Læsetid: 2 min.

Bagsiden: En sveder til statsministeren?

Statsministeren kalder Pythagoras læresætning ’elementært 7.klasse- stof’, men spørger man hende, hvordan sætningen lyder, kommer hun til kort
5. oktober 2012

Var det stadig i den sorte skoles tid, ville statsministeren være blevet bedt om at gå hjem og finde sit kladdehæfte frem. Heri skulle hun skrive Pythagoras’ læresætning a2 + b2 = c2 50 gange, indtil den sad på rygraden.

For statsminister Helle Thorning-Schmidt har tilsyneladende svært ved at huske ’elementært 7.klasses-stof’, som hun selv kalder Pythagoras’ sætning.

Netop folkeskolen var det helt store tema i statsministerens åbningstale i osndags. Her fremlagde Helle Thorning-Schmidt regeringens fremtidsvision for folkeskolen:

»Matematikken er flyttet fra klasselokalet til skolens værksted. Lugten af træ, lyden af saven, den rette vinkel på fuglehusets tag – det får Pythagoras’ sætning til at hænge bedre fast.«

Da Ekstra Bladet et par timer efter åbningstalen spørger statsministeren, hvordan det nu lige er, Pythagoras’ læresætning lyder, kan hun ikke huske den.

»Jeg kan faktisk ikke huske den. Jeg vidste, jeg ville blive spurgt,« svarer hun.

»Hvis du vidste, at du ville blive spurgt, er det da skidt, at du ikke har styr på det,« siger Ekstra Bladets journalist.

»Nej, det havde været sådan noget udspekuleret spin, hvis jeg havde tjekket op,« svarer statsministeren.

»Hvis jeg siger a2?« prøver journalisten hjælpende.

»Ja! Det er noget i den stil,« siger Helle Thorning-Schmidt.

»Plus?« siger journalisten, men statsministeren nøjes med at smile og går undvigende sin vej.Helle Thorning-Schmidt kan trøste sig med, at hun ikke er den eneste politiker på Borgen, der har svært ved at huske Pythagoras’ læresætning, som beskriver forholdet mellem sidelængderne i en retvinklet trekant.

Da Konservative i august holdt deres sommermøde i Egelund Slotshave i Fredensborg, var folkeskolen ligeledes på dagsordenen. Illustrativt havde partiet placeret en grøn skoletavle på græsset i slotshaven. På den var Pythagoras’ læresætning skrevet – men uden at angivelsen af sidelængderne var hævet til anden potens.

»Hvis det var mine elever, var de dumpet,« lød det dengang tørt fra den lokale skoleleder, som Information havde inviteret med til sommermødet.

Ekstra Bladet fulgte straks op med en voxpop fra Strøget, som viste, at den helt almindelige dansker også har svært ved at huske, hvordan sætningen nu lige lyder, og hvad den helt præcist dækker over. Så måske er det ikke så meget politikernes matematiske uvidenhed, der skæmmer, men derimod, at de gladelig udstiller den. Eller hvad? Måske har statsministeren ikke selv skrevet sin åbningstale, for ville hun selv skrive Pythagoras’ sætning ind i sin tale, når hun ikke ved, hvordan den lyder? Ekstra Bladet har spurgt Statsministeriet, men ikke fået svar.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

So fucking what. Når Information nu planker EkstraBladets historie, hvorfor så ikke også bruge pågældende blads udtryk Pythagoras-gate?

Wikipedia er altså en god hjælp her. Hvorfor er der dog ingen som har sagt til Helle TS at hun skulle læse op på det....?

Er også spin at forberede sig til jobsamtale eller en eksamen, herunder at forberede sig på hvordan man vil præsentere stoffet eller sig selv bedst muligt?

Jesper Frimann Ljungberg

Hun er jo cand.scient.pol. Sådan nogle behøver ikke at vide de mest grundlæggende ting om hvordan verden ser ud.

// Jesper kan godt Pythagoras’ læresætning (selv om han har svært ved at stave til det)

Steffen Gliese

Lidt fjollet - men desværre meget symptomatisk for de fleste danskere, herunder især mange journalister, at de ikke søger oplysning om det, de ikke ved.
F.eks. hvordan folks navne udtales korrekt!

Jeg synes næsten det værste ved artiklen e,r at den viser tydeligt en af årsagerne til at Helle og andre ikke lige kan huske sætningen. Journalister er meget ofte for dovne eller for travle til at skrive korrekt. Ligså her, hvor det jo er ekstra slemt at man kritiserer for ikke at kunne huske sætningen og så skriver den forkert fordi man ikke gør sig umage med at finde ud af hvordan man skriver potenser. Det er efterhånden det normale så måske bliver det snart tilladt at skrive potenser på den måde? Den ekstra oplysende tekst viser jo at det kan lade sig gøre at få det i avisen, men jeg er da godt klar over at der ofte skal tænkes ekstra når man skal skrive potenser, selv om potensen 2 jo i nogle tekstbehandlinger er lettere end andre.
Men den indsatte faktablok er nu også til for at skabe forvirring. Man har en tegning og derunder står sætningen, men c fremgår ikke af tegningen og tegningen er sandsynigvis taget fra et af de lidt sværere beviser. Hvad skal vi med den? Hvad har tanken været bag? Er vi derhenne hvor selv information må ty til billeder blot for stafage og fyld?
venlig hilsen

Niels Engelsted

Beviser det ikke bare hendes pointe, at vi danskere godt kunne være bedre til matematik, og det må vi gøre noget mere ved?

Peter Pedersen

Forståeligt, at Thorning efter at have opvokset i Ishøj ikke aner noget om længdeberegning af retvinklede trekanter, men kun nævner Pythagoras fordi taleforfatteren er kommet til at skrive det i manuskriptet.

Til gengæld meget underligt, at det endnu efter et helt år i regering ikke er gået op for statsmosteren at det altid i praksis viser sig, at
a i anden + b i anden = C i anden dvs. at to gange to socialdemokrtater (a) i regering med to gange to radikale (b) = slående lighed med Konservativ (c) politik i anden potens...

Niels Christian Alstrup

Den faktaboks, som nådigst er udeladt i webudgaven, men som pryder den trykte version i dagens avis, viser HTS og de Konservative ikke er de eneste, der ikke har styr på Pythagoras' læresætning. Faktaboksen er forsynet med halvdelen af et visuelt bevis for læresætningen, og er i sin mangelfuldhed nærmest uforståelig. Hele bevises findes f.eks. her: http://www.dbai.tuwien.ac.at/proj/pf2html/proofs/pythagoras/pythagoras/p...

Det illustrerer til gengæld meget godt dagens medievirkelighed: Journalist refererer og kommenterer politikers udtalelser om noget, ingen af dem ved det mindste om!

Jørgen Rygaard

Hun gad jo heller ikke undersøge om regler for sikkerhedsgodkendelse. Damen ynder at udtale sig og beslutte sig på løst grundlag - ægte blondine

Jamen, pointen er jo netop, at HTS og andre med ikke kan huske Pythagoras' læresætning, fordi man ikke anvendte rumgeometri praktisk ved at bygge fuglehuse. ;-)

Kan tilføje:
Hvis man lytter til hjerneforskere som Roger Sperry og pædagoger som prof. Mogens Hansen skal man gå i den retning som HTS skitserede.

Hovedparten af undervisningen i den vestlige verden henvender sig nemlig til venstre hjernehalvdel og derved lader den de elever i stikken, der er domineret af højre hjernehalvdel.

Med Sperry's resultater in mente kan man forvente, at flere elever får mere ud af undervisninge, hvis der bliver appelleret til begge hjernehalvdele.

Der skal altså mere musik, krop, bevægelse, farve og oplevelsessituationer ind i undervisningen. Og mere praktisk arbejde.

En af de pædagoger man bør lytte til er prof. Mogens Hansen

Lykke Johansen

Poienten ved Thornings manglende viden om Pythagoras' læresætning er ikke, at hun havde glemt, hvad den gik ud på, men at hun udstiller sig selv som politisk dum ved at udtrykke, at det ville have været spin at forstå, hvad læresætningen betød. Hun kommer nemlig til at afsløre to ting: at hun ikke selv har skrevet talen og at hun (hvis hun havde ulejliget sig med at læse den) ikke forudså, at hun ville blive stillet til regnskab for betydningen.

Judit Szoleczky

Faktaboksen i den trykte version af artiklen var uforståelig fordi den viste ikke pythagoras sætning "a i 2. + b i 2. = C i 2."
I stedet viste en illustration (a+b) i 2.= a i 2. + b i 2. + 2ab.
Det betyder at journalisten heller ikke vidste hvad Pythagoras’ læresætning handler om.