Læsetid: 6 min.

Lærerforeningens formand: Det her er helt out of order

Regeringen og kommunernes landsforening får opbakning fra et flertal af vælgerne, der mener, at folkeskolelærerne kan undervise mere. Men formanden for Danmarks Lærerforening ser regeringens reformudspil som et udtryk for mistillid til lærerne
Folkeskolen har allerede leveret en effektivisering, som ingen andre offentlige institutioner har leveret, siden krisen satte ind. Det er lærerne, der er blevet reduceret allermest. Vi har for fanden bidraget. Så giv dog lærerne kredit for det i stedet for at blive ved med at hænge dem ud, siger Anders Bondo Christensen.

Folkeskolen har allerede leveret en effektivisering, som ingen andre offentlige institutioner har leveret, siden krisen satte ind. Det er lærerne, der er blevet reduceret allermest. Vi har for fanden bidraget. Så giv dog lærerne kredit for det i stedet for at blive ved med at hænge dem ud, siger Anders Bondo Christensen.

Tine Sletting

5. december 2012

Arbejdet med den folkeskolereform, som blev fremlagt i går, er foregået i et lukket rum, hvor børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) på finansieringsdelen er endt som marionetdukke for finansminister Bjarne Corydon. Så kontant lyder kritikken fra Danmarks Lærerforenings formand, Anders Bondo Christensen.

Men hvorfor kan lærerne ikke bare undervise lidt mere, sådan som regeringen og Kommunernes Landsforening mener? En time efter at børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) i går præsenterede den nye folkeskolereform, mødte Information formanden for de 55.000 folkeskolelærere, Anders Bondo Christensen, til et interview om udspillet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg har sagt det før - og gentager det igen: Corydon er regeringensvirkelige skurk. Han er IKKE socialdemokrat. Og det er Helle Thorning forresten heller ikke!

Margrethe Vestager eri forhold til de to ovenfor nævnte den rene amatør m.h.t underminering af danskernes velfærd, økonomi og levevis.

H.C. (Hans Christian) Ebbe

Jeg ville som folkeskolelærer kraftigt overveje at sige mot job op. Utroligt at der er så liden forståelse for de mest elementære bestanddele af undervisningen af mennesker...forberedelse og kvantitativ kontakt...er helt enig med Bondo.
Jeg har valgt for mange år siden, at sætte mine børn i privatskole, og hvis jeg ikke havde gjort det, så ville jeg gøre det nu!

Thorning-Schmidt og Antorini har begge sagt i dag at lærerne ikke skal undervise mere end de 37 timer de gør i dag. Hvordan det hænger sammen med, at Antorini mv. vil have lærerne til at arbejde 3 lektioner (2 klokketimer) mere end i dag ved jeg altså, altså fra 25 til 28 lektioner pr. uge. Hvad lærerne så skal lave i de 9 lektioner de er på skolen? ved jeg ikke.

Kigger vi på et skema for 9.klasse som det er stillet op i avisen 24timer i dag så skal de store elever være i skole fra kl. 8.00 til kl. 15.40 hver dag, også fredag! Det er mindst 20 minutter længere end de voksne skal være på arbejde hver dag.....

Måske regner man med at pædagoger skal ind og undervise? i de 5-8 timer hvor lærerne ikke er der ? altså ind i aktivitetstimerne....og lave hvad med eleverne..? Eller lærerne skal måske lave aktivitetstimer uden forberedelse...

Alle lærerne - og pædagoger og vel også? - ved at det kan (er?) langt sværere at planægge en aktivitetstime hvor eleverne f.eks. skal lære at tælle, tænde bål og hugge brænde mv. Og at det kræver betydeligt mere forberedelse.....at få en ordentlig undervisning ud af dette.