Læsetid: 3 min.

’Lærerne er de nemme skurke’

Lærerne er gået fra at være lokale ildsjæle og myndighedspersoner til at være lønarbejdere. Derfor er det blevet et legitimt krav, at de må arbejde mere – om det så løfter skolen eller ej, mener professor i uddannelsesfilosofi Lars-Henrik Schmidt
4. december 2012

De fleste har forudfattede meninger om lærernes arbejdstid. At kræve mere undervisning af lærerne er derfor nemt at gøre til svaret på det store spørgsmål om, hvorfor det ikke går bedre i folkeskolen, mener professor i uddannelsesfilosofi på Aarhus Universitet og tidligere rektor Lars-Henrik Schmidt.

»Folk har en tilbagevendende mistro til lærernes arbejdstid, som lærerne er sig pinligt bevidst. Grunden til skismaet er, at lærerne før i tiden havde rollen som lokal myndighedsperson, hvor læreren var langt mere end en lærer, men ofte også var spejderfører, lokalpolitiker eller fodboldtræner,« siger Lars-Henrik Schmidt.

Overgangen fra, at læreren blev set som lokal ildsjæl og myndighedsperson til, at lærerne begyndte at tælle timer og se sig selv som arbejdskraft, er afgørende for, at lærerne i dag befinder sig i en situation, hvor regering og kommuner presser dem hårdt på arbejdstiden, mener Lars-Henrik Schmidt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Den metier lærerne skal udfyle i dag er anderledes i dag end for 20 år siden.

De svære specialklasse elever vender tilbage til klasseværelset. Der er svære tosprogede.

Kontest er ændret.

Det kalder på en ny skole ala den der bliver lagt frem i dag.

Det er ikke et spørgsmål om identitet og dominerende diskurser om lærerens arbejde. Og en dum befolkning der ikke har forståelse for lærernes metier.

Det handler om nye arbejdsformer, samarbejde med pædagogisk personale og nye kompetencer til lærerne.