Læsetid: 7 min.

Hvordan kunne det gå så galt i Odense?

Midt under fejringen af afslutningen på Ramadan blev en ung mand natten til tirsdag skudt og stukket med kniv i Odense-bydelen Vollsmose. Mellem 60 og 80 unge med arabisk baggrund fulgte efter offeret til skadestuen på Odense Universitetshospital, hvor de forsøgte at finde den sårede mand. Flere var bevæbnede med køller, og politiet måtte trække pistoler. En betjent blev ramt af slag, og en politibil og en ambulance blev udsat for hærværk. Information har spurgt en række personer med kendskab til miljøet i Vollsmose, hvordan det kunne gå så galt
Midt under fejringen af afslutningen på Ramadan blev en ung mand natten til tirsdag skudt og stukket med kniv i Odense-bydelen Vollsmose. Mellem 60 og 80 unge med arabisk baggrund fulgte efter offeret til skadestuen på Odense Universitetshospital, hvor de forsøgte at finde den sårede mand. Flere var bevæbnede med køller, og politiet måtte trække pistoler. En betjent blev ramt af slag, og en politibil og en ambulance blev udsat for hærværk. Information har spurgt en række personer med kendskab til miljøet i Vollsmose, hvordan det kunne gå så galt
22. august 2012

Massen gik i selvsving

Michael Hviid Jacobsen, Professor i sociologi:

Forklaringen på nattens voldsomme optøjer skal ifølge professor i sociologi på Aalborg Universitet Michael Hviid Jacobsen findes i massepsykologien.

»I en dansk kulturel kontekst betragter vi sygehuse som ukrænkelige områder, der er friholdt enhver form for vold. Der har været nogle få episoder tidligere, hvor politiet har måttet udstationere ekstra vagter på hospitaler i forbindelse med lokale banderelaterede opgør, men her ser vi en helt exceptionel situation. Den helt banale forklaring er, at en episode tilsyneladende har opildnet en masse unge mennesker. De får et fælles objekt for deres had, offeret, og gejler hinanden så meget op, at de suspenderer enhver sund fornuft, og massen går i selvsving.«

– Er der også en kulturel forklaring?

»I de få lignende tilfælde, som vi tidligere har set, har det været grupper af nydanskere, der har forsøgt at tiltvinge sig adgang til hospitaler i forbindelse med bandeopgør. Jeg har ikke noget grundlag for at sige, at det er et kulturelt fænomen, for jeg ved ikke, hvordan man opfatter hospitaler i andre kulturelle sammenhænge, men jeg har ikke kendskab til, at en gruppe etniske danskere nogensinde skulle have gjort noget tilsvarende.«

– Det kunne vel godt tyde på, at der også er en kulturel forklaring?

»Ja, eller måske snarere noget socialt. For i de tilfælde, hvor sådan noget tidligere er sket, har voldsepisoderne forud for invaderingen af et hospital, udspillet sig i socialt belastede boligområder. At der så i de områder er en overrepræsentation af folk med anden etnisk baggrund gør, at den kulturelle faktor ikke kan udelukkes.«

»Men en del af forklaringen kan også være, at vi har at gøre med en gruppe mennesker, der føler sig socialt udstødt og ikke har den store respekt over for hospitalsvæsenet eller politiet, og som med deres adfærd viser deres foragt for systemet.«

»Mange gange har vi oplevet i områder, hvor der er armod og social marginalisering, at der er en stor afsky og afstandtagen over for alle former for autoriteter i samfundet. Skoler og børnehaver bliver brændt af, politiet og brandvæsenet bliver overdynget med sten, eller hjemmehjælpen bliver chikaneret.«

»Mennesker, der ikke har så meget at vinde i deres hverdag, vender sig meget ofte mod myndighederne. De betragter deres ulykke som samfundets skyld, og derfor er deres veneration over for sådan noget som sygehuse måske ikke så stor, selv om de sikkert ikke ville have noget imod selv at blive indlagt der, hvis de dagen efter skulle komme til skade. For så vidt har de sikkert ikke det store udestående med hospitalsvæsenet, men fordi der opstår en stemning af had og vold i massen, der hænger tæt i luften, ender det, som det desværre gjorde,« siger Michael Hviid Jacobsen.

Og så er vi tilbage i massepsykologien: »De her mennesker, som formentlig ikke hver især ville være gået amok på en skadestue, gejler hinanden op på en måde, som ikke kan forklares ud fra den enkeltes dispositioner. Der opstår en form for egendynamik, som vi også kender fra f.eks. hooliganmiljøet eller det autonome miljø, hvor episoder eskalerer, fordi der opstår en kollektiv bevidsthed om, at der virkelig skal ske noget. wDet er beslægtet med alle former for massefænomener, hvor volden går over gevind. Det gælder både optøjerne i de parisiske forstæder og i London, på Nørrebro i København i forbindelse med ungdomshusdemonstrationerne og i Aarhus, hvor Danish Defence League samlede sig,« siger han.

Bander gør folk til gidsler

Abdel Salam, Integrationsrådet i Odense:

Formanden for Integrationsrådet i Odense Kommune Abdel Salam havde nattens optøjer tæt inde på livet: »Vi bor selv i Vollsmose, og min søn var nede på torvet, men han skyndte sig at stikke af, da skyderiet begyndte. Det var forfærdeligt, det han fortalte, små børn hang fast i forlystelserne, fordi folk var flygtet på grund af skyderiet.«

– Hvad betyder det for Vollsmose?

»Folk bliver bange, fordi miljøet er blevet meget råt, når nogen kan finde på at skyde i en forsamling af børn og kvinder. Banderne bliver mere og mere kyniske, og de gør almindelige mennesker til gidsler. Måske fordi de vil vise, at de har magt, og at de er følelseskolde.«

– Hvorfor sker den slags?

»Man har talt meget her i Vollsmose den sidste tid om, at Bandidos og Hells Angels rekrutterer unge med indvandrerbaggrund, fordi de vil kontrollere det kriminelle marked her i Odense. Jeg ved ikke, om det hænger sammen med det, der skete i går. Men jeg tror ikke, at det er et Vollsmose-problem. Jeg tror snarere, det er et Odense-problem. Det er ikke sikkert, at det overhovedet er folk fra Vollsmose, der er begyndt med skyderiet. Det er, som om man kan fralægge sig ansvaret lidt ved at gøre det til et Vollsmose-problem, hvis det i virkeligheden handler om kontrollen med kriminaliteten i hele Odense.«

– Hvad med angrebet på skadestuen?

»Jeg tror, at der blandt de 60-70 personer, som kørte op til sygehuset bagefter, kan have været nogen med, som er blevet ophidsede over, at der blev skudt på deres børn. Så gør man måske ting, som man ellers aldrig ville kunne finde på. Men det er ikke noget jeg ved; det er kun noget, jeg forestiller mig.«

»Jeg tænker mest på, hvem der tager sig af alle de mennesker, som var til stede uden at have andel i det. Det er selvfølgelig godt, at politiet foretager anholdelser, men hvem gør noget for alle de små børn, der har fået en frygtelig oplevelse og ikke tør sove om natten?«

Hidtil uset brutalitet

Bjarne Sørensen, Politiinspektør

Ifølge politiinspektør i Fyns Politi Bjarne Sørensen er nattens angreb mod Odense Universitetshospital udtryk for en hidtil uset brutalitet.

»Fra det kendskab, vi har til miljøet, ved vi, at de kan finde på at indfinde sig på sygehuset,« siger Bjarne Sørensen. »Men vi har aldrig tidligere set det i det her omfang. De mellem 60 og 80 andengenerationsindvandrere er ualmindelig aggressive i deres adfærd og går direkte imod politipersonalet. De kommer ind på hospitalet, og efter ganske kort tid flygter de igen.«

»I den forbindelse ødelægger de dels noget inventar på hospitalet, og dels forøver de vold mod en tjenestemand og forøver hærværk mod en ambulance og en patruljevogn«‚ siger han.

– Er Vollsmose ved at blive lovløst område?

»Den konkrete skudepisode kunne lige så godt være sket et andet sted, men de her grupperinger har selvfølgelig relationer til Vollsmose og de etniske miljøer, der er derude.«

»Deres adfærd med dels at gå til angreb på politiet og dels at gå til angreb på et sygehus er jo fuldstændig uacceptabel, og det fortæller lidt om det kodeks, de arbejder efter,« siger han.

– Hvad er det for en uoverensstemmelse, der er årsagen til optøjerne?

»Det kan jeg ikke svare på. Det er ikke noget i vores indledende efterforskning, der tyder på, at der er tale om en rocker-bande-konflikt.«

»Der er tale om et internt opgør i det arabiske miljø, har vi en formodning om, men det må efterforskningen vise.«

– Er der sket en forråelse i miljøet?

»Det vil jeg ikke sige. Det har været en meget voldsom og helt utilstedelig adfærd, de har udvist, men jeg har ikke belæg for at sige, at der generelt er sket nogen forråelse. I det daglige har vi et godt samarbejde med alle dem, der har en aktie i at have et godt og trygt samfund derude,« siger Bjarne Sørensen

Beboerne er bange

Asmaa Abdol-Hamid, Tidligere afdelingsleder:

Socialrådgiver, samfundsdebattør og tidligere afdelingsformand i Bøgeparken i Vollsmose Asmaa Abdol-Hamid ønsker ikke at spekulere i årsagerne til nattens optøjer.

»Men beboernes reaktion er, at de er vrede, bange og kede af det. De ved ikke, hvad de skal gøre. Lige nu kører der mange forskellige rygter, men én ting er sikker: Folk er bange. Det har aldrig før været så tæt på. Selvfølgelig er der mange, som har hørt om banderne, men de har aldrig før været så tæt på, at det direkte går ud over børn, unge og familier.«

– Hvordan hørte du om det?

»I nat blev vi ringet op af nogen små piger, vi kender, de ringede og græd, fordi de var så bange. «

– Hvad kan beboerne gøre?

»Jeg synes, at folk skal stå frem under deres eget navn og sige, at de ikke længere vil finde sig i det. Men jeg ved også godt, at det er svært, fordi folk er bange for gengældelse.«

– Hvad synes du?

»Min mening er, at det er forfærdeligt med disse bander, og man skal slet ikke have nogen som helst tålmodighed med dem. Hvis der er tale om organiseret kriminalitet, så må politiet slå hårdt ned på dem, og politiet skal have al den opbakning, de har brug for. Det tror jeg også, de vil få fra beboerne i Vollsmose, for når børn, unge og familier udsættes for en sådan fare, så skal man overhovedet ikke finde sig i det.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

men jeg har ikke kendskab til, at en gruppe etniske danskere nogensinde skulle have gjort noget tilsvarende.«

Har der ikke været rocker problen på riget?

"Mennesker, der ikke har så meget at vinde i deres hverdag, vender sig meget ofte mod myndighederne. De betragter deres ulykke som samfundets skyld,"

Sådan er det jo, når "sådan er det jo" holdningen er det folk får.

Et af problemerne er at forældrene har så travlt med at holde et skarpt øje med døtrene, at de holder sig 'rene', at de glemmer alt om opdragelse af drengene som så render rundt og passer dem selv, uden opdragelse. Måske også derfor vi ikke ser en eneste pige i de her episoder.

Henrik Jensen

Ann - enhver, der har øjne, kan se, hvor et af de store problemer ligger.

Hvis går ind i en vietnamesisk butik, sidder ungerne et eller andet sted og laver deres lektier. Ingen af de børn ville drømme om at rende rundt på gaden kl.11 om aftenen, når de skal i skole dagen efter.

Og de ville ikke turde gå i skole uden at være forberedte.

Jeg læste an gang en tysk socialarbejders forklaring på, hvorfor vietnamesere scorer top-karakterer, mens muslimernes karakterer så udpræget ligger å den sydlige halvkugle:

For vietnameserne er succesen at kunne sige, min søn er læge/jurist/ingeniør - den er ikke og har aldrig været en sort BMW.

Mascha Madsen

Inviter alle forældrene til unge mellem 16 og 25 år I området til et møde med kaffe og kage på rådhuset og tal med dem om hvordan de oplever deres unde mænd og hvad de mener de selv kan gøre og hvordan samfundet kan hjælpe ! Det er jo I pricippet voksne og strafansvarlige unge mænd, men disse forældre ønsker sikkert også det bedste for deres børn, og det er ikke 10år I fængsel ... !

Jeg (odenseaner) tror meget på flokmentaliteten i det som er sket. Men det undskylder ikke,alle som har været med her er selv ansvarlige. Problemet bliver ikke mindst reaktionen fra os andre,forargelse,sæt hårdt imod hårdt,med ondt skal ondt fordrives o.s.v.- Hvordan får vi alternativer ind i den proces som nu skal komme og hvordan undgår vi den evindelige diskussion om hvem der er skyld i hvad og hvem skal straffes?
I min optik trænger vi til nytænkning: tvangsisolering af rødderne en uges tid i selskab med en idrætstræner en yoghaekspert og en psykoterapeut eller psykolog. Erkendelse hos fjollehovederne elelr hjernevask må være vejen ud. Måske en af de tusindvis af gode samfundsborgere med den rigtige indstilling skule med i gruppen Principielt ville det vel ikke være dyrere for samfundet end straf m.v.
Iøvrigt så mener jeg at Asma har fuldstændig ret i at nu må man stå sammen .i miljøet mod dette uvæsen,desto flere muslimer der offentligt tør tage bladet fra munden desto større effekt.

Karsten Fogde

Abdel Salam er formand for Samarbejdsrådet i Vollsmose, ikke Integrationsrådet. Samarbejdsrådet er et fælles organ for de 9 afdelingsbestyrelser som findes i Vollsmose. 1 bestyrelse fra hver boligafdeling.

Henrik Jensen

Viggo - problemet er, at vi aldrig har sat hårdt mod hårdt. Vi har aldrig taget 10-15 af de værste rødder, givet dem en straksdom og sat dem på flyveren til Mogadishu...noget som kunne gøre deres små brødre bange.

jasper bertrand

det er ikke kun i dansk sammenhæng at et angreb på et hospital er uhørt, i al vestlig sammenhæng er det uhørt.
Men fredelige beboere i Volsmose må også føle sig svigtet af politiet, hvorfor har politiledelsen accepteret både der og i Christiani, at der er er områder hvor en enkelt uniformeret betjent ikke kan gå. Det skulle være yderst simpelt at stoppe, send en robust mand ind i uniform, gem kameraer og undercover folk og arrester dem der generer ham. Og bliv ved med det til problemet forsvinder. Hvis dommeren løslader dem med for milde domme, så automatiser papirarbejdet, og bliv ved, gerne på for dommerne ubelejlige tider, så lærer de det nok også.
Slapt!

Henrik Jensen

Pia - hjvor svært kan det være:

Vi hænger på de skiderikker, som er danske statsborgere.

Resten hænger andre stater på. Men ikke os.

Jens Andersen

Ifølge to øjenvidner refereret i Fyens Stiftstidende - den ene er en medarbejder fra Mies Tivoli, der ikke kan forventes at have nogen interesse i områdets øvrige konflikter - var der tale om, at rockere begyndte at skyde mellem børn og voksne.
Den sårede mand på OUH havde skudsikker vest på, og han bliver af flere forskellige lokale betegnet som iraker fra Altid Klar Hells Angels (AK81).
Politiet mener noget andet, men det er ikke kommet frem, hvorfor de ikke tror på, at rockerne var der. Måske har politiet en god grund til ikke at ville rette lommelygten mod rockerne, men det er for mig svært at se, hvorfor man totalt negligerer de vidner, der var.

Hells Angels og Bandidos har i årtier kæmpet om markederne for kriminalitet i Danmark, og det gør de formentlig stadig. Hvis de skal gøre sig gældende i tætbefolkede boligområder som Vollsmose, Mjølnerparken, Sorte Firkant osv, så skal de rekruttere nogen, der kan have den daglige kontrol med området. Det kan hvide motorcyklister ikke, og derfor er det en oplagt strategi at kapre andre grupper, der er der i forvejen. Disse grupper bliver derfor parter i rockerkrigen, som ikke har noget med etnicitet at gøre.
Det handler om gangstere, og gangstere findes i alle farver. Det er efterhånden gået op for de fleste, at gangsterproblemet i '20erne i USA ikke var et etnisk spørgsmål, selvom mange af banderne var opdelt efter deres etniske ophav (italienere, irere, jøder osv.).
Gangstere skal bekæmpes som gangstere - der er ingen vej udenom. Det nytter ikke at forsøge at gøre det til et kulturelt spørgsmål, for så misser man pointen. Rockerne er danskere og gangstere. Banderne i Vollsmose er også danskere og gangstere.

olivier goulin

Vi ligger fuldstændig, som vi har redt mht. til årtiers rets- og indvandrerpolitik.

Politikerne har i årevis talt om 'fair og fast'; det har nærmest været et valgsprog for både venstre og højre - men den førte politik har ikke været nogen af delene.

Man har holdt folk, der endnu ikke havde bevist deres gode intentioner, og måske havde haft noget at bidrage med, ude - og i stedet holdt hånden over de værste bøller blandt indvandrerne.

Det er et helt grundlæggende pædagogisk princip, at man skal motivere, det man ønsker mere af, og demotivere det, man ønsker mindre af.

Man har nærmest gjort det modsatte.

Hvis man er fair, respektfuld , imødekommende og tolerant overfor sine fremmede, så kan man til gengæld også tillade sig at være fast og konsekvent i forhold til at stille krav til dem.

Det er denne forsømmelse, der har kastet så mange mennesker i armene på DF.

Men der er flere dimensioner i det her. Der er ingen tvivl om, at problemerne med visse indvandrergrupper er kulturelt betinget, og hænger sammen med en mellemøstlig machokultur, som clasher monumentalt med en kvindagtig nordisk velfærdskultur.

Så der er også en grundlæggende kulturkløft mellem systemet og ballademagerne, hvor vi ikke forstår at håndhæve vore egne love på en måde, som matcher deres kulturelle kodekser.

Man burde i virkeligheden have håndhævet en retspraksis med nul-tolerance overfor uforbedrelige serieforbrydere (uanset etnisk herkomst), så man kan få dem fjernet fra det øvrige samfund.

Frihedsberøvelse handler primært hverken om straf eller resocialisering, efter min mening. Det handler om den helt banale prævention, at få taget problematiske elementer ud af samfundet og få dem isoleret.

Og hvis de ikke ønsker at indordne sig, så kan de i princippet holdes indespærret det meste af deres liv. Vel at mærke, under ordentlige forhold, som tilbyder en form for tålelig tilværelse. Tvungen lejrskole, gerne med elementer af resocialisering og uddannelse. Men ubetingede og irreducible straffe i tilfælde af gentagne overtrædelser.

For indvandrere og flygtninge kunne man også med rimelighed indføre en prøvetid, eksempelvis på 5 år, hvor de kan vise deres integrationsvillighed. Og i de værste tilfælde af kriminalitet, kan familien da sendes tilbage indenfor denne prøvetid.

Heller ikke unfair.

/O

Hans Jørgen Lassen

At 70-80 personer bevæbnet med køller vælter ind på et hospital, hvor der er politibevogtning, og derefter hærger lokalerne, en politibil og en ambulance, ja, det ligner ikke typisk gangsteradfærd.

Sådan gjorde vi aldrig i Chicago i min ungdom.

Jens Andersen

@ Hans Jørgen Lassen:
Er der en grund til, at du starter historien midt i? Hvorfor tager du ikke den del med, der gjorde, at så mange mennesker gik amok?
Er det fordi, den del ikke passer ind i fordommene?

Jens Andersen

@ Henrik Jensen:
Hvad er det et svar på?

Lad mig gætte: Før 2001 var der ingen anden mulighed end at se i øjnene, at rockerne var både kristne og danske, og deres problemer skyldtes noget andet, end hvor deres forældre var født.
Efter 2001 (11. september) blev det legitimt at skyde al skyld i verden på islam, muslimer og etnicitet (hvis denne etnicitet altså var i Mellemøsten).

Måske tager jeg fejl - måske var det noget andet, du mente.

olivier goulin

@Jens

Etnicitet er i grunden fuldstændigt irrelevant her. Alle er lige for loven, og den skal gælde helt tilsvarende for etniske danskere.

Den eneste forskel, som gør indvandrerne lidt mere sårbare, er, at de i princippet kan udvises, hvis de ikke har dansk statsborgerskab. Men de er til gengæld også som tilflyttere særligt forpligtet til at vise god vilje til integration. Naturligvis, var jeg ved at sige.

Det er navnlig det sidste her, der på forunderligvis vis hersker en udbredt modvilje eller blindhed overfor i bredde venstreradikale kredse.

/O

Morten Johansen

"og træet er Danmark …"

Det er så sandt som det er sagt, Esben. Den måde som vi i Danmark stuver mørklødede mennesker af vejen på i betonbyer, isolerede fra etniske danskere, er ret så kynisk.

Jens Andersen

@ Olivier:
Det er jeg ikke uenig i. Det er din kommentar her:
"Der er ingen tvivl om, at problemerne med visse indvandrergrupper er kulturelt betinget, og hænger sammen med en mellemøstlig machokultur, (...)", jeg opponerer imod.
Den forklarer ikke, hvorfor samme kultur eksisterer blandt rockere og fodboldbøller, der aldrig har været i nærheden af Mellemøsten.

jasper bertrand

@Jens Andersen
lad være med at blande rockere og fodboldbøller ind i det. Hvis der var et sted man kunne sende dem hen var det vel også en overvejelse værd, men det er jo gået af mode at sende sådanne typer til en øde ø eller en koloni med nogle urfolk. Så forhold dig til om det ikke er en meget god ide at bede folk der ikke kan opføre sig ordentligt, og har et andet hjemland, om at rejse derhen. Og om man ikke bør være forsigtig med at uddele uigenkaldeligt statsborgerskab, der jo udelukker en sådan løsning.

jasper bertrand

En anden god ide ville jo være at forlange noget indsats, gadefejning, deltagelse i undervisning og sport etc, for dem der er på offentlig forsørgelse, så de kunne erhverve en naturlig træthed.

Henrik Darlie

jasper bertrand siger:

"lad være med at blande rockere og fodboldbøller ind i det."

Hvorfor det, når noget tyder på at der netop er bander indblandet? Det her har netop noget med flokmentalitet at gøre, og den trives i selv de bedste kredse.

jasper bertrand

det er vel ikke bander der møder op på sygehuset, men den samme type folkemængde, der hærger mange steder i den tredje verden fx pga muhammedtegningerne eller en brand i et hindutempel.

Carsten Hansen

Integrationsproblemer blandt indvandrere med anden kulturel/religiøs baggrund startede længe inden 11/9 2001.

Og dette ikke kun i Danmark.

Det spændende er dog ikke at skyde skylden på alle og enhver; Det spændende er at se om nogen finder de vises sten/løsninger.
Fint nok at lede efter årsager men nyttesløst hvis der ikke følges op handling.

Emil Edelgart

@Jasper Bertrand
Det var ikke det, eksemplet var et svar på. På denne og andre artikler er det gentagne gange blevet postuleret, at hændelsen, og i øvrigt krænkelsen af hospitalets påståede fredhellighed, var en konsekvens af gerningsmændenes etnicitet/oprindelseskultur/religion - det argument falder totalt til jorden, når lignende forbrydelser begås af pæredanske, hvide, kulturkristne rockere. Lad målstolperne være.

Emil Edelgart

@Jasper Bertrand
Det var ikke det, eksemplet var et svar på. På denne og andre artikler er det gentagne gange blevet postuleret, at hændelsen, og i øvrigt krænkelsen af hospitalets påståede fredhellighed, var en konsekvens af gerningsmændenes etnicitet/oprindelseskultur/religion - det argument falder totalt til jorden, når lignende forbrydelser begås af pæredanske, hvide, kulturkristne rockere. Lad målstolperne være.

Mikkel Andersen

Emil@ Hvis alle de involverede var mandlige arabere, og arabiske mænd i øvrigt total-topper kriminal-statistikkerne - så er etnicitet vel ikke en ligegyldig eller uinteressant faktor når vi skal bestemme om kvoteflygtningene skal være fra Vietnam eller Syrien...

Henrik Jensen

Jens - det er et ældgammelt eksempel på en Non sequitur....og det har været brugt retorisk siden det sidste årtusinde. Åbenbart for at undgå en reel diskussion - om hvordan guldfiskene dør.

(Det var en anden Non sequitur).

Pudsigt som man er villig til at lade deres brødre leve i frygt, for selv at undgå det. Underligt hvis de ikke kan lide de typer, det kan jeg heller ikke.

Bjarke B. Hansen

Jeg mener at erindrer en Historie om en Rocker der var nødt til at springe ud af vinduet fra Hospitalet, og stikke af i sit patienttøj, fordi han havde set nogle rivaliserende Rockere på vej ind ad døren.

Er der overhovedet nogen der kan huske hvor vildt det stod til dengang, der blev anvendt Jord til Jord raketter, Dysekanoner, bomber, Maskingeværer etc etc. Fængsler og Arresthuse blev angrebet.

http://da.wikipedia.org/wiki/Store_Nordiske_Rockerkrig

Hans Jørgen Lassen

Hr. Andersen oplyser:

"rockerne var både kristne og danske"

Interessant. Jeg anede ikke, at rockerne havde noget religiøst tilhørsforhold

Bjarke B. Hansen

Fortsat.

Der var så vidt vides ikke indvandrere indblandet i noget dengang.

Så den slags er så sandelig ikke forbeholdt Danskere af anden Etnisk oprindelse.

Hans Jørgen Lassen

Hr. Johansen skriver:

"vi i Danmark stuver mørklødede mennesker af vejen på i betonbyer"

Gør vi det? Er disse mennesker blevet tvangsbosat i Vollsmose og Gjellerup?

Det er muligt, at det er rigtigt, men jeg var ikke klar over, at de var tvunget af myndighederne til at bo disse steder.

Der er ikke femkommet oplysninger om em mulig mobilisering af Indvandre/muslimske kredse. De burde være de første til at gøre en socialindsats og påvirke deres kulturkreds og familie.
Uanset den nærmere årsagssammenhæng i Odense-begivehed.

LA fremkom for nylig med et ønske om at kunne udvise ikke-danske statsborgere i særlige kriminelle forhold.
En sådan sag motiverer med al tydelighed hvorfor.
Stadig med forbehold for sagens rette sammenhæng.

Bjarke B. Hansen

Det er muligt, at det er rigtigt, men jeg var ikke klar over, at de var tvunget af myndighederne til at bo disse steder.(HJL)

Undskyld mig, men hvor gammel er du?

Indvandrere er i de sidste 40 år ikke blevet anvist boliger andre steder, det er først i de senere år at vi kan se 4. og 5. generations-invandrere der flytter ud i Ejerboliger og Parcelhuse.

Hans Jørgen, du demonstrere en monumental uvidenhed om selv de mest elementære forhold i vort samfund.

Bjarke B. Hansen

På trods af at Odense Kommune har stoppet Boliganvisninger til indvandre i områder som Vollsmose, så mener Staten og Røde Kors, at det er en glimrende ide at åbne en hel Blok til Krigs-traumatiserede Asylanter, midt i et hårdt belastet Boligområde.

Og Odense kunne intet gøre for at forhindrer det.

Morten Johansen

Hans Jørgen Lassen.

"Gør vi det? Er disse mennesker blevet tvangsbosat i Vollsmose og Gjellerup?"

Ja, det er de. De er de facto tvangsbosat i ghettoer, fordi det er deres eneste reelle mulighed. Som boligsøgende har man to muligheder, enten at købe sin bolig, eller at leje den. Indvandrere vil af forskellige grunde, som altoverskyggende hovedregel, være henvist til at leje. Og som lejer har man to muligheder: At leje privat eller almennyttigt. Private udlejere i Danmark tager så at sige ikke indvandrere ind. Jeg har i flere år været frivillig sagsbehandler i en lejerforening her i Odense og billedet var altid det samme når man så beboerlister for almennyttige hhv. private udlejningsejendomme: private = etniske danskere, almennyttige = indvandrere. I den private udlejningsejendom med 10 lejemål, hvor jeg har boet i 22 år, har der ikke på et eneste tidspunkt boet en indvandrer! Diskrimineringen er tyk. I kommunerne prioriterer man også helt utilsløret placeringen af indvandrere og etniske danskere i almennyttigt boligbyggeri. I Brøndby, hvor jeg oprindeligt kommer fra og hvor ca. 60% af boligmassen er almennyttig, er fraværet af mørklødede ansigter i Brøndbyvester påfaldende (selvom der er mange almennyttige boliger der), hvorimod de er reglen i Brøndby Strand og i boligghettoen Brøndby Nord i Brøndbyøster. segregeringern er meget påfaldende og kan umuligt være tilfældig.

Bjarke B. Hansen

Sigtet i skudsag: »Skyd! Det er ham, der har stukket din onkel«(Politiken)

Det har vist ikke ret meget med Islam og Muslimer at gøre.

Men det er helt sikkert en Kriminel, der også har en Kriminel Onkel.

Og han er formodentlig ikke den Lokale Imam ;-)

Carsten Hansen

Der bor masser af indvandrere udenfor de såkaldte ghettoer.

Påstanden om at indvandrere tvinges til Mjølner-parken, Gjellerup eller Vollsmose har vist ikke noget på sig.

Bjarke B. Hansen

Jamen du har da så evig ret Carsten Hansen.

At man ikke bliver levnet andre muligheder er ikke det samme som tvang.

Man er heller ikke tvunget til at være Hjemløs, man kan bare holde op med at spise, så har man råd til et sted at bo.

Aleksander Laursen

Før der kom så mange indvandrere til Danmark blev der ikke skudt på åben gade på samme måde som i dag. Der blev heller ikke brugt våben på samme måde som i dag.

Indvandrere i Danmark ser op til gadebander og rappere fra USA, når de starter en kriminel livsstil starter de den med forbillede fra USA, hvor det går ud på at skyde på gader og stræder i stedet for at ordne tingene mere diskret.

Det går også ud på at man bruger kniv fra start, eller stikker en person ned som måske har givet en tæsk med de bare næver.

Dette er ikke for at hakke ned på indvandrere, men hvad de har bragt med til Danmark er jo ikke kun blomster og lagkage som mange udstiller det som. At den danske regering selv er skyld i de mange kriminelle indvandrere skal der ikke herske tvivl om, men at de også selv kunne have gjort mere for at integrere sig, bør der heller ikke herske tvivl om!

Aleksander Laursen

Før i tiden sloges man om fredag og drak øl sammen om lørdagen. I dag bruger man kniv eller køller fra starten. Den form for vold skal ingen komme og fortælle mig bare er kommet uden lige.

Og nu gider jeg ikke se links fra aviser hvor man kan se rockere gøre det samme som jeg nævner. For det er da klart, at når indvandrerne bruger så kyniske metoder, så presser de også de kriminelle danskere som ellers ikke har været vant til dette, ud i samme kynisme.

Hvorfor tror i AK81 blev skabt? Fordi rockerne, som formentlig har børn, ikke har lyst til at blive stukket ned eller skudt af unge mænd på 16-20 år, derfor rekrutterer de ligeså unge mænd som kan tage sig af problemerne.

Sider