Læsetid: 3 min.

Flere timer kan give dårligere kvalitet

Hvad siger forskningen? Flere timer kan potentielt give dygtigere elever, men det centrale spørgsmål er, om det kan opveje skaden ved, at timerne måske bliver dårligere forberedt
5. december 2012

Folkeskolereformen bygger kun delvist på sikker viden om, hvad der giver bedre kvalitet. Det står nu klart, efter regeringen har præsenteret sit endelige udspil.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) har forklaret reformen med sin egen »fornemmelse af«, at børnene lærer mere af at være mere sammen med en kvalificeret lærer. Det og andre elementer i reformen er da også et trosspørgsmål, siger flere forskere, som Information har talt med.

Centralt i reformen står, at eleverne skal have 800 ekstra timer over et helt skoleforløb. Men flere danske forsøg viser, at flere timer ikke automatisk giver bedre resultater, siger professor Per Fibæk Laursen fra Center for Grundskoleforskning, Aarhus Universitet.

I ét forsøg gav man flere timer i dansk uden at måle nogen effekt, og i en ny rapport om heldagsskoler var der kun forbedrede resultater på nogle skoler.

»Man må regne med, at flere timer går i retning af, at eleverne lærer mere. Om det så bliver realiseret, afhænger af kvaliteten af undervisningen,« siger Per Fibæk Laursen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu