Nyhed
Læsetid: 3 min.

Greenpeace: Audi-kampagne er greenwash

Audi skulle fremvise grøn teknologi på Christiansborg Slotsplads, men brugte samtidig pladsen til at markedsføre en ny Audi-model, der udleder mere CO2 end den gennemsnitlige EU-bil. Det er greenwash, mener Greenpeace. Nej, siger Audi, der i går valgte at fjerne deres reklamebil
Indland
20. juli 2012
Audi fjernede i går den Audi A3, som de udstillede på Christiansborg Slotsplads, efter det kom frem, at bilproducenten ikke havde fået lov til at benytte pladsen til billancering

Audi fjernede i går den Audi A3, som de udstillede på Christiansborg Slotsplads, efter det kom frem, at bilproducenten ikke havde fået lov til at benytte pladsen til billancering

Tine Sletting

Audi valgte i går at fjerne den nye Audi A3, som bilproducenten de seneste dage har udstillet på Christiansborg Slotsplads, fordi Audi ifølge Københavns Kommune ikke havde fået lov til at benytte pladsen til billancering.

I stedet havde Audi lånt Christiansborg Slotsplads til at fremvise »den nyeste teknologi inden for miljøvenlige og klimaansvarlige biler,« som områdechef Jesper Sejerø formulerede det. Men den bil, som Audi udstillede, er ifølge Greenpeace ingen af delene. Den udleder nemlig 152 gram CO2 pr. kilometer. En del mere end de 136 gram CO2 pr. kilometer, som nye EU-fremstillede biler i dag udleder i gennemsnit.  

»Det er hverken imponerende eller grønt,« siger Tarjei Haaland, der er klima- og energimedarbejder i Greenpeace Norden.

»Hvis Københavns Kommune fra starten havde regnet med, at Audis besøg i København ville omhandle miljøvenlig teknik, så er de blevet snydt. Vi har brug for en bil, der bringer os ud af klimakrisen og ikke ind i klimakrisen. Hvis de skulle markedsføre fremtidens bil, skulle det jo faktisk være en elbil,« siger Tarjei Haaland.

Han mener, at Audis kampagne er et klart eksempel på greenwashing – et fænomen, hvor firmaer forsøger at smykke sig med lånte, miljøvenlige fjer.

Tarjei Halland påpeger, at sagen klinger særligt hult, fordi Audi ejes af den tyske bilproducent Volkswagen, som har lavet intens lobbyvirksomhed for at hindre EU i at stilleskærpede krav til europæiske bilers brændstofeffektivitet og klimapåvirkning:

»Volkswagen hører til i den sorte ende af bilproducenterne. De forsøger at tegne billedet af at være en grøn virksomhed, samtidig med at de i korridoren laver et hidsigt lobbyarbejde for at modvirke skærpede miljøkrav,« siger Tarjei Haaland.

Også Jeppe Juul, der er trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd, kritiserer Audis kampagne.

»Der er ingen tvivl om, at det er et forsøg på greenwashing. Politisk set kender vi mest Audi som modstander af skærpede krav om at give forbrugeren mere energieffektive biler,« siger Jeppe Juul, der tilføjer, at Københavns Kommune har ry for at være en grøn og progressiv, og derfor skal være opmærksom på, hvilke virksomheder den samarbejder med:

»Københavns Kommune har mange fornuftige grønne initiativer, men det er skidt, hvis man bruges sin grønne glans på at markedsføre virksomheder som Audi,« siger Jeppe Juul.

Audi: Misforståelse

Hos Audi mener man, at sagen er blevet misforstået. Audi erkender dog, at udstillingsmodellen foran Christiansborg nok ikke var det mest oplagte valg ud fra et miljømæssigt synspunkt.

»Den bil, der var udstillet på Slotspladsen, havde en 1,8 benzinmotor, som selvfølgelig ikke er den mest CO2-venlige motor, vi har. Og så havde den også automatgear, hvilket heller ikke hjælper på det. Men vi valgte den model, der er den mest teknisk nyskabende. Det er en toplinet bil, proppet med teknisk udstyr, og derfor har man valgt ikke at sætte den mindste motor i,« siger Casper Olsen, der er produktchef i Audi Danmark.

Han understreger, at Audi på en lang række områder arbejder på at gøre sine biler mere energieffektive. For eksempel er udstillingsmodellen fra Christiansborg 15 procent mere energieffektiv end sin forgænger.

»Sammenlignet med, hvad vi ellers kan gøre, så kører den ikke voldsomt langt på literen. Men i den nye Audi A3-serie har vi også en dieselbil i, der har et CO2-udslip ned på 99 gram pr. kilometer, der snildt kan måle sig med andre biler på markedet. Så begynder det at ligne noget,« siger Casper Olsen.

»Men jeg kan godt se, at det kan virke lidt uheldigt. Skulle vi have vist den mest miljøvenlige model, skulle vi have sat vores dieselmodel frem og ikke benzinmodellen. Men det handler også om at vise de tekniske fremskridt. Og det skal siges, at vi nu har vi taget kritikken til os og flyttet bilen fra Christiansborg Slotsplads.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Steffen Nielsen

En bil der anvender fossile brændsler vil aldrig være miljøvenlig, den kan højst snige sig op på at være mindre miljøskadelig end andre modeller.

Findes der et job mere, hvor løgnen ikke er selve driften?

Jesper Frimann Ljungberg

Greenpeace har det med nogen gange at gerne ville sidde på Moral High Ground og pege fingre. Jeg kan da godt forstå Audi, Disel er BAD, er jo det som folketinget signalerer med deres politik.

Problemet er jo at folketinget gentagende gange har lagt ekstra afgifter på diesel biler, selv om diesel personbiler med filtre forurener mindre,laver mindre CO2 og holder længere end Benzin biler.

Hvis nu Greenpeace ville gøre noget for miljøet her og nu kortsigtet, så havde de opfordret regeringen til at ændre deres afgifts regler således at det blev dyrere at køre i benzin biler.

Igen set ud fra devisen at, hvis der er et behov der skal dækkes så lad os påvirke befolkningen til at gøre dette på det mest miljø venlige set. Det kan da ikke være så svært.

// Jesper

Torben Selch

»Men jeg kan godt se, at det kan virke lidt uheldigt. Skulle vi have vist den mest miljøvenlige model, skulle vi have sat vores dieselmodel frem og ikke benzinmodellen"

Ja men kundesegmentet - SSFR's ministre kører ikke i de små grønne..

Jacob Svendsen

Skal Christiansborg nu også bruges som reklamearena? Nej, heldigvis ikke (endnu) - og hvor må de føle sig dårligt kommunikerende i Audi, når de fjerner deres bil EFTER at have sat udstillingen op. Som tidligere skrevet, er der intet miljørigtigt ved en forbrændingsmotor, det er kejserens nye klæder. Heldigvis er vi mange, små naive drenge, som sagtens kan se, han ikke har tøj på.

Jacob Svendsen

Skal Christiansborg nu også bruges som reklamearena? Nej, heldigvis ikke (endnu) - og hvor må de føle sig dårligt kommunikerende i Audi, når de fjerner deres bil EFTER at have sat udstillingen op. Som tidligere skrevet, er der intet miljørigtigt ved en forbrændingsmotor, det er kejserens nye klæder. Heldigvis er vi mange, små naive drenge, som sagtens kan se, han ikke har tøj på.

Karsten Aaen

Hvis man virkelig vil gøre noget ved CO2-udledningen skal man begynde at sætte skrappe til både fly-trafikken og ikke mindst til skibs-trafikken, men det tør man jo ikke i det her land, thi så får man jo Mærsk (firmaet) altså på nakken....

Benjamin Bach

@Jesper Friman
Det kan da ikke være så svært.

Det er tit, jeg læser folk brokke sig over Greenpeace. "Hvorfor gør de ikke dit og dat" - "Det er da klart, det ikke virker, de skal jo gøre tingene på min måde!".

Altså, hvis sagen var så simpel, så havde Greenpeace nok bare gjort det, som du beskriver ;) Men det er sagen imidlertid ikke, og GP er på trods af det, du siger, involverede i både aktivisme, PR og lobbyisme. De kæmper på flere fronter, og ofte er de vores sidste bastion ift. at udgøre en organiseret og kampdygtig modstand til f.eks. fossil-industriens enorme lobbyisme og korrupte indflydelse.

Anyways, når man ser en miljølovgivning, så kan man være næsten sikker på, at der er indgået Greenpeace-høringssvar. Google på "greenpeace høringssvar" giver over 20.000 resultater.

Men desværre fungerer det sådan: Når GP siger X, så bliver lovgivningen Y=X-A, hvor A er en eller anden grad af uambitiøs miljøpolitik og misforstået hensyntagen til erhvervslivet. Derfor siger Greenpeace aldrig Y, da resultatet i så fald havde været Y-A, og derfor ville Greenpeace aldrig sige "hey lad os gøre det attraktivt at skifte fra benzinbiler til dieselbiler". Det er i øvrigt holistisk set ikke specielt godt for miljøet, at folk køber nye biler... masser af bilens ressourceforbrug ligger i produktionen, og der er ingen grund til, at vi skal købe nye biler, som bare vil trække implementeringen af bæredygtig transport endnu længere ud.

Jesper Frimann Ljungberg

@Benjamin Bach

Man kan kalde det 'at sætte sig ind i tingene', hvis der endelig er noget som græsrødderne tit har problemer med så er det altså at 'sætte sig ind i tingene'.

Og jeg er sådan set selv involveret i en græsrodsbevægelse, der svarer på hørings svar, så jeg ved godt hvor frustrerende det kan være, og at ens 'fornuftige' argumenter bliver ignoreret, hvis de ikke passer ind i ministeriernes forudfattede meninger.

Mht at gå op mod Big Oil, så har du jo ret i, at det næsten er en håbløs opgave. Men derfor kan man jo godt være saglig alligevel, og prøve at skubbe på for nogle af de rigtige tiltag.

// Jesper

Søren Kristensen

Rigtig godt billede, af de to jordboere der er ankommet til en ny og spændende planet.