Læsetid: 3 min.

Universiteter bruger millioner på reklamer

De danske universiteter brugte sidste år 38,6 millioner kroner på reklame og markedsføring. Absolut topscorer er Aalborg Universitet, der brugte knap 100.000 kroner per studenterårsværk på at trække nye til
17. oktober 2012

Du har sikkert lagt mærke til dem i løbet af foråret. Bag på bussen, i toget, på kæmpeplakater langs vejen, i tv og i biografen. Reklamer, der opfordrer dig til at tage en uddannelse på lige netop dét universitet. Nu har Uddannelsesministeriet i et svar til Folketinget opgjort, at universiteterne sidste år brugte 38,6 millioner kroner på reklamer og markedsføring. Suverænt mest ihærdige har de været på Aalborg Universitet, hvor man sidste år brændte 9,4 millioner kroner af på at trække studerende til. Det er mere end tre gange så meget, som man brugte på Aarhus Universitet. Eller omtrent 100.000 kroner per studenterårsværk.

»Det lyder som nogle vilde tal. Det er ikke nogen, jeg kender til,« siger presse- og markedsføringsansvarlig Allan Clausen, Aalborg Universitet, da Information ringer ham op. Han har ellers selv været med til at indberette tallene.

»Jeg tror sgu, der må være sket en fejl. Der må være taget utroligt mange ting med i det tal. Men lige et øjeblik, jeg prøver lige at spørge min bogholder,« siger Allan Clausen og går væk fra telefonen. Bogholderen er optaget af en anden samtale.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

hans wadskjær

Har i et problem med Aalborg universitet?

jeg undrer mig, over hvordan I kommer så galt afsted, med jeres ´analyse´ af reklameudgifterne fra universiteterne. Sikke en omgang tal-manipulation! En ting er jeres overdrivelse: 100.000 kr pr årsværk er 100 gange mere end hvad jeres tal udsiger. Det fremgår også, at I blev advaret om det undervejs, men det overhøres. Et andet forhold er, at I udelukkende argumenterer ud fra tallets størrelse. Der kunne jo være saglige grunde, noget som Information jo ellers har været kendt for.

Argumentationen om at pengene bedre kunne være brugt til undervisning er tvivlsom, uden reklamer ville der næppe komme så mange studerende, og det ville gå ud over uddannelsesudbuddet, flere studerende gør dele af undervisningen mere økonomisk.

Hvad med at gøre jer lidt mere umage og erstatte talgymnastik med indholdsmæssige refleksioner.