt i min bil med et punkteret dæk og slog folks bekymringer og gode forslag hen med at bilen skulle skiftes om otte år, vil det ikke være ansvarlig de samme folk ville omtale mig som.

Måske nærmere det modsatte eller ret beset bare skør.

Aksel Gasbjerg

@ Philip

Her yderligere link vedrørende kontakt Vestager-Venstre henover torsdag/fredag i sidste uge

http://www.bt.dk/politik/loekkes-brev-til-vestager-aabnede-for-forlig

Bjarne Bisgaard Jensen

Hvad er det for noget med det der 2020. Er det der verden vender, paradis åbenbares og alle får det de skal have til livet og vejen. Hvad er det der 2020 for noget?

Mikkel Nielsen

De syntes det lød flot aka godt spin!

Men troede at det var 2012 at verden skulle forandre sig ikke 2020. Der må være noget politikerne har misforstået.

Befolkningen som helhed, skal vel gå 20-25% ned i velstand i dette årti, for at tilpasse sig den globaliserede verden, samt ulighederne i økonomierne i nord- og sydeuropa. Der er kun nord til at rette op på det, og man har formentlig kun set toppen af isbjerget endnu.

Tilpasningen halter man stadig bag ud med, men den er langt fra slut endnu. Indtil videre, må staten, ud over de skatte- og afgiftsstigninger der løbende hældes ud over befolkningen, låne i udlandet til dækning af underskuddet.

Hvorledes velstandsnedgangen skal fordeles på befolkningsgrupper, er det man i stigende grad slås om politisk.

Mads Kjærgård

"Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) er af en anden opfattelse:"

Jeg tror efterhånden, at vi er nogle stykker der ikke tilægger det den store betydning hvad Helle Ts opfattelse er. Det virker ikke som om, at hun overhovedet forholder sig konkret til noget som helst, hun virker helt fraværende! Desværre for jeg havde ellers store forventninger til hende, men hun taler bare, tilsyneladende uden af forstå hvad hun selv siger. Tag nu bare Søren, som hun nævnte i sin nytårstale, hun har åbenbart talt med ham, men har ikke forstået hvad det egentlig var manden sagde eller hvad hans problem var, for så havde hun vel for pokker ikke taget penge fra ham, og fortalt ham, at han bare skal udbyde sin arbejdskraft, hvis han vil have et arbejde! Fortalte hun ikke har han havde arbejdet i 30 år, var blevet arbejdsløse og nu havde søgt ALT! Hvad hjælper det ham at arbejdsudbuddet stiger? Eller os andre der søger job? De skærer ned på dagpenge og kontakthjælp og arbejdsinciatimentet skal øges, men de mangler endnu at fortælle for jobbene er henne. Jovist der er da jobs, men der er 200-300 ansøgere hver gang! Hvorfor ikke nedlægge de håbløst ineffektive jobcentre og så gøre noget aktivt for de arbejdsløse, det kunne da også have været en del af reformen! At sende folk der har arbejdet i mange år på CV kursus virker på mig ikke lige som det, der skal til.

Tja endnu engang udviser enhedslisten mest økonomisk ansvarlighed.

Først topskattelettelser under VKO og nu under SSFR. Der er ikke noget at sige til at de aldrig kan finde penge til at behandle psykisk syge mennesker, så de muligvis kunne blive en indtægt for samfundet, istedet for bare at sidde derhjemme eller sidde i fængsel.

Udregner man gennemsnittet over alle kriser og opture gennem tiden, får man en jævn opadgående vækst - også i 2020 - forudsætter man desuden vha. DREAM uændret adgang til stigende udvinding af af jordens resourcer, vil men ved at kigge i bakspejlet stadig kunne...
Hjæ
æ
æ
l
p
p
p

Jesper Frimann Ljungberg

@Rolf Hansen.

Undskyld mig, men der er altså stor forskel på at ændre grænsen for hvornår man skal betale topskat, og så lægge en begrænsning over hvad marginal skatteprocenten må blive.

Det første lettelse, er et fast beløb i kroner og øre for alle der betaler topskat, eller at du helt slipper for at betale topskat.

Den anden er en lettelse der især giver til dem der tjener så mange penge at de rammer den højeste marginal skatteprocent.

// Jesper

Søren Blaabjerg

En så indskrænket person, som HTS (forventeligt/mod forventning) har vist sig at være, burde aldrig nogen sinde være blevet udpeget til statsminister, og ville formentlig heller ikke have haft en mors chance for at blive det, hvis vi havde haft et ægte folkeligt demokrati her i landet. Der bør efter min mening gøres fundamentalt op op med de store partiorganisationers oligarkiske diktatur, der som sådfan bærer hovedansvaret for, at nulliteter som HTS og VS via sindrige intrigesil kan ende med at komme til at beklæde nogle af landets mest prestige- og magtfulde og tilsvarende krævende embeder.

jeg undrer mig godt nok lidt over at de ikke indgik aftale med Ø i stedet for VK ?, nå ja man kan så håbe at SSFR kan samarbejde med Ø på andre områder, de skal vel også passe på at for meget samarbejde over midten ikke kommer til at betyde at Ø bryder med SSFR regeringen.

Philip C Stone

@Aksel

Tak.

Filo Butcher

Vi får bedre råd til velfærd, end vi havde gjort med Enhedslisten

Nemlig! Lad nu være med at tænke at velfærd kun er for folk under topskat tærskelen!

randi christiansen

Mon ikke forliget var blevet endnu værre, hvis ikke regeringen havde kunnet true VK med et EL forlig ?

Så Johanne, jeres indsats er ikke spildt