Læsetid: 4 min.

Regeringen vil kriminalisere sexkunder trods dårlige erfaringer

Norsk rapport viser, at landets sexarbejdere oplever mere vold og yderligere marginalisering, efter at sexkøb blev kriminaliseret. Alligevel fortsætter den danske regering med at fastholde kriminalisering som omdrejningspunktet for en fremtidig dansk lov. Kriminalisering er endt som et ideologisk projekt uden holdi virkeligheden, lyder kritikken
span class="photo-credit">Foto: Truls Brekke  Prostituerede forhandler med kunder i Oslo. Norge har indført en lov, der som i Sverige kriminaliserer sexkøberne, men de prostituerede har ikke oplevet nogen forbedring af deres arbejdsforhold, snarere tværtimod, viser en undersøgelse af 123 sexarbejdere i Norge.

span class="photo-credit">Foto: Truls Brekke Prostituerede forhandler med kunder i Oslo. Norge har indført en lov, der som i Sverige kriminaliserer sexkøberne, men de prostituerede har ikke oplevet nogen forbedring af deres arbejdsforhold, snarere tværtimod, viser en undersøgelse af 123 sexarbejdere i Norge.

Truls Brekke

24. juli 2012

Det ligner efterhånden ideologisk stædighed, når S, SF og EL fastholder, at en kommende lov om sexarbejde stadig skal indeholde en kriminalisering af sexkunderne. Det mener Christian Groes-Green, der er adjunkt ved Institut for Kultur og Identitet på RUC og har specialiseret sig i debatten om sexarbejde.

»Hvis man har problemer med at få gennemført realpolitik, så kan det jo være fint at profilere sig på ideologiske projekter, og her er sexkøbsdebatten blevet god at falde tilbage på for S og SF,« siger han. Ifølge ham tegner der sig for øjeblikket et entydigt skandinavisk billede af kriminaliseringens negative konsekvenser med en nyligt udgivet norsk rapport, som regeringen endnu engang vælger at overhøre. Det er til trods for, at regeringen selv efterspørger bedre empiri på området: »Derfor kan man overveje om formålet med kriminalisering virkelig er at forbedre forholdene for de her kvinder, eller om det er et ideologisk projekt,« siger han.

Dansk sexmekka

Man ville forbedre den udsatte gruppes levevilkår og mindske antallet af sexarbejdere, da man i 2009 kriminaliserede sexkøb i Norge. Den nye norske rapport viser imidlertid, at forbuddet hverken har mindsket antallet, ligesom der er sket en stigning i antallet af voldssager. Rapporten, der er bestilt af Oslo Kommune, ændrer dog ikke det store på de danske politikeres planer. Netop nu er en arbejdsgruppe i færd med at udarbejde et dansk forslag til en lignende lov. Og til trods for erfaringerne fra både Sverige og Norge, hvis prostituerede har oplevet en øget marginalisering og usikkerhed efter kriminaliseringen, ønsker SF stadig, at loven skal centreres omkring et forbud. Pernille Vigsø Bagge mener nemlig, at Danmark sakker bagud i udviklingen, og er endt som et sexmekka, nu hvor nabolandene kriminaliserer.

»Den danske løsning er ikke tålelig, når antallet af prostituerede ikke falder, når Danmark til stadighed er et sexmekka, fordi andre lande, såsom Norge, Sverige og endda Litauen skrider til kriminalisering,« siger Vigsø Bagge (SF).

Sexarbejdere siger nej

I den norske rapport har hovedparten af de 123 adspurgte imidlertid peget på, at de ikke er tilfredse med loven, men derimod mener, at deres forhold var bedre før forbuddet. Men den pointe, påvirker ikke Pernille Vigsø Bagge:

»Det er klart, at de prostituerede synes, det er ret forfærdeligt, når staten forsøger at fjerne et kundegrundlag. Og ja, vi skal lytte til alle, men jeg kan bare konstatere, at de talsmænd, der er meget ivrige for at tale i Danmark, ikke nødvendigvis er repræsentative.«

Det samme mener Trine Bramsen (S), der ligeledes betvivler de prostitueredes egne evner til at vurdere situationen:

»Der er mange forskellige undersøgelser, der kommer med forskellige bud på, hvad kvinderne mener. Og denne her undersøgelse er endnu en påstand, for selvfølgelig har kriminaliseringen også haft gode konsekvenser i Norge eksempelvis i kraft af det signal, det har sendt til kunderne,« siger hun.

Selv om Vigsø Bagge og Bramsen fastholder, at den danske pendant til en sexlov skal centreres om en kriminalisering, påpeger de, at loven skal følges op af sociale instanser og særligt uddannede prostitutionsmedarbejdere i kommunerne.

Fald i henvendelser

Uanset i hvilket svøb en kriminalisering bliver præsenteret, mener Christian Groes-Green dog, at det vil få negative konsekvenser for landets sexarbejdere. Rapporten fra Norge påviser eksempelvis, at der er sket et fald i henvendelser til centre for sexarbejdere, fordi sexarbejderne i mindre grad stoler på offentlige instanser. Der er også færre prostituerede, der går til politiet med voldssager. Simpelthen fordi sexarbejderne er bange for at ende i problemer.

»Det, der er sært ved dette spørgsmål, er, at regeringen her afviger fra deres sædvanlige tilgang til socialt marginaliserede grupper, hvor man lytter til gruppen selv og de kloge hoveder på området.«

Når talen falder på sexarbejdere, sker der dog noget andet. Man har ifølge Groes-Green længe kunnet observere en umyndiggørelse af denne gruppe fra politisk side. Hvor politikerne i stedet for at lytte til gruppens ønsker og nabolandenes konsekvenser derimod krampagtigt fastholder deres modstand.

Ifølge Trine Bramsen fra Socialdemokraterne forsøger arbejdsgruppen at undgå de negative konsekvenser fra forbuddene i Sverige, Finland og Norge, men fastholder samtidigt, at lovens kerne er at sende et stærkt signal til borgerne om, hvad man som land vil acceptere.

– Hvad, synes S, er vigtigst i en dansk lov: Hvad sexarbejderne selv siger eller at sende et signal til samfundet og vælgerne?

»Igen mangler vi repræsentative udtalelser fra de prostituerede. Og det er også vigtigt ikke kun at fokusere på den gruppe, der allerede er prostituerede, men i stedet forsøge at sende et signal til kommende prostituerede. Og så også et signal til samfundet: Vi er altså ikke et land, der finder os i, at man kan købe andre menneskers kroppe,« siger Trine Bramsen.

Hverken SF eller S kan præcisere, hvordan den danske kriminaliseringsproces kommer til at adskille sig fra den svenske og norske. Hvornår den danske model for en kriminalisering af sexkøb bliver præsenteret, kan ordførerne heller intet sige om, men blot konstatere, at det bliver inden for denne valgperiode.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Christian Groes
Christian Groes anbefalede denne artikel

Kommentarer

Slettet Profil

Hvis hverken sex-sælgernes, sex-købernes eller mænds holdning har nogen værdi, hvilkes holdninger står så tilbage? (retorisk)

Ole Falstoft

Engang tog de danske kvinder til Spanien eller Grækenland og fandt ungt kød nu til dags er det hvis mere Senegal eller andre afrikanske lande der lokker. Åh nej det er jo slet ikke prostitution de
unge mænd elsker naturligvis deller og rynker

Anne Rasmussen

Johnny Olesen: Du kunne selv lave lidt research så du VIDSTE og ikke behøvede at gætte.

Antallet af traffickingsager i Sverige i 2009 34
Antallet af traffickingsager i Sverige i 2010: 31
Noget du selv meget nemt kunne have undersøgt hvis du havde søg efter den svenske National rapportørs årlige rapporter for de sidste par år.

Problemet med traffickingsager er, at de er meget tunge hvad angår bevisbyrde. Det er ikke bare... - det kræver enorme ressourcher og mandetimer som politiet altså bare ikke har. Derfor ender en oplagt traffickingsag oftest med den lettere bevislige rufferidom. En af de sager der var fremme for 1 år siden om rumænske menneskehandlere kostede 1,5 års uafbrudt telefonaflytning af menneskehandlerne og de prostituerede. Det kostede tolkebistand - de 1,5 års telefonsaflytninger skulle jo oversættes - det kostede mandskab til 24 timers overvågning.

Jeg ved ikke, om du har nogen som helst anelse om, hvad det koster og om du forstår, hvorfor dansk politi derfor kan fremvise så få opklarede sager indenfor menneskehandel.Politiet ved, at kvinderne er handlet (som Thuesen udtaler til Berlingske) og de ved, hvem menneskehandlerne er, men de har ikek ressourcherne til at samle ebvismaterialerne mod dem. Så de tal Europol kan fremvise kan ikke bruges som et argument for, at vi ingen kvindehandel har i Danmark.

Svenskerne har til gengæld afsat midler og mandskab til at overvåge hele prostitutionsbranchen.

Prostitutionen i Sverige er hverken mere eller mindre skjult end i andre lande - den er gået på internettet som det er sket i alle andre lande - inkl. Danmark. Gadeprostitutionen er formindsket i forhold til før forbudet og tåler på ingen måde sammenligning med de 700 gadeprostituerede vi har alene i København, og man har ikke fundet nogen tegn på, at de tidligere gadeprostituerede skulle være "forsvundet" under jorden.

De tidligere gadeprostituerede er - hvor ubehageligt det end måtte være at erkende det - forsvundet ud af prostitutionsbranchen. Og Stockholm har ikke noget, der bare tilnærmelsesmæssigt ligner det antal gadeprostituerede som København stolt kan fremvise. Der var cirka 720 gadeprostituerede i Stockhom, Malmø og Gøteborg i 1998.

I 2008 var der i de samme byer ca 300 gadeprostituerede tilsammen.

I københavn er der som sagt minimum 700.

Du kan finde nyere tal i dette interview med Jonas Trolle under hans besøg i Irland i 2011. Jonas Trolle arbejder netop med prostitutionsområdet i Stockholm.

http://www.irishtimes.com/newspaper/ireland/2011/0927/1224304801502.html

"Det Supt Trolle said the Swedish legislation had resulted in a “radical” reduction in both street and indoor prostitution. Trafficking of women and girls into Sweden has been almost eliminated.

“If we talk of specific figures, the number of girls in street prostitution on a night in Stockholm would be five to 10. If we talk about indoor prostitution – found on the internet, about 80 to 100.”

Og så er der lige en kommentar til kommentaren om det med Svensk lov er skyld i boom i kvindehandel - jeg husker ikke lige hvem der bragte den på banen - ja det er OS i Danmark, der har fornøjelsen af de mange handlede kvinder - ikke Sverige. Så det var ikke nogen Uppser. Artiklen var valgt med velberådet hu.

Kvindehandlerne sender deres varer derhen hvor de kan tjene penge og det kan de åbenbart hos de danske kunder. Svensk politi har aflyttet menneskehandlerne og af disse aflytninger fremgik det, at Sverige er et NO-GO country. Det er for dyrt og besværligt at sælge sine varer i og man tjener ikke nok penge.

Det siger jo så også lidt om danske kunders ukritiske tilgang til de kvinder de køber sex af. Og samme danske kunder har åbenbart ikke det der ligner nogen skrupler over, at berige organiserede kriminelle menneskehandlere.
Johnny det ville du også vide, hvis du søger lidt efter rigspolitiets rapporter om organiseret kriminalitet.

Både vores "egne" organiserede bander som HA og Bandidos har en lukrativt import af kvinder fra bla. Brasilien og åbenbart nu også Thailand. men sandelig også de østeuropæiske og nigerianske mafia lever rigtigt godt af danske sexkunders ukritiske købelyst af udenlanske kvinder. Ordet mafia bliver brugt nu internationalt til at beskrive de nigerianske menneske/narkohandlere.

De to ting hænger nemlig sammen - narkohandel og kvindehandel. Kvinderne bliver brugt som "mulduýr" til narkosmugling når de sendes rundt i Europa.
En perfekt løsning - kvinden kan meget nemt udskiftes med en ny hvis hun bliver snuppet og bagmændene sidder sikkert og godt i skjul - og ud over at være narkokurer tjener hun også store pengesummer ind på prostitutionen og hun kan sendes rundt og sælges i hele Vesteuropa igen og igen indtil hendes brugsværdi er opbrugt.

De har ikke formået at stoppe det i de lande, der har legal prostitution med fagforeninger og ordnede forhold - tværtimod er det blevet værre og værre. Til trods for licenser, overvågning og kontrol.

Maya Nielsen

Selvfølgeligt har de da værdi, men hvis en dabat overvejende fremføres at pseudointeressanter så er den vel irrellevant også.
Kundernes syn på at blive kriminaliserede er i høj grad interessant og på samme måde er sexabejdernes holdninger til at de nu slipper for alene at være de kriminaliserede og deres holdninger til hvordan det vil påvirke deres fremtidige udøvelse og hvad de i det hele taget mener.... Men en to mange ... Man kan jo slet ikke finde dem i en debat der hovedsageligt har handlet om deres vilkår.. Og når man så gør mænd opmærksomme på at de stort set i alle andre sammenhænge ville blive sorteret fra som inhabile med de store indlysende interesser de har både i ikke at blive kriminaliserede som købere , men også i at have fri adgang til en kvinde sexuelt NÅR det passer dem og de har råd... Så bliver man kaldt perfid selv om det er larmende sandheder der lyser lige op i bærret på enhver .

@ Maya Nielsen, adskillige prostituerede taler og skriver om deres arbejde, herunder blander sig i debatten. Der findes adskillige private blogs, og flere prostituerede har medvirket i artikler i de elektroniske medier.

Hvorfor du tror, at sexarbejdere vil blande sig/bidrage til en debat, hvor du m.fl på skammeligste vis gør prostituerede til forhutlede ofre, endog blander pædofili og lign ind i en debat om købesex, overgår min forstand.

For dig (og andre) er købesex-markedet en stor underskov af stakkels kvinder, der tvinges til sex. Du er dybt formørket i din tilgang til emnet.

Ifølge SFI-rapporten fra 2011 udtaler de prostituerede, at de begyndte i faget på grund af seksuel nysgerrighed, og 68 procent betragter prostitution som en del af deres egen seksualitet. 67 % af escortkvinderne og 34 % af klinikkvinderne angir, at sex er en hovedårsag til at de bliver i faget.

"Der er ingen tvivl om, at pengene er den primære årsag til, at kvinderne går ind i prostitution, men det er meget overraskende, at der i høj grad også er en seksuel motivation"
– Jens Kofod (forsker fra SFI)

Læg dertil at køb af intime ydelser, ikke kun er en trist affære i et baglokale, men at dette også rummer en stor seksuel mangfoldighed, hvor mennesker udlever nogle seksuelle lyster, fantasier, og fetich. Ydermere udbydes der div massage former, både til kvinder og mænd, som har healende effekter i forhold til seksulle dysfunktioner.

Din tilgang til købesex er både fyldt med fordomme, dæmonisering, og små-infantile opstød, altsammen grundet din egen forbitret modstand mod en branche, som du tydeligvis ikke ved ret meget om.

It’s always dangerous to combine ignorance and moral fervor.

Johnny Olesen

Maya Nielsen skrev:
----
Nå ja jeg siger bare , du har ingen som heslt beviser for at der findes en prostitution i DK der er for kvindelige kunder…. Og næh den findes ikke til det modsatte er bevist, så bevis du selv din påstand at der findes kvinder der i Danmark går til prostituerede ?
----

Normalt så er det den, som kommer med påstanden, som fører bevis for sin påstand.

Jeg er desværre så godt inde i citat/link reglerne på information.dk så jeg vil nøjes med at anbefale, at du taster ""mandlig escort" ind i Google og ringer til et par af de telefonnumre, der dukker op.

Jeg er meget sikker på, at de vil kunne fortælle dig, at danske kvinder også bruger sexarbejdere.

Johnny Olesen

Anne Rasmussen siger:
----
Johnny Olesen: Du kunne selv lave lidt research så du VIDSTE og ikke behøvede at gætte.
----

Ja, det har du nok ret i, men så er det lettere at spørge. Vi diskuterer uden for mit normale fagområde, og jeg er bestem ikke lige så klog på området, som visse debatører. Så hellere stille dumme spørgsmål, end at lave forkerte konklusion baseret på utroværdige kilder.

Jeg spørger, fordi jeg ikke er klog nok til at vide alt. Det er ingen synd at bekende dette faktum.

Anne Rasmussen siger:
----
Antallet af traffickingsager i Sverige i 2009 34
Antallet af traffickingsager i Sverige i 2010: 31
Noget du selv meget nemt kunne have undersøgt hvis du havde søg efter den svenske National rapportørs årlige rapporter for de sidste par år.
----

Så antallet af politisager er altså faldet, men betyder det så at antallet af handlede kvinder er steget eller faldet?

Som du selv skriver, så er traffickingsager enormt tung og et fald på 3 sager på et ord svarende til omkring 9%, er altså inden for den statistiske usikkerhedsmargen. Man kan ikke reelt se ud fra tallene om antallet er det samme eller om der er sket et reel fald. Du har ikke nogle flere tal fra 2008, 2007, 2006 så man kan se en trend?

Anne Rasmussen siger:
----
Problemet med traffickingsager er, at de er meget tunge hvad angår bevisbyrde. Det er ikke bare… - det kræver enorme ressourcher og mandetimer som politiet altså bare ikke har. Derfor ender en oplagt traffickingsag oftest med den lettere bevislige rufferidom. En af de sager der var fremme for 1 år siden om rumænske menneskehandlere kostede 1,5 års uafbrudt telefonaflytning af menneskehandlerne og de prostituerede. Det kostede tolkebistand - de 1,5 års telefonsaflytninger skulle jo oversættes - det kostede mandskab til 24 timers overvågning.
----

Altså lige så krævende som f.eks. bande og rocker kriminalitet? Ja, selvfølgelig er visse områder svære at løfte rent bevismæssigt, men det har vi jo valgt at gøre på den måde, siden vi har en retsstat.

Anne Rasmussen siger:
----
Jeg ved ikke, om du har nogen som helst anelse om, hvad det koster og om du forstår, hvorfor dansk politi derfor kan fremvise så få opklarede sager indenfor menneskehandel.Politiet ved, at kvinderne er handlet (som Thuesen udtaler til Berlingske) og de ved, hvem menneskehandlerne er, men de har ikek ressourcherne til at samle ebvismaterialerne mod dem. Så de tal Europol kan fremvise kan ikke bruges som et argument for, at vi ingen kvindehandel har i Danmark.
----

Så det koster altså tid og penge for politiet, og få sager bliver løst pga. ressourcemangel. Intet nyt under solen...

Anne Rasmussen siger:
----
Svenskerne har til gengæld afsat midler og mandskab til at overvåge hele prostitutionsbranchen.

Prostitutionen i Sverige er hverken mere eller mindre skjult end i andre lande - den er gået på internettet som det er sket i alle andre lande - inkl. Danmark. Gadeprostitutionen er formindsket i forhold til før forbudet og tåler på ingen måde sammenligning med de 700 gadeprostituerede vi har alene i København, og man har ikke fundet nogen tegn på, at de tidligere gadeprostituerede skulle være “forsvundet” under jorden.

De tidligere gadeprostituerede er - hvor ubehageligt det end måtte være at erkende det - forsvundet ud af prostitutionsbranchen. Og Stockholm har ikke noget, der bare tilnærmelsesmæssigt ligner det antal gadeprostituerede som København stolt kan fremvise. Der var cirka 720 gadeprostituerede i Stockhom, Malmø og Gøteborg i 1998.

I 2008 var der i de samme byer ca 300 gadeprostituerede tilsammen.

I københavn er der som sagt minimum 700.

----

Så den synlige gadeprostitution er blevet mindsket. Check. SIKKE ER STOR OVERRASKELSE!

Men er den samlede mængde sexarbejdere så vokset eller faldet i Sverige? Og er mængden af tvungne sexarbejdere steget eller faldet efter forbuddet?

Anne Rasmussen siger:
----
Kvindehandlerne sender deres varer derhen hvor de kan tjene penge og det kan de åbenbart hos de danske kunder. Svensk politi har aflyttet menneskehandlerne og af disse aflytninger fremgik det, at Sverige er et NO-GO country. Det er for dyrt og besværligt at sælge sine varer i og man tjener ikke nok penge.
----

Så Svenskerne har bare eksporteret problemet? Hvor nobelt af dem.

Anne Rasmussen siger:
----
Det siger jo så også lidt om danske kunders ukritiske tilgang til de kvinder de køber sex af. Og samme danske kunder har åbenbart ikke det der ligner nogen skrupler over, at berige organiserede kriminelle menneskehandlere.
----

Det var noget af en påstand. Dvs. at svenskerne før forbuddet heller ingen skrupler havde, og det har de så pludselig fået efter forbuddet?

Den påstand tror jeg ikke på. Jeg tror ikke på, at danske mænd er så store svin, som du forsøger at gøre dem til.

Anne Rasmussen siger:
----
Johnny det ville du også vide, hvis du søger lidt efter rigspolitiets rapporter om organiseret kriminalitet.

Både vores “egne” organiserede bander som HA og Bandidos har en lukrativt import af kvinder fra bla. Brasilien og åbenbart nu også Thailand. men sandelig også de østeuropæiske og nigerianske mafia lever rigtigt godt af danske sexkunders ukritiske købelyst af udenlanske kvinder. Ordet mafia bliver brugt nu internationalt til at beskrive de nigerianske menneske/narkohandlere.
---

Det vil jeg bestemt ikke afvise, og det har jeg vidst heller aldrig benægtet.
Kriminelle har givet vis en stor interesse i branchen.

Anne Rasmussen siger:
----
De to ting hænger nemlig sammen - narkohandel og kvindehandel. Kvinderne bliver brugt som “mulduýr” til narkosmugling når de sendes rundt i Europa.
En perfekt løsning - kvinden kan meget nemt udskiftes med en ny hvis hun bliver snuppet og bagmændene sidder sikkert og godt i skjul - og ud over at være narkokurer tjener hun også store pengesummer ind på prostitutionen og hun kan sendes rundt og sælges i hele Vesteuropa igen og igen indtil hendes brugsværdi er opbrugt.

De har ikke formået at stoppe det i de lande, der har legal prostitution med fagforeninger og ordnede forhold - tværtimod er det blevet værre og værre. Til trods for licenser, overvågning og kontrol.
----

Jeg er slående enig - jeg er overhovedet ikke uenig. Men igen så spørger jeg. Hvis det kan lade sig gøre, at lave ordnede forhold i alle andre brancher, hvad er det så der gør netop prostitutions branche så speciel?
Er det rockerne? Er det mafiaen? Er det... ???

Efter at jeg så en udsendelse om en ung afrikansk pige der var tvungen til prostitution og som grædende bad de mænd, der skulle misbruge hende, om at lade være og hun sagde, at de gjorde det alligevel, er mine respekt for disse mænd ikke eksisterende.

Hun blev fundet våd, kold og hulkende i en rendesten af en dejlig mand, der hjalp hende og tog sig af hende. Fik hende de rigtige steder hen og involverede hende i hans familie indtil hun trygt kunne rejse ud af landet og genforenes med det sidste familiemedlem hun havde, en yngre ikke voksen bror, som bagmændene havde truet med at skyde, hvis hun ikke makkede ret.

Når mænd kan være underlagt deres seksualitet på den måde, er de ikke i mine øjne mennesker på nogen plan.

Johnny Olesen

Ellen Kjær skrev:
----
Når mænd kan være underlagt deres seksualitet på den måde, er de ikke i mine øjne mennesker på nogen plan.
----

Ellen hvem siger, at mænd udelukkende følger deres seksualitet, når de agere som beskrevet? Er en serie voldtægtsforbryder udelukkende styret af seksuelle motiver?

Kan der ligge andre motiver psykologiske bag lige udover den mandlige seksualitet?

Det er utroligt nemt at udstille alle mænd, som svin der udelukkende dækker med penis, men det kunne da være rart, hvis man kunne skille tingene lidt af.

Bare fordi en ung kvinde går i byen i en nedringet trøje og lårkort nederdel, så betyder det jo ikke at hun er et seksuelt rovdyr, der springer på alle der har lidt testosteron i blodet.

Bare fordi visse mænd udfører uhyrligheder, så betyder det ikke at de udelukkende er styret af deres sex-drift.

Tilslutter mig Maya's tidligere indlæg, hvor der endelig er lidt omtanke og fornuft.

Om alderen så skal være 25 år - eller 21 år som ofte i dag er et minimumskrav på danske klinikker/escort-services, kan man altid diskutere. Her udover en myndighedsgodkendelse, så kunden er klar over, at der er ordnede forhold for sexarbejderen. Regelmæssige rutinetjek skal ligeledes være et krav.

Så kan sexkunder med ro i sindet besøge disse steder. Kravet om "kun danske piger" kan dog ikke lade sig gøre. Der er fri bevægelighed i EU for arbejdskraft, men man kan stille krav om EU-borgerskab.

Bøde eller hæfte til sexkunder der benytter uautoriserede klinikker.

Slettet Profil

(Jeg ku' dog godt leve med en fri-bevægeligheds-konflikt, inden for dette felt, men) man kunne jo håbe, at behovet for udenlandske sex-sælgere faldt, hvis forholdene i det mindste var i orden herhjemme – Men måske jeg er for naivt. Mvh..

Jon W Leonon

Debatørerne bedes holde sig til emnet .
Vi diskuterer IKKE pædofili, voldtægt, slavehandel, ulovlig tvang eller nogen af de andre irrelevante emner feministerne prøver at køre ind over .
Alt det ER ALLEREDE ULOVLIGT .

Emnet her er alene om det skal være strafbart at BENYTTE prostituerede .
Den opmærksomme læser har sikkert bemærket at selv de mest fanatiske feminister på intet tidspunkt taler for at de prostituerede skal i fængsel .
Det bliver fandeme sjovt når alle de små blonde politisse-koner skal ud på fliserne og fange farlige kriminelle kunder til fængsels-industrien ..

Der er ingen beviser overhovedet for at et forbod mod prositution vil mindske antallet af prostituerede.

Hvis tingene er ulovlige vil de foregaa i det skjulte og hvordan vil du saa nogensinde have en jordisk chance for at kunne undersöge noget som helst.?

Prositution eller "glädespiger" har alle dage foregaaet og der findes faktisk en del video klip osv af "glädespiger" som har staaet frem og forklaret sig.

Du skal huske paa at saa länge der bliver drevet hetz og heksejagt paa en gruppe af mennesker vil der väre mange som absolut ikke önsker at staa frem.

Der findes faktisk en del mandelige prostituerede ogsaa, som baade tilbyder sig til mänd og kvinder, saa at paastaa de ikke findes vidner i den grad om uvidenhed.

Jeg har aldrig gaaet til en prostitueret og kommer heller aldrig til det. Jeg har mine argumenter paa baggrund af at jeg har mistet en söster som var prostitueret og er sikker paa at hun ville kunne have faaet et mere värdigt liv og maaske endda levet idag hvis tingene havde väret anderledes.

At tro at et forbud vil mindske prostitution vil jeg kalde taabeligt. Hvis derimod det blev til et erhverv og anerkendt paa lige fod med andre, saa tror jeg faktisk at det kunne mindske sex-slave og kvinde handel.
Desuden ville det sikkert ogsaa kunne mindske volden hvis det var anerkendt og det dermed ville väre nemmere at faa de voldelige dömt.

At argumentere for et forbud med at saa skal man ogsaa bare tillade andre ting er IKKE en saglig argumentation.
Det her handler om mennesker og ikke om statestikker og eller en sygelig trang hos nogle til at ytre deres fanatiske kristne synspunkter eller snävertsynethed.

Der findes en del mänd og kvinder som gerne vil give en sexuel ydelse for penge. Det er fakta. Det er dem vi skal forholde os til. For dem mener jeg bestemt det skal väre lovligt og skal respekteres paa lige fod med alle andre ydelser som massage, fodterapi og hvad vi har.

Hvis det virkelig blevet lavet ordentlig hvor de kvinder og mänd kunne blive organiseret og have deres egen sygeforskring, fagforening, retsikkerhed osv osv. Saa tror jeg faktisk det ville kunne mindske kvindehandelen og sexslave industrien, og samtidig ogsaa bedre synlig göre skillelinjen mellem hvad der er forbudt og hvad der ikke er. Pt har vi en stor graazone som er svär at have med at göre samtidig med vi har et massivt problem med menneskehandel, vold, voldtägt, alfonser osv osv.

I den her sag vil et forbud hverken mindske antallet eller mindske volden eller mindske kriminaliteten. Tvärtimod taler det hele for at du stiller alle i en meget värre sotuation og de eneste der egentlig vil faa noget ud af et forbud er bagmändene og dem som idag tjener enorme summer paa det her.

En anden ting er som nogen för har kommet ind paa, at hvis prostitution bliver forbudt vil du i det paagäldende land se en ögelse i sager om voldtägter. Saa alt i alt taler et forbud mod enhver sund fornuft og enhver vilje til faktisk at ville hjälpe paa de problemer der er.

Igen vil jeg sige, ja jeg er mand, men jeg bruger ikke prostitution og kmmer heller ikke til det. Jeg har haft en söster som er död paa grund af prostitution og hvad deraf fulgte. Derfor deltager jeg i denne debat og derfor argumenterer jeg for at ting kunne have väret blevet anderledes for hende hvis hun havde kunnet haft ordentlige forhold og have haft hjälp fra et etableret bagland som kun vil väre tilstede hvis det bliver lovligt som et ethvert andet erhverv med tilhörende retsikkerhed osv osv osv. Hvis det ikke er med og det er som idag at de kan faa lov at betale skat og moms og eller sejle deres egen sö, saa hjälper det jo ikke noget.

Endvidere vil jeg lige sige at naar der er snäversynede folk og diverse som ser disse mennesker som lavere rang, eller dumme mennesker og hvad vi har, saa hjälper det absolut heller ikke paa sagen. Respekter og accepter dine medmennesker ogsaa selvom de har et andet liv og andre synspunkter end dig selv.!!!

Maya Nielsen

Nåh da og hvor mange sexarbejdere er så repræsenteret under den person, der udtaler sig som sexarbejder-repræsentant og med krav om at blive forstået som repræsentant for sex-arbejdere ... Er det 30 eller er det 600 der har valgt en repræsentant... Og selv om de ikke kan danne fagforening,så er der ingen forbud mod at danne foreninger i Danmark og vælge repræsentanter for sig... Hvorfor har jeg en sådan fæl mistanke om at de nævnte sexarbejdere der tales på vegne af kun udgør en lille promille og slet ikke udgør et repræsentativt synspunkt ?

Maya Nielsen

152 PROSTITUEREDE ER IKKE NOK AT LAVE BRUGBAR STATESTIK PÅ Som den de lavede i Norge om stigningen i voldsepisoder fra et år til et andet... Der må altså være noget galt med logikken hvis en årlig stigning fra 1 år til et andet på så få mennesker gøres til argument for et helt lands lovgivnings udfald og udførelse !

Maya Nielsen

Der er vist ikke mere end højest 100 medlemmer i SIO sexarbejdernes interesse organisation, men jeg har lige tjekket hvordan man bliver medlem og det gør man gerne under kunstnernavn... Bøh ,så gætter jeg på at der er mindst 10 journalister iblandt ,som er der for at have førstehåndsviden om et medie-fix-emne som sælger ...

mon ikke der er mange tusinde prostituerede i DK blandt andet i skumle kældre og faldefærdige huse i provinsen... Et skud med kanonen mon ikke der er ca. 5000-6000 på landsplan.... Og om det er tilfældet udgør sexarbejderne kun lidt over 1% af det samlede antal prostituerede og er i det perspektiv overhovedet ikke repræsentative !

Anne Rasmussen

Johnny antallet står nævnt i Jonas Trolles interview i Irishtimes
http://www.irishtimes.com/newspaper/ireland/2011/0

“Det Supt Trolle said the Swedish legislation had resulted in a “radical” reduction in both street and indoor prostitution. Trafficking of women and girls into Sweden has been almost eliminated.

“If we talk of specific figures, the number of girls in street prostitution on a night in Stockholm would be five to 10. If we talk about indoor prostitution – found on the internet, about 80 to 100.”

Interviewet er fra 2011.

De har ikke mere prostitution i Sverige end det. Og det er altså ikke særligt skjult fordi prostitution stadig ikke er forbudt i Sverige. Køb af sex er forbudt men salg af sex er ikke forbudt - derfor gemmer de prostituerede sig ikke. De har ingen grund til at gemme sig for det er ikke dem, der er de kriminelle og det ved de udmærket godt.

Politiet er deres bodyguards mod ubehagelige kunder. Selv de to madammer Karen Thisted og Susanne Bjerrehus fandt ud af det da de lavede Mormors Bordel i Sverige, hvis nogen her er i stand til at huske det.

De to prostituerede man langt om længe fandt frem til var ikke på nogen måde bange for politiet fordi de vidste at de beskytter dem. .

I Sverige er rollerne byttet om - det er sexkunden der for første gang i historien (åbenbart til stor skræk og fortrydelse for mange her) er skurken og den prostituerede, der er offeret og den er åbenbart meget svær at sluge. Og fatte skulle jeg måske tilføje.

Maya Nielsen

Ja hvis den gør det så virker der da helt ude af proportioner at nogle få sexarbejdere s holdning stort set er den eneste holdning vi får fra sexarbejdere at bygge hele holdningen til sexarbejdere op på... Det må da kunne være muligt for danske journalister at opstøve en hel del flere ægte holdninger fra mange forskellige prostituerede rundt omkring i landet om ikke andet ku der vel skabes en slags landsdækkende alle journalister interwiever mindst en prostitueret ,måske for den pris et knald ville koste... OM DE DA HAR REELLE ØNSKER OM BEDRE VILKÅR...!
DET VIRKER PÅ MIG SOM OM STØRSTEPARTEN AF DE MANDLIGE DEBATTTØRER HER HAR SLUGT EN ENKELT talsmands udtalelse råt og taget den til indtægt for hele prostitutionsbranchen helt ukritisk !

Anders Jensen

I et forsøg på at bringe debatten delvist tilbage på sporet, vil jeg forsøge at opridse indholdet i nogle af de rapporter der tidligere er blevet linket til af såvel modstandere som tilhængere. For nemheds skyld, vil jeg begrænse mig til Sverige (forbud) og Holland (legalisering). For at være så tro mod rapporterne som muligt, vil jeg benytte det oprindelige ordvalg. Bær derfor over med, at begreberne hedder lidt forskelligt. Evt tillægsord er rapporternes og ikke mine. Det samme gør sig gældende vedr. vurdering af positive/negative effekter. Nogle af indlæggene er COPY/PASTE at tidligere indlæg. Gentaget her for overskuelighedens skyld. På forhånd undskyld.

Anders Jensen

svenske (forbud) erfaringer vedr. vold.

den svenske socialstyrelsens rapport nr. 2 om prostitution – Kännedom om prostitution 2003 – kom i juni 2004. Den bygger på kvalitative interview med 35 personer. Først og fremmest ansatte indenfor socialsektoren, sundhedstjenesten og politiet. En prostitueret er interviewet, men ingen købere.
Den konkluderer at den vold prostituerede kvinder udsættes for ikke kun kommer fra kunder, men også fra samlever, og andre bekendte samt andre prostituerede. Jeg tolker det mere som et socialt problem end et erhvervsproblem.

I øvrigt er rapporten usikker på den samlede voldsfrekvens såvel før som efter lovændringen. Da den ikke er registreret systematisk og der mangler dokumentation fra bl.a. hospitaler. Det fortælles dog at Kunderna nu är färre och att det därmed anses vara en högre del som är ”farliga”. De vill till exempel göra ”värre saker” och har ”konstigare krav” (till exempel på grövre sex) eller är beredda att betala extra för att slippa kondom.

I rapporten giver de interviewede generelt udtryk for at voldsrisikoen er øget efter kriminaliseringen. Dette gælder primært ved hjemme besøg og gadeprostituerede. Det noteres også at De prostituerade som finns kvar i gatuprostitutionen har fått en hårdare tillvaro. Detta beror dels på det ökade heroinflödet, men också på den minskade kundtillströmningen. Denna hårdare konkurrens medför att de prostituerade tar ut lägre priser, är beredda att ta fler kunder samt accepterar att utföra tjänsten utan skydd. Från sjukvården finns farhågor om en stark utveckling i negativ riktning för de prostituerades hälsa och den ökade risken för spridning av veneriska sjukdomar.

Det understøttes af en artikel i den svenske Polistidningen. De “normale” købere er blevet skræmt af loven. Kundegrundlag og priser er faldet. så måste tjejerna idag också ta kunder som de inte känner sig trygga med. Kundene er blevet mere brutale.

Sprøjtebussen i Malmö vurderer også at der er mere vold nu end før lovændringen., fordi kvinderne ikke har råd til at sige nej til kunder de vurderer som tvivlsomme.

Overgrebene går især ud over de svageste prostituerede: misbrugere, psykisk syge og udenlandske prostituerede. Altså typisk de der prostituerer sig af nød.
… kunderna hade blivit räddare och mer stressade än tidigare. Detta gjorde det svårt för sexarbetarna att under förhandlingen med kunden att avgöra huruvida det var en ”okej” kund eller inte. Det var svårare att bedöma om kunden var nervös på grund av stress eller för att han var farlig.(Stress pga. kriminalisering og risiko for opdagelse).

Klaragården oplever også, at det efter sexkjöpsloven er blevet farligere at være prostitueret.sekundsnabba beslut utan kvalitetssäkring av kunden. Kunderne er blevet mere voldelige. Klaragården nævner specifikt flygtninge med PTSD.

Jordemoder Helene Cevers, som har arbejdet med mishandlede kvinder siden 1993, siger at hun møder flere mishandlede kvinder efter sexkjøpsloven: Våldet har ökat, framförallt det sexuella våldet. I dag utsätts tjejerna för mycket mer perversitet och sadism. Cevers mener at de normale mænd køber sex via internettet. De få mænd som nu kører rundt i “prostitutionsgaderne” har en syg, pervers seksualitet. (Göteborgsposten, interview med jordemor Helena Cevers, Kvinnokliniken, 29. desember 2001.)

Anders Jensen

Holland. Legalisering.
Vold
Selvom risikoen for vold på gaden generelt er øget, har oprettelsen af tolerensezoner medført en reduktion af vold i disse.Der er også tryggere i området for tjenesteudvekslingen fordi politiet patruljerer i området. Endvidere melder de andre sælgere det til politiet, hvis en kollega er væk for længe.

kriminalstatistikken registrerer ikke vold systematisk i forhold til prostitution. Registreringer fra tolerensezonerne viser at vold er sjælden.

Vold i bordellerne ved man ikke meget om. Men man ved at kvinderne nogen gange oplever manglende respekt. Før legaliseringen var det sådan at vold var accepteret som en del af jobbet. Legaliseringen har gjort kvinderne bevidste om at vold ikke er acceptabelt.

Politiet rapporterer om en stor øgning i antallet af klager fra prostituerede. De mener primært det skyldes en øget tillid til politiet og at tærskelen for at anmelde er mindsket. Nogen har tolket stigningen i antal klager derhen at situationen er blevet værre for de prostituerede. Dette mener politiet er direkte fejlagtigt.

NL politi erfaringer.
I forbindelse med legaliseringen blev der ikke tilført ekstra midler eller andre ressourcer.

legaliseringen har skabt mere åbenhed og politiet kommer lettere i dialog med aktørerne indenfor prostitutionsmiljøet. Det har gjort det lettere for politiet at efterforske menneskehandel, da sexindustrien er blevet mere gennemsigtig. Legaliseringen har gjort det lettere for politiet at få information og etablere kontakter i prostitutionsmiljøet. Dette har gjort det væsentlig lettere for politiet at efterforske menneskehandel. Tilliden til politiet er steget fra såvel prostituerede, kunder, bordelejere samt andre myndigheder.

vedrørende den illegale del af prostitutionen er det sværere at få information. trods dette er ca. 50% af politianmeldelserne fra prostituerede i den illegale del af prostitutionen.

Generelt legale og illegale bordeller. Antallet af klager fra de prostituerede er øget betragteligt gennem de sidste par år. 95% af klagerne kommer i forbindelse med politiets kontrol af bordellerne. Som nævnt ovenfor er halvdelen fra de illegale bordeller. det stigende antal klager er blevet forklaret med at politiet har koncentreret sig specielt om ofrene for menneskehandel.

Nogle bordelejere reklamerer med at bordellet er kontrolleret og fundet i orden. Dette ser politiet som en positiv effekt i forhold til at forebygge menneskehandel. Dette fordi disse bordeller vil have en konkurrencefordel som de useriøse eller illegale bordeller vil tabe på fordi de fleste kunder foretrækker bordeller der opfylder myndighedernes krav. på den anden side mener politiet dog der altid vil være et illegalt marked.

Standardisering af rutiner, kompetenceøgning og en målrettet indsats har givet politiet flere eksperter med erfaring indenfor menneskehandel og prostitution. Det gør dem mere effektive i bekæmpelsen. Eksperteerne kender miljøet og får informanter som giver politiet værdifulde oplysninger.

Ofre for menneskehandel har 3 måneders reflektionsperiode. Erfaringen er at 50% vendte tilbage til prostitution. Årsagerne til dette vurderes at være mange, men primært sociale. Ofre der har hjulpet politiet med efterforskningen af menneskehandel kan søge om humanitær opholdstilladelse.

Anders Jensen

Human trafficking

Svenske erfaringer efter sexkøbsloven.
Positive.
- Arbejdsforholdene for menneskehandlere er blevet vanskeligere.
- høj bevidsthed om loven i Sverige.

Negative.
- Vanskeligere at få kunderne til at vidne.
- Loven komplicerer efterforskningen.
- Komplicerer internationalt politisamarbejde.
- Ingen sexkøbere har anmeldt menneskehandel. Tidligere er 22% identificeret af kunder,mens politiet kun identificerede 13,9%.

Neutrale
- Efterforskning i anledning af sexkøbsloven har ikke bidraget til at afdække menneskehandel.

Hollandske erfaringer efter legaliseringen.
Positive.
- bedre forhold for de prostituerede.
- Prostituerede har øget tillid til politiet, bedre tilgang til information.
- Sexindustrien er blevet mere gennemsigtig.
- Vanskeligere for udlændinge at være prostitueret i Holland.
- vanskeligere at skaffe kunder til ofre for menneskehandel.
- effekten på handel med kvinder og børn på det "grå prostitutionsmarked".

Negative.
- Legalisering kan misforståes af menneskehandlere.

Neutrale.
- Ingen nævnt i rapporten.

Anders Jensen

Norsk opsummering.

Det har blitt påstått at kriminaliseringen skulle lede til noen uønskede resultater, Månsson, S.-A., Den köpta sexualiteten, s. 246 flg. s. k. utilsiktede virkninger:
-Prostitusjonen skulle gå under jorden
-Risiko for at overgrep, utpressing og annen kriminalitet skulle øke
-Kriminaliseringen treffer kun de mest utsatte kvinnene
-Håndhevingen av forbudet blir vanskelig

Prostitusjonen skulle gå under jorden
Prostitusjonen på gata har minket. Om nedgangen skyldes effekter av loven, metadonbehandling, sykdom, død eller ny teknologi vet man ikke med sikkerhet (pkt. 3.3.2.4). Høyst sannsynlig kan det være en kombinasjon av disse faktorene. Gateprostitusjonen har stort sett vært stabil etter år 2000. Man vet ikke om de som forsvant fra gata i 1998 har trukket innendørs. Det har blitt påstått at de prostituertes avhengighet av hallik har økt fordi gateprostituerte ikke kan jobbe så synlig som tidligere. Politiet opplyser at det er vanskeligere å etterforske hallik- og menneske­handel­saker fordi prostitusjonen ikke foregår så åpenlyst på gata lenger (pkt. 5.5.3).

Risiko for at overgrep, utpressing og annen kriminalitet skulle øke
Våre informanter gir et samlet bilde av en økt redsel for overgrep. Dokumentasjon når det gjelder utpressing eller annen kriminalitet før og etter lov­endringen finnes ikke (pkt. 3.3.5).

Kriminaliseringen rammer de mest utsatte kvinnene
Erfaringen fra kvinnene er at de føler at kriminaliseringen har rammet dem negativt. De nødprostituerte møter oftere nå spesielle menn med spesielle ønsker. Kvalitetssikringen av disse kunder har blitt vanskeligere. Prisene har sunket slik at de må ha flere kunder for å få nok penger til dagens narkotikabehov. For de nødprostituerte har prisene sunket og redselen økt (pkt. 3.3.2, 3.3.5 og 3.6).
Vi har ikke med den hjelp vi har fått fra Sverige kunnet finne ut hva som har skjedd på innendørsmarkedet. Vi vet ikke mye om helse- og sosiale forhold har forandret seg. Vi vet ikke om vold forekommer. Vi vet ikke hvor mange de er.

Håndhevingen av forbudet blir vanskelig
Et entydig bilde fra politi og påtalemyndighet er at håndhevingen av forbudet har blitt vanskelig. For det første er lovteksten i seg selv uklar (pkt. 3.5.6). For det andre er spaningen tidkrevende og vanskelig (pkt. 3.7.4). Å dokumentere avtaleinngåelse og seksuell omgang er komplisert og krever teknisk utstyr og intens overvåking. For det tredje har de ekstra bevillingene til de første årene forsvunnet (pkt. 3.7.4.1). For det fjerde stiller domstolene strenge krav, slik at det blir få anmeldelser som ender med domfellelse (pkt. 3.5.7). For det femte er en straffbar handling som kan gi fengsel i kun seks måneder, ikke høyprioritert.

De tilsiktede virkningene med den svenske loven var bl.a. å få slutt på menns sexkjøp av kvinner, uansett om dette er frivillig eller ikke. Hva vi vet er at året etter loven trådde i kraft gikk den synlige prostitusjonen ned. En utilsiktet konsekvens er at kundene er mindre synlige enn tidligere og at de er mindre samarbeidsvillige i forhold til å avdekke tvang, menneskehandel eller mindreårige i prostitusjonen (pkt. 5.5.3). En utilsiktet konsekvens av at kvinnene er mindre synlige er at de er vanskeligere å nå for hjelpeapparatet. En utilsiktet konsekvens av politiets ”truende” nærvær på gata er at de prostituertes avhengighet av halliker sannsynligvis har økt. Nå trengs bakmenn som ordner med transporter og nye leiligheter for at kvinnenes aktivitet skal bli vanskeligere å oppdage og ikke tiltrekke seg politiets oppmerksomhet.

Anders Jensen

Og så røg der alligevel en linie ud i indlægget vedr. "human trafficking".

Følgende burde retteligt være punkt 2 under Sverige, positivt :
- Den svenske sexkøbslov gøres kendt i andre lande.

Sæt venligst selv ind.

Anne Rasmussen

Maya: OG skal du lige tilføje - talspersonen og flere medlemmer er bordelejere og escort bureau ejere eller bestyrere. Nogle af dem ejer flere bordeller. Med andre ord - ikke ligefrem en typisk prostitueret - snarere en arbejdsgiver, der udtaler sig på vegne af sine ansatte.
Og de repræsenterer slet ikke de 700 udenlandske kvinder, der ikke engang bliver anerkendt af SIO som værende ofre for menneskehandel eller grov udnyttelse - til trods for, at disse kvinder skal aflevere alt hvad de tjener til deres bagmænd.

Jeg kender ikke andre organisationer hvor den slags finder sted. Måske er det derfor, at ikke ret mange af de mange tusinde prostituerede der er i Danmark har den store lyst til at være medlem. Til trods for gratis og anonym medlemskab De foretrækker at stå udenfor SIO hvilket jeg har fuld forståelse for.

Hvem SIO slet ikke repræsenterer er de tidligere prostituerde som jeg har kendskab til og forbindelse med, og som meget gerne vil have sexkøb forbudt i Danmark og i deres egne lande. Jeg har forbindelse med overlevere (som de kalder sig selv) i mange lande og det fælles budskab er: Indfør den nordiske model og stop sexkunderne.

Et fællestræk for alle de mange hundrede kvinder er deres had og afsky til sexkunderne. Ikke kun de ubehagelige typer som der selvfølgelig var nogle af men dem alle. Netværket af overleverne er ved at være stort og de bliver hørt. Og heldigvis er det gået op for lande som bla. Irland, at de såkaldte sex worker unions i virkeligheden er bordel- og escortejerne, sympatisørere og kundernes talerør. IUSW er et eksempel på det. Deres talsperson er/var Douglas Fox der sandelig kalder sig sex worker men som er den lykkelige ejer af et af Storbritaniens største escortbureauer sammen emd en anden talsperson i IUSW Catherine Stephens.

Lige en forbrugerinformation til alle: Prostituerede kan faktisk godt få sygedagpenge men det kræver jo, at de er registreret som selvstændige (hvad man faktisk skal være som prostituteret) og at man opgiver hvad man har tjent.

I øvrigt er der intet odiøst i at de skal betale skat af deres indtjening - det skal alle - lige fra hundehandlere til kræmmere og de har vist heller ingen fagforening eller a-kasse.

Erik Bresler

Når regeringspartier taler om at gøre forhold omkring prostitution ulovlig er det så lægerne der bliver fløjet til Dubai for at komme med på medicinproducenternes ørkensafari eller folkevalgte der rejser og spiser af lobbyisters hånd, eller har vi at gøre med politikere der ensporet at de kun kan tage stilling til og interessere sig for sex?

Maya Nielsen

Jeg er nu ikke enig med dig i Torben at de skal have mere stemme end den del de repræsenterer. Det er sådan at også de danske myndigheder må tage udgangspunkt i estimeringer af hvor mange prostituerede der i Danmark, og der skønnes som jeg har læst forskellige steder mellem 3500- 5000 i hele landet, så hvis man kun kan debattere ud fra absolutte facts ,så kan man slet ikke debattere antal prostituerede i DK.

Hvorfor skulle det da være ligegyldigt hvor mange medlemmer SiO har ? Gu er det da ej ligegyldigt, og din fornærmelse med at jeg skulle være en der forfølger medlemmer af f.eks. Din fagdforening eller andres er direkte løgn og injurerende ! Jeg har sgu aldrig skrevet hverken anonyme breve til nogen eller forfulgt nogensomhelst det er alene din egen syge forestillingsevne, der har fabrikeret den vision...

vi debatterer i en offentlig avis og det er ikke forfølgelse og da slet ikke af nogen specifikke mennesker overhovedet... Hverken med eller uden navn.

men med selv de offentlige estimeringer at antallet af prostituerede så er SIO overhovedet ikke spor repræsentative i antal set i forhold til hvor mang eprostituerede der er i DK, og hvis medleæstallet i SIO ydermere dækker over arbejdsgiverne og ikke alene over de regulære sexarbejdere ,så er det jo endnu mere skævreddet...og inhabilt som talerør.

MEN naturligtvis skal deres holdninger også høres, men vi mangler så mange stemmer i denne debat fra alle de øvrige sexarbejdere...før man kan lade et helt lands prostitutionslovgivning hvile på et oplyst grundlag....

Anne Rasmussen

Anders Jensen
din opsummering fra Norge er fra 2004 og ikke representativ længere. Blandt andet har Hollands regering og kommuner for længst ændret holdning til prostitutionsbranchen i deres land.
Og Sverige har siden da prioriteret penge til både sociale tiltag og politets arbejde omkring trafficking og prostitution.

Anne Rasmussen

OG Maya de tidligere prostituerede. De sidder nemlig med al erfaringen og den er ikke udelt positiv. Sådan en som Alice Viola fra Svanegrupperne bør der lyttes til.

http://webmagasin.kvinfo.dk/jeg-var-den-lykkelige-luder

"Prostitutionen gav mig [Alice Viola, red.] en følelse af lykke og økonomisk tryghed, prostitution var gennem 6 år min virkelighed, og jeg tog skarpt afstand fra holdningen til, at prostitution kunne være en selvdestruktiv adfærd.

Ingen skulle kalde mig et offer - min holdning til prostitution var urokkelig.

Jeg yndede at sige: Jeg gør bare det samme som Michael Laudrup, jeg gør min hobby til mit arbejde. Jeg var den frigjorte kvinde med stor lyst til sex. Jeg havde uddannelse og arbejde, prostitution var kun et bijob. Jeg havde ikke noget misbrug og havde aldrig haft det, ligesom jeg mente at bidrage til at nedbringe antallet af voldtægter.

Jeg valgte selv mine kunder og havde styr på mine grænser - mente jeg dengang.

Jeg, Svanegruppernes mentor, var kvinden, der befriede de gifte mænd fra deres kedelige koner og gjorde håndværkeres frokostpause lidt sjovere end madpakken. "

Sådan indleder hun sin historie - er der en klokke der ringer et sted? Man har ligesom set den før - ikke sandt :-)

Alice Viola er idag mentor for Svanegrupperne og hjælper andre prostituerede ud af branchen og hun er chokeret over det der foregår. Hun skriver videre:
"Offentligheden hører så sjældent fra os, kvinderne fra Svanegrupperne. Vi har lagt tiden, hvor det gjaldt om at eksponere sig selv, bag os. Som deltager i svanegrupperne bruger man al sin energi på at slikke sine sår efter livet i prostitution, desværre med den konsekvens, at det efterlader en stor mangel i den aktuelle debat om normaliseringen af prostitution.

Indtil SFIs rapport udkom, var vi overbeviste om, at vor tavshed var forståelig og ikke ville få den konsekvens, at samfundet nu ser prostitution som harmløs, uskadelig og sidestiller det med et arbejde."

Jeg vil lige for en god ordens skyld præcisere, at svanegrupperns medlemmer ikke er narkomaner og at de kommer fra alle dele af branchen - altså inklusive den veletablerede pæne del. Svanegrupperne er nu blevet så stor en success, at konceptet er blevet adopteret af Norge og Sverige.

Sören Tolsgaard

"Kunderna nu är färre och att det därmed anses vara en högre del som är ”farliga”. De vill till exempel göra ”värre saker” och har ”konstigare krav” (till exempel på grövre sex) eller är beredda att betala extra för att slippa kondom."

Noget tyder altså på, at OMFANGET af prostitution er mindsket i Sverige og Norge. De pænere kunder har droppet besøgene, der kommer færre nye kunder, og kun de mere forhærdede og ind imellem farlige kunder er tilbage.

Dette har medført, at der nu er grundlag for færre prostituerede, samt at disse vil være mere udsatte for farlige kunder. Politiet går til gengæld målrettet efter disse, som de efterhånden får detaljeret kendskab til og kan tildele bøder og behandlingsdomme. De langsigtede virkninger vil forhåbentlig gøre det klart, at den skandinaviske model er vejen frem.

I Holland er der ifølge ovenstående blevet mere trygt i de legale bordelkvarterer, mens et omfattende illegalt (og formentlig mere råt) marked fortsat eksisterer. Det samlede omfang af prostitution er formentlig steget, både fordi der kan reklameres mere synligt og bordellerne opfattes som mere attraktive, hvorfor både nye og usikre kunder vil blive tiltrukket, og fordi markedet tiltrækker udenlandske sexturister.

Legale og illegale prostituerede er dog næppe skarpt adskilte, og de illegale har den fordel for kunderne, at de kan lokke med ekstreme og billigere varer (uden pension eller andre tillæg), hvorfor både forhærdede og fattige kunder vil være tilbøjelige til at opsøge dem.

Alt i alt vil jeg formode, at den hollandske model vil vedligeholde og nære et højt niveau af prostitution, og at man ligesom andre steder vil dække efterspørgslen ved anvendelse af handlede kvinder fra fattige lande. Der ikke ikke meget nyt under solen dér.

http://www.youtube.com/watch?v=hSyOCx6ZXfM

Anders Jensen

Fantastisk med et indlæg der forholder sig til det skrevne uden at komme med nedladende bemærkninger om person eller motiv. Tak for det.

Netop for at undgå bemærkninger om at være selektiv m.m. har jeg som nævnt benyttet materiale opgivet af andre. Såvel tilhængere som modstandere.

Den norske opsummering er ganske rigtigt fra efteråret 2004. Den er udarbejdet af den norske statslige "Arbeidsgruppe om rettslig regulering av kjøp av seksuelle tjenester". Den blev i øvrigt introduceret til debatten af en tilhænger af forbud, så hvis du synes den er for gammel, må du henvende dig til hende.

Hvorfor mener du ikke den er repræsentativ længere ?

At svenskerne har prioriteret penge til sociale tiltag og politimæssig efterforskning såvel før som efter sexkøbsloven er vel kun positivt.

Derimod har jeg svært ved at se relevansen i forhold til det emne artiklen omhandler - nemlig et forbud rettet mod at købere af seksuelle ydelser.

Jeg mener heller ikke at have set nogle der taler imod dette. Tværtimod har det af flere - såvel modstandere som tilhængere - været nævnt at et forbud (eller legalisering) ikke kan stå alene.

Toke Andersen

Selvfølgelig skal frivillig prostitution og sexkøb være lovligt, reguleret, have mulighed for faglig forening, tryghed, skattepligt osv osv.

Selvfølgelig skal tvang, trafficking og andre slavelignende forhold være forbudt og politiet forpligtet til at afsætte de nødvendige resurser til at opklare og forfølge disse overgreb både nationalt og gennem fortsat internationalt samarbejde.

For denne debat er det primære krav at disse to forhold holdes separat - de har INTET med hinanden at gøre.

Problemet for SSF og resten af hylekoret(i ved selv hvem i er!) er at argumenterne for kriminalisering af frivillig sexsalg eller køb er så svage, formynderiske og helt grundlæggende virkelighedsfjernt stupide at det udstiller fortalerne som totale idioter med et perverst og foragteligt menneskesyn, hvis ikke forslaget kan kobles til det reelle problem med trafficking og slavelignende forhold.

Men dette er en øvelse i løgn, manipulation og umyndiggørelse, i begrebernes reneste forstand. Hvilket i destruktivt potentiale langt langt overgår det mulige ubehag eller fortvivlelse der kommer af at måtte accepterer andre menneskers uhensigtsmæssige valg, under samfundets nuværende betingelser.

Det kan ikke undskyldes. Det er det værst tænkelige demokratiske og menneskelige overgreb.

Toke Andersen

Det skulle man tro, Torben.
Men denne debat minder om at diskutere guds eksistens med hard-core troende.

De er allerede så blinde, døve og dumme, og har så meget at miste ved at slippe deres infantile forestillinger at intet virker.

Og nu sidder de på magten.

Anders Jensen

@Søren Tolsgaard
Det er lidt mere kringlet end som så.

Umiddelbart efter indførelsen af sexkøbsloven faldt antallet af gadeprostituerede. Om der skete en tilsvarende stigning af den indendørs prostitution er der ingen sikker viden om. Siden er der sket en stigning i gadeprostituerede og antallet er nu i nogle byer næsten oppe på samme niveau som før loven. I andre byer har stigningen været mindre markant.

Derimod ved man ikke om faldet skyldes den teknologiske udvikling i form af mobiltelefon, internet m.m. (husk på de "nye" prostituerede tilhører den digitale generation), øgede sociale tiltag m.m.

Nu kunne man selvfølgelig tro at et mindre kundegrundlag nødvendgvis ville medføre mindre prostitution. Umiddelbart lyder det mest logisk. Desværre lader det IKKE til at være tilfældet. De prostituerede tager kunder de før sagde nej til, og mindskede priser har tværtimod medført den enkelte er nødt til at tage flere kunder (eller acceptere større risikoadfærd) for at opretholde sin indkomst. de faldende priser har også medført at den enkelte kunde har "råd til mere".

Tallene er dog behæftet med betydelig usikkerhed - større usikkerhed en før forbudet, hvilket yderligere besværliggør en sammenligning. Især for de vanskeligst stillede (nødprostituerede). Personligt vil jeg tro det varierer fra by til by, men det er ren religion. Tallene findes ikke eller er ikke detaljerede nok.

Vedrørende Holland gør nogle af de samme forhold sig gældende. Man kan tro det samlede antal kunder er steget, men nogen sikker viden er der ikke. Derimod er det sikkert af sikkerheden for de prostituerede (og kunderne for den sags skyld) er blevet større, ligesom efterforskningen af menneskesmugling er blevet lettere. Dette skyldes dog nok ikke udelukkende legaliseringen, men også den gulerod der er i form af evt. humanitær opholdstilladelse, hvis man samarbejder.

Igen : Debatten er ikke for eller imod legalisering/kriminalisering, men for eller imod forbud mod at købe seksuelle ydelser.

Det interessante må derfor være hvad formålet med et evt. forbud skal være (signal, mindske prostitution, mindske gadeprostitution, menneskesmugling, m.m.m.), om et forbud vil føre til dette mål, samt hvad et forbud rent faktisk skal indeholde (hvad skal være forbudt/tilladt, hvornår er gerningsindholdet opfyldt m.m.m.)

Sören Tolsgaard

@Ole Falstoft: Søren: "Du sætter nogle mærkelige alternativer op. Fordi man er imod at lovgive mod sexkøb betyder det jo ikke at man så er tilhænger af bordeller under statslig kontrol. Det er de mærkeligste motiver man bliver skudt i skoene af jer forbudstilhængere."

Jeg vil helst ikke skyde dig noget i skoene, men taler ud fra, at statskontrollerede bordeller er virkeligheden i de lande, hvor organiseret prostitution er blevet legaliseret, idet der stadig findes en sideløbende illegal prostitution. HVIS du har andre modeller, så kom endelig med en beskrivelse?

@Torben Nielsen: "En licens ordning til den enkelte sexarbejder vil ikke være god idé. En sådan ordning, vil jo kun være til for, at udelukke nogle. Og hvem skulle vurdere hvem det skal være? Ordnede forhold, som i enhver anden fornuftig drevet og lovlig virksomhed, er det der skal til. Alt andet er indgriben i individets frihed til selv at vælge."

Det er måske noget i den stil, som Ole har tænkt sig? Et fuldstændig frit og "liberaliseret" marked, hvor enhver myndig EU-borger (og andre med arbejdstilladelse) kan melde sig på banen som selvstændig. Og hvis nogle skulle have lyst til at drive et bordel, skal de vel også have lov til det? Staten behøver altså ikke at godkende eller holde tilsyn med ret meget, dog skal der vel betales skat af forretningens indtægter?

Et fuldstændig frit marked vil dog næppe afkriminalisere al sexhandel. Hvis omtrent enhver kan agere fuldstændig frit, vil der nok fortsat vil være gnidninger mellem bander om adgang til lukrative områder. Der vil være voldelige kunder, skænderier mellem de prostituerede og klager fra hårdt ramte naboer, anvendelse af tvang og af mindreårige, så politiet bliver der formentlig stadig brug for. Og så er der lige spørgsmålene om skatteopkrævning og kønssygdomme . Her vil det nok være tilrådeligt med en lille smule kontrol af og til, idet der sikkert vil være mange, som vil overtræde gældende regler.

Hvor mange danskere tror I egentlig, der har lyst til at give frihed til, at enhver kan oprette et bordel i netop deres nabolag for at betjene det lille segment af befolkningen, der overhovedet opsøger sådanne miljøer? Formentlig ikke ret mange, hvis det kommer dertil.

Det er en frihed, som er generende for andre, og som højest kan komme på tale i særlige kvarterer, hvor boligpriserne vil falde betragteligt.

Vi kan være tolerante, men hér hos os - det ve' vi godt nok ik'

Sören Tolsgaard

Igennem de senere årtier er der sket en konstant stigning i andelen af prostituerede fra Østeuropa, Asien, Afrika og Sydamerika. Disse er ofte i hænderne på menneskehandlere, de er indstillet på lave priser og har derved fortrængt de lokale prostituerede, især narkomaner og andre lav-status prostituerede (fremgår af SFI's rapport). Ofte pendler de imellem de europæiske storbyer på turistvisum. De har naturligvis gjort miljøet mere uoverskueligt, både i Skandinavien og Mellemeuropa. Tilgangen af unge og eksotiske kvinder har desuden skabt øget interesse hos kunderne, hertil medvirker også lettere kontakt via internettet, faktorer, som øger prostitutionens totale omfang.

Mens velfærdsstaterne omtrent havde udryddet fattigdomsprostitution, og kun et lille marked var tilbage, hvor narkomaner og ældre prostituerede kunne tage en god pris for ydelsen, har globaliseringen gjort fattigdomsprostitution aktuel igen. Udbuddet af unge og smukke piger af alle racer er en stor fristelse, som flere kan være tilbøjelige til at afprøve uden skelen til, at man faktisk støtter menneskehandel. Der kan tillige være tendens til, at man ikke vil opfatte disse kvinder som handlede, hvis blot de selv forsikrer, at de agerer frivilligt. Det vil dog ofte være en løgn, som de er tvunget til at at fremføre.

Det eneste, der, såvidt jeg kan se, kan dæmme op for denne forråelse af nordeuropæiske mænds sexualvaner, er et vidtstrakt forbud kombineret med viljen til at rydde op i hele dette miljø. Hvorvidt svenskerne og nordmændene magter denne opgave, ved jeg ikke, men hvis overhovedet nogen har moral til dette, er det dem. Mellemeuropæerne har i langt højere grad vænnet sig til en forrået livsstil, hvor penge giver adgang til alt. Det er vi desværre også godt i gang med, og at denne debat i højere grad handler om sexkunders frihed end om misbrug af handlede kvinder, idet de "liberale" vil adskille de to ting, taler sit tydelige sprog.

Hvis ikke der var fattige handlede kvinder, ville prisen for et knald være UBETALELIG for de fleste, eller man ville være henvist til en hærget narkoman. Derfor foretrækker sexkunderne at lukke øjnene for de forhold, som de eksotiske prostituerede udsættes for. Og derfor vokser disse problemer, indtil befolkningen indser, at vores ungdom ikke er tjent med at fortsætte ud af prostitutionens blinde spor.

Johnny Olesen

Søren Tolsgaard skrev:
----
Hvis ikke der var fattige handlede kvinder, ville prisen for et knald være UBETALELIG for de fleste, eller man ville være henvist til en hærget narkoman. Derfor foretrækker sexkunderne at lukke øjnene for de forhold, som de eksotiske prostituerede udsættes for. Og derfor vokser disse problemer, indtil befolkningen indser, at vores ungdom ikke er tjent med at fortsætte ud af prostitutionens blinde spor.
----

ikke fordi det har ret meget med sagen at gøre, men prostitution er et verdens ældste fag. Gennem tiden har prostitution været en del af alle civilisationer, så fænomenet er ikke nyt.

At påstå at prostitutionen "blomstre" pga. fattige udnyttede kvinder er en markant overdrivelse.

Ligeledes er det en stor overdrivelse, når du påstår at "prisen for et knald være UBETALELIG for de fleste, eller man ville være henvist til en hærget narkoman."

Prostitution har eksisteret siden tidernes morgen, og det har aldrig været så dyrt, at almindelige folk ikke kunne betale for det. Det er et historisk faktum. Hvorfor skulle dette være anderledes i år 2012?

De historieinteresserede kan sikkert fortælle dig, hvad prisen på en sexarbejder var i år 12

Johnny Olesen

Anne Rasmussen skrev:
----
Johnny antallet står nævnt i Jonas Trolles interview i Irishtimes
http://www.irishtimes.com/newspaper/ireland/2011/0

“Det Supt Trolle said the Swedish legislation had resulted in a “radical” reduction in both street and indoor prostitution. Trafficking of women and girls into Sweden has been almost eliminated.

“If we talk of specific figures, the number of girls in street prostitution on a night in Stockholm would be five to 10. If we talk about indoor prostitution – found on the internet, about 80 to 100.”

Interviewet er fra 2011.
----

Tak Anne, men jeg har læst artiklen. Det gjorde mig bare ikke ret meget klogere.
Man kan jo læse tallet i artiklen som om der kun er 80-100 sexarbejdere i hele Sverige, og det tal tror jeg ikke helt på.

Jeg lede sådan set lidt mere efter en eller anden officiel rapport, hvor man kan se, hvor mange sexarbejdere der er i Sverige før og efter forbuddet.

Jeg har diskuteret sagen med min reklamefinansieret veninde frk. Google, men jeg har ikke fundet noget officielt tal.

Lidt hjælp tak? Andre må også gerne hjælpe til...

- Er der kommet flere eller færre tvungne prostituerede i Sverige eller Norge efter forbuddet?
- Har vi set samme stigning eller fald af tvungne prostituerede i Danmark, hvor vi ikke har et forbud?
- Er de prostitueres sociale forhold blevet forbedre eller forværret i Norge og Sverige efter indførslen af forbuddet?
- Er der generelt blev flere eller færre prostituerede i Norge og Sverige efter forbuddet? (Delvist besvaret af Vibeke Svenningsen, der siger at der er færre i Norge)
- Er der generelt blev flere eller færre prostituerede i Danmark efter forbuddet i Sverige og Norge? (indtil videre så er der ikke kommet flere, så vidt som jeg kan læse mig frem til)

Anne Rasmussen skrev:
----
I Sverige er rollerne byttet om - det er sexkunden der for første gang i historien (åbenbart til stor skræk og fortrydelse for mange her) er skurken og den prostituerede, der er offeret og den er åbenbart meget svær at sluge. Og fatte skulle jeg måske tilføje.
----

Det er sjovt at du bruger ordene "skurken" og "offeret". Det er yderst værdiladede ord - specielt i lyset af at man ikke kan tale om hverken offer eller skurk i dagens Danmark.

Det er ikke ulovligt at være sexarbejder i Danmark, så en sexarbejder er ikke en "skurk". En kunde er heller ikke noget "offer" - jeg tror da ikke ret mange kunder bliver tvunget til at være kunder.

Og hvis der ikke er nogen skurk og noget offer i dagens Danmark, hvordan kan rollerne så være byttet om?

Du kan selvfølgelig have den holdning, at der er tale om et skurk/offer rolle, men så er dit menneskesyn da virkelig perverst. Anser du virkelig sexarbejderne i Danmark for at være onde skurke, der overfalder uskyldige ofre (kunder)?

Johnny Olesen

Søren Tolsgaard skrev:
----
Hvor mange danskere tror I egentlig, der har lyst til at give frihed til, at enhver kan oprette et bordel i netop deres nabolag for at betjene det lille segment af befolkningen, der overhovedet opsøger sådanne miljøer? Formentlig ikke ret mange, hvis det kommer dertil.

Det er en frihed, som er generende for andre, og som højest kan komme på tale i særlige kvarterer, hvor boligpriserne vil falde betragteligt.

Vi kan være tolerante, men hér hos os - det ve’ vi godt nok ik’
----

Jeg tror heller ikke, at ret mange danskere er interesseret i at have et bordel som nabo. Alligevel så må der da være en del, som allerede i dag er nabo til et bordel, og det er altså forsvindende lidt, vi hører til naboklager osv. i medierne.

Jeg kan huske en sag for et par år siden, hvor nogle kristne fundamentalister havde set sig sure på et bordel i en mindre by, men ellers kan jeg da ikke mindes at have læst om problemer.

Men ellers jo - der er sikkert mange danskere som har "ikke i min baghave" holdning. Det er samme holdning, som ses ved sociale institutioner, fængsler, beskyttede boliger for udviklingshæmmede, vindmøller, affaldsdepoter, asyllejre, sociale rehabiliterings centre osv.

Søren Blaabjerg

Nu handler det her jo i virkeligheden slet ikke om resultater. Der er vist nok ingen, selv blandt lovens ivrigste fortalere, der forestiller sig, at man ved denne forbudslovgivning vil afskaffe al prostitution i Danmark og dermed "frelse" de invoverede kvinder for overgreb på deres person.

Det, som det drejer sig om her, er blåstrømpeagtig neopuritansk gloriepudsning, og hvilken mere taknemmelig anledning har man haft end her, siden debatten om Agnar Mykles skandaleroman "Sangen om den røde rubin" fra 1956, der imidlertid - underligt nok i grunden - endte med ophævelse af forbudet mod porno (det forbud havde vi nok stadigvæk haft, hvis der ikke dengang havde været en væsentligt mindre hysterisk moralistisk trend end den nu dominerende)

Ole Falstoft

'frie mands ret til sex helt uden om menneskelig tilknytning, blot han har penge…'
Sex uden 'menneskelig tilknytning' skal være strafbart? Hvorfor?
Burde det da ikke også være starfbart at kvinder udnytter mænds sexuallyst til at plukke dem for penge? Hvorfor er det mere acceptabelt?

Sören Tolsgaard

@Johnny Olesen: "ikke fordi det har ret meget med sagen at gøre, men prostitution er et verdens ældste fag. Gennem tiden har prostitution været en del af alle civilisationer, så fænomenet er ikke nyt. At påstå at prostitutionen “blomstre” pga. fattige udnyttede kvinder er en markant overdrivelse."

Tja, du kan mene, det er overdrevet, men hvorfor er det mon så lige, at der kun er yderst få vesteuropæiske kvinder, som ønsker at arbejde indenfor denne branche, mens kvinder fra fattige områder, Østeuropa, Fjernøsten, Afrika og Sydamerika, nu står for 70-80% af det vesteuropæiske prostitutionsmarked? Tror du disse kvinder har større trang til at kopulere med 10-20 mænd om dagen, end vesteuropæiske kvinder har? Og før de eksotiske kvinder kom hertil, hvorfor udgjorde mon netop narkomaner en meget stor del af de daværende prostituerede? Og hvorfor er priserne mon faldet drastisk i de senere år? Overvej venligst seriøst, hvad grundene kan være?

Velstående kvinder vælger kun sjældent prostitutionsfaget, og gør de det, er det i reglen som en bibeskæftigelse i den dyre ende, der langtfra kan dække markedet, især ikke de fattige kunders behov. Alene derfor var den interne prostitution reduceret til et marginalt fænomen i Vesteuropa, og det er fortsat således, at hvis du ønsker at engagere en køn dansk blondine, så må du virkelig til lommerne. Udbud og efterspørgsel. Så er det heldigt for sexkunderne, at fattige østeuropæiske blondiner kan være ligeså kønne, for de er billige, ligesom de eksotiske kvinder af alle farver, der myldrer ind på det vesteuropæiske prostitutionsmarked.

Ja, prostitution har floreret gennem tiderne, især når fravær af socialpolitik skabte et enormt pjalteproletariat, som i den tidlige industriperiodes storbyer, hvor prostitution blev en udbredt levevis for fattige kvinder. Også i Østeuropa og den tredie verden er det mangelen på social tryghed, som lokker eller tvinger millioner af fattige unge kvinder ud i dette erhverv, selv om de langtfra har lyst dertil.

Som Maya allerede har pointeret, er dette erhvers alder ikke noget argument for, at det fortjener en fortsættelse i det uendelige. Den frihed, som de liberalt orienterede mænd forventer for eget vedkommende, eksisterer ikke for disse kvinder. Det er den "frigjorte" mand dog ligeglad med og bilder sig selv ind, at kvinderne kan lide at tjene penge på hans sexuelle eskapader. Om de er styret af brutale bagmænd anfægter ham ikke, det har vi jo politiet til at tage sig af, så det er et helt andet spørgsmål. Hvor dum kan man være?

En gentlemand ville tage en spiller, fremfor at holde gang i disse dybt krænkende forhold, hvor de prostitutionsbaserede indtægter fortsat undergraver den sociale struktur i de fattige områder, så de vikles stadig dybere ind i prostitutionsbranchen.

Desværre tror jeg heller ikke at et forbud hjælper så meget, andet at det sender nogle signaler om mange ikke bryder sig om det der foregår.

Hvad med at nogle gedigne kampagner mod de købere der misbruger narkoludere og slaveprostituerede. Der skal ikke lægges nogle fingre imellem og jeg har ikke noget imod at de fremstår som så forfærdelige mennesker som de er. Måske kan det sætte nogle tanker igang i mændene også

Johnny Olesen

Søren Tolsgaard skrev:
----
@Johnny Olesen: “ikke fordi det har ret meget med sagen at gøre, men prostitution er et verdens ældste fag. Gennem tiden har prostitution været en del af alle civilisationer, så fænomenet er ikke nyt. At påstå at prostitutionen “blomstre” pga. fattige udnyttede kvinder er en markant overdrivelse.”

Tja, du kan mene, det er overdrevet, men hvorfor er det mon så lige, at der kun er yderst få vesteuropæiske kvinder, som ønsker at arbejde indenfor denne branche, mens kvinder fra fattige områder, Østeuropa, Fjernøsten, Afrika og Sydamerika, nu står for 70-80% af det vesteuropæiske prostitutionsmarked? Tror du disse kvinder har større trang til at kopulere med 10-20 mænd om dagen, end vesteuropæiske kvinder har? Og før de eksotiske kvinder kom hertil, hvorfor udgjorde mon netop narkomaner en meget stor del af de daværende prostituerede? Og hvorfor er priserne mon faldet drastisk i de senere år? Overvej venligst seriøst, hvad grundene kan være?
-----

Det kaldes udbud og efterspørgsel.

Før murens fald, var det ikke muligt "importere" østeuropæiske kvinder. Efter murens fald og med indførslen af Europas frie grænsesystem, så er det blevet lettere at "importere østeuropæisk arbejdskrav.

Det er ikke kun i prostitutions branchen det ses - der er mange andre brancher, som nu importerer arbejdskraft fra lande, hvor lønniveauet generelt er lavere.
Spørg bare tømrere, malere, murere og rengøringsfolk om de mærker et lønpres.

Hvorfra ved du at prostitutions markedet tidligere primært var "besat" af narkomaner?

Hvorfra ved du at priserne på sexarbejdernes tjenesteydelser generelt er faldet?

Kan det påståede prisfald have andre årsager som f.eks. finanskrise og større gennemskuelig på marked vha. internettet?

Priserne på huse er også faldet markant indenfor de sidste par år, men det har ikke udelukkende noget med finanskrisen at gøre.Det findes også mange andre årsager.

Johnny Olesen

Ellen Kjær siger:
----
Hvad med at nogle gedigne kampagner mod de købere der misbruger narkoludere og slaveprostituerede. Der skal ikke lægges nogle fingre imellem og jeg har ikke noget imod at de fremstår som så forfærdelige mennesker som de er. Måske kan det sætte nogle tanker igang i mændene også
----

Følgende er ikke ondt ment, selvom det fremstår lidt hårdt og kynisk:
Prøv en gang at tænke dit eksempel til ende. Kampagner er altid fine, men hvordan vil du have at køberne skal kunne vide om et sexarbejder er "narkoludere" og/eller"slaveprostituerede"? De går jo ikke rundt med et skilt i panden, hvorfor der står "narkoluder" eller "sexslave".

Hvad hjælper en kampagne, hvis man ikke kan se forskel på en frivillig og en tvungen sexarbejder?

Hvad hjælper en kampagne imod fed mad nede i Superbrugsen, hvis man ikke kan finde en varedeklaration på varerne?

Sören Tolsgaard

@Søren Blåbjerg. "Nu handler det her jo i virkeligheden slet ikke om resultater. Der er vist nok ingen, selv blandt lovens ivrigste fortalere, der forestiller sig, at man ved denne forbudslovgivning vil afskaffe al prostitution i Danmark og dermed “frelse” de invoverede kvinder for overgreb på deres person."

Jo, det handler i allerhøjeste grad om resultater. Vel er det umuligt at afskaffe al prostitution i Danmark, og de færreste er så puritanske, at det er, hvad de tilstræber. Modne menneskers private forhold ønsker de færreste - selv de mennesker, som finder prostitution afskyelig - at blande sig i. Det handler om at begrænse den organiserede prostitution. Det handler om at forebygge, at kvinder er nødt til at levere sexuelle ydelser som skiveskåren salamipølse. Forstå venligst dette, fremfor vedblivende at beskrive prostitutionsmodstanderne som puritanere og derefter nægte at opfatte yderligere argumenter.

Det gælder om at begrænse tilgangen af prostituerede, særlig de fattige kvinder, som er lokket eller tvunget ud i dette miljø. Det gælder om at give disse kvinder helt andre muligheder i de områder, hvor de kommer fra. Det gælder om (fortsat) at kriminalisere enhver fortjeneste på andres prostitution, fremfor at tillade alfonseri og bordeller. Det gælder om at signalere til de unge, at prostitution ikke er vejen til et godt liv, hverken for den prostituerede eller kunden. Det gælder om at afdække sexkundernes psykologi og få dem på andre tanker, især de voldelige, som bør under behandling. Det gælder om at komme udover den chauvinistiske holdning, som negligerer disse problemer, fordi man selv er involveret i prostitution, hvad kun et lille, men desværre ofte magtfuldt segment af befolkningen er.

Det gælder om at mindske omfanget af især den grove prostitution, hvor der kan tjenes mange penge ved at udnytte fattige kvinder. Det gælder om at mindske bagmændnes muligheder, fremfor at give dem yderligere muligheder for at gøre deres forretning legal og stueren, hvilket ville påvirke mange unge menneskers bevidsthed i negativ retning.

Jo, det handler i allerhøjeste grad om at opnå resultater.

@ Johnny Olesen. Dem der bruger prostituerede løber en stor risiko for, at er en af disse stakkels mennesker der skal servicere dem. Hvis de vil være helt sikkert, finder de en dansk luder der er medlem af en forening, det kan sagtens lade sig gøre.

Der ER ingen undskyldning for at løbe den risiko at ødelægge disse piger på krop og sjæl. Hensynet til dem må være større, end hensynet til et menneskes udløsning.

Jeg håber at du forstår mig!

Johnny Olesen

Maya Nielsen skrev:
---
Jo supergod ide lad os få nogle kæpe plakater imod mænds udnyttelse af kvinder, de ikke ved om er handlede ! I min gade fandt jeg ud af at der er 3 kvinder i et skummelt bordel, de bliver skiftet ud hver 3 uge har jeg fået fortalt, gad vide om de er handlede, bare tvivlen burde få mændene til at vende sig om og gå væk derfra, ... (forkortet)
----

Maya prøv nu at være bare lidt realistisk og tænk rationelt i stedet for at lave følelserne løbe af med dig:

Hvordan skal køberne vide at kvinderne bliver skiftet ud?
Hvilke boligfohold skal være opfyld for at kvinderne ikke er handlet?
Hvordan skal køberne vide om sexarbejderen er "handlet"?
- Hvordan ved køberne om sexarbejderen taler sand eller falsk på spørgsmålet om "er du handlet"?

Nede i det lokal pizzaria kan man også spørge om de har styr på tingene.

- Gør i rent hver dag? Ja, min ven selvfølgelig
- Er de danske råvarer? Ja ja jeg kober dem af min grønthandler ven.
- Er alle madvarer opbevaret forsvarligt? Ja, min ven - vi har købeskab og alt muligt.
- Ved I hvordan man laver mad, opbevarer mad og har i tilladelse til det? Ja ja vi både være på kursus og kommunen chekker os.

Hvorfra skal jeg som kunde kunne vide om pizzaria ejeren taler sandt eller falsk?

Derfor har vi en smileyordning i Danmark.

(Bemærk venligst: der INGEN racistiske undertoner i ovenstående selvom der er indsat stavefejl).

Sider